beantwoord

Spammail met tele2 als nep afzender

  • 24 September 2021
  • 36 reacties
  • 1798 x bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

 Ik ontvang de laatste paar dagen opeens spamberichten met een nep tele2 afzender. Ik heb de mails al doorgestuurd naar phishing@t-mobile.nl en het ACM.

Ik wil jullie wel er op wijzen dat de webpagina https://www.t-mobile.nl/phishing niet wil laden voor mij. De pagina blijft oneindig doorladen, er komt wel een cookie pop-up, maar de keuze buttons van de pop-up zijn niet aanklikbaar voor mij.

 

Voorbeeld van mail hieronder;

 

icon

Beste antwoord door Floor109 15 October 2021, 16:28

Bekijk origineel bericht

36 reacties

Het probleem met lvmultimedia is dat iedereen dat aanmeldformulier kan invullen.

 

Misschien even alle regio managers van Warburg Pincus en Apax Partners inschrijven daar, misschien dat dat iets oplevert hahaha.

Ohhhh, jammer dat je niet meer bij tele2 werkt (voor ons in ieder geval)! Ik hoop dat je een leuke vervangende baan hebt gevonden. Dan zal ik je voor zulk soort dingen niet meer @-en.

Bedankt in ieder geval voor je toelichting. Ik denk niet dat iemand zomaar gelekte adressen inschrijft, maar dat lvmultimedia het niet zo nauw neemt met de privacyregels en van gehackte database gegevens gebruik maakt.

Zo heb ik zelfs spam van Nederlandse zorgverzekeraars ontvangen. Die maken dan gebruik van een reclame bureau, wat op zijn beurt weer gebruikt maakt van ‘e-mail verzend partijen’ die het ook niet zo nauw nemen met wie ze mails sturen. Ik ben hier actief bij een zorgverzekeraar achteraan gegaan, en niemand neemt de verantwoordelijkheid op zich, alhoewel de zorgverzekeraar wel toegeeft dat hun marketingpartner van illegale mail verzenders gebruik gemaakt heeft zonder KvK nummer en alles. Blijkbaar kan het gewoon allemaal en hebben zelfs zogenaamde ‘betrouwbare partijen' als zorgverzekeraars er geen problemen mee om dit soort louche partijen in te huren voor hun mail verzending. Tegenwoordig lijkt niemand op het internet meer te vertrouwen.

Ik zie eigenlijk alleen nog maar een oplossing in het helemaal stoppen met het gebruik van e-mail, want het is gewoon niet meer veilig te gebruiken.

Reputatie 6
Badge +7

Het probleem met lvmultimedia is dat iedereen dat aanmeldformulier kan invullen. Misschien heeft iemand een lijst van (gelekte) zonnet adressen daar ingeschreven, ik heb geen idee.

Ik denk persoonlijk (ook uit ervaring) niet dat www.zonnet.nl hierin iets kan betekenen, zij zijn ook onderdeel van interNLnet (Zij regelen alle hostingdiensten voor Tele2/T-Mobile) en hebben in principe dezelfde escalatie mogelijkheden als de Tele2 klantenservice.

Helaas ben ik niet meer werkzaam bij Tele2 en kan ik inhoudelijk hier niet meer bij helpen, maar misschien dat @Marciano van Tele2 het intern kan doorzetten voor jullie, in de hoop dat ze lvmultimedia op een blacklist kunnen zetten, maar ik heb geen idee of dat zomaar kan/mag.

Yep, en ook vandaag weer een mail bij mij inderdaad @Jansen269 . Ik neem dan maar gewoon aan dat dit gewoon op zonnet (evt versatel /tele2)  adressen gerichte aanvallen zijn? Die het liefst op provider niveau uitgefilterd zouden moeten worden. Het uitschrijven wat je uit mijn naam gedaan had heeft dus niet gewerkt @Floor109  Kan zonnet nog iets voor ons betekenen hierin? Of kunnen jullie als provider een klacht neerleggen bij de provider van de verzender van deze mails?

Paar maanden geleden had ik ook last van dit soort spammails en uiteindelijk heb ik ook maar op de uitschrijflink geklikt. Dit leek te hebben geholpen, maar vandaag kwam er bij mij toch weer zo'n spammail binnen. Meteen maar weer geprobeerd om uit te schrijven:

Het lijkt er op dat ze bij lvmultimedia weer zijn begonnen met een nieuwe spamlijst uit naam van Tele2.

@Shilka  ook een zonnet mail adres?

Ik weet niet welke uitschrijfpoging uiteindelijk gewerkt heeft, maar na een paar laatste stuiptrekkingen lijkt de spam gestopt te zijn!

 

Heb ik net gedaan, om 1 of andere reden worden de meeste geblokkeerd door antivirus, maar die met het Nederlandse bedrijf erin had een link die wel toegestaan werd, daar heb ik ge unsubscribed en heb bevestiging gekregen. Of het ook werkt zal ik zien.

 

Normaalgesproken druk ik niet op unsubscribe in mails waarvan ik weet dat ik me er zelf nooit voor heb aangemeld omdat ze of naar phishing sites leiden, ofwel voor de spammers alleen maar een bevestiging vormen dat je e-mail adres in gebruik is waarop je alleen nog maar meer spam krijgt. Nu is het afwachten maar de meeste klachten over dit bedrijf gaan over het feit dat de spam maar door blijft gaan ook na herhaaldelijk afmelden. We shall see.

Reputatie 6
Badge +7

En als je het via de mail zelf probeert? Of doe je dat liever niet

Ok ik heb daar een poging geprobeerd, zal kijken of het helpt. Het lijkt er trouwens meer op dat een hele sloot e-mail adressen zijn toegevoegd zonder enige vorm van toestemming, want het regent inmiddels klachten hierover, inclusief over dat uitschrijven niet lijkt te helpen. Ik heb een poging gewaagd en zal zien wat het oplevert… (ook ik kreeg alleen een blanco scherm)

Reputatie 6
Badge +7

Ik heb antwoord, het lijkt erop dat iemand je heeft ingeschreven op de nieuwsbrief op https://lvmultimedia.com/ , 1 IP-adres op de blacklist zetten heeft weinig zin, want dan word er heel makkelijk weer een andere gebruikt.

Je kunt je zelf uitschrijven onderaan, ik heb via hun website ook voor je geprobeerd maar kreeg een blanco veld, dus weet niet of het gelukt is.

Zeker weten dat dat hetzelfde bedrijf is? Compleet ander adres dan in de in gebrekkig Nederlands gestelde e-mails. En als ze het wel zijn, genoeg aanknopingspunten voor tele2 om ze aan te pakken lijkt me. 

 

Eigendom van een NL'se B.V.:
https://www.emailselections.org/terms-and-conditions/
https://www.emailselections.org/privacy-policy-uk/

Sterker nog, het bedrijf e-mail selections bestaat helemaal niet, het adres is een virtueel adres wat gehuurd kan worden, en het bedrijf heeft geen KvK registratie. De host voor de verzender heeft zo'n beetje als enige informatie dat ze niet verantwoordelijk zijn voor wat hun gebruikers doen met hun e-mail service en is dus puur gericht op het versturen van spam, deze zit echter in de VS en is dus niet aan te pakken. De afmeld link wordt door mijn antivirus geblokkeerd wegens onveilige webelementen (zoals keyloggers etc). Het enige doel van de mails lijkt het verkrijgen van persoonsgegevens om aan de e-mail adressen te koppelen. Het bovenstaande leenattent bedrijf staat ook bekend als gebruik makend van spam verzenders. Mijn enige weg om dit een halt toe te roepen lijkt hier te zijn.

Ik probeer in elk geval een eind aan deze spam te krijgen. Aangezien alleen webmail officieel ondersteund wordt door tele2 en het daarin niet mogelijk is om afzenders zelf te blokkeren zal ik dit dus via tele2 moeten regelen. Dat is mijn enige doel, om mijn e-mail adres bruikbaar te houden.

Dat begrijp ik en daar wens ik je veel succes mee. Email Selections heeft niet zo'n best track record v.w.b. het opvolgen van afmeldingen als ik het zo lees op Klachtenkompas.nl. Goed in ieder geval dat je het bij de ACM hebt gemeld.

Je zou ook nog een klacht kunnen indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens, omdat ze zonder grondslag, toestemming, enz. jouw persoonsgegevens verwerken.

Ik probeer in elk geval een eind aan deze spam te krijgen. Aangezien alleen webmail officieel ondersteund wordt door tele2 en het daarin niet mogelijk is om afzenders zelf te blokkeren zal ik dit dus via tele2 moeten regelen. Dat is mijn enige doel, om mijn e-mail adres bruikbaar te houden.

Wat er in dit geval in het local-part van het antwoord-adres staat is op geen enkele manier een schending van welk merkrecht dan ook. Het gaat om het antwoord-adres hè, niet het afzender-adres. En zelfs al zou het afzender-adres iets zijn als “tele2@gmail.com”, dan nog zal het geen inbreuk op een merkrecht zijn. Maar, de eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik geen jurist ben.

Kennelijk wil de afzender de replies van Tele2-gebruikers in een aparte box opvangen.

Reputatie 6
Badge +7

Hey Shilka, ik heb de vraag voor je uitgezet, zodra ik meer weet hoor je van me

Ik dacht dat er een merkenrecht op tele2 bestond? Sinds wanneer is gebruik van een merknaam door andere bedrijven toegestaan?

En nogmaals, kan de afzender ook handmatig aan een spamlijst toegevoegd worden?

Ik krijg nog steeds dagelijks spam van deze nep tele2 afzender en ik begrijp niet waarom de betreffende t-mobile afdeling hier geen werk van wil maken. Hier weer een voorbeeld van een bedrijf wat de naam van tele2 misbruikt om leningen aan te prijzen;

 

Dit is gewoon een bestaand Nederlands bedrijf met een KvK nummer en AFM registratie dat misbruik maakt van de naam van tele2 om zijn waren aan te prijzen. Dit moet toch aangepakt kunnen worden? 

En nogmaals de vraag, kan deze afzender ook handmatig door jullie aan de spamlijst worden toegevoegd? Het is steeds dezelfde afzender.

Hoewel ik begrijp dat het heel irritant is wanneer je e-mailadres in een bestand staat dat door spammers wordt gebruikt, kan ik uit de screenshots niet opmaken dat de afzender zich voordoet als iemand (of een afdeling) van Tele2.

Het enige dat de screenshots laten zien, is dat de afzender de tekst tele2 gebruikt in het local part van het antwoord-adres. Daar is verder niets vreemds of strafbaars aan. Dat valt niet onder de noemer spoofing of phishing o.i.d. Wat is het afzenderadres van de mails?

Ik krijg nog steeds dagelijks spam van deze nep tele2 afzender en ik begrijp niet waarom de betreffende t-mobile afdeling hier geen werk van wil maken. Hier weer een voorbeeld van een bedrijf wat de naam van tele2 misbruikt om leningen aan te prijzen;

 

Dit is gewoon een bestaand Nederlands bedrijf met een KvK nummer en AFM registratie dat misbruik maakt van de naam van tele2 om zijn waren aan te prijzen. Dit moet toch aangepakt kunnen worden? 

En nogmaals de vraag, kan deze afzender ook handmatig door jullie aan de spamlijst worden toegevoegd? Het is steeds dezelfde afzender.

Ik hoop dat ik ze genoeg geplaagd heb dat ze een telefoontje naar zonnet gedaan hebben om de afzender handmatig op hun spamlijst te zetten :grin:

Reputatie 7
Badge +8

Dan dus naar de phishing afdeling van tele2! 

Is die er niet? Dan moet die opgericht worden. 

Bij phishing zijn ze er al klaar mee in ieder geval;

Beste Shilka, 

 

Bedankt voor uw melding. Helaas kunnen wij met dit soort spam berichten weinig doen, u hoeft deze daarom niet met ons te delen. Wanneer u een T-Mobile gerelateerde phishing mail ontvangt kunt u deze naar ons doorsturen en zullen wij actie ondernemen.

 

Met vriendelijke groet,

 

Cyber Defense Center

 

Inmiddels nog 4 stuks ontvangen (ik zal ze hier niet allemaal meer posten :P), alles doorgestuurd naar de phishing afdeling van t-mobile, het ACM en de fraudehelpdesk

Is er ook een manier om de afzender handmatig te blokkeren in webmail?

En nog één, wederom opgestuurd naar ACM en de phishing afdeling van t-mobile.

 

Reageer