Sticky

[FAQ] Volgens mij heb ik een phishing mail/ smishing sms ontvangen. Wat nu?

  • 30 November 2017
  • 303 reacties
  • 23775 x bekeken

Reputatie 6

We hebben er allemaal eens mee te maken gehad. Een sms’je van de ‘Belastingdienst’ over een openstaande schuld, ‘Rabobank’ die aangeeft dat je betaalpas verlopen is of zelfs ‘Tele2’ met een melding dat je een betalingsachterstand hebt. Deze berichtjes zien er best realistisch uit, bevatten vaak een link of instructies en hebben allemaal als doel om je geld af te troggelen of je gegevens te stelen.

Eens in de zoveel tijd komen er nieuwe phishing-berichten in omloop, dus oplettendheid is altijd nodig. In dit topic zie je een voorbeeld van recente phishing-golf. Uiteraard wil je niet de nare gevolgen ondervinden van het bijten in het aas van de phishing-poging. Wij doen er alles aan om te zorgen dat het niet bij jou terecht komt. Toch kan je af en toe een dergelijke sms of mail krijgen. Om je te helpen om in zo’n situatie er niet voor te vallen, hebben we dit topic geschreven!

Wat is phishing?

Phishing is een vorm van oplichting via het internet. Vaak word je via een e-mail naar een website gelokt om hier in te loggen met privégegevens. De e-mail of sms lijkt van een betrouwbare partij te komen, zoals van ons. Meestal is het verzoek om in te loggen en gegevens te controleren zoals een onbetaalde factuur of je gegevens in de MijnTele2 omgeving, of om een betalingsachterstand direct te betalen.

 

Voor mails kan klikken op links in de mail computervirussen binnenhalen en soms omzeilt dit zelfs je antivirus. Het kan gebeuren dat zogeheten ransomware bestanden vergrendelt, waarna er ‘losgeld’ wordt geëist om de bestanden vrij te laten geven. Het is ook niet eens zeker of het na het betalen dan daadwerkelijk vrijgegeven wordt.

 

Bij sms’jes geldt vaak dat ze er een betaalverzoek gedaan wordt. Dit wordt dan gebracht onder het mom van een openstaande schuld bij een bekende instantie. Het geld gaat dan natuurlijk niet echt naar die instantie, maar naar de fraudeurs. Ook kan er gevraagd worden om gegevens te controleren of te vernieuwen. Via een link kom je dan op een valse website waar potentieel virussen mee binnengehaald kunnen worden, zoals bij een phishing mail.

 

Hoe herken ik phishing?

De fraudeurs worden steeds geniepiger en zodoende worden de phishing-berichten steeds realistischer en beter gemaakt. Hierdoor zijn ze steeds moeilijker van echt te onderscheiden. Je zal dus echt op de details moeten letten als je een verdacht bericht krijgt. Dat moet je eigenlijk ook doen als een bericht krijgt dat schijnbaar helemaal niet verdacht is. Hier zijn enkele punten waar je op kunt letten als een dergelijk mailtje of sms’je je inbox vervuilt.

  • Let in het geval van emails op de opmaak. Veel bedrijven hanteren een bepaalde opmaak bij mailtjes die ze naar hun klanten sturen. Bij de phishing berichten is de opmaak vaak niet helemaal correct. Mogelijk is er een verouderd logo gebruikt, gebruiken ze een ander lettertype of zijn de gebruikte kleuren net iets anders.
  • Let op spel- en grammaticale fouten in de tekst. Phishing berichten zijn vaak slordig geschreven. Ook kan er zelfs iets kleins zijn als een afsluiting die niet helemaal klopt. Tele2 sluit zijn mails bijvoorbeeld vaak af met ‘We houden contact’. Als zoiets er niet staat, kan dat al een teken zijn dat je met een phishing-bericht te maken hebt.
  • Let op de afzender. De afzender kan ook weggeven of het werkelijk om het bedrijf in kwestie gaat of niet. Onze automatisch verstuurde mails zullen bijvoorbeeld altijd verstuurd worden vanuit noreply@tele2.nl. Fraudeurs zouden gebruik kunnen maken van iets wat er erg op lijkt, zoals bijvoorbeeld no-reply@tele2.nl of tele2@gmail.nl. Ditzelfde principe geldt ook voor andere bedrijven. Let op de emailadressen die bedrijven normaal gebruiken en welke er in het verdachte mailtje gebruikt wordt. Wij hebben zelf een topic geschreven waarin vermeld staat vanuit welke emailadressen en telefoonnummers Tele2 contact op zal nemen.
  • Voor sms’jes geldt dat ze nummers kunnen spoofen, zodat het werkelijk lijkt alsof het sms’je van de instantie of het bedrijf in kwestie komt. Dit komt echter zelden voor, maar het is altijd goed om ook bij dergelijke sms’jes bovenstaande punten in acht te houden. Het kan ook voorkomen dat je een sms krijgt ‘namens het bedrijf’ waar simpelweg een 06-nummer als afzender te zien is. Als er een 06-nummer staat kan je er al vanuit gaan dat het om phishing gaat.
  • Tele2 Nederland en veel andere bedrijven zullen je nooit vragen om te betalen in Bitcoin. Ook zal er door een in Nederland actief bedrijf nooit gevraagd worden om te betalen in dollars of een andere valuta.
  • Voor Tele2 kan je in je achterhoofd houden dat wij nooit per mail of sms om persoonlijke gegevens zullen vragen. Ook zullen we je nooit vragen in te loggen via die wegen. Mocht je werkelijk een betalingsachterstand hebben en in willen zien hoe groot deze is, dan kan je dat altijd checken door in te loggen in je MijnTele2-omgeving op de website.

 

Wat moet ik doen als ik een phishing-bericht ontvangen heb?

Als je een verdachte mail of sms ontvangen hebt en je hebt aan de hand van bovengenoemde punten bepaald dat het inderdaad om phishing gaat, dan is het allerbelangrijkste wat je moet doen om niet op de link te klikken die in het bericht staat. Ook niet om bijvoorbeeld te kijken wat er mogelijk gebeurt. Stuur ook nooit persoonlijke informatie door. In plaats daarvan kan je het bericht melden bij de instantie of het bedrijf dat gebruikt wordt voor de fraudepoging. Zij zullen dan stappen ondernemen om dit tegen te gaan of om mensen op de hoogte te stellen. En het is verstandig om het nummer in je telefoon te blokkeren, zodat ze niet weer contact op nemen met hetzelfde nummer.

 

Ik krijg een berichtje via Whatsapp wat ik niet vertrouw, is dit phishing?

Dat zou zomaar kunnen! Er is namelijk een nieuwere vorm van phishing actief en dit wordt ook wel ‘spear phishing’ genoemd. Iemand doet zich voor als een bekende van je en komt met een verhaal dat hij of zij iets moet betalen. Met vage antwoorden en reacties probeert deze fraudeur je te overtuigen om geld over te maken naar een rekeningnummer. In deze video zie je een voorbeeld van onze vrienden van T-Mobile. 

 

Wat kan ik doen om phishing te voorkomen?

Je kan helaas nooit voorkomen dat je te maken krijgt met phishing. Als de fraudeurs je emailadres of je telefoonnummer hebben, kunnen ze je namelijk wanneer ze willen dergelijke berichten sturen. Je zou eventueel sterkere spamfilters in kunnen stellen in je mailbox, maar zelfs dan kunnen de mails nog in je postvak in terechtkomen. Het belangrijkste is dat je nooit via een mail of sms inlogt of gegevens stuurt. Ook is het goed om ‘openstaande betalingen’ altijd te checken bij het bedrijf of instantie in kwestie, voordat je de betaallink volgt.

 

Wat doet Tele2 om phishing te voorkomen?

Als blijkt dat de phising-sms’jes vanuit een Tele2-nummer komen, dan zullen wij na voldoende bewijs altijd het nummer blokkeren en stappen ondernemen bij de politie. Wij willen natuurlijk niet dat de fraudeur gewoon vrolijk door kan gaan met mensen oplichten. Voor e-mails is het allemaal iets lastiger om stappen te ondernemen, omdat dit vaak buiten ons beheer is. Wel kan je altijd de mails met afzenders bij ons melden, zodat wij de mogelijkheden kunnen bekijken. Je kan in dit topic een reactie achterlaten als je sterk het vermoeden hebt dat je met phishing te maken hebt. 

 

Vanuit welke emailadressen mailt Tele2?

Daar hebben wij een los topic aan gewijd.

 

 


303 reacties

Reputatie 7
Badge +12

Zie de tips om phising te herkennen en niet in te trappen. 

De campagne 'Eerst checken, dan klikken' is een initiatief van het Ministerie van Justitie en Veiligheid. Samen met de convenantpartners wil het Ministerie van Justitie en Veiligheid alle Nederlanders attenderen op het gevaar van phishing.

En wederom een nieuwe binnengekregen

 

En nog weer ééntje

En deze mail is direct weer bevestigd als phishing

 

En eens even om een indruk te wekken hoeveel phishing mails door het spamfilter komen

 

Inmiddels maar eens drie kwartier met een dame van de telefonische helpdesk gesproken, hopelijk zet het ditmaal zoden bij de dijk, alle bovenstaande mails zijn (via picture support) doorgegeven.

 

Ik wil graag een ieder die ook last heeft van spam en phishing op de providermail hier ook melding te doen via de klanten service. Hoe meer klachten, hoe groter de kans dat er iets gebeurt en we weer wat veiliger van onze mail kunnen gebruik maken.

 

Helaas blijkt de phishing van deze afzender nog steeds binnenkomen , ondanks de telefonische belofte dat geprobeerd zou worden deze specifieke afzender aan de spamlijst toe te voegen

 

Reputatie 7
Badge +8

Die verrassing voor Apple klanten had ik ook!

Heb ik weer pech dat ik een Huawei klant ben.

Verrassing voor Huawei krijg ik nooit. 

Is de afzender ook hetzelfde @theocoppes ( no-reply@e.allegiant.com ) ?

Zou jij anders maandag ook eens de telefonische helpdesk kunnen bellen met de melding dat jij ook phishing blijft binnenkrijgen op je providermail? Misschien gebeurt er meer als ze weten dat meerdere klanten hier last van hebben…

 

 

Reputatie 7
Badge +8

Ik kan dat nu niet controleren. Alles gewist. 

Ik heb nogal moeite met bellen. 

Mijn oren, gehoorapparaten etc en mijn langzamere reacties op mensen na mijn herseninfarct. Met schrijven heb ik meer tijd om na te denken! 

Sorry, bellen alleen in noodgevallen. Ik raak in paniek als de telefoon gaat. 

Ah dat begrijp ik helemaal theocoppes! Is het wel wat minder geworden met de phising mails de afgelopen week? Lijkt me dan extra lastig voor jou dat die rommel steeds tussen je mails zit :frowning2:

Ik zal nog extra mijn best gaan doen, zodat dit ook voor jou nu eindelijk eens aangepakt wordt!

Reputatie 7
Badge +8

Ik ga meteen wissen! 

Vanmorgen van

 

Smart-Invest • no-reply@e.allegiant.com

 

Insanely Easy Way To Become Rich in 2022

What if I told you that you can become a millionaire this year?

 

Sounds crazy right?

 

BBC NEWS - Millionsbecome millionaires during Covid pandemic

Well, it is now possible more than ever to make a life-changing fortune online thanks to a new revolutionary Trading system.

 

More than five million people became millionaires across the world in 2021 despite economic damage from the Covid-19 pandemic. (Link to Full Article)

 

Our members typically make an average profit of $1,296 daily by working for 25 minutes or less per day.

 

While many poor people became poorer, the number of millionaires increased by 5.2 million to 56.1 million globally, Credit Suisse research found.

 

Recovering stock markets and crypto investments using the new Trading system helped boost their wealth and make unlimited profits, as some members earned their first million within just 6 months.

 

Today we are giving up to 100$ free joining gift to this amazing platform to new users only!

YES, CLAIM MY $100 FREE BITCOIN NOW

Dank je wel voor de melding theocoppes! Nu heb ik zelf deze niet gehad, het is toch apart dat deze op mijn e-mail adres wel correct wordt uitgefilterd, maar op jouw versatel adres wel doorkomt. Schijnbaar is de filtering op versatel adressen dus nog slechter dan op de zonnet adressen.

Maar de verzender no-reply@e.allegiant.com is dus wel hetzelfde als bij mij. De telefonische helpdesk had tegen mij gezegd dat we aan konden nemen dat deze afzender op de blokkeerlijst gezet zou worden, dus laten we hopen dat dit binnenkort dan ook daadwerkelijk gebeurt!

Kan hier nou echt niet eens werk van gemaakt worden door iemand van tele2? Dit moet toch gewoon te regelen zijn?

 

Reputatie 7
Badge +8

Let op: aanstootgevende inhoud

Vanmorgen om 1:23

Van

Jouw nieuwe match • no-reply@e.allegiant.com

Geile vrouwen zoeken nu naar een seksdate bij jou in de buurt!

Gratis registraties sluiten over 00:48:29 minuten.

Let op: Discretie is vereist. Duizenden vrouwen zijn op zoek naar een seksdate bij jou in de buurt! Houd alsjeblieft hun identiteit geheim!

 

Reputatie 7
Badge +8

Eric vindt het niet goed dat we dit hier plaatsen. 

Hij vindt dit spammen. 

Maar wij zij toch niet de spammers maar de slachtoffers. 

 

Let op: aanstootgevende inhoud

Ik heb vanmorgen ook zoiets gehad omstreeks dezelfde tijd @theocoppes 

ook van no-reply@e.allegiant.com

 

Ik blijf ze nog steeds ontvangen. Graag actie ondernemen zoals telefonisch afgesproken, want dit houdt zeker niet vanzelf op 

 

Reputatie 7
Badge +8

Via Las Vegas? 

Dit: kwam om 1:49 vanmorgen. 

Antivirusbescherming-McAfee • no-reply@e.allegiant.com

 

Als u deze e-mails niet meer wenst te ontvangen, kunt u zich afmelden door hier te klikken of schriftelijk naar 6130 W Flamingo Rd. Las Vegas, NV 89103

En dezelfde dag wederom een phishing mail;

 

Reputatie 7
Badge +8

Ik kreeg dit! 

Of toch een brief naar Las Vegas sturen? 

Aantekenen? 

Antivirusbescherming-McAfee • no-reply@e.allegiant.com

 

Als u deze e-mails niet meer wenst te ontvangen, kunt u zich afmelden door hier te klikken of schriftelijk naar 6130 W Flamingo Rd. Las Vegas, NV 89103

En wederom een nieuwe;

 

Reputatie 7
Badge +8

Australië, die heeft mij nog niet gevonden!

Zoiets als postzegels uit verre landen verzamelen. 

Zal wel weer een nieuwe golf worden, bovenop de bestaande :( Ik ga Maandag maar weer bellen.

En alweer een nieuwe, ik wordt er schijt en schijt ziek van

 

En alweer een nieuwe phishing mail. Het houdt vanzelf op? Absolute regelrechte leugens. Doe er wat aan tele2!

 

Geachte mevrouw, heer,

Dit is een automatisch gegenereerd bericht. U ontvangt geen persoonlijk antwoord op e-mails die u doorstuurt naar valse-email@fraudehelpdesk.nl. Heeft u een specifieke vraag over de ingestuurde e-mail? Gebruik dan ons online meldformulier of neem contact met ons op via telefoonnummer 088 786 73 72.

Hartelijk dank voor het toesturen van de e-mail. De door u toegezonden e-mail is vermoedelijk een phishing-e-mail. Wij adviseren u de verdachte e-mail uit uw mailbox te verwijderen. Heeft u op de -in de e-mail vermelde- link geklikt, gegevens ingevuld of een betaling verricht via een betaallink, neem dan contact met ons op via telefoonnummer 088 786 73 72 of kijk op onze website voor meer informatie.

Reageer