Sticky

[FAQ] Volgens mij heb ik een phishing mail/ smishing sms ontvangen. Wat nu?

  • 30 November 2017
  • 303 reacties
  • 23778 x bekeken

Reputatie 6

We hebben er allemaal eens mee te maken gehad. Een sms’je van de ‘Belastingdienst’ over een openstaande schuld, ‘Rabobank’ die aangeeft dat je betaalpas verlopen is of zelfs ‘Tele2’ met een melding dat je een betalingsachterstand hebt. Deze berichtjes zien er best realistisch uit, bevatten vaak een link of instructies en hebben allemaal als doel om je geld af te troggelen of je gegevens te stelen.

Eens in de zoveel tijd komen er nieuwe phishing-berichten in omloop, dus oplettendheid is altijd nodig. In dit topic zie je een voorbeeld van recente phishing-golf. Uiteraard wil je niet de nare gevolgen ondervinden van het bijten in het aas van de phishing-poging. Wij doen er alles aan om te zorgen dat het niet bij jou terecht komt. Toch kan je af en toe een dergelijke sms of mail krijgen. Om je te helpen om in zo’n situatie er niet voor te vallen, hebben we dit topic geschreven!

Wat is phishing?

Phishing is een vorm van oplichting via het internet. Vaak word je via een e-mail naar een website gelokt om hier in te loggen met privégegevens. De e-mail of sms lijkt van een betrouwbare partij te komen, zoals van ons. Meestal is het verzoek om in te loggen en gegevens te controleren zoals een onbetaalde factuur of je gegevens in de MijnTele2 omgeving, of om een betalingsachterstand direct te betalen.

 

Voor mails kan klikken op links in de mail computervirussen binnenhalen en soms omzeilt dit zelfs je antivirus. Het kan gebeuren dat zogeheten ransomware bestanden vergrendelt, waarna er ‘losgeld’ wordt geëist om de bestanden vrij te laten geven. Het is ook niet eens zeker of het na het betalen dan daadwerkelijk vrijgegeven wordt.

 

Bij sms’jes geldt vaak dat ze er een betaalverzoek gedaan wordt. Dit wordt dan gebracht onder het mom van een openstaande schuld bij een bekende instantie. Het geld gaat dan natuurlijk niet echt naar die instantie, maar naar de fraudeurs. Ook kan er gevraagd worden om gegevens te controleren of te vernieuwen. Via een link kom je dan op een valse website waar potentieel virussen mee binnengehaald kunnen worden, zoals bij een phishing mail.

 

Hoe herken ik phishing?

De fraudeurs worden steeds geniepiger en zodoende worden de phishing-berichten steeds realistischer en beter gemaakt. Hierdoor zijn ze steeds moeilijker van echt te onderscheiden. Je zal dus echt op de details moeten letten als je een verdacht bericht krijgt. Dat moet je eigenlijk ook doen als een bericht krijgt dat schijnbaar helemaal niet verdacht is. Hier zijn enkele punten waar je op kunt letten als een dergelijk mailtje of sms’je je inbox vervuilt.

  • Let in het geval van emails op de opmaak. Veel bedrijven hanteren een bepaalde opmaak bij mailtjes die ze naar hun klanten sturen. Bij de phishing berichten is de opmaak vaak niet helemaal correct. Mogelijk is er een verouderd logo gebruikt, gebruiken ze een ander lettertype of zijn de gebruikte kleuren net iets anders.
  • Let op spel- en grammaticale fouten in de tekst. Phishing berichten zijn vaak slordig geschreven. Ook kan er zelfs iets kleins zijn als een afsluiting die niet helemaal klopt. Tele2 sluit zijn mails bijvoorbeeld vaak af met ‘We houden contact’. Als zoiets er niet staat, kan dat al een teken zijn dat je met een phishing-bericht te maken hebt.
  • Let op de afzender. De afzender kan ook weggeven of het werkelijk om het bedrijf in kwestie gaat of niet. Onze automatisch verstuurde mails zullen bijvoorbeeld altijd verstuurd worden vanuit noreply@tele2.nl. Fraudeurs zouden gebruik kunnen maken van iets wat er erg op lijkt, zoals bijvoorbeeld no-reply@tele2.nl of tele2@gmail.nl. Ditzelfde principe geldt ook voor andere bedrijven. Let op de emailadressen die bedrijven normaal gebruiken en welke er in het verdachte mailtje gebruikt wordt. Wij hebben zelf een topic geschreven waarin vermeld staat vanuit welke emailadressen en telefoonnummers Tele2 contact op zal nemen.
  • Voor sms’jes geldt dat ze nummers kunnen spoofen, zodat het werkelijk lijkt alsof het sms’je van de instantie of het bedrijf in kwestie komt. Dit komt echter zelden voor, maar het is altijd goed om ook bij dergelijke sms’jes bovenstaande punten in acht te houden. Het kan ook voorkomen dat je een sms krijgt ‘namens het bedrijf’ waar simpelweg een 06-nummer als afzender te zien is. Als er een 06-nummer staat kan je er al vanuit gaan dat het om phishing gaat.
  • Tele2 Nederland en veel andere bedrijven zullen je nooit vragen om te betalen in Bitcoin. Ook zal er door een in Nederland actief bedrijf nooit gevraagd worden om te betalen in dollars of een andere valuta.
  • Voor Tele2 kan je in je achterhoofd houden dat wij nooit per mail of sms om persoonlijke gegevens zullen vragen. Ook zullen we je nooit vragen in te loggen via die wegen. Mocht je werkelijk een betalingsachterstand hebben en in willen zien hoe groot deze is, dan kan je dat altijd checken door in te loggen in je MijnTele2-omgeving op de website.

 

Wat moet ik doen als ik een phishing-bericht ontvangen heb?

Als je een verdachte mail of sms ontvangen hebt en je hebt aan de hand van bovengenoemde punten bepaald dat het inderdaad om phishing gaat, dan is het allerbelangrijkste wat je moet doen om niet op de link te klikken die in het bericht staat. Ook niet om bijvoorbeeld te kijken wat er mogelijk gebeurt. Stuur ook nooit persoonlijke informatie door. In plaats daarvan kan je het bericht melden bij de instantie of het bedrijf dat gebruikt wordt voor de fraudepoging. Zij zullen dan stappen ondernemen om dit tegen te gaan of om mensen op de hoogte te stellen. En het is verstandig om het nummer in je telefoon te blokkeren, zodat ze niet weer contact op nemen met hetzelfde nummer.

 

Ik krijg een berichtje via Whatsapp wat ik niet vertrouw, is dit phishing?

Dat zou zomaar kunnen! Er is namelijk een nieuwere vorm van phishing actief en dit wordt ook wel ‘spear phishing’ genoemd. Iemand doet zich voor als een bekende van je en komt met een verhaal dat hij of zij iets moet betalen. Met vage antwoorden en reacties probeert deze fraudeur je te overtuigen om geld over te maken naar een rekeningnummer. In deze video zie je een voorbeeld van onze vrienden van T-Mobile. 

 

Wat kan ik doen om phishing te voorkomen?

Je kan helaas nooit voorkomen dat je te maken krijgt met phishing. Als de fraudeurs je emailadres of je telefoonnummer hebben, kunnen ze je namelijk wanneer ze willen dergelijke berichten sturen. Je zou eventueel sterkere spamfilters in kunnen stellen in je mailbox, maar zelfs dan kunnen de mails nog in je postvak in terechtkomen. Het belangrijkste is dat je nooit via een mail of sms inlogt of gegevens stuurt. Ook is het goed om ‘openstaande betalingen’ altijd te checken bij het bedrijf of instantie in kwestie, voordat je de betaallink volgt.

 

Wat doet Tele2 om phishing te voorkomen?

Als blijkt dat de phising-sms’jes vanuit een Tele2-nummer komen, dan zullen wij na voldoende bewijs altijd het nummer blokkeren en stappen ondernemen bij de politie. Wij willen natuurlijk niet dat de fraudeur gewoon vrolijk door kan gaan met mensen oplichten. Voor e-mails is het allemaal iets lastiger om stappen te ondernemen, omdat dit vaak buiten ons beheer is. Wel kan je altijd de mails met afzenders bij ons melden, zodat wij de mogelijkheden kunnen bekijken. Je kan in dit topic een reactie achterlaten als je sterk het vermoeden hebt dat je met phishing te maken hebt. 

 

Vanuit welke emailadressen mailt Tele2?

Daar hebben wij een los topic aan gewijd.

 

 


303 reacties

En alweer hang ik in de wacht bij de telefonische helpdesk waar het altijd drukker is dan verwacht….

en natuurlijk wordt na bijna een half uur wachten opeens de verbinding verbroken… ik bel weer….

Reputatie 7
Badge +12

En alweer hang ik in de wacht bij de telefonische helpdesk waar het altijd drukker is dan verwacht….

en natuurlijk wordt na bijna een half uur wachten opeens de verbinding verbroken… ik bel weer….

Je kunt posts tot een uur na plaatsing ook gewoon aanpassen. Elk half uur een zinloze boodschap plaatsen komt ook over als het volspammen van dit forum.

Ik laat me door jou niet van dit forum jagen.

Als tele2 gewoon actie onderneemt en aan hun inspanningsverplichtingen voor de provider mail voldoet hoefde ik hier niet eens te zijn. Ik zal hier zijn zolang dit niet opgelost wordt. Dus de oplossing is simpel. Of tele2 voldoet aan zijn wettelijke verplichtingen, of je zult mij hier vinden. En op twitter, en aan de telefonische helpdesk.

Behulpzame reactie weer eric.

Reputatie 7
Badge +8

Maar wij spammen toch niet! 

Wij worden gespamd! 

Misschien is het niet goed als nieuwe klanten dat zien! 

Dan wordt het verboden om over spam te berichten. 

En daar is de volgende phishing mail alweer

 

Wederom bevestigd door fraudehelpdesk als phishing 

 

Reputatie 7
Badge +12

Sorry, ik gebruikte het verkeerde woord. Het is elke dag dit topic bumpen …

Bumpen is het, al dan niet herhaaldelijk, plaatsen van reacties op een thread (draad) of onderwerp in een internetforum, teneinde deze draad bovenaan de lijst te houden met als doel het langer onder de aandacht van de bezoekers te houden. Bump staat voor "Bring Up My Post". Wanneer dit in overdreven mate gebeurt, wordt dit meestal als irritant ervaren en daardoor niet geaccepteerd door de moderator(s) van het forum, waardoor degene die bumpt een waarschuwing of ban kan krijgen. Ook kan de gebumpte thread gesloten worden, wat inhoudt dat er geen reacties meer aan toegevoegd kunnen worden.

 

 

Reputatie 6

Beste @Shilka,

Dit topic bedoeld om mensen te waarschuwen voor de risico’s van phishing en daarnaast dat mensen weten wat ze moeten doen wanneer je een phishing mail ontvangt. Vooral wanneer er grootschalige en zeer agressieve acties ingezet worden is een topic als dit zeer waardevol. 

Als je elke dag zoveel ongewenste mail ontvangt is het veilig om te stellen dat het issue bij jouw mailadres ligt. Als ik me niet vergis heb je al eens eerder aangegeven dat je niet van mailadres kunt veranderen, aangezien je account bij zoveel andere organisaties geregistreerd is. De kans is dus zeer groot dat ergens tussen deze accounts gegevens gedeeld zijn, alhoewel dat niet per se hoeft te zijn natuurlijk. 

Ik wil je enorm bedanken voor de intentie en inzet om klanten te behoeden om hiervan de dupe te zijn. Tegelijkertijd wil ik je vragen om hierin ook kritisch te zijn en te kijken naar je eigen account. 

@eric heeft al eens een ‘oplossing’ aangedragen. Je kunt bij veelvoudig overlast ook een ander e-mailadres nemen. Dat is de beste oplossing in dit geval, Shilka. Mooier kunnen we het niet maken.

Beste eric. Dit is het topic om phishing mails te melden. Als ik er elke 4 uur één krijg, meld ik het dus ook hier.

 

Als het goed is wordt dit topic niet gesloten. Mij is door tele2 medewerkers verteld dat dit topic door stormon, het interne storings en monitoringsteam van tele2, wordt gevolgd. Dit is dus mijn directe communicatielijn met stormon. Elke nieuwe post van mij bevat nieuwe informatie. En dit topic maakt dus deel uit van het officiële monitorings systeem van tele2, zo is mij verteld. De reden dat ik bevestiging plaats dat het echt phishing is is omdat phishing@t-mobile.nl beweert dat dit niet zo zou zijn. Anders was het wat mij betreft helemaal niet nodig om dit te fact checken, maar de valse beweringen van t-mobile dwingen mij nu om elke dag urenlang te gaan fact checken of het wel echt om phishing gaat.

 

Ik heb net ook telefonisch contact gehad met de helpdesk weer. Niemand kan mij helpen. 

De helpdeskmedewerker geeft ronduit toe dat de tele2 website zich in een toestand bevind die malafide is door het opzettelijk verwijderen van alle wettelijk verplichte contact mogelijkheden om zo mensen de mogelijkheid tot klagen te ontnemen. Zijn advies aan mij was, stop maar met het gebruiken van e-mail. Van diverse tele2 medewerkers krijg ik te horen dat t-mobile totaal niet reageert op interne verzoeken. of ze vertellen mij dat ik een extern programma moet gebruiken, maar geen enkele pagina bij ‘instellingen per e-mail programma’ op https://www.tele2.nl/klantenservice/thuis/internet/instellen-en-installeren#mail werkt, allemaal 

 

Afzenders blokkeren in webmail kan niet. Mails als ongewenst markeren kan niet in webmail. Mails verplaatsen naar spam map zodat mails van dezelfde afzender ook automatisch naar spam wordt verplaatst werkt ook niet in webmail. De webmail software die als enige door tele2 ondersteund wordt is gratis open source software van 17 jaar oud. 

De laatste woorden van de telefonische helpdesk tegen mij waren, ‘je kunt maar beter stoppen met het gebruik van e-mail'. Wat is dit voor een hel.

Beste @Shilka,

Dit topic bedoeld om mensen te waarschuwen voor de risico’s van phishing en daarnaast dat mensen weten wat ze moeten doen wanneer je een phishing mail ontvangt. Vooral wanneer er grootschalige en zeer agressieve acties ingezet worden is een topic als dit zeer waardevol. 

Als je elke dag zoveel ongewenste mail ontvangt is het veilig om te stellen dat het issue bij jouw mailadres ligt. Als ik me niet vergis heb je al eens eerder aangegeven dat je niet van mailadres kunt veranderen, aangezien je account bij zoveel andere organisaties geregistreerd is. De kans is dus zeer groot dat ergens tussen deze accounts gegevens gedeeld zijn, alhoewel dat niet per se hoeft te zijn natuurlijk. 

Ik wil je enorm bedanken voor de intentie en inzet om klanten te behoeden om hiervan de dupe te zijn. Tegelijkertijd wil ik je vragen om hierin ook kritisch te zijn en te kijken naar je eigen account. 

@eric heeft al eens een ‘oplossing’ aangedragen. Je kunt bij veelvoudig overlast ook een ander e-mailadres nemen. Dat is de beste oplossing in dit geval, Shilka. Mooier kunnen we het niet maken.

 

Jullie hebben een contractuele inspanningsverplichting inzake de e-mail. Deze zit verplicht gekoppeld aan de verkoop van vast internet. Zonder aan deze verplichting te voldoen mag tele2/t-mobile geen vast internet verkopen, dat weten jullie ook wel.

Jullie hebben een inspanningsverplichting om deze provider e-mail functioneel te houden, dat benoemen jullie zelf ook in jullie contracten. Ik hoor van elke medewerker dat dit niet het geval is.

Jullie webmail bevat geen mogelijkheden om afzenders te blokkeren. De mailbox is veel te klein en daarom is de mail niet functioneel voor deze tijd, ELKE werknemer van jullie benoemt dit.

InterNLnet reageert amper op jullie interne verzoeken.

Jullie hebben alle wettelijk verplichte schriftelijke klacht mogelijkheden opzettelijk van de website gehaald.

Jullie hebben alle wettelijk verplichte online privacy opties opzettelijk uit mijn tele2 voor thuis klanten gehaald.

Ik heb deze discussie al eens eerder gevoerd met eric, ik ben meer dan 2 jaar geleden al begonnen met het overzetten van toen 411 accounts die aan mijn zonnet gekoppeld zitten, na 2 jaar zijn er nog steeds 77 accounts over die ik moet omzetten. Het is een absolute hel. Sommige omzettingen duurden meer dan 9 maanden aan brieven schrijven, kopieen van paspoorten opsturen etc. Bij velen bleek het niet eens mogelijk en moet ik accounts gedwongen afsluiten. Het is een gigantische klus

Gemiddeld elke dag ben ik doelwit van georganiseerde misdaad omdat jullie je inspannings-verplichtingen niet nakomen. Tot november vorig jaar werkte het spamfilter voldoende. Daarna was het één en al ellende, ook Theocoppes heeft dezelfde problemen en ook andren in andere topics melden problemen. De problemen voor mij zijn alleen maar erger geworden toen een tele2 medewerker mijn e-mail adres in een uitschrijflink van een phishing site heeft ingevuld. Waarom ondernemen jullie geen actie? Wat is dit voor een hel? Wat is dit voor een hel? Wat is dit voor een hel?

En wederom een nieuwe phishing mail die door het spamfilter komt; 

 

Als je elke dag zoveel ongewenste mail ontvangt is het veilig om te stellen dat het issue bij jouw mailadres ligt. … ... Tegelijkertijd wil ik je vragen om hierin ook kritisch te zijn en te kijken naar je eigen account. 

Ik kan echt niet geloven dat dit zo gesteld wordt. Honderden uren ben ik hier nu mee bezig geweest, en met één opmerking wordt al dat werk weer ongedaan gemaakt en kan ik helemaal overnieuw beginnen. Absoluut gekmakend dit.

Beste @Maurice  , zullen we eens even terug kijken wat hier aan vooraf gegaan is;

 

5 maanden gelden mijn eerste meldingen. Later bevestigd @Jansen269 dat hij in dezelfde periode dezelfde mails gehad heeft. Dus beste Maurice, is Jansen een leugenaar en ligt het allemaal aan alleen mijn mail adres, of zou het kunnen zijn dat het een meer algemeen probleem is met de providermail van tele2?

 

 

Na maanden van aangeven van het probleem geeft op 15 December ook @theocoppes aan dat hij dezelfde mails als mij krijgt op zijn versatel adres. Dus beste Maurice, is Theo een leugenaar en ligt het allemaal aan alleen mijn mail adres, of zou het kunnen zijn dat het een meer algemeen probleem is met de providermail van tele2?

 

 

Op 17 december geeft een tele2 medewerker aan dat er meerdere meldingen zijn over de phishing mails, en word dit ook intern doorgezet. Dus beste Maurice, zijn al deze melders en de tele2 medewerker leugenaars en ligt het allemaal aan alleen mijn mail adres, of zou het kunnen zijn dat het een meer algemeen probleem is met de providermail van tele2?

 

Ook in december geeft een medewerker aan dat er sprake is van een heuse phishing “storm”, dat een collega van de fraude afdeling ermee bezig geweest is, en dat dit ook is ‘opgelost’ , wat dus al bewijst dat er wel degelijk actie vanuit de zijde van tele2 ondernomen zou kunnen worden. Dus beste Maurice, zijn al deze melders en de tele2 medewerker en jullie eigen fraude afdeling allemaal leugenaars en ligt het allemaal aan alleen mijn mail adres, of zou het kunnen zijn dat het een meer algemeen probleem is met de providermail van tele2?

 

 

Op 4 januari geeft Theocoppes opnieuw aan dat hij precies dezelfde phishing mails als mij ontvangt op zijn versatel mail. Dus beste Maurice, is Theo een leugenaar en ligt het allemaal aan alleen mijn mail adres, of zou het kunnen zijn dat het een meer algemeen probleem is met de providermail van tele2?

 

Op 15 Februari geeft @Jansen269  aan dat hij wederom mails ontvangt die ik op dat moment ook weer begin te ontvangen. Dus beste Maurice, is jansen een leugenaar en ligt het allemaal aan alleen mijn mail adres, of zou het kunnen zijn dat het een meer algemeen probleem is met de providermail van tele2?

 

op dezelfde dag post Jansen ook deze afbeelding van zijn ‘unsubscribe’ message. Hierbij valt meteen op dat er sprake is van een; “Group: NL - Tele2 (New)” Het lijkt er dus op dat een hele group van tele2 providermail bezitters het doelwit is van de spam en phishing mails. Dus beste Maurice, heeft Jansen deze afbeelding gephotoshopt om het te laten lijken of een hele groep van tele2 mails doelwit is van deze phishing en is hij een leugenaar en ligt het allemaal aan alleen mijn mail adres, of zou het kunnen zijn dat het een meer algemeen probleem is met de providermail van tele2?

 

 

Op 17 Februari geeft Theocoppes wederom aan dat hij constant doelwit is van dezelfde phishing mails die ik ook krijg. Dus beste Maurice, is Theo een leugenaar en ligt het allemaal aan alleen mijn mail adres, of zou het kunnen zijn dat het een meer algemeen probleem is met de providermail van tele2?

 

Op 21 Februari geeft Theocoppes wederom aan dat hij constant doelwit is van dezelfde phishing mails. Dus beste Maurice, is Theo een leugenaar en ligt het allemaal aan alleen mijn mail adres, of zou het kunnen zijn dat het een meer algemeen probleem is met de providermail van tele2?

 

Op 24 februari geeft Theocoppes wederom aan dat hij -precies dezelfde-  phishing mails op zijn versatel binnen krijgt. Dus beste Maurice, is Theo een leugenaar en ligt het allemaal aan alleen mijn mail adres, of zou het kunnen zijn dat het een meer algemeen probleem is met de providermail van tele2?

 

 

Op 11 maart geeft Theocoppes wederom aan dat hij precies dezelfde phishing mail als mij krijgt. Dus beste Maurice, is Theo een leugenaar en ligt het allemaal aan alleen mijn mail adres, of zou het kunnen zijn dat het een meer algemeen probleem is met de providermail van tele2?

 

 Op 13 maart laat Theocoppes zien dat de phishing die hij binnenkrijgt van precies dezelfde afzender is die ook ook bij de telefonische heldpdesk gemeld heb. Dus beste Maurice, is Theo een leugenaar en ligt het allemaal aan alleen mijn mail adres, of zou het kunnen zijn dat het een meer algemeen probleem is met de providermail van tele2?

En aangezien er sprake is van een overeenkomstig afzend adres, laat ik deze afbeelding er nog even bij pakken;

Dus best Maurice,  is dit topic nu alleen maar om andere klanten voorbeelden te geven en liegt deze tele2 medewerker dat er naar aanleiding van dit topic ook actie kan worden ondernomen? Of is er misschien een meer algemeen probleem bij de tele2 providermail wat wel degelijk aangepakt kan worden?

Op 18 maart geeft Theocoppes alweer aan precies dezelfde mail als mij te ontvangen, op hetzelfde moment. Dus beste Maurice, is Theo een leugenaar en ligt het allemaal aan alleen mijn mail adres, of zou het kunnen zijn dat het een meer algemeen probleem is met de providermail van tele2?

 

En beste Maurice, mag ik je als laatste nog dit antwoord van Theocoppes onder ogen brengen. Ik vroeg Theo of hij ook de klantenservice wou bellen, en dit was zijn antwoord;

ik heb dit met tranen in de ogen gelezen Maurice. Het lukt Theocoppes niet om dit telefonisch onder de aandacht te brengen. Toch heeft hij talloze malen reeds melding gemaakt op het forum hier op een manier die hem nog wel goed afgaat. Echter ook theocoppes wordt hierin straal genegeerd. Ook jouw opmerking dat het allemaal wel aan alleen mijn e-mail zal liggen gaat straal voorbij aan de talloze malen dat Theocoppes zijn problemen onder de aandacht probeert te brengen van het tele2 personeel. Ik vind dat pijnlijk om te zien.

 

Beste @Maurice , je hebt me diverse malen verteld dat je hart in de eerste plaats bij de community ligt. Met al het bovenstaande aangeleverd, durf je terug te komen op je bewering dat het allemaal alleen aan mij ligt, en te erkennen dat er wel degelijk een groter probleem is, en kun je je invloed gebruiken om dit probleem nu eens echt aan te pakken? Of is de community manager niet meer dan een community menner?

Reputatie 7
Badge +8

Vandaag 22 maart 15u33

 

Bol.com-beloning om te winkelen • no-reply@e.allegiant.com

Je bent geselecteerd om GRATIS aan ons loyaliteits programma deel te nemen!

Het kost je slechts een minuut en je ontvangt een fantastische prijs.

VUL DE VRAGENLIJST NU IN!

 
 

Als u deze e-mails niet langer wenst te ontvangen, kunt u zich uitschrijven door hier te klikken op of op 2212 S Chickasaw Trl. Orlando, FL 32825

En ook ik heb weer een nieuwe phishing mail binnengekregen

 

Reputatie 7
Badge +8

Een E bike winnen ter waarde van 500 euro? 

Daar krijg je hooguit een kinderfiets voor, zonder E! 

Reputatie 6

Hey @Shilka,

Laat ik vooropstellen dat er vanuit ons niet wordt gesproken over onwaarheden. Verder, zoals ik het begrijp zijn er op twee aspecten onduidelijkheid dan wel ontevredenheid. Een eerste punt daarin is het niet kunnen bereiken van ons via e-mail. Het klopt dat er geen contactformulier is op onze website. Dit is naar aanleiding geweest van hetgeen is voortgevloeid uit jurisprudentie, zie dit Nu.nl-artikel voor achtergrond (https://www.nu.nl/economie/6062066/netflix-wint-rechtszaak-tegen-acm-over-contactgegevens-op-de-site.html) en de daadwerkelijke uitspraak voor een gedetailleerde weergave van de aspecten (ECLI:NL:RBROT:2020:5682).

In het kort; De livechat van Netflix voldeed aan de vereisten zoals die zijn voorgeschreven, met (grotendeels) dezelfde aspecten via e-mail. Omdat de ervaring leert dat e-mail een inefficiënt kanaal is, hebben we getracht onze ondersteuning via livechat te spiegelen aan datgene van Netflix en volgens jurisprudentie dus volstaat. Nogmaals, dat is enkel omdat we de overtuiging hebben dat we onze klanten veel beter en sneller kunnen helpen via de andere contactmogelijkheden die we bieden. Wellicht dat de collega met wie je hebt gesproken het enigszins anders heeft geformuleerd en dat we kunnen concluderen dat het daarmee wat ongelukkig is gebleken. Na het gesprek te hebben laten terugluisteren is dat ook wat naar ons als conclusie is teruggekoppeld. In alle eerlijkheid is dat verder ook niet relevant voor de situatie waarin wij compliant zijn. Natuurlijk zou het dat, zoals hierboven al aangeven, wat ongelukkig zijn omdat je idealiter natuurlijk een eensgezinde boodschap probeert over te dragen. Laat ik overigens duidelijk maken dat we nooit zomaar een kanaal zouden uitsluiten. Als dat het geval is, dan is dat een complexe overweging van voor- en nadelen, hoe we compliant zijn en met als hoofddoel hoe we onze klanten het beste, makkelijkste en snelste kunnen helpen.

Ik hoop dat het hiermee duidelijkheid biedt. Verder, mocht je het oneens zijn met dit gedachtegoed en daarmee (in)direct met de jurisprudentie, dan staat de weg naar de rechtsgang je natuurlijk geheel vrij. Ook kun je een melding maken bij ACM uiteraard (https://www.acm.nl/nl/contact/tips-en-meldingen/uw-tip-of-melding-doorgeven-aan-acm).

Het tweede; ik kan me voorstellen dat het ontvangen van spam allesbehalve fijn is. Ik ben er zelf ook geen fan van. Wat context; in 2007 was 98% van al het mailverkeer spam. In 2020, maar liefst vijftien jaar later, was nog steeds 47% van het mailverkeer spam. Dat komt ongeveer uit op zo’n 320 miljard spam e-mails per dag. Tegelijkertijd betekent dat niet dat we op onze lauweren rusten, integendeel. Dit topic is een voorbeeld daarvan. We bieden de mogelijkheid om de community bewust te maken van de risico’s, om daarnaast tips te bieden wat je er zelf aan kunt doen. Het kan dus heel goed zijn dat er binnen onze community meerdere mensen spam ontvangen. Er lijkt in zijn algemeenheid simpelweg geen ontsnappen aan.

Enkele tips daarin (voor zover je deze nog niet ter harte hebt genomen, én voor andere lezers):

  • Wees voorzichtig waar je je gegevens achterlaat. Gebruik je een gratis dienst? De kans is dan groot dat je met je data (persoonsgegevens) betaalt.
  • Neem Gmail als alternatief mailadres. Het spamfilter weet bijna 100% van de spam mails te identificeren en schermt deze af.
  • Firefox Relay van Mozilla Firefox. Dit is overigens nog wel in testfase. 
  • Om spam tegen te gaan, meld het bij de juiste instantie, de ACM.

(Ik gebruik zelf bijvoorbeeld Gmail en ik moet zeggen dat ik relatief weinig spam ontvang in mijn normale inbox.)

Tot slot wil ik benadrukken dat we de intentie van je zorg herkennen en dat ook willen erkennen. Er zit geen enkele onvriendelijke noot in het volgende, tegelijkertijd maakt de hoeveelheid posts in dit topic de feiten en omstandigheden niet anders. Weet dat we je graag willen ondersteunen en je kunt met al je vragen bij ons terecht. Dat is ook zeer zeker zo. In dit geval is bovenstaande hetgeen hoe we communiceren. Het herhalen van eerdere berichten gaat dan ook niet leiden tot een andere conclusie dan zoals die nu is. Het druist ook in tegen de community-richtlijnen zoals we die hebben opgesteld.

Hopelijk wordt de last van spam snel een stuk minder. Je hebt in ieder geval al aardig wat stappen ondernomen om het tegen te gaan. Mocht je nog andere vragen hebben, stel ze gerust. Voor nu wens ik je nog een mooie dag.

 

Dank je wel voor je eindelijk inhoudelijke reactie @Maurice 

 

Even een paar opmerkingen; 

Jullie alternatieve kanalen zijn zeker geen 24 uurs continu service en daarmee niet permanent toegankelijk, de vergelijking met de aangeleverde jurisprudentie gaat wel een beetje mank op dat punt.

Maar dat vind ik persoonlijk niet eens een groot probleem. Het gaat mij erom dat ik via al jullie andere kanalen geen phishingmails als voorbeeld kan toesturen zodat jullie aanpassingen kunnen doen aan het spamfilter, danwel de in de mails genoemde afzenders te blokkeren. Dat is de enige reden dat ik om een mail adres vraag, dat heb je in het gesprek ook terug gehoord.

 

Je komt met getallen over spam, maar we hebben het hier niet over spam, maar over phishing. De enige spam die ik in de afgelopen 10 jaar gehad heb was 1 spambericht van verzekeraar VGZ waar ik geen klantrelatie mee heb, en een spambericht van tele2 zelf die me ongevraagd een aanbieding voor het bedrijf zonnet stuurde. We hebben het hier over phishing. Georganiseerde misdaad. Links in mails die kunnen leiden tot gebeurtenissen die je leven en dat van je gezin helemaal kapot kunnen maken. Die ervoor kunnen zorgen dat je hele spaar rekening leeggehaald wordt met behulp van een keylogger. Of ervoor kunnen zorgen dat iemand op jouw naam met jouw gegevens een hypotheek kan afsluiten, waardoor je opeens 450.000 euro in de min staat en daarop dakloos wordt. Phishing maar voor het gemak als spam aanduiden is niet alleen onjuist, het doet totaal geen recht aan hoe ontzettend gevaarlijk deze mails zijn voor mij en mijn gezin. En ik weet niet hoe ver jij zou gaan om je eigen gezin te beschermen Maurice, maar voor mij is de veiligheid van mijn gezin belangrijk.

 

Als je gelezen hebt weet je dat ik g-mail al als alternatief aan het gebruiken ben, maar dat ik nog steeds bezig ben met 22 jaar aan accounts aan het omzetten.

 

Als je het gesprek terug gehoord hebt dan heb je ook gehoord hoe de medewerker tegen mij gezegd heeft over het waarom allerlei contactmogelijkheden verwijderd zijn; “T-mobile gaat ophouden met tele2, daarom zijn we dat allemaal aan het afbouwen” ,dat is wel even wat anders dan wat je mij nu verteld!

 

Je hebt mij dan ook horen melden dat op https://www.tele2.nl/klantenservice/thuis/internet/instellen-en-installeren#mail alle links onder ‘instellingen per e-mail programma’ niet meer werken en een pagina niet gevonden geven. Ik zou het fijn vinden als ook jij je zou kunnen inzetten opdat deze links weer werkzaam gemaakt zouden kunnen worden zodat ik op zijn minst de mogelijkheid heb om mijn mail in het windows 10 programma binnen te halen waarin ik op zijn minst de mogelijkheid heb om bepaalde afzenders als ongewenst te markeren waardoor ze automatisch uitgefilterd kunnen worden, die mogelijkheid heb ik in webmail -niet-, waardoor ik gedwongen ben jullie hierover continu te benaderen. Technisch gesproken hebben jullie mijn meldingen hierover niet aan mij te danken, maar aan het feit dat jullie eigen provider mail software zo verouderd is, en jullie om één of andere reden alle links voor het instellen van mail op externe programma's onwerkzaam gemaakt hebben, en daarover mag best wel eens de hand in eigen boezem gestoken worden.

 

Bovendien, bij de eerste medewerker die ik gesproken heb kon ik de phishing mails per mail doorsturen voor verder onderzoek door stormon, bij de 2e medewerker kon ik de phishing mails die ik wou melden nog via picture support doorsturen naar stormon, ook onder de belofte dat de afzender geblokkeerd zou worden, en bij de 3e medewerker die ik gesproken heb kon alleen nog maar een melding laten doorgeven zonder dat ik nog iets van mails of afzenders etc. kon doorgeven. Bij de eerste twee medewerkers is afgesproken dat als ik weer een nieuwe golf van phishing mails zou krijgen dat ik dit weer gewoon zou kunnen doorgeven zoals het op dat moment bij die medewerker doorgegeven werdt (eerst via mail, later via picture support.) Ik vind niet dat je jullie eigen inconsequentie in het afhandelen van deze meldingen mij voor de voeten kunt gooien. Ik vind het niet onredelijk dat ik naar aanleiding van eerdere klant-medewerker contacten een  bepaalde mate van verwachting had die door jullie eigen medewerkers gewekt zijn.

 

Laat het duidelijk zijn dat ik hier helemaal niet wil zijn. Ik wil de ongewenste mail als dusdanig kunnen markeren en kunnen laten uitfilteren en blokkeren, maar jullie bieden daar geen enkele mogelijkheid voor, omdat webmail die mogelijkheid niet biedt, en jullie alle instructies voor het binnenhalen van de mail in externe programma's verwijderd hebben (waarbij ik moet melden dat binnenhalen in windows 10 in het begin helemaal niet mogelijk was, en ik toen ik hier over informeerde van jullie klantenservice te horen kreeg, wij ondersteunen alleen maar webmail dus dat moet je gebruiken, en dat was de reden waarom ik sindsdien exclusief webmail gebruikt heb, omdat het van jullie moest.) Jullie laten mij op die wijze geen enkele andere keuze dan jullie steeds hierover te benaderen, dat is het rechtstreekse gevolg van jullie eigen acties, en van het feit dat jullie mail totaal niet meer aan de minimale standaard van deze tijd voldoet, iets wat ook keer op keer door jullie eigen medewerkers benoemd wordt. Ik kan dit niet duidelijker zeggen.

En nog even voor de duidelijkheid @Maurice  Jij zegt dit;

Maar ik meld geen spam, ik meld phishing. Op de site van het ACM staat dit

 

Vervolgens is mij door medewerkers medegedeeld, en staat ook hier in het door -tele2-  geplaatste topic, waar we nu in aan het spreken zijn het volgende;

Ik doe dus precies wat jullie van mij vragen, ik heb sterk het vermoeden van phishing, sterker nog, dit wordt bevestigd door de fraude helpdesk, en dus meld ik het hier. Daar hebben jullie zelf dit topic letterlijk voor in het leven geroepen!

 

En dan nog het volgende;

Ik heb geen enkel bericht herhaald. Elke melding is uniek en bevat nieuwe informatie. Als al meerdere meldingen eenzelfde uiterlijk hebben, zal je zien dat of het gaat om een andere verzendtijd, oftewel een nieuwe melding, en/of dat hetzelfde bericht van een ander verzend adres afkomstig is, of naar een andere link verwijst. Of ik heb nieuwe informatie aan de melding toegevoegd, zoals bijvoorbeeld dat een officiële overheidsinstantie bevestigd heeft dat het om phishing gaat en niet om spam. Toch ga ook jij in je reply keihard weer beweren dat het spam betreft, terwijl dit niet zo is. Dit alleen geeft dus alweer de noodzaak voor mij aan om continu te moeten bewijzen dat het echt om phishing gaat! Ik heb geen enkele melding hier dubbel gedaan, en een ieder die dit topic daadwerkelijk daarop controleert kan en zal tot die conclusie komen.

Mocht je valse beschuldiging al voortkomen uit het feit dat iemand mijn post gerapporteerd heeft, dan weet je dus dat er sprake is van valselijk rapporteren, iets wat volgens mij ook tegen jullie community richtlijnen ingaat, en ik neem aan dat je die persoon daar op zult wijzen. 

 

Ik hoop dan ook dat we kunnen ophouden met het net doen alsof het hier rapporteren van phishing mails, zoals jullie dat zelf gevraagd hebben, een soort van overtreding is van de forum regels. Ik doe precies wat jullie van mij vragen.

 

Dat eric het vervelend vindt, en daarom denkt dat hij ons ten onrechte kan beschuldigen van spam en bumping is dat iets wat jij maar met hem moet bespreken, ik heb totaal geen zin om mij daar ook nog eens mee bezig te moeten houden. En die ranking the stars ranglijst van jullie is me echt compleet niets waard, wat mij betreft staat eric daar met een miljoen punten bovenaan, ik ben hier om een probleem op te lossen en alles wat ik hier gedaan heb, is precies doen wat tele2 mij zelf gevraagd heeft om te doen

 

Reputatie 7
Badge +8

Zou McAfee kunnen helpen, of is McAfee nu zelf de Spammer of Visser? 

Allegiant of. LAS Vegas 

 

Antivirusbescherming-McAfee • no-reply@e.allegiant.com

Een onbeschermde computer kan
worden blootgesteld aan virussen en
andere malware.

  NU BESCHERMEN!

 

Als u deze e-mails niet meer wenst te ontvangen, kunt u zich afmelden door hier te klikken of schriftelijk naar 6130 W Flamingo Rd. Las Vegas, NV 89103

En wederom een nieuwe phishing mail;

De afzender is; health@email.iselect.com.au

De link verwijst naar (niet op klikken, gevaarlijk!): http://cleanmarket.xyz/cl/2272_md/1/390/382/41/24018

 

En nog weer een nieuwe phishing mail;

De afzender is: no-reply@e.allegiant.com (Ik heb al meer dan 30 phishing mails van deze afzender bij tele2 gemeld, en Theocoppes krijgt dezelfde en heeft ook meldingen voor deze afzender gedaan!)

De link verwijst naar (niet op klikken, gevaarlijk!): http://alphonsodavis.synology-diskstation.de/cl/20636_md/1001/1151/4001/227/15163

 

En nóg een phishing mail gekregen;

De afzender is: health@email.iselect.com.au

De link verwijst naar (niet op klikken, gevaarlijk!):http://ciels.xyz/cl/2295_md/1/396/381/41/24018

 

En de bevestiging van een officiële overheids instantie dat ook dit phishing is en niet spam

Speciaal voor eric, 3 meldingen in één klap, plus nog een edit dat het echt om phishing gaat. Ook niet zo moeilijk als je ELK UUR een PHISHING mail binnen krijgt.

En wederom een nieuwe phishing mail:

De afzender is: health@email.iselect.com.au

De link verwijst naar (niet op klikken, gevaarlijk!): http://larasoft.xyz/cl/2387_md/1/389/383/41/24018

@Maurice kun je alsjeblieft in alle redelijkheid reageren. Ik kan niet meer. Er staat toch letterlijk in de originele post dat we mails met afzenders bij jullie kunnen melden, en dat er dan gekeken wordt wat er gedaan kan worden. Ik heb toch afspraken gemaakt met medewerkers hierover dat ik nieuwe phishing in kon zenden. In voorgaande gesprekken is blokkade van afzenders beloofd, heb je die gesprekken ook nageluisterd? Waar is de medewerker die samen met Theocoppes gaat kijken wat er gedaan kan worden

 

We hebben het niet over spam. We hebben het over phishing. Georganiseerde misdaad die van jullie provider mail gebruik maakt om jullie klanten doelwit van misdaad te maken die bijzonder verstrekkende gevolgen kan hebben.

Ik heb nu honderden uren in het maken van melding hiervan bij jullie zitten. Alleen in de afgelopen 2 dagen ben ik hier al 24 uur mee bezig geweest. Ik slaap niet meer. Mijn gedachtegang is een voortdurende nachtmerrie. Is het nu zo veel gevraagd om de afzenders te laten blokkeren zoals jullie beloofd hebben?

 

Waarom moet dit achter de hels deuren vandaan komen? Wat moet ik nog meer doen om een reactie van jullie hierop te krijgen die is zoals jullie in de originele post van dit topic beloven?

 

Wat willen jullie nou van mij? Ik doe wat jullie vragen, en ik wordt alleen maar genegeerd, en krijg alleen maar tegenwerpingen die helemaal niet van toepassing zijn op dit topic. Ik rapporteer hier PHISING.

 

We hebben het hier niet over hoe een vakantieparkje waar ik vorig jaar gelogeerd heb me ongevraagd een reclamemail heeft gestuurd. We hebben het over criminelen , georganiseerde misdaad die jullie klanten als doelwit hebben. Moet ik nu echt geloven dat het faciliteren van die criminaliteit voorrang heeft over jullie klanten? Ik begrijp echt niet waarom jullie in deze niet partij kiezen voor de klant en er voor kiezen om criminaliteit de vrij loop te laten op jullie provider mail, ook al kunnen jullie dit voorkomen door simpelweg een stuk of 3 afzenders op jullie spamlijst toe te voegen. Ik begrijp hier niets meer van. 

En hier is de volgende phishing mail alweer 😖;

De afzender is: no-reply@e.allegiant.com 

De link verwijst naar (niet op klikken, gevaarlijk!): http://alphonsodavis.synology-diskstation.de/cl/20715_md/2/1151/4001/227/15163

 

Edit: phishing

 

Reputatie 7
Badge +8

Nu weer 

Om 11:45

En dan die rode knop nu beschermen. Dat lijkt een slecht plan. 

Ik kan die e.allegiant.com op geen enkele manier blokkeren. 

Zelfs McAfee kan mij daarbij vermoedelijk niet helpen. 

McAfee Täydellinen suojaus • no-reply@e.allegiant.com

Een onbeschermde computer kan
worden blootgesteld aan virussen en
andere malware.

  NU BESCHERMEN!

Een onbeschermde computer kan
worden blootgesteld aan virussen en
andere malware.

  NU BESCHERMEN!

 

Als u deze e-mails niet meer wenst te ontvangen, kunt u zich afmelden door hier te klikken of schriftelijk naar 6130 W Flamingo Rd. Las Vegas, NV 89103

Reageer