Skip to main content

Je wist het vast al: Tele2 maakt gebruik van het mobiele netwerk van T-Mobile. Dit kwam voor de 5e keer op rij als beste uit de netwerktest van Umlaut[1]. En nu kunnen onze klanten ook nog gebruikmaken van het 5G-netwerk van T-Mobile. Hiermee bieden we landelijke dekking. Dit betekent dat 90% van alle inwoners van Nederland in het 5G-dekkingsgebied woont. Zo blijf jij overal verbonden met de mogelijkheden van nu en van straks!

5G-netwerk beschikbaar voor Tele2

Wij bieden je graag wat je nodig hebt. Daarom zorgen wij ervoor dat jij het gloednieuwe 5G-netwerk kunt gaan gebruiken. Zodat je klaar bent voor de mogelijkheden van nu en van straks. We verbruiken elke dag meer data, krijgen kortere lijntjes met de hele wereld en smartphones worden slimmer. Dit vraagt enorm veel van het netwerk en daarom zijn we elke dag bezig om ons netwerk te verbeteren en met nieuwe technologieën uit te breiden. Met 5G van Tele2 ben je altijd en overal connected.

 

Dit kun je nu en straks

Of je nu je slimme gordijnen wil bedienen, wil videobellen met je vrienden van over de hele wereld of zonder haperingen de nieuwe vlog van je favoriete YouTuber wil volgen, met 5G zijn de mogelijkheden onbeperkt. Zelfs het breken van technologische limieten, waar je je nu nog geen voorstelling bij kunt maken, wordt werkelijkheid. Met het nieuwe 5G-netwerk ben jij klaar voor de toekomst.

 

Wat is 5G?  

5G is de opvolger van 4G. Het 5G-netwerk biedt je ongehoorde snelheden, eindeloze mogelijkheden en een nóg betere netwerkervaring. 5G gaat je leven makkelijker, leuker en veiliger maken. 

 

Hoe snel is 5G? 

We zitten nu nog in de beginfase. Voorlopig zijn de snelheden eerst nog gelijk aan die van 4G. Maar in de komende twee jaar gaat dat veranderen. Met 5G van T-Mobile profiteer je straks van snelheden die je niet voor mogelijk hield.

 

Is het 5G-netwerk landelijk dekkend?

Na de fusie met T-Mobile zijn onze netwerken samengevoegd. Daarom kunnen Tele2-klanten ook gebruikmaken van een landelijk dekkend 5G-netwerk.

 

Welk abonnement heb ik nodig?

Ook als je al mobiele klant bent bij Tele2 kan je gebruik maken van het 5G-netwerk. Bij ons krijg je de vrijheid om zelf te bepalen wat je nodig hebt. Je bepaalt dus zelf of je 5G activeert. Voor maar € 2 per maand extra gebruik je het 5G-Netwerk. Log in op MijnTele2 om je toegang tot 5G te activeren.

 

Waar staat 5G voor? 

Het 5G-netwerk is nog slimmer en dynamischer dan het 4G-netwerk. Mobiel internet is met 5G efficiënter, en zo krijg je een snellere en stabielere netwerkervaring. Er gaat een wereld van nieuwe mogelijkheden voor je open. En je hebt altijd en overal een veilige verbinding.

 

Wat kan ik met 5G?

Wat kun je niet met 5G? De mogelijkheden zijn eindeloos. Cloud gamen, augmented reality, je slimme woning bedienen of je gezondheid monitoren… allemaal met je telefoon.

 

Is mijn telefoon geschikt voor 5G?

Zoek in onze webshop naar mobiele telefoons die geschikt zijn voor het 5G-netwerk. Alle toestellen die we nu verkopen voor 5G zijn geschikt voor alle toekomstige frequentiebanden.

 

Heb ik in het buitenland ook 5G?

Als 5G-netwerken actief worden over de grens, gaan we met buitenlandse providers in gesprek over samenwerking. Tot deze afspraken gaan gelden, maak je gewoon gebruik van 4G of 3G, afhankelijk van de dekking op de plaats van bestemming en de huidige afspraken. Waar je ook bent, je toestel zoekt zelf de best beschikbare verbinding.

 

Is 5G veilig voor mijn gezondheid?

De Nederlandse overheid stelt strenge normen en voorschriften aan het verstrekken van vergunningen voor de aanleg van een radionetwerk. We blijven met ons netwerk altijd ruim binnen de stralingsnormen die de overheid stelt.

 

Wordt 4G vervangen door 5G?

5G gaat 4G voorlopig niet vervangen. Als je geen gebruik maakt van 5G, blijf je dus gewoon verbonden via ons 4G-netwerk.

 

Meer informatie vind je op onze website

 

1] Umlaut connect Mobile Benchmark Nederland 2020

  1. Ik zie Tele2 nergens zeggen dat 4K cloud gamen op mobiel mogelijk wordt.
  2. jij kunt niet na 80% verbruik een booster aanvragen? Er zijn zat klanten die dit wel kunnen. Dat het bij echt snel 5G niet praktisch is, dat had ik al aangegeven in de laatste alinea van mijn vorige post.
  3. Dat is nu niet de reden (denk ik), maar op termijn wel als de netwerken de capaciteit aan zouden kunnen. Als providers omvallen dan hebben we helemaal geen internet meer en daar is niemand bij gebaat.

  1. Sorry hoor, maar wat een excuus-truus argument. Ook bij de allerlaagste kwaliteit is je bundel binnen 3 kwartier op en moet je 6 keer per uur gaan boosten. Bovendien is het hele idee van cloudgamen gebaseerd op het dat je met cloudgaming games kunt spelen in een kwaliteit waar je zelf de hardware niet voor hebt. Het hele doel van cloudgaming is juist het kunnen spelen van zware toepassingen in 4K. De hoofd reden voor de aanwezigheid van lagere kwaliteit cloudgaming is dat iedereen er nog niet een geschikte snelle connectie voor heeft. En zelfs dan is een systeem met boosters totaal ongeschikt voor welke kwaliteit van cloudgaming dan ook.
  2. Alleen de eerste keer toch, na het gebruik van de eerste booster moet de booster toch helemaal op zijn voor je een nieuwe aan kan vragen?
  3. Wat is er mis mee als mijn thuis modempje straks op 5G draait ipv op een koper kabeltje? Als het netwerk dat aankan, is dat toch mijn ‘vaste’ internet? Waar ik gewoon voor betaal? De behoefte voor internet voor mijn pc, tablet en via wifi telefoons blijft toch hetzelfde?

  1. Ik zet alleen even scherp wat er wel en niet is gezegd door Tele2, wil geen valse verwachtingen.
  2. Nee, ook bij 80% van de aanvullende bundel kan je de volgende aanvragen.
  3. Natuurlijk is er niets mis mee, maar je wilt wel dat providers het kostentechnisch kunnen blijven aanbieden. Zonder provider heb je niets. En aangezien er nog steeds op plaatsen glasvezel en andere kabels worden aangelegd zullen de mobiele internet aansluitingen nog niet de vaste gaan vervangen, gok ik.

  1. tele2 zegt: Je kunt cloud gamen. Praktijk zegt, niet mogelijk. Dit is trouwens ook van mij gewoon een droge constatering waarop ik ook alleen maar er op wijs dat er geen valse verwachtingen moeten worden geschept. In die zin willen we hetzelfde.
  2. Bij deze een quote van Cas: “Je krijgt elke dag een dagbundel van 5GB, dat blijft hetzelfde. Het is nu zo geregeld dat je de 1e bundelbooster van 1G kan aanvullen vanaf 500MB data van jouw 5G dagbundel. De bundelboosters daarop volgend kan je aanvullen op het moment dat de eerste bundelbooster helemaal op is. Wij zorgen ervoor dat de MijnTele2 app en de website wel blijven werken. Je kan dus altijd de bundel booster activeren, ookal is het internet van de eerste bundelbooster op. Chill toch! “ Kan zijn dat ik out of de loop ben en dat het nu anders is. En dan laten we voor het gemak nog maar even buiten beschouwing dat de hele unlimited bundel al maanden disfunctioneel is door bugs die nog steeds niet zijn opgelost, waardoor je praktisch gesproken na elke bundel helemaal geen data connectie hebt.
  3. Volgens mij als een bedrijf wil dat iets kostentechnisch uit kan moeten ze dat doen door de juiste prijs voor hun product te vragen, niet door onder valse voorwendselen je product te verkopen. 5G met een fup van 5GB betekend in de praktijk minder dan een uur 5G per dag, minder dan een kwartier met sommige door tele2 genoemde mogelijkheden.

 

 

Nu ligt cloudgaming toevallig binnen mijn eigen interesses en viel het me daarom op dat het hier en nu bij 5G als mogelijkheid werd genoemd, waarbij mijn eerste interne reactie dus wat, dan moet er dus wel een onbeperkte databundel bij zitten, anders is het écht niet (praktisch) mogelijk. Ja natuurlijk kun je er 15 minuten mee cloudgamen, maar dat kun je niet vertalen als ‘nu kun je cloudgamen’ in mijn  optiek, een gemiddelde game sessie is immers veel langer. Een ieder die nu 5G neemt om er mee te cloudgamen zal van een koude kermis thuiskomen en een teleurgestelde klant opleveren, dat lijkt mij nog steeds een eerlijke verwachting.

 

 


We vallen in herhaling dus laten we gewoon wachten wat er komen gaat m.b.t. echt snel 5G, het duurt nog wel even. De quote van Cas is oude informatie. Je kunt vanaf 80% verbruik van de eerste en ook van de opvolgende bundels een booster aanvragen via de app of sms. Sommige klanten melden dat het niet of traag werkt, maar het gebruik loopt per klant nogal uiteen waardoor het niet duidelijk is waar dat aan ligt.


Goed plan pipo! Ik hoop wel dat er een speciale 5G unlimited bundel komt in ieder geval :)

Het hele 5G staat nu toch nog in de kinderschoenen sowieso, maar de belofte voor de toekomst lijkt groot! En de data honger groeit alleen maar, dus lijkt me goed nieuws voor elke telecom aanbieder. ;)


Goed plan pipo! Ik hoop wel dat er een speciale 5G unlimited bundel komt in ieder geval :)

Het hele 5G staat nu toch nog in de kinderschoenen sowieso, maar de belofte voor de toekomst lijkt groot! En de data honger groeit alleen maar, dus lijkt me goed nieuws voor elke telecom aanbieder. ;)

Hopen mag altijd, voorlopig is 5G niet veel sneller dan 4G. Eerst moeten de andere 5G blokken nog geveild worden. In 2022 wordt de 3.5GHz band geveild. Dat kon niet eerder vanwege de afluisterstations in Burum. 

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/telecommunicatie/invoering-5g/veiling-frequenties-voor-5g


Reden te meer om cloudgaming nu nog niet als lokkertje te gebruiken inderdaad.


Reden te meer om cloudgaming nu nog niet als lokkertje te gebruiken inderdaad.

Daarom wordt er in dit topic eerlijk verteld dat de snelheid pas in de toekomst sneller zal zijn.


Zoals gezegd, voor cloudgaming heb je niet alleen snelheid, maar ook ononderbroken data nodig.

Zonder echt unlimited data zonder boosters (tenzij je iets doet van 160GB start bundel met 40 GB boosters) is ook alleen de belofte van van meer snelheid  niet voldoende om cloudgaming mogelijk te maken. Met het huidige unlimited systeem zorgt een hogere snelheid er alleen maar voor dat je nóg sneller zonder data verbinding zit.


We vallen weer in herhaling, dus ik stop.


Ja want we moeten tot de conclusie komen dat er, wederom, geen eerlijk verhaal verteld word. Dat vind ik gewoon jammer. Als cloudgamen, net als “het internet leegtrekken”, niet mogelijk is, dan mag je daar best wel een eerlijk verhaal over hebben. Mensen vinden het helemaal niet erg om eerlijk voorgelicht te worden, net zoals velen het ook helemaal niet erg zullen vinden om extra te betalen voor features die zij graag zouden willen zien, nu  of in de toekomst.

 

Overigens, dat Cas uitlegde wat landelijke dekking inhoudt (“Dit betekent dat 90% van alle inwoners van Nederland in het 5G-dekkingsgebied woont.”) vond ik wel weer heel keurig, zo hoort het. Graag meer van die eerlijkheid :)


Oké, laatste keer dan. Dat internet leegtrekken niet kan, kan je blijven herhalen maar het is meerdere keren aangegeven dat dat wel mogelijk is, echter met gebruik van boosters. Of in de werkwijze met boosters wat gaat veranderen, is nog niet bekend maar wordt wel naar gekeken.


Ja dat weet ik pipo, maar alleen dat iets mogelijk is is niet altijd hetzelfde als een belofte echt waarmaken of niet misleidend zijn.

Het is ook mogelijk om met een tesla op 1 acculading naar Siberië te komen en weer terug, je moet dan alleen wel veel duwen. Net zoals het mogelijk is om te cloudgamen met het huidige booster systeem, je data is alleen in een kwartier op dan, maar je kunt inderdaad een fractie van een speelsessie doen. 

Dat iets voor zeer beperkte tijd mogelijk is voordat je je bezigheden moet staken om je met boosters aanvragen bezig te houden houdt technisch gesproken inderdaad in dat het mogelijk is, dat wil ik best toegeven. Eigenlijk zeg ik dat hier de hele tijd al, ook in andere topics, maar heb ik het vooral over de praktische lengte van de bezigheid die continu begrenst wordt door het booster aanvragen. Maar ja je hebt gelijk, het is mogelijk.

 


Vergeet niet dat het abonnement bedoeld is voor een mobiele telefoon, dus cloud gamen hoeft niet  in 4K (ook al is het mogelijk). Video streaming op 4K zorgt er ook voor dat bundels heel snel op zijn, maar dat kan op een mobiel ook op lagere kwaliteit. Als klant weet je dat het abonnement een systeem met boosters heeft, dus als je dan toch voor 4K op je mobiel kiest dan maak je het inderdaad zelf onwerkbaar. 4K cloud gamen op de pc of laptop via het mobiele abonnement is niet de bedoeling van het abonnement. In de voorwaarden staat vooralsnog dat het bedoeld is voor gebruik in een mobiele telefoon.


Dat begrijp, maar dan nog:

Resolution Data usage
Up to 4K (Stadia Pro only) Up to 20 GB/hr
Up to 1080p Up to 12.6 GB/hr
Up to 720p Up to 4.5 GB/hr

 

Je ziet dat ook bij de allerlaagst mogelijke kwaliteit de huidige bundel niet zal voldoen, dus voor nu zou ik cloudgaming via telefoon niet aanraden, ook niet op de allerlaagste kwaliteit. Nu verwacht ik in de toekomst wel betere bundels voor 5G, zeker als de snelheid ook omhoog gaat. Anders heb je niet veel aan extra snelheid, mensen klagen nu al over vaak nieuwe boosters aan moeten schaffen bij overschrijding van de fup. Ik zou zelf trouwens alleen maar cloudgamen via een telefoon als je de mogelijkheid hebt om je telefoonscherm direct naar een beeldscherm /tv te streamen en zou zelf ten alle tijden een vaste verbinding prefereren, absoluut.  Ook de aanbieders van cloudgaming raden gebruik van mobiele data af, juist vanwege het hoge datagebruik.


Waarom zijn jullie de enige provider die meer kosten vraagt voor 5g? Dat is super klant onvriendelijk!!!

“Welk abonnement heb ik nodig?

Ook als je al mobiele klant bent bij Tele2 kan je gebruik maken van het 5G-netwerk. Bij ons krijg je de vrijheid om zelf te bepalen wat je nodig hebt. Je bepaalt dus zelf of je 5G activeert. Voor maar € 2 per maand extra gebruik je het 5G-Netwerk. Log in op MijnTele2 om je toegang tot 5G te activeren.”


Ook t-mobile rekent bij de goedkopere bundels extra en KPN/Vodadone zijn in de basis al veel duurder dan Tele2. Die houdt de prijzen graag laag en zo veel waarde biedt 5g op dit moment nog niet. Dat komt pas na de frequentie veiling in 2022.