Skip to main content

We hebben er allemaal eens mee te maken gehad. Een sms’je van de ‘Belastingdienst’ over een openstaande schuld, ‘Rabobank’ die aangeeft dat je betaalpas verlopen is of zelfs ‘Tele2’ met een melding dat je een betalingsachterstand hebt. Deze berichtjes zien er best realistisch uit, bevatten vaak een link of instructies en hebben allemaal als doel om je geld af te troggelen of je gegevens te stelen.

Eens in de zoveel tijd komen er nieuwe phishing-berichten in omloop, dus oplettendheid is altijd nodig. In dit topic zie je een voorbeeld van recente phishing-golf. Uiteraard wil je niet de nare gevolgen ondervinden van het bijten in het aas van de phishing-poging. Wij doen er alles aan om te zorgen dat het niet bij jou terecht komt. Toch kan je af en toe een dergelijke sms of mail krijgen. Om je te helpen om in zo’n situatie er niet voor te vallen, hebben we dit topic geschreven!

Wat is phishing?

Phishing is een vorm van oplichting via het internet. Vaak word je via een e-mail naar een website gelokt om hier in te loggen met privégegevens. De e-mail of sms lijkt van een betrouwbare partij te komen, zoals van ons. Meestal is het verzoek om in te loggen en gegevens te controleren zoals een onbetaalde factuur of je gegevens in de MijnTele2 omgeving, of om een betalingsachterstand direct te betalen.

 

Voor mails kan klikken op links in de mail computervirussen binnenhalen en soms omzeilt dit zelfs je antivirus. Het kan gebeuren dat zogeheten ransomware bestanden vergrendelt, waarna er ‘losgeld’ wordt geëist om de bestanden vrij te laten geven. Het is ook niet eens zeker of het na het betalen dan daadwerkelijk vrijgegeven wordt.

 

Bij sms’jes geldt vaak dat ze er een betaalverzoek gedaan wordt. Dit wordt dan gebracht onder het mom van een openstaande schuld bij een bekende instantie. Het geld gaat dan natuurlijk niet echt naar die instantie, maar naar de fraudeurs. Ook kan er gevraagd worden om gegevens te controleren of te vernieuwen. Via een link kom je dan op een valse website waar potentieel virussen mee binnengehaald kunnen worden, zoals bij een phishing mail.

 

Hoe herken ik phishing?

De fraudeurs worden steeds geniepiger en zodoende worden de phishing-berichten steeds realistischer en beter gemaakt. Hierdoor zijn ze steeds moeilijker van echt te onderscheiden. Je zal dus echt op de details moeten letten als je een verdacht bericht krijgt. Dat moet je eigenlijk ook doen als een bericht krijgt dat schijnbaar helemaal niet verdacht is. Hier zijn enkele punten waar je op kunt letten als een dergelijk mailtje of sms’je je inbox vervuilt.

  • Let in het geval van emails op de opmaak. Veel bedrijven hanteren een bepaalde opmaak bij mailtjes die ze naar hun klanten sturen. Bij de phishing berichten is de opmaak vaak niet helemaal correct. Mogelijk is er een verouderd logo gebruikt, gebruiken ze een ander lettertype of zijn de gebruikte kleuren net iets anders.
  • Let op spel- en grammaticale fouten in de tekst. Phishing berichten zijn vaak slordig geschreven. Ook kan er zelfs iets kleins zijn als een afsluiting die niet helemaal klopt. Tele2 sluit zijn mails bijvoorbeeld vaak af met ‘We houden contact’. Als zoiets er niet staat, kan dat al een teken zijn dat je met een phishing-bericht te maken hebt.
  • Let op de afzender. De afzender kan ook weggeven of het werkelijk om het bedrijf in kwestie gaat of niet. Onze automatisch verstuurde mails zullen bijvoorbeeld altijd verstuurd worden vanuit noreply@tele2.nl. Fraudeurs zouden gebruik kunnen maken van iets wat er erg op lijkt, zoals bijvoorbeeld no-reply@tele2.nl of tele2@gmail.nl. Ditzelfde principe geldt ook voor andere bedrijven. Let op de emailadressen die bedrijven normaal gebruiken en welke er in het verdachte mailtje gebruikt wordt. Wij hebben zelf een topic geschreven waarin vermeld staat vanuit welke emailadressen en telefoonnummers Tele2 contact op zal nemen.
  • Voor sms’jes geldt dat ze nummers kunnen spoofen, zodat het werkelijk lijkt alsof het sms’je van de instantie of het bedrijf in kwestie komt. Dit komt echter zelden voor, maar het is altijd goed om ook bij dergelijke sms’jes bovenstaande punten in acht te houden. Het kan ook voorkomen dat je een sms krijgt ‘namens het bedrijf’ waar simpelweg een 06-nummer als afzender te zien is. Als er een 06-nummer staat kan je er al vanuit gaan dat het om phishing gaat.
  • Tele2 Nederland en veel andere bedrijven zullen je nooit vragen om te betalen in Bitcoin. Ook zal er door een in Nederland actief bedrijf nooit gevraagd worden om te betalen in dollars of een andere valuta.
  • Voor Tele2 kan je in je achterhoofd houden dat wij nooit per mail of sms om persoonlijke gegevens zullen vragen. Ook zullen we je nooit vragen in te loggen via die wegen. Mocht je werkelijk een betalingsachterstand hebben en in willen zien hoe groot deze is, dan kan je dat altijd checken door in te loggen in je MijnTele2-omgeving op de website.

 

Wat moet ik doen als ik een phishing-bericht ontvangen heb?

Als je een verdachte mail of sms ontvangen hebt en je hebt aan de hand van bovengenoemde punten bepaald dat het inderdaad om phishing gaat, dan is het allerbelangrijkste wat je moet doen om niet op de link te klikken die in het bericht staat. Ook niet om bijvoorbeeld te kijken wat er mogelijk gebeurt. Stuur ook nooit persoonlijke informatie door. In plaats daarvan kan je het bericht melden bij de instantie of het bedrijf dat gebruikt wordt voor de fraudepoging. Zij zullen dan stappen ondernemen om dit tegen te gaan of om mensen op de hoogte te stellen. En het is verstandig om het nummer in je telefoon te blokkeren, zodat ze niet weer contact op nemen met hetzelfde nummer.

 

Ik krijg een berichtje via Whatsapp wat ik niet vertrouw, is dit phishing?

Dat zou zomaar kunnen! Er is namelijk een nieuwere vorm van phishing actief en dit wordt ook wel ‘spear phishing’ genoemd. Iemand doet zich voor als een bekende van je en komt met een verhaal dat hij of zij iets moet betalen. Met vage antwoorden en reacties probeert deze fraudeur je te overtuigen om geld over te maken naar een rekeningnummer. In deze video zie je een voorbeeld van onze vrienden van T-Mobile. 

 

Wat kan ik doen om phishing te voorkomen?

Je kan helaas nooit voorkomen dat je te maken krijgt met phishing. Als de fraudeurs je emailadres of je telefoonnummer hebben, kunnen ze je namelijk wanneer ze willen dergelijke berichten sturen. Je zou eventueel sterkere spamfilters in kunnen stellen in je mailbox, maar zelfs dan kunnen de mails nog in je postvak in terechtkomen. Het belangrijkste is dat je nooit via een mail of sms inlogt of gegevens stuurt. Ook is het goed om ‘openstaande betalingen’ altijd te checken bij het bedrijf of instantie in kwestie, voordat je de betaallink volgt.

 

Wat doet Tele2 om phishing te voorkomen?

Als blijkt dat de phising-sms’jes vanuit een Tele2-nummer komen, dan zullen wij na voldoende bewijs altijd het nummer blokkeren en stappen ondernemen bij de politie. Wij willen natuurlijk niet dat de fraudeur gewoon vrolijk door kan gaan met mensen oplichten. Voor e-mails is het allemaal iets lastiger om stappen te ondernemen, omdat dit vaak buiten ons beheer is. Wel kan je altijd de mails met afzenders bij ons melden, zodat wij de mogelijkheden kunnen bekijken. Je kan in dit topic een reactie achterlaten als je sterk het vermoeden hebt dat je met phishing te maken hebt. 

 

Vanuit welke emailadressen mailt Tele2?

Daar hebben wij een los topic aan gewijd.

 

 

En het gaat maar door

 


De criminele bagger blijft maar binnenkomen 

 


En het gaat maar door 

 


Het begint hier op het forum ook wat spammerig te worden met elke fake advertentie in een post. We weten het nu wel. 


Ik meld phising mails bij mijn provider op de daarvoor aangewezen plek. Deze phising wordt nu eenmaal niet netjes gebundeld aangeleverd voor makkelijkere melding bij de provider. Bedankt voor je totaal niet behulpzame reactie, zoals voor de zoveelste keer.


Ik krijg ook nog steeds zoveel van die spam. Maar misschien is het de bedoeling dat de verzenders denken dat de niet aankomen.? 

Misschien lezen ze hier mee?

Zouden klanten die hier niet klagen er dan geen last meer van hebben?

Nou ja als dat helpt bedankt Eric, dat had ik niet verwacht! 


En hier is de volgende alweer, trap er niet in!

 


De criminelen hebben er zin in vandaag, weer ééntje met duidelijk valse links, phishing. 

 


En ook deze links kun je beter niet op klikken 

 


En meer (heb de afbeeldingen van deze en de vorige maar even weggelaten ivm de inhoud ervan) 

 


Ik had dezelfden! EenvoudigContact, minuscule dinky en bitcoin. Elke dag wissen. Maar het wordt niet minder als ze hier niet vermeld worden. Eric het helpt niet. 


En het blijft maar door gaan. Kan niet zeggen dat de spam filtering op orde is voor de providermail van tele2 / t-mobile

 


En wederom een nieuwe phishing poging. Ik kan deze hoeveelheid niet langer acceptabel vinden. Is er überhaupt nog wel sprake van een werkend spamfilter op de providermail @Johrick van Tele2 @Marciano van Tele2 ? Dit is toch niet normaal meer dat meer dan de helft van mijn mail uit phishingmails bestaat? 

 

Wederom bevestigd 

 


En daar is de volgende alweer 

 

 

 

Dit is overigens dezelfde afzender als de vorige spamgolf waar zoveel klachten over waren de vorige keer en waar jullie op ingegrepen hebben.

 

Bij elk van deze mails zijn wij doelwit. Bij elk van deze mails wordt mijn gezin in gevaar gebracht. Wat doen jullie er aan.  Zorg dat het spamfilter op jullie provider mail in orde komt, want dit kan zo niet langer.


Firma's die deze manier van reclame gebruiken moeten we natuurlijk nadrukkelijk vermijden.

Dus koop hier nooit! 


En nogmaals dezelfde mail, maar deze heeft een andere afzender, en de links zijn ook anders. Bevestigd als phishing, het is niet gewone spam!

 


Dus dat WOZ bezwaarschrift bureau uit Someren in Limburg moeten we ook blokkeren.

Alle bedrijven die zich hiervoor laten gebruiken moeten in een lijst aan de schandpaal. 


En nog meer, de hoeveelheid phishingmails is echt absoluut belachelijk aan het worden, er is geen sprake meer van een functionerend spamfilter bij tele2, wat is er aan de hand @Johrick van Tele2 @Marciano van Tele2 ? 

 


Wederom bevestiging terug van de Stichting Aanpak Financieel-Economische Criminaliteit in Nederland dat het phishing betreft;

 


En hier nog weer ééntje, absoluut belachelijk dat dit allemaal door het spamfilter komt, de inhoud van de mail faalt op alle fronten in spam assassin;

 


En nog weer ééntje, Ik hoop dat er actie ondernomen wordt, want ik heb zo langzamerhand totaal geen idee hoe ik dit nog onder de aandacht van tele2/t-mobile kan brengen, anders dan voortaan elke afzonderlijke phishing poging te melden op alle fora en social media kanalen van zowel tele2 als t-mobile. Dit is toch niet normaal. Als ik al deze mails check op daarvoor bestemde sites die controleren of iets spam / phishing is, komt geen enkele mail door de test heen, ze falen allemaal en worden overal direct herkend als spam én phishing. Hoe kan het dat deze bagger probleemloos bij tele2 door het provider mail spamfilter komt?

 


Wederom deze gekregen 

 


En nog weer één, nogmaals, dit zijn mails die een 3 scoren in mail tester, en de enige reden dat ze niet een 1 scoren daar is omdat ik ze doorstuur naar de test site en ze dus nog punten krijgen omdat mijn e-mail adres betrouwbaar is. Van de meeste van deze mails komt de verzender niet eens overeen met het IP vanwaar ze verstuurd worden. Dit zou op geen enkele manier door het meest simpele spam filter moeten komen. Hoe is dit in vredesnaam mogelijk?

 

En let wel, dit zijn allemaal phishing mails, geen gewone spam.


Zoals wederom bevestigd 

 


En wederom een phishing mail die probleemloos binnenkomt 

 


Reageer