Nieuws

5G van Tele2

  • 13 January 2021
  • 43 reacties
  • 2604 x bekeken
5G van Tele2

Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

43 reacties

Dank je wel, dat was nou precies mijn gedachte eric. 

 

En dat maakt het hier en nu opnoemen van het zogenaamd kunnen cloudgamen en je gezondheid monitoren ongepast. Je kunt niet nu 5G gaan verkopen onder het mom van mogelijkheden die er nu helemaal niet zijn en over 3 jaar heel misschien kunnen toch?

Want het staat wel onder het kopje "wat kan ik met 5G” en niet onder  het kopje “wat kan ik over 3 jaar misschien met 5G” . Als je nu cloudgaming aangeeft als mogelijkheid, moet je dat ook waar maken. Dat is het enige wat ik zeg. Daar veranderd hoe  het nu zit, hoe het bij anderen is etc. niets aan natuurlijk.

Reputatie 7

Maar voor cloudgamen moet je voor een gamesessie van 2 uur gewoon 40GB ononderbroken kunnen gebruiken, en anders berust de uitspraak dat je met 5G van tele2 kunt cloudgamen gewoon niet op de waarheid. Het is toch niet werkbaar om elke 3 minuten een booster aan te moeten vragen. Daar hoeven we toch niet eens over te discussiëren?

En als ik nu 8 uur per dag wil cloudgamen? Kan ik met 5G van tele2 zonder problemen 320GB per dag gebruiken? Dat is met het huidige systeem 315 keer per dag een bundelbooster bestellen! Dan heb je toch wel iets meer nodig dan ‘een onderzoek van mogelijkheden tot verbetering’…. Daar is toch absoluut geen ontkennen meer aan?

 

Cas heeft het ook over je gezondheid monitoren. Daarvoor moet je een hele dag ononderbroken data kunnen gebruiken, en moet je dus helemaal geen boosters hoeven gebruiken. Zo simpel is het toch?

 

Ik zal wel eens even kijken of ik dat gesprek terug kan vinden wat ik in gedachten heb.

 

EDIT: Hier is het gesprek waar ik het over heb; 

 

Theo zegt:

Voor die capaciteitsproblemen in het mobiele netwerk is juist 5G uitgevonden. 

Natuurlijk duurt het nog enkele jaren tot dit volledig geïntegreerd is. Er moet natuurlijk ook een maatschappelijke verandering ontstaan. Met zoveel brandstichtingen duurt het natuurlijk langer. 

 

Waarop jij (pipo) zegt:

Precies, en het echte 5G komt pas over een jaar of 3 als de nieuwe frequenties na een veiling beschikbaar komen. Gebruikerswensen gaan momenteel sneller dan de techniek.

Aan de andere kant zal een supersnel abonnement zonder aanvullers uiteraard duurder zijn en dan zien we de klanten weer op het forum, omdat die juist wilden besparen door vast internet op te zeggen (geldt niet voor iedereen, maar wel voor velen).

 

Je hebt het dus wel degelijk over de capaciteit, en niet alleen de snelheid. En je hebt het zelfs specifiek over een abonnement zonder aanvullers.

Het argument is hier altijd geweest; 4G moet wel een fup hebben vanwege het capaciteitsprobleem van 4G, 5G zal (uiteindelijk) dat capaciteitsprobleem niet hebben, en dat bij 5G een echte unlimited wel mogelijk zal zijn (ongetwijfeld zal dat ook met een prijs komen natuurlijk). 

 

Kortgezegd; als tele2 5G aanbied met een fup en boosters op een unlimited bundel, dan krijg je gewoon 5G in een rolstoel, en zullen dingen als cloudgaming zeker niet mogelijk zijn.  Ik kan er niks anders van maken.

Even op volgorde van de vet gemarkeerde tekst:

  1. Voor 2 uur cloud gamen op je mobiel heb je 40GB nodig? (Ik heb geen verstand van gamen, maar alleen de besturing en het beeld hoeft over de lijn heen en dat hoeft voor een mobiel niet op 4K. Lijkt mij geen 40GB.)
  2. Je kunt sowieso ononderbroken data gebruiken, mits je op tijd een booster aanvraagt.
  3. klopt dat ik het over capaciteit had. Ik had het over 2 redenen (die ik kan verzinnen) om met boosters te werken. De eerste is de capaciteit van het mobiele netwerk. Ik gaf aan dat dit mogelijk met het echte 5G wel voldoende is, maar dat wil niet automatisch zeggen dat providers dan met de boosters stoppen. De tweede reden is dat providers massaal omzet zien wegvallen als iedereen zijn vaste internet gaat opzeggen.

Maar laat ik zeggen dat ook ik vind dat de boosters op termijn niet houdbaar zijn in de huidige vorm. De limieten zullen omhoog moeten of helemaal eraf gehaald. Of de prijzen voor die snellere abonnementen worden behoorlijk duurder of er wordt steeds meer als koppelverkoop vast en mobiel verkocht, zodat de omzet van providers niet in elkaar stort.

  1. Ja, 20GB per uur is wat je nu bij stadia cloudgaming  maximaal verbruikt voor cloudgaming op 4 K bij gebruik H264 conversie codec, dit zijn cijfers uit de praktijk van nu. Dit is het meest gunstige die ik ook nog kan vinden, andere cloudgaming services gebruiken nog meer GB per uur voor 4K cloudgaming. Een speelsessie van 2 uur verbruikt dan dus echt 40GB. (voor de release van stadia werd 15,75GB per uur beloofd, maar nu in de praktijk blijkt dat nog wat meer te zijn)
  2.  Je kunt nu niet op tijd boosters aanvragen. De 1GB boosters moeten immers helemaal op zijn voor je een nieuwe aankunt vragen, en dan zit je al zonder internet. Bovendien bij fullspeed cloudgaming zou je elke 3 minuten een booster moeten aanvragen, dan hou je geen tijd meer over om te cloudgamen. Als je wilt cloudgamen kun je helemaal geen boosters aanvragen, want dan zou je elke keer moeten stoppen met gamen om een booster aan te vragen, en kun je dus niet cloudgamen. Dat is alsof je een hardloper vraagt om elke 3 meter zijn veters te gaan strikken. En dan hebben we het nog niet eens over hoe het nu gaat waar mensen soms 20 minuten moeten wachten voordat het booster aanvragen uberhaupt werkt….
  3. Als je vanwege het wegvallen van vast internet inkomsten boosters gaat gebruiken bij 5G, dan verkoop je dus gewoon een ferrari met een benzine tank van een halve liter, die je met maximaal 100ml per keer mag bijtanken en waarbij je niet mag tanken voordat je zonder benzine staat. En dan zit er op dit moment ook nog een houtblok onder het gaspedaal geschroefd. Zolang dat zo is zou ik iedereen actief afraden om 5G te nemen voor cloudgaming.
Reputatie 7
  1. Ik zie Tele2 nergens zeggen dat 4K cloud gamen op mobiel mogelijk wordt.
  2. jij kunt niet na 80% verbruik een booster aanvragen? Er zijn zat klanten die dit wel kunnen. Dat het bij echt snel 5G niet praktisch is, dat had ik al aangegeven in de laatste alinea van mijn vorige post.
  3. Dat is nu niet de reden (denk ik), maar op termijn wel als de netwerken de capaciteit aan zouden kunnen. Als providers omvallen dan hebben we helemaal geen internet meer en daar is niemand bij gebaat.
Reputatie 7
  1. Ik zet alleen even scherp wat er wel en niet is gezegd door Tele2, wil geen valse verwachtingen.
  2. Nee, ook bij 80% van de aanvullende bundel kan je de volgende aanvragen.
  3. Natuurlijk is er niets mis mee, maar je wilt wel dat providers het kostentechnisch kunnen blijven aanbieden. Zonder provider heb je niets. En aangezien er nog steeds op plaatsen glasvezel en andere kabels worden aangelegd zullen de mobiele internet aansluitingen nog niet de vaste gaan vervangen, gok ik.
  1. tele2 zegt: Je kunt cloud gamen. Praktijk zegt, niet mogelijk. Dit is trouwens ook van mij gewoon een droge constatering waarop ik ook alleen maar er op wijs dat er geen valse verwachtingen moeten worden geschept. In die zin willen we hetzelfde.
  2. Bij deze een quote van Cas: “Je krijgt elke dag een dagbundel van 5GB, dat blijft hetzelfde. Het is nu zo geregeld dat je de 1e bundelbooster van 1G kan aanvullen vanaf 500MB data van jouw 5G dagbundel. De bundelboosters daarop volgend kan je aanvullen op het moment dat de eerste bundelbooster helemaal op is. Wij zorgen ervoor dat de MijnTele2 app en de website wel blijven werken. Je kan dus altijd de bundel booster activeren, ookal is het internet van de eerste bundelbooster op. Chill toch! “ Kan zijn dat ik out of de loop ben en dat het nu anders is. En dan laten we voor het gemak nog maar even buiten beschouwing dat de hele unlimited bundel al maanden disfunctioneel is door bugs die nog steeds niet zijn opgelost, waardoor je praktisch gesproken na elke bundel helemaal geen data connectie hebt.
  3. Volgens mij als een bedrijf wil dat iets kostentechnisch uit kan moeten ze dat doen door de juiste prijs voor hun product te vragen, niet door onder valse voorwendselen je product te verkopen. 5G met een fup van 5GB betekend in de praktijk minder dan een uur 5G per dag, minder dan een kwartier met sommige door tele2 genoemde mogelijkheden.

 

 

Nu ligt cloudgaming toevallig binnen mijn eigen interesses en viel het me daarom op dat het hier en nu bij 5G als mogelijkheid werd genoemd, waarbij mijn eerste interne reactie dus wat, dan moet er dus wel een onbeperkte databundel bij zitten, anders is het écht niet (praktisch) mogelijk. Ja natuurlijk kun je er 15 minuten mee cloudgamen, maar dat kun je niet vertalen als ‘nu kun je cloudgamen’ in mijn  optiek, een gemiddelde game sessie is immers veel langer. Een ieder die nu 5G neemt om er mee te cloudgamen zal van een koude kermis thuiskomen en een teleurgestelde klant opleveren, dat lijkt mij nog steeds een eerlijke verwachting.

 

 

Goed plan pipo! Ik hoop wel dat er een speciale 5G unlimited bundel komt in ieder geval :)

Het hele 5G staat nu toch nog in de kinderschoenen sowieso, maar de belofte voor de toekomst lijkt groot! En de data honger groeit alleen maar, dus lijkt me goed nieuws voor elke telecom aanbieder. ;)

Reputatie 6

Goed plan pipo! Ik hoop wel dat er een speciale 5G unlimited bundel komt in ieder geval :)

Het hele 5G staat nu toch nog in de kinderschoenen sowieso, maar de belofte voor de toekomst lijkt groot! En de data honger groeit alleen maar, dus lijkt me goed nieuws voor elke telecom aanbieder. ;)

Hopen mag altijd, voorlopig is 5G niet veel sneller dan 4G. Eerst moeten de andere 5G blokken nog geveild worden. In 2022 wordt de 3.5GHz band geveild. Dat kon niet eerder vanwege de afluisterstations in Burum. 

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/telecommunicatie/invoering-5g/veiling-frequenties-voor-5g

Reden te meer om cloudgaming nu nog niet als lokkertje te gebruiken inderdaad.

Reputatie 7

Reden te meer om cloudgaming nu nog niet als lokkertje te gebruiken inderdaad.

Daarom wordt er in dit topic eerlijk verteld dat de snelheid pas in de toekomst sneller zal zijn.

Zoals gezegd, voor cloudgaming heb je niet alleen snelheid, maar ook ononderbroken data nodig.

Zonder echt unlimited data zonder boosters (tenzij je iets doet van 160GB start bundel met 40 GB boosters) is ook alleen de belofte van van meer snelheid  niet voldoende om cloudgaming mogelijk te maken. Met het huidige unlimited systeem zorgt een hogere snelheid er alleen maar voor dat je nóg sneller zonder data verbinding zit.

Reputatie 7

We vallen weer in herhaling, dus ik stop.

Ja want we moeten tot de conclusie komen dat er, wederom, geen eerlijk verhaal verteld word. Dat vind ik gewoon jammer. Als cloudgamen, net als “het internet leegtrekken”, niet mogelijk is, dan mag je daar best wel een eerlijk verhaal over hebben. Mensen vinden het helemaal niet erg om eerlijk voorgelicht te worden, net zoals velen het ook helemaal niet erg zullen vinden om extra te betalen voor features die zij graag zouden willen zien, nu  of in de toekomst.

 

Overigens, dat Cas uitlegde wat landelijke dekking inhoudt (“Dit betekent dat 90% van alle inwoners van Nederland in het 5G-dekkingsgebied woont.”) vond ik wel weer heel keurig, zo hoort het. Graag meer van die eerlijkheid :)

Reputatie 7

Oké, laatste keer dan. Dat internet leegtrekken niet kan, kan je blijven herhalen maar het is meerdere keren aangegeven dat dat wel mogelijk is, echter met gebruik van boosters. Of in de werkwijze met boosters wat gaat veranderen, is nog niet bekend maar wordt wel naar gekeken.

Ja dat weet ik pipo, maar alleen dat iets mogelijk is is niet altijd hetzelfde als een belofte echt waarmaken of niet misleidend zijn.

Het is ook mogelijk om met een tesla op 1 acculading naar Siberië te komen en weer terug, je moet dan alleen wel veel duwen. Net zoals het mogelijk is om te cloudgamen met het huidige booster systeem, je data is alleen in een kwartier op dan, maar je kunt inderdaad een fractie van een speelsessie doen. 

Dat iets voor zeer beperkte tijd mogelijk is voordat je je bezigheden moet staken om je met boosters aanvragen bezig te houden houdt technisch gesproken inderdaad in dat het mogelijk is, dat wil ik best toegeven. Eigenlijk zeg ik dat hier de hele tijd al, ook in andere topics, maar heb ik het vooral over de praktische lengte van de bezigheid die continu begrenst wordt door het booster aanvragen. Maar ja je hebt gelijk, het is mogelijk.

 

Reputatie 7

Vergeet niet dat het abonnement bedoeld is voor een mobiele telefoon, dus cloud gamen hoeft niet  in 4K (ook al is het mogelijk). Video streaming op 4K zorgt er ook voor dat bundels heel snel op zijn, maar dat kan op een mobiel ook op lagere kwaliteit. Als klant weet je dat het abonnement een systeem met boosters heeft, dus als je dan toch voor 4K op je mobiel kiest dan maak je het inderdaad zelf onwerkbaar. 4K cloud gamen op de pc of laptop via het mobiele abonnement is niet de bedoeling van het abonnement. In de voorwaarden staat vooralsnog dat het bedoeld is voor gebruik in een mobiele telefoon.

Waarom zijn jullie de enige provider die meer kosten vraagt voor 5g? Dat is super klant onvriendelijk!!!

“Welk abonnement heb ik nodig?

Ook als je al mobiele klant bent bij Tele2 kan je gebruik maken van het 5G-netwerk. Bij ons krijg je de vrijheid om zelf te bepalen wat je nodig hebt. Je bepaalt dus zelf of je 5G activeert. Voor maar € 2 per maand extra gebruik je het 5G-Netwerk. Log in op MijnTele2 om je toegang tot 5G te activeren.”

Reputatie 7
Badge +12

Ook t-mobile rekent bij de goedkopere bundels extra en KPN/Vodadone zijn in de basis al veel duurder dan Tele2. Die houdt de prijzen graag laag en zo veel waarde biedt 5g op dit moment nog niet. Dat komt pas na de frequentie veiling in 2022.