Sticky

[FAQ] Volgens mij heb ik een phishing mail/ smishing sms ontvangen. Wat nu?

  • 30 November 2017
  • 303 reacties
  • 23817 x bekeken


Toon eerste bericht

303 reacties

Reputatie 1
Politie gaat niets doen, en kan niets doen.
Is gewoon email spoofing, Google het maar je kan makkelijk iedereen een mail sturen met een willekeurige afzender.

en meer

 

Vandaag mocht ik deze variant ontvangen:

Reputatie 2

Net email gehad van een a.wakker@tele2.nl   (Tele2 Customer service) , waarschijnlijk is zijn account gehacked. Doet zich voor als webmail pagina (PAS OP!, geen gegevens invullen!!!) *tekst bewerkt door moderator* (PAS OP! geen gegevens invullen!!!) als je nepgegevens invult wordt je geleidt naar je email account. Let goed op dat dit waarschijnlijk geen tele2 is.

 

en nog meer;

 

Reputatie 1
Een kennis van mij ontving dezelfde mail vanmorgen ? leuke poging om geld afhandig te maken van mensen
Dank allen voor de reacties. Goed om te lezen dan we niet de enige zijn 🙂 Maar was ergens ook wel benieuwd of er nog maatregelen vanuit Tele2 genomen worden om dit verder tegen te gaan. Ik verwacht wel dat ze een soort van Antivirus Anti SPAM filter hebben, maar mag aannemen dat die soms ook bijgewerkt moeten worden met de meest actuele varianten van virussen en spam. Ik heb in ieder geval nog niet eerder een soort van afpersingsmail ontvangen op mijn versatel account. Dus wellicht doen ze bij Tele2 wel heel goed hun best om het zoveel mogelijk tegen te houden en ben ik nu voor het eerst (enigzins onaangenaam) verrast met een dergelijke mail.

En deze heeft schijnbaar een paar uren in het spamfilter vast gehangen, maar is uiteindelijk toch doorgekomen

 

Reputatie 7
Ik kreeg vanochtend ook een afpersingsmail met als afzender mijn eigen adres maar zonder enige persoonlijke data in de mail. (Dus algemeen opgesteld lijkt me)
Zie het gevraagde screenshot van mijn afpersingsmail..
Voor de zekerheid hier ik gehele header van de email:
Return-Path: X-Original-To:
Delivered-To:
Received: from filter02asd2.se.isp-net.nl (filter02asd2.se.isp-net.nl [82.215.18.99])
by deliver02.zonnet.isp-net.nl (Postfix) with ESMTPS id 1AA9D61AC4
for ; Thu, 13 Dec 2018 10:55:05 +0100 (CET)
Received: from 93-41-34-126.ip79.fastwebnet.it ([93.41.34.126])
by filter02asd2.se.isp-net.nl with esmtp (Exim 4.89)
(envelope-from )
id 1gXNhq-0004dS-NM
for; Thu, 13 Dec 2018 10:55:04 +0100
From:
To:
Subject: Bedreiging voor uw veiligheid! is gecompromitteerd.
Date: 13 Dec 2018 10:25:59 +0000
Message-ID:
MIME-Version: 1.0
Content-Type: text/plain;
charset="iso-8859-1"
Content-Transfer-Encoding: 7bit
X-Mailer: Microsoft Office Outlook 11
Thread-Index: Ac95k5ygpwwi3lxs95k5ygpwwi3lxq==
X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V6.1.7601.17514
X-SpamExperts-Class: unsure
X-SpamExperts-Evidence: Combined (0.58)
X-Recommended-Action: accept
X-Filter-ID: Pqw...3avg
X-Report-Abuse-To: spam@master01nm.se.isp-net.nl

Ik zou een moderator als bijvoorbeeld @Arjan van Tele2 even vragen om je mailadres uit de post te halen, omdat je anders binnen no-time door bots wordt gevonden en op allerlei spam lijsten komt te staan (voor zover nu al niet het geval)
Reputatie 6
@mdelang

Ik heb je screenshot en de prive gegevens uit je post weggehaald, je mail adressen openbaar plaatsen is niet handig, deze kunnen natuurlijk in verkeerde handen vallen
@pipodeclown Thanx voor het signaleren!

Groet

Arjan
Reputatie 7
Badge +8

Ik ben ook al het het hele weekend deze rommel aan het wissen.

🥵

Dank voor advies pipo, meteen gedaan...
Oh haha, Arjan was me voor, heel goed, tnx!
Goede les voor de toekomst..
Maar misschien is het dan ook niet handig om mensen te vragen om screenshots op een forum te plaatsen maar er een e-mail adres voor in te stellen zoals de banken ook hebben..
Mijn e-mail adres staat nog wel in de tekst van mijn post. Kun je anders ook gewoon mijn post verwijderen?
Van Onderwerp Ontvangen Grootte Categorieën
TELE2 Belangrijke boodschap wo 19:38 16 kB
Van Onderwerp Ontvangen Grootte Categorieën
Hallo,

Een nieuw bericht is beschikbaar op uw TELE2-berichten.
Raadpleeg de onderstaande link om het te raadplegen:

Klik hier

Met vriendelijke groeten,
TELE2-team





















http://email.email.withings.com/c/eJxVjkEOwiAURE8DS8L_UGgXLNS290D4WkwF06JeX3RnMrOYSWbyojP6HDVPDiUMErEDBVb2AoSeTtNh6pTG03gc55lpSXefVvFOdUn5uotQ7nxxuldgNMAZIJIBItCkiMgMRskBBr66pdbHztSB4dzkQyjPXP9-Wp1LTZcUfE0l83f01TtmjwyRmn9jVH2H0tpvtiPf3M3HhrSF0thetO2-0iry-gEu-D7P
> [11]
> http://email.email.withings.com/c/eJxVjkFuwyAURE8DOyP8weAsWCSxfQ_MpzEVxhGgcP3S7irNaDSzeBo0Su4oaTDAxxsHmEYxaj6zkcn1ud7XSUh4Lo9l24jk_rQhshbqEdKrMHed9DBSKeBfiLtGp5zS2k67m8VNzwAoOdBojlrfhYg7ga2rtfaP0afoXzb2LD5_gvNlqD6fZbAJB3clDDVcqdCGtlpD9IMA-O4_Ioh5Aq71b9cLzebbYv-Z3dUPf3wutvrIUvwBQchGzQ
> [12]
> http://email.email.withings.com/c/eJxVTssOgyAQ_Bo4ElhQ8MChvv5jVao0-IgSSf--tLcmM5nMZHYzky3VMCnqLXBRcYBCSKG5YYKprukeXSEVNG3d9j1R3K3oA0s-Ln6bLzbuK12scrkiB24kVs-xQDOUwLmpSinUIFDRYJcYj4vIB4E-I6X09yNHwc0Ysh6nv3F80zRhREt0TQBc5u8WpCmAa_31uqWnfeGUF53jnqfd7rwwusC28AG_cT3T
thank you so much. this is extremely informative and exactly what i wanted
weer nepmail nu van tele2 Forum, afzender Henk.Harsevoort@tele2.com
Beste,

Je hebt een nieuw privébericht van shane343 ontvangen op het Tele2 Forum.

Klik hier om het bericht te lezen.

Groet,

Tele2
Dat is geen nepmail. Als iemand een privébericht aan een forumlid stuurt, is dat te zien aan een kleine "1" bij je avatar rechtsboven als je ingelogd bent. Dat valt niet erg op, daarom stuurt Tele2 een mailtje dat je een privébericht hebt ontvangen. De afzender is het hoofd van het moderatoren-team Henk Hansevoort. (officiële titel: Community Manager )

Er zijn al een aantal topics over deze spam, b.v.
https://forum.tele2.nl/over-het-forum-327/forumgebruiker-aangeven-76004
https://forum.tele2.nl/mobiele-abonnementen-180/oplichter-76011/index1.html#post461293
https://forum.tele2.nl/e-mail-314/spam-te-blokkeren-76010
https://forum.tele2.nl/tips-vanuit-de-community-328/spam-phishing-75993
https://forum.tele2.nl/tips-vanuit-de-community-328/privebericht-romaric-natasha-76015

De moderatoren hebben gemeld, dat ze bezig zijn deze Natasha te blokkeren.
Reputatie 7
Badge +8

Bedankt @Johrick van Tele2

Wat betekent DM? Hetzelfde als pb? 

 

Reputatie 7
Badge +12

Bedankt voor het delen @monica van der meijden! 😄

Reputatie 7
Badge +8

Vanmorgen toch weer! 

 

Anti|virus||Mcfe| • no-reply@e.allegiant.com

Ik heb nog niets gehad op mijn zonnet, maar jij kreeg van deze afzender hiervoor ook al vaker dan mij @theocoppes . Het is wel weer één van de twee zelfde afzender als voorheen. Wel apart aangezien deze geblokkeerd zouden moeten zijn. Heb je @Johrick van Tele2 ook een privé bericht gestuurd? Ik hoop dat hij het meteen weer door kan zetten dan!

Reputatie 7
Badge +8

De volgende vissers mail

Een Nespresso gewonnen. 

 

Nespresso Krups • Nieuwsbrief@dealdonkey.com

blocked

Gefeliciteerd, jij bent de gelukkige winnaar! Haast je, het aantal prijzen dat je kunt winnen is beperkt!
Nespresso
Een nieuwe Krups Nespresso Pixie!
Gefeliciteerd! U bent geselecteerd om deel te nemen aan dit onderzoek. Het duurt maar een minuutje en je ontvangt een fantastische prijs: de nieuwe Nespresso!
PROFITEER NU!
Elke dag kiezen we 10 willekeurige gebruikers om ze kans te geven geweldige prijzen te winnen. De prijs van vandaag is een nieuwe Nespresso! 10 gelukkige winnaars zijn alleen voor degenen die in dit land wonen! Deze enquête is bedoeld om de service voor onze gebruikers te verbeteren. Haast je, het aantal prijzen dat je kunt winnen is beperkt!
 

Om deze te stoppen, ga alsjeblieft hier of schrijf naar:
616 Corporate Way Ste.2-9092
Valley Cottage, NY 10989



De adverteerder beheert uw abonnement niet.
Als u liever geen verdere communicatie ontvangt, kunt u zich afmelden hier
Of schrijf naar: 6101 Long Prairie Rd,Ste 744 #511, Flower Mound, TX, 75028
 

 

Reputatie 7
Badge +8

De volgende 

 

VanMoof S3 - Mediamarkt • Nieuwsbrief@dealdonkey.com

GRATIS!
Beantwoord de Enquête
Het duurt maar een minuut en je ontvangt een fantastische prijs: een gloednieuwe VanMoof S3!
 

Om deze te stoppen, ga alsjeblieft hier of schrijf naar:
616 Corporate Way Ste.2-9092
Valley Cottage, NY 10989



De adverteerder beheert uw abonnement niet.
Als u liever geen verdere communicatie ontvangt, kunt u zich afmelden hier
Of schrijf naar: 6101 Long Prairie Rd,Ste 744 #511, Flower Mound, TX, 75028

Reageer