beantwoord

Spammail met tele2 als nep afzender

  • 24 September 2021
  • 36 reacties
  • 1795 x bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

 Ik ontvang de laatste paar dagen opeens spamberichten met een nep tele2 afzender. Ik heb de mails al doorgestuurd naar phishing@t-mobile.nl en het ACM.

Ik wil jullie wel er op wijzen dat de webpagina https://www.t-mobile.nl/phishing niet wil laden voor mij. De pagina blijft oneindig doorladen, er komt wel een cookie pop-up, maar de keuze buttons van de pop-up zijn niet aanklikbaar voor mij.

 

Voorbeeld van mail hieronder;

 

icon

Beste antwoord door Floor109 15 October 2021, 16:28

Bekijk origineel bericht

36 reacties

Reputatie 6
Badge +7

Hey Shilka,

Bedankt voor de melding, ik ga dit intern ook even doorzetten, ik zie geen enkele phishing melding vanuit de klantenservice deze week, dus misschien is het een kleine impact.

Zou je mij nog even je eigen tele2 email adres kunnen sturen waarop je dit hebt ontvangen?

 

Edit: https://www.t-mobile.nl/phishing is voor mij wel toegankelijk trouwens, zowel op eigen verbinding als op werkverbinding.

Hey Shilka,

Bedankt voor de melding, ik ga dit intern ook even doorzetten, ik zie geen enkele phishing melding vanuit de klantenservice deze week, dus misschien is het een kleine impact.

Zou je mij nog even je eigen tele2 email adres kunnen sturen waarop je dit hebt ontvangen?

 

Edit: https://www.t-mobile.nl/phishing is voor mij wel toegankelijk trouwens, zowel op eigen verbinding als op werkverbinding.

Ook geprobeerd met verwijderde cookies? voor mij blijft hij schijnbaar hangen op het cookie acceptatie scherm. Misschien dat hij het bij jou wel doet omdat je de cookies al hebt?

Net weer geprobeerd en blijft oneindig hangen op laden. Misschien moet ik hem ook weer eens proberen op een ander netwerk en kijken of het dan wel wil.

 

Reputatie 6
Badge +7

Even verwijderd, blijft lang laden als ik ze probeer te accepteren, maar als ik cookies afwijs en refresh kom ik er wel bij.

 

Ook op edge op pc en chrome op mijn telefoon wil het niet laden. Toen ik met telefoon op (niet tele2) wifi van naburige bibliotheek probeerde laadde het wel. Lijkt een beetje op dit probleem; 

 

Toen konden we niet inloggen in mijntele2 via het eigen netwerk van tele2, maar wel via de netwerken van anderen.

 

Het is me nu overigens wel gelukt door eerst naar https://www.t-mobile.nl te gaan, daar cookies te accepteren (daar lukt het wel), daarna is https://www.t-mobile.nl/phishing wel bereikbaar voor mij. 

 

Maar als ik mijn cookies verwijder dan wil https://www.t-mobile.nl/phishing geen cookies laden en dus ook niet verder laden. Dan moet ik dus of op een niet tele2 netwerk naar https://www.t-mobile.nl/phishing gaan, of eerst naar https://www.t-mobile.nl om de cookies correct binnen te halen.

Reputatie 6
Badge +7

Ik test dit vanaf een ziggo verbinding, dus ik weet niet of dit netwerk gerelateerd is..

Misschien wil @theocoppes  of iemand anders met een tele2 verbinding even testen of hij met verwijderde cookies https://www.t-mobile.nl/phishing aan de praat krijgt via het tele2 netwerk (en indien het niet lukt of het via een niet-tele2 verbinding wel wil)

Reputatie 7
Badge +8

Ik kan die zo bereiken, zowel via de wifi als de mobiele verbinding. 

Mijn cookies staan zo. 

 

Reputatie 7
Badge +8

Moet ik daar cookies blokkeren? 

Als je het wil testen zou je eerst of handmatig je bestaande cookies cookies moeten verwijderen in geschiedenis, of op de pagina zelf op het slotje in de adresbalk klikken en daar de cookies moeten verwijderen, dan browser afsluiten en opnieuw bezoeken.

Maar alleen als je dat wilt. Als je al je cookies verwijdert zal je op al je regelmatig bezochte websites weer cookies moeten accepteren / instellen, wat soms best wel irritant is. En als je op het slotje de cookies verwijdert zullen daar ongetwijfeld ook google cookies bijzitten die als je ze verwijdert ook weer ervoor zorgen dat je google gerelateerde websites opnieuw moet instellen.

Er was een tijd dat het internet prima werkte zonder cookies, wat mij betreft mogen ze verboden worden hahaha.

Ik denk echter dat mijn informatie gecombineerd met wat er destijds met inloggen in mijn tele2 aan de hand was genoeg info moet  zijn om dit op te lossen. Bij de technische dienst kunnen ze het ook wel voor elkaar krijgen om via een tele2 verbinding zonder cookies direct naar die phising info pagina te gaan volgens mij :)

En wederom;

 

Reputatie 7
Badge +8

 

En nog één, wederom opgestuurd naar ACM en de phishing afdeling van t-mobile.

 

Inmiddels nog 4 stuks ontvangen (ik zal ze hier niet allemaal meer posten :P), alles doorgestuurd naar de phishing afdeling van t-mobile, het ACM en de fraudehelpdesk

Is er ook een manier om de afzender handmatig te blokkeren in webmail?

Bij phishing zijn ze er al klaar mee in ieder geval;

Beste Shilka, 

 

Bedankt voor uw melding. Helaas kunnen wij met dit soort spam berichten weinig doen, u hoeft deze daarom niet met ons te delen. Wanneer u een T-Mobile gerelateerde phishing mail ontvangt kunt u deze naar ons doorsturen en zullen wij actie ondernemen.

 

Met vriendelijke groet,

 

Cyber Defense Center

 

Reputatie 7
Badge +8

Dan dus naar de phishing afdeling van tele2! 

Is die er niet? Dan moet die opgericht worden. 

Ik hoop dat ik ze genoeg geplaagd heb dat ze een telefoontje naar zonnet gedaan hebben om de afzender handmatig op hun spamlijst te zetten :grin:

Ik krijg nog steeds dagelijks spam van deze nep tele2 afzender en ik begrijp niet waarom de betreffende t-mobile afdeling hier geen werk van wil maken. Hier weer een voorbeeld van een bedrijf wat de naam van tele2 misbruikt om leningen aan te prijzen;

 

Dit is gewoon een bestaand Nederlands bedrijf met een KvK nummer en AFM registratie dat misbruik maakt van de naam van tele2 om zijn waren aan te prijzen. Dit moet toch aangepakt kunnen worden? 

En nogmaals de vraag, kan deze afzender ook handmatig door jullie aan de spamlijst worden toegevoegd? Het is steeds dezelfde afzender.

Ik krijg nog steeds dagelijks spam van deze nep tele2 afzender en ik begrijp niet waarom de betreffende t-mobile afdeling hier geen werk van wil maken. Hier weer een voorbeeld van een bedrijf wat de naam van tele2 misbruikt om leningen aan te prijzen;

 

Dit is gewoon een bestaand Nederlands bedrijf met een KvK nummer en AFM registratie dat misbruik maakt van de naam van tele2 om zijn waren aan te prijzen. Dit moet toch aangepakt kunnen worden? 

En nogmaals de vraag, kan deze afzender ook handmatig door jullie aan de spamlijst worden toegevoegd? Het is steeds dezelfde afzender.

Hoewel ik begrijp dat het heel irritant is wanneer je e-mailadres in een bestand staat dat door spammers wordt gebruikt, kan ik uit de screenshots niet opmaken dat de afzender zich voordoet als iemand (of een afdeling) van Tele2.

Het enige dat de screenshots laten zien, is dat de afzender de tekst tele2 gebruikt in het local part van het antwoord-adres. Daar is verder niets vreemds of strafbaars aan. Dat valt niet onder de noemer spoofing of phishing o.i.d. Wat is het afzenderadres van de mails?

Ik dacht dat er een merkenrecht op tele2 bestond? Sinds wanneer is gebruik van een merknaam door andere bedrijven toegestaan?

En nogmaals, kan de afzender ook handmatig aan een spamlijst toegevoegd worden?

Reputatie 6
Badge +7

Hey Shilka, ik heb de vraag voor je uitgezet, zodra ik meer weet hoor je van me

Wat er in dit geval in het local-part van het antwoord-adres staat is op geen enkele manier een schending van welk merkrecht dan ook. Het gaat om het antwoord-adres hè, niet het afzender-adres. En zelfs al zou het afzender-adres iets zijn als “tele2@gmail.com”, dan nog zal het geen inbreuk op een merkrecht zijn. Maar, de eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik geen jurist ben.

Kennelijk wil de afzender de replies van Tele2-gebruikers in een aparte box opvangen.

Ik probeer in elk geval een eind aan deze spam te krijgen. Aangezien alleen webmail officieel ondersteund wordt door tele2 en het daarin niet mogelijk is om afzenders zelf te blokkeren zal ik dit dus via tele2 moeten regelen. Dat is mijn enige doel, om mijn e-mail adres bruikbaar te houden.

Ik probeer in elk geval een eind aan deze spam te krijgen. Aangezien alleen webmail officieel ondersteund wordt door tele2 en het daarin niet mogelijk is om afzenders zelf te blokkeren zal ik dit dus via tele2 moeten regelen. Dat is mijn enige doel, om mijn e-mail adres bruikbaar te houden.

Dat begrijp ik en daar wens ik je veel succes mee. Email Selections heeft niet zo'n best track record v.w.b. het opvolgen van afmeldingen als ik het zo lees op Klachtenkompas.nl. Goed in ieder geval dat je het bij de ACM hebt gemeld.

Je zou ook nog een klacht kunnen indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens, omdat ze zonder grondslag, toestemming, enz. jouw persoonsgegevens verwerken.

Sterker nog, het bedrijf e-mail selections bestaat helemaal niet, het adres is een virtueel adres wat gehuurd kan worden, en het bedrijf heeft geen KvK registratie. De host voor de verzender heeft zo'n beetje als enige informatie dat ze niet verantwoordelijk zijn voor wat hun gebruikers doen met hun e-mail service en is dus puur gericht op het versturen van spam, deze zit echter in de VS en is dus niet aan te pakken. De afmeld link wordt door mijn antivirus geblokkeerd wegens onveilige webelementen (zoals keyloggers etc). Het enige doel van de mails lijkt het verkrijgen van persoonsgegevens om aan de e-mail adressen te koppelen. Het bovenstaande leenattent bedrijf staat ook bekend als gebruik makend van spam verzenders. Mijn enige weg om dit een halt toe te roepen lijkt hier te zijn.

Eigendom van een NL'se B.V.:
https://www.emailselections.org/terms-and-conditions/
https://www.emailselections.org/privacy-policy-uk/

Reageer