beantwoord

Spammail met tele2 als nep afzender

  • 24 September 2021
  • 31 reacties
  • 306 x bekeken

Reputatie 6
Badge +1

 Ik ontvang de laatste paar dagen opeens spamberichten met een nep tele2 afzender. Ik heb de mails al doorgestuurd naar phishing@t-mobile.nl en het ACM.

Ik wil jullie wel er op wijzen dat de webpagina https://www.t-mobile.nl/phishing niet wil laden voor mij. De pagina blijft oneindig doorladen, er komt wel een cookie pop-up, maar de keuze buttons van de pop-up zijn niet aanklikbaar voor mij.

 

Voorbeeld van mail hieronder;

 

icon

Beste antwoord door Floor109 15 October 2021, 16:28

Bekijk origineel bericht

31 reacties

Reputatie 6
Badge +1

Ik weet niet welke uitschrijfpoging uiteindelijk gewerkt heeft, maar na een paar laatste stuiptrekkingen lijkt de spam gestopt te zijn!

 

Reputatie 6
Badge +1

Heb ik net gedaan, om 1 of andere reden worden de meeste geblokkeerd door antivirus, maar die met het Nederlandse bedrijf erin had een link die wel toegestaan werd, daar heb ik ge unsubscribed en heb bevestiging gekregen. Of het ook werkt zal ik zien.

 

Normaalgesproken druk ik niet op unsubscribe in mails waarvan ik weet dat ik me er zelf nooit voor heb aangemeld omdat ze of naar phishing sites leiden, ofwel voor de spammers alleen maar een bevestiging vormen dat je e-mail adres in gebruik is waarop je alleen nog maar meer spam krijgt. Nu is het afwachten maar de meeste klachten over dit bedrijf gaan over het feit dat de spam maar door blijft gaan ook na herhaaldelijk afmelden. We shall see.

Reputatie 5
Badge +1

En als je het via de mail zelf probeert? Of doe je dat liever niet

Reputatie 6
Badge +1

Ok ik heb daar een poging geprobeerd, zal kijken of het helpt. Het lijkt er trouwens meer op dat een hele sloot e-mail adressen zijn toegevoegd zonder enige vorm van toestemming, want het regent inmiddels klachten hierover, inclusief over dat uitschrijven niet lijkt te helpen. Ik heb een poging gewaagd en zal zien wat het oplevert… (ook ik kreeg alleen een blanco scherm)

Reputatie 5
Badge +1

Ik heb antwoord, het lijkt erop dat iemand je heeft ingeschreven op de nieuwsbrief op https://lvmultimedia.com/ , 1 IP-adres op de blacklist zetten heeft weinig zin, want dan word er heel makkelijk weer een andere gebruikt.

Je kunt je zelf uitschrijven onderaan, ik heb via hun website ook voor je geprobeerd maar kreeg een blanco veld, dus weet niet of het gelukt is.

Reputatie 6
Badge +1

Zeker weten dat dat hetzelfde bedrijf is? Compleet ander adres dan in de in gebrekkig Nederlands gestelde e-mails. En als ze het wel zijn, genoeg aanknopingspunten voor tele2 om ze aan te pakken lijkt me. 

 

Eigendom van een NL'se B.V.:
https://www.emailselections.org/terms-and-conditions/
https://www.emailselections.org/privacy-policy-uk/

Reputatie 6
Badge +1

Sterker nog, het bedrijf e-mail selections bestaat helemaal niet, het adres is een virtueel adres wat gehuurd kan worden, en het bedrijf heeft geen KvK registratie. De host voor de verzender heeft zo'n beetje als enige informatie dat ze niet verantwoordelijk zijn voor wat hun gebruikers doen met hun e-mail service en is dus puur gericht op het versturen van spam, deze zit echter in de VS en is dus niet aan te pakken. De afmeld link wordt door mijn antivirus geblokkeerd wegens onveilige webelementen (zoals keyloggers etc). Het enige doel van de mails lijkt het verkrijgen van persoonsgegevens om aan de e-mail adressen te koppelen. Het bovenstaande leenattent bedrijf staat ook bekend als gebruik makend van spam verzenders. Mijn enige weg om dit een halt toe te roepen lijkt hier te zijn.

Ik probeer in elk geval een eind aan deze spam te krijgen. Aangezien alleen webmail officieel ondersteund wordt door tele2 en het daarin niet mogelijk is om afzenders zelf te blokkeren zal ik dit dus via tele2 moeten regelen. Dat is mijn enige doel, om mijn e-mail adres bruikbaar te houden.

Dat begrijp ik en daar wens ik je veel succes mee. Email Selections heeft niet zo'n best track record v.w.b. het opvolgen van afmeldingen als ik het zo lees op Klachtenkompas.nl. Goed in ieder geval dat je het bij de ACM hebt gemeld.

Je zou ook nog een klacht kunnen indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens, omdat ze zonder grondslag, toestemming, enz. jouw persoonsgegevens verwerken.

Reputatie 6
Badge +1

Ik probeer in elk geval een eind aan deze spam te krijgen. Aangezien alleen webmail officieel ondersteund wordt door tele2 en het daarin niet mogelijk is om afzenders zelf te blokkeren zal ik dit dus via tele2 moeten regelen. Dat is mijn enige doel, om mijn e-mail adres bruikbaar te houden.

Wat er in dit geval in het local-part van het antwoord-adres staat is op geen enkele manier een schending van welk merkrecht dan ook. Het gaat om het antwoord-adres hè, niet het afzender-adres. En zelfs al zou het afzender-adres iets zijn als “tele2@gmail.com”, dan nog zal het geen inbreuk op een merkrecht zijn. Maar, de eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik geen jurist ben.

Kennelijk wil de afzender de replies van Tele2-gebruikers in een aparte box opvangen.

Reputatie 5
Badge +1

Hey Shilka, ik heb de vraag voor je uitgezet, zodra ik meer weet hoor je van me

Reputatie 6
Badge +1

Ik dacht dat er een merkenrecht op tele2 bestond? Sinds wanneer is gebruik van een merknaam door andere bedrijven toegestaan?

En nogmaals, kan de afzender ook handmatig aan een spamlijst toegevoegd worden?

Ik krijg nog steeds dagelijks spam van deze nep tele2 afzender en ik begrijp niet waarom de betreffende t-mobile afdeling hier geen werk van wil maken. Hier weer een voorbeeld van een bedrijf wat de naam van tele2 misbruikt om leningen aan te prijzen;

 

Dit is gewoon een bestaand Nederlands bedrijf met een KvK nummer en AFM registratie dat misbruik maakt van de naam van tele2 om zijn waren aan te prijzen. Dit moet toch aangepakt kunnen worden? 

En nogmaals de vraag, kan deze afzender ook handmatig door jullie aan de spamlijst worden toegevoegd? Het is steeds dezelfde afzender.

Hoewel ik begrijp dat het heel irritant is wanneer je e-mailadres in een bestand staat dat door spammers wordt gebruikt, kan ik uit de screenshots niet opmaken dat de afzender zich voordoet als iemand (of een afdeling) van Tele2.

Het enige dat de screenshots laten zien, is dat de afzender de tekst tele2 gebruikt in het local part van het antwoord-adres. Daar is verder niets vreemds of strafbaars aan. Dat valt niet onder de noemer spoofing of phishing o.i.d. Wat is het afzenderadres van de mails?

Reputatie 6
Badge +1

Ik krijg nog steeds dagelijks spam van deze nep tele2 afzender en ik begrijp niet waarom de betreffende t-mobile afdeling hier geen werk van wil maken. Hier weer een voorbeeld van een bedrijf wat de naam van tele2 misbruikt om leningen aan te prijzen;

 

Dit is gewoon een bestaand Nederlands bedrijf met een KvK nummer en AFM registratie dat misbruik maakt van de naam van tele2 om zijn waren aan te prijzen. Dit moet toch aangepakt kunnen worden? 

En nogmaals de vraag, kan deze afzender ook handmatig door jullie aan de spamlijst worden toegevoegd? Het is steeds dezelfde afzender.

Reputatie 6
Badge +1

Ik hoop dat ik ze genoeg geplaagd heb dat ze een telefoontje naar zonnet gedaan hebben om de afzender handmatig op hun spamlijst te zetten :grin:

Reputatie 7
Badge +2

Dan dus naar de phishing afdeling van tele2! 

Is die er niet? Dan moet die opgericht worden. 

Reputatie 6
Badge +1

Bij phishing zijn ze er al klaar mee in ieder geval;

Beste Shilka, 

 

Bedankt voor uw melding. Helaas kunnen wij met dit soort spam berichten weinig doen, u hoeft deze daarom niet met ons te delen. Wanneer u een T-Mobile gerelateerde phishing mail ontvangt kunt u deze naar ons doorsturen en zullen wij actie ondernemen.

 

Met vriendelijke groet,

 

Cyber Defense Center

 

Reputatie 6
Badge +1

Inmiddels nog 4 stuks ontvangen (ik zal ze hier niet allemaal meer posten :P), alles doorgestuurd naar de phishing afdeling van t-mobile, het ACM en de fraudehelpdesk

Is er ook een manier om de afzender handmatig te blokkeren in webmail?

Reputatie 6
Badge +1

En nog één, wederom opgestuurd naar ACM en de phishing afdeling van t-mobile.

 

Reputatie 7
Badge +2

 

Reputatie 6
Badge +1

En wederom;

 

Reputatie 6
Badge +1

Als je het wil testen zou je eerst of handmatig je bestaande cookies cookies moeten verwijderen in geschiedenis, of op de pagina zelf op het slotje in de adresbalk klikken en daar de cookies moeten verwijderen, dan browser afsluiten en opnieuw bezoeken.

Maar alleen als je dat wilt. Als je al je cookies verwijdert zal je op al je regelmatig bezochte websites weer cookies moeten accepteren / instellen, wat soms best wel irritant is. En als je op het slotje de cookies verwijdert zullen daar ongetwijfeld ook google cookies bijzitten die als je ze verwijdert ook weer ervoor zorgen dat je google gerelateerde websites opnieuw moet instellen.

Er was een tijd dat het internet prima werkte zonder cookies, wat mij betreft mogen ze verboden worden hahaha.

Ik denk echter dat mijn informatie gecombineerd met wat er destijds met inloggen in mijn tele2 aan de hand was genoeg info moet  zijn om dit op te lossen. Bij de technische dienst kunnen ze het ook wel voor elkaar krijgen om via een tele2 verbinding zonder cookies direct naar die phising info pagina te gaan volgens mij :)

Reputatie 7
Badge +2

Moet ik daar cookies blokkeren? 

Reputatie 7
Badge +2

Ik kan die zo bereiken, zowel via de wifi als de mobiele verbinding. 

Mijn cookies staan zo. 

 

Reageer