beantwoord

Weer nieuwe golf van phishing mails op zonnet

  • 14 December 2021
  • 39 reacties
  • 1481 x bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

39 reacties

Reputatie 7
Badge +8

Alles doorsturen naar annemxxxens@tele2.nl?

Ik heb er inmiddels al weer meerdere binnengekregen in de laatste paar uur, ik begin er echt goed schijtziek van te worden. Ik ben gewoon meerdere uren per dag bezig met alles door te sturen naar de betreffende instanties. Volgens tele2 zelf kunnen we dit melden bij tele2. Waar dan?

Bij phishing mails is het altijd beter om niet op unsubscribe te klikken. Je weet al dat je met criminelen te maken hebt, dus de kans dat je op een verkeerde website terecht komt (met trojans, keyloggers of andere virussen) is groot. En ook al klik je daar verder nergens op, of vul je alleen je e-mail in (die ze dus al weten), dan bevestig je eigenlijk alleen maar dat je e-mail adres dus actief is en dat het dus de moeite waard is om je nog meer spam/phishing te sturen. Niet doen dus. Dit wordt ook afgeraden door de fraude helpdesk. En al helemaal nooit andere gegevens invullen.

 

Reputatie 7
Badge +8

Er zit wel altijd een knopje unsubscribe! 

Ik blijf er ver van maar misschien heeft mijn echtgenote er per ongeluk op geklikt. 

Bij mij staat er als naam IK

Natuurlijk omdat er van mijn mailadres staat. In ieder geval daardoor goed herkenbaar. 

Een mail sturen naar Anne.... Zullen we ook maar niet doen. 

 

We weten niet eens of dat een echt tele2 adres is @theocoppes . De verzender kan op de plaats van de geadresseerde zetten wat hij wilt, of het nu die anne is, of olifant, of 123, of het mail adres van floor109, dat kan de verzender van de mail helemaal vrijelijk bepalen wat er in de regel ‘ontvanger’ komt te staan.

In de bron zie je aan het begin staan: 

X-Original-To:

Daar staat jouw eigen e-mail adres achter en daarom krijg je de mail

Verderop in de broncode staat:

To:

Wat daar achter staat kan de verzender helemaal zelf verzinnen.

 

 

Inmiddels blijven de phishing mails nog steeds binnen stromen...

Reputatie 7
Badge +8

Die Anne heeft een tele2 mailadres. 

Ik heb een versatel mailadres.

Zonnet en versatel is geloof ik hetzelfde. Als er bij mij zonnet staat in plaats van versatel komt het ook aan. 

Dus waar die ellende start? 

Ik heb mijn mailadres ca 18 jaar. Dat wil ik pas (laten) verwijderen als ik dood ben! 

Ja je kunt de e-mail, als bijlage bijgevoegd, naar valse-email@fraudehelpdesk.nl sturen, daar gaat het door een geautomatiseerd systeem, je krijgt dan (max 1 keer per dag) terugkoppeling of het om phishing gaat of kan gaan.

Van hen komt echter het advies om de afzender te blokkeren en je provider op de hoogte te stellen. Maar dan moet dat wel kunnen natuurlijk. Vandaar steeds mijn vraag waar ik bij tele2 dit soort phishing mails kan melden. Dan hebben we als klant aan die steek onder water afpoeier berichtjes van eric natuurlijk geen ene zak, dus het zou fijn zijn als dit soort signalen van klanten nu eens serieus genomen zouden worden en er een op zijn minst van tele2 / t-mobile een signaal naar zonnet gaat dat ze hun zaakjes op orde moeten maken wat betreft de providermail beheer.

PS @theocoppes Als het gaat om mailtjes die afkomstig lijken van specifieke bedrijven, zoals Albert Heijn / Netflix / ING etcetera, dan hebben die vaak ook nog een speciale phishing afdeling die blij is met je melding. Gewoon even bedrijsnaam + phishing googlen, dan kom je vaak al een mail adres of meldformulier tegen die je kunt gebruiken. Ik persoonlijk meld elke afzonderlijke mail bij zoveel mogelijk partijen. Onze provider is echter degene die ervoor kan zorgen dat we zo weinig mogelijk doelwit worden van dit soort georganiseerde misdaad.

 

Reputatie 7
Badge +8

Als iemand een mailadres heeft waar ik het naar kan doorsturen. 

Of naar fraudehelpdesk.nl? 

Maar er staat mijn mailadres steeds in. 

Reputatie 7
Badge +8

Weer een nieuwe van passieflirt. 

Ind kop staat

van mijn emailadres 

Antwoord aan newsletters@redaction.lemon....…fr

Aan annemar....@tele2.nl

Moderator, kunnen jullie die mailadres van annema....@tele2.nl 

Checken of die echt bestaat.? 

Ik word ook overstelpt met mails. Geadresseerd aan annemarxxxx@tele2.nl

Voor die x staan natuurlijk andere letters. 

Toch komt het in mijn mail, misschien als doorgestuurd? 

Minstens tien per dag. 

Bij mij precies hetzelfde @theocoppes 

Als je de mail geselecteerd hebt in je webmail kun je bovenin je scherm op “...meer” klikken, en daar “<> toon bron” kiezen. Dan zie je dat de mail wel aan jou gericht is, en verder op “To annemart*ns@tele2.nl” staan Daardoor lijkt de mail aan deze persoon gericht, maar dat is niet zo.

 

Ik neem aan dat jij ook phishing mails van ‘gratis netflix’ , ‘shoptegoed albert heijn’, wonderpillen etcetera krijgt?

Lijkt erop dat het spamfilter duimschroeven bij zonnet weer een tikje strakker aangedraaid moeten worden, zeker aangezien de verzender best wel een aantal fails heeft in de broncode.

Reputatie 7
Badge +8

Ik word ook overstelpt met mails. Geadresseerd aan annemarxxxx@tele2.nl

Voor die x staan natuurlijk andere letters. 

Toch komt het in mijn mail, misschien als doorgestuurd? 

Minstens tien per dag. 

Helaas zijn op het moment geen thuis specialisten aanwezig op twitter. Dus daar ben ik weer. Dit gaat gezellig worden eric!

Ik probeer het wel via twitter dan.

Reputatie 7
Badge +12

Stopt vanzelf weer.

https://forum.tele2.nl/e-mail-350/spamgolf-van-phishing-mails-op-zonnet-adres-hoe-afzender-te-blokkeren-83895

 

En je kent mijn standpunt over een provider email :)