beantwoord

Spammail met tele2 als nep afzender

  • 24 September 2021
  • 36 reacties
  • 1798 x bekeken


Toon eerste bericht

36 reacties

Ik krijg nog steeds dagelijks spam van deze nep tele2 afzender en ik begrijp niet waarom de betreffende t-mobile afdeling hier geen werk van wil maken. Hier weer een voorbeeld van een bedrijf wat de naam van tele2 misbruikt om leningen aan te prijzen;

 

Dit is gewoon een bestaand Nederlands bedrijf met een KvK nummer en AFM registratie dat misbruik maakt van de naam van tele2 om zijn waren aan te prijzen. Dit moet toch aangepakt kunnen worden? 

En nogmaals de vraag, kan deze afzender ook handmatig door jullie aan de spamlijst worden toegevoegd? Het is steeds dezelfde afzender.

Ik krijg nog steeds dagelijks spam van deze nep tele2 afzender en ik begrijp niet waarom de betreffende t-mobile afdeling hier geen werk van wil maken. Hier weer een voorbeeld van een bedrijf wat de naam van tele2 misbruikt om leningen aan te prijzen;

 

Dit is gewoon een bestaand Nederlands bedrijf met een KvK nummer en AFM registratie dat misbruik maakt van de naam van tele2 om zijn waren aan te prijzen. Dit moet toch aangepakt kunnen worden? 

En nogmaals de vraag, kan deze afzender ook handmatig door jullie aan de spamlijst worden toegevoegd? Het is steeds dezelfde afzender.

Hoewel ik begrijp dat het heel irritant is wanneer je e-mailadres in een bestand staat dat door spammers wordt gebruikt, kan ik uit de screenshots niet opmaken dat de afzender zich voordoet als iemand (of een afdeling) van Tele2.

Het enige dat de screenshots laten zien, is dat de afzender de tekst tele2 gebruikt in het local part van het antwoord-adres. Daar is verder niets vreemds of strafbaars aan. Dat valt niet onder de noemer spoofing of phishing o.i.d. Wat is het afzenderadres van de mails?

Ik dacht dat er een merkenrecht op tele2 bestond? Sinds wanneer is gebruik van een merknaam door andere bedrijven toegestaan?

En nogmaals, kan de afzender ook handmatig aan een spamlijst toegevoegd worden?

Wat er in dit geval in het local-part van het antwoord-adres staat is op geen enkele manier een schending van welk merkrecht dan ook. Het gaat om het antwoord-adres hè, niet het afzender-adres. En zelfs al zou het afzender-adres iets zijn als “tele2@gmail.com”, dan nog zal het geen inbreuk op een merkrecht zijn. Maar, de eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik geen jurist ben.

Kennelijk wil de afzender de replies van Tele2-gebruikers in een aparte box opvangen.

Ik probeer in elk geval een eind aan deze spam te krijgen. Aangezien alleen webmail officieel ondersteund wordt door tele2 en het daarin niet mogelijk is om afzenders zelf te blokkeren zal ik dit dus via tele2 moeten regelen. Dat is mijn enige doel, om mijn e-mail adres bruikbaar te houden.

Dat begrijp ik en daar wens ik je veel succes mee. Email Selections heeft niet zo'n best track record v.w.b. het opvolgen van afmeldingen als ik het zo lees op Klachtenkompas.nl. Goed in ieder geval dat je het bij de ACM hebt gemeld.

Je zou ook nog een klacht kunnen indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens, omdat ze zonder grondslag, toestemming, enz. jouw persoonsgegevens verwerken.

Sterker nog, het bedrijf e-mail selections bestaat helemaal niet, het adres is een virtueel adres wat gehuurd kan worden, en het bedrijf heeft geen KvK registratie. De host voor de verzender heeft zo'n beetje als enige informatie dat ze niet verantwoordelijk zijn voor wat hun gebruikers doen met hun e-mail service en is dus puur gericht op het versturen van spam, deze zit echter in de VS en is dus niet aan te pakken. De afmeld link wordt door mijn antivirus geblokkeerd wegens onveilige webelementen (zoals keyloggers etc). Het enige doel van de mails lijkt het verkrijgen van persoonsgegevens om aan de e-mail adressen te koppelen. Het bovenstaande leenattent bedrijf staat ook bekend als gebruik makend van spam verzenders. Mijn enige weg om dit een halt toe te roepen lijkt hier te zijn.

Eigendom van een NL'se B.V.:
https://www.emailselections.org/terms-and-conditions/
https://www.emailselections.org/privacy-policy-uk/

Zeker weten dat dat hetzelfde bedrijf is? Compleet ander adres dan in de in gebrekkig Nederlands gestelde e-mails. En als ze het wel zijn, genoeg aanknopingspunten voor tele2 om ze aan te pakken lijkt me. 

 

Ok ik heb daar een poging geprobeerd, zal kijken of het helpt. Het lijkt er trouwens meer op dat een hele sloot e-mail adressen zijn toegevoegd zonder enige vorm van toestemming, want het regent inmiddels klachten hierover, inclusief over dat uitschrijven niet lijkt te helpen. Ik heb een poging gewaagd en zal zien wat het oplevert… (ook ik kreeg alleen een blanco scherm)

Reputatie 6
Badge +7

En als je het via de mail zelf probeert? Of doe je dat liever niet

Heb ik net gedaan, om 1 of andere reden worden de meeste geblokkeerd door antivirus, maar die met het Nederlandse bedrijf erin had een link die wel toegestaan werd, daar heb ik ge unsubscribed en heb bevestiging gekregen. Of het ook werkt zal ik zien.

 

Normaalgesproken druk ik niet op unsubscribe in mails waarvan ik weet dat ik me er zelf nooit voor heb aangemeld omdat ze of naar phishing sites leiden, ofwel voor de spammers alleen maar een bevestiging vormen dat je e-mail adres in gebruik is waarop je alleen nog maar meer spam krijgt. Nu is het afwachten maar de meeste klachten over dit bedrijf gaan over het feit dat de spam maar door blijft gaan ook na herhaaldelijk afmelden. We shall see.

Reageer