Skip to main content

Hi Folks,
Heb een raar probleem waarvan ik in het forum vergelijkbare issues vind, maar geen oplossing welke bij mijn situatie eea oplost.

Daar wij in huis al enkele maanden een instabiel internet situatie hebben, besloot ik afgelopen week om het Tele2 comtrend 2 modem volledig te resetten naar de Tele2 aflever instellingen.
Nadat het modem opnieuw opgestart was heb ik via een bekabelde verbinding 192.168.1.1 ingegeven en een standaard scherm te zien gekregen waarop ik alleen het SSID en wachtwoord kon aanpassen wat ik uiteindelijk alleen voor het wachtwoord gedaan heb.

Hoewel het in eerste instantie leek alsof het netwerk en bijbehorend internet verbinding goed werkten, viel al snel de internet verbinding weg voor iedereen. Dus op de laptops en telefoons.
Hierbij betreft het een Windows omgeving, Linux, IOS en Android. Hij lijkt dus niet bv een Windows issue te zijn.
Reboten van het modem levert geen verbetering op. Alle devices zien de betreffende SSID en kunnen uiteindelijk wel verbinding maken, maar ste vast zonder internet verbinding. Heel soms is er weer 1 a 2 minuten een verbinding, maar die valt dan direct weer weg.
We hebben het afgelopen weekend mijn GSM als hotspot gebruikt en hoewel traag werkte dit eigenlijk voor allen zonder problemen.

Nu had ik nog mijn oude DV-2020 liggen en heb die volledig gereset met welbekende tandenstoker. Vreemd genoeg, exact hetzelfde resultaat!?  Wel bekabeld internet, maar niet via de Wifi?
Tenslotte bij een vriend zijn Comtrend2 modem geleend welke bij hem prima werkt, maar bij mij helaas weer hetzelfde probleem.

Dus we hebben drie verschillende modems geprobeerd welke allemaal “Tele2-default” gereset zijn, verschillende client toestellen welke ook verschillende OS'sen hebben.

Bij elke combinatie dus wel traag een Wifi verbinding te verkrijgen maar 99% van de tijd, GEEN internet verbinding!?

Tele2 helpdesk hebben de lijn doorgemeten en zien geen issues in de lijn of het modem.

Iemand een idee wat het probleem kan zijn?

Je hebt dus wel internet maar je wifi verbinding stopt telkens? 

Drie apparaten die allemaal stoppen met je wifi, lijkt op een locaal probleem. 

Kijk eens welke kanalen er vrij zijn en gebruikt worden, misschien door je buren? 

Gebruik een app als WiFi optimizer. 

Je hebt toevallig geen basisstation van een DECT telefoon in de buurt van de modem?

De plaats van de modem, te kort bij een betonnen muur met veel ijzer? 


De afgelopen weken is de internet verbinding weer helemaal ruk geweest.
Dan is er wel wifi verbinding maar geen internet. Dan is er wel internet via wifi, maar krijgen de bekabelde devices geen internet verbinding. Dan krijgt niets meer een verbinding.
We hebben Linux, Windows, Android en IOS clients met allen steeds dezelfde problemen. We hebben 3 verschillende Comtrend modems en een oude DV2020 geprobeerd. Wifi en Bekabeld!

@theocoppes

"Kijk eens welke kanalen er vrij zijn en gebruikt worden, misschien door je buren? 

Gebruik een app als WiFi optimizer.”

Uiteraard ook geprobeerd en de Wifi optimizer gaf aan dat kan 11 leeg zou zijn en dat heeft bijna 2 a 3 jaar goed gefunctioneerd. Tijdens een support sessie heeft Tele2 zelf de modem weer ingesteld op AUTO channel.
Afgezien van het gegeven dat de modem al vele jaren op dezelfde plaats prima gefunctioneerd heeft, is deze omgeven door een tweetal gips wanden, een buitenmuur en een deur.

In de afgelopen iets meer dan een week hebben we via een promo een Ziggo modem in huis en daarmee is geen enkel uitval van internet verbinding geweest. Ook niet als de verbinding via Tele 2 er weer uit lagen.

Mijn persoonlijk idee is dat het iets te maken heeft met een verandering in de verbindingsscript welke Tele 2 in de achtergrond gebruikt om vanuit  hun modem een verbinding met de TELE2 servers op te bouwen. Ook heb ik het gevoeld dat er iets is mbt de DNS instellingen en verbinding. Of dit twee separate issues zijn of twee zaken welke verbonden zijn weet ik niet.


Als bekabeld ook wegvalt heeft het wifi kanaal verhaal natuurlijk geen zin, ik zal morgen eens voor je kijken wat ik kan vinden (werksysteem kan ik niet in op dit tijdstip).

Je probleemomschrijving laat wel wat belletjes rinkelen in ieder geval, ik gok op een DNS issue inderdaad, maar dat moeten we verder uitzoeken


Ik zie dat er een externe router word gebruikt? Zit die er nog steeds tussen en speelt het probleem ook als die niet gebruikt word?

Ik zie dat het modem online is sinds gisterochtend 03:51:45, heb je hem toen zelf gereset of is dit toen uit zichzelf weggevallen?

Ook zou ik graag willen proberen om je modem op een andere DNS server in te stellen, vind je dat goed?


Hoi Floor,
De externe router (Archer C7-DHCP uitgeschakeld )zit er inderdaad weer tussen . We hebben deze er een tijdje tussenuit gehaald om te zien of duidelijk werd of dit apparaat een probleem zou kunnen veroorzaken maar de issues bleven. Voordeel van de C7 zou kunnen zijn dat deze connecties via 5GHz accepteert waar slecht 1 ander apparaat bij de buren gebruik van maakt.
Yes  gisterochtend 03:51:45 zelf gereset omdat de verbinding weer weggevallen was.
Op een andere DNS server in stellen? Wat mij betreft stel je alles anders in als onze internet verbinding maar stabiel wordt.
Wat voor mij een vraagteken blijft is waarom wij ,  dan wel en dan niet, überhaupt WIFI / Bedraad verbindingen kunnen maken.
Maar als basis issue blijft dat we meerdere malen per dag de melding krijgen….Wel verbinding - Geen Internet!


Ik heb geprobeerd om op mijn telefoon en notebook te werken met de dns server van Cloudflare en Google, zie echter geen direct verbetering.
Lijkt logisch want als er geen internet connectie is, gaan we natuurlijk geen DNS info kunnen uitwisselen.


Is er geen tool/monitoring sw welke we kunnen inzetten om het modem vanuit deze kant te monitoren en beter te loggen wat er dan misgaat als het probleem zich weer voordoet?
Overigens is er meerdere malen een line check door jullie tel-support gedaan, maar ik weet niet of die bv alleen aantoont dat er een ping vanuit jullie naar onze router gedaan kan worden. Zouden we de lijn ook eens gedetailleerd kunnen doormeten om na te gaan hoe het daadwerkelijk met de verbindingskwaliteit gesteld is?


Ik heb de DNS server aangepast, nu is het even kijken of dit hetzelfde resultaat geeft.

Er is begin 2020 een probleem geweest bij comtrend2 modems met DNS issues, ik heb even in je contacthistorie gekeken en ik zie inderdaad dat het toen daarvoor 2x naar de technische dienst was doorgezet (Op mijn aanraden zie ik zelfs, toevallig) 1e keer wouden ze je externe router ook uitsluiten lees ik, maar kregen ze je niet te pakken. De 2e keer is het davolink modem ingesteld, maar zoals je zelf hierboven aangeeft is dat ook niet de oplossing. Dit zou dus sugereren dat het niet aan het modem ligt, maar aan de verbinding zelf.

Nu heb ik de verbinding al een paar keer voor je doorgemeten en meet ik eigenlijk geen enkele vorm van instabiliteit, nu heb ik niet een exact logboek dat ik precies terug kan zien wat er is gebeurd, maar bij een DSL verbinding word er wel bijgehouden hoeveel “errorseconds” er geweest zijn en deze staan allemaal netjes op 0. Dit zijn momenten waarop er geen connectie is geweest met de centrale. Aangezien dit allemaal op 0 staat, zou het ook niet aan de koperen verbinding moeten liggen, om dit te laten controleren door KPN heeft ook weinig nut gok ik.

Ik heb een vermoeden dat dit misschien toch weer een probleem is met de DNS server, als dit niet de oplossing is kunnen we proberen de lijn-configuratie van Tele2 opnieuw op te bouwen, het kan zijn dat het hier ergens achter de schermen op vast loopt.


Super dank je wel voor jouw inzet.
Ter info, vanmorgen lag de gehele connectie naar het internet eruit, zowel via de wifi als bedraad!?
Ik heb mijn zakelijke telefoon daarom als hotspot moeten gebruiken.
Dus tot ongeveer 10:30u. Op dit moment lijkt de standaard verbinding weer te werken.
Wij hebben de router in die tijd niet gereset of zo, dus de verbinding is zelfstandig hersteld?

 


Verbinding is bedraad uitzonderlijk langzaam


Helaas, blijkbaar hapert de verbinding begrijp ik van mijn TEAMs collega's en ben dus weer genoodzaakt om over te stappen op mijn GSM hotspot.

Zojuist via http://wifiman.com/ de verbindingssnelheden gemeten en daarbij bleek de download snelheid lager te liggen dan de upload snelheid!!?


 


Mhmm bijzonder, de verbinding met de wijkcentrale is niet weggevallen sinds gistermiddag 14:19, ook is de snelheid die binnenkomt uitstekend, 21Mbit download en 1Mbit upload, voor ADSL is dit perfect.

Is de snelheid ook zo laag als de router ertussen uit is?


De meting was met een rechtstreeks bedraad verbonden notebook.
Overigens haal ik nooit meer dan absolute 14Mbit download en iets van 0,6Mbit upload


Rechtstreeks op het modem? Of rechtstreeks op de router? We moeten uitsluiten dat het modem geen conflict heeft met de externe apparatuur. Dus het enige apparaat wat dan op het modem is aangesloten, moet de notebook zijn.


Notebook rechtstreeks op de Comtrend switchpoort

 


Hebben de gehele dag al geen internet?!  Heb het modem al twee a driemaal uitgezet voor 20s en weer aan.

Ik heb vandaag ruim 6GB mobiel data moeten gebruiken en ik heb een unlimited data!

Mijn vrouw is zelfs naar haar zus moeten rijden omdat zij verschillende zaken via het internet moest regelen.
 

We moeten dit euvel echt direct gaan oplossen, want dit kan zo echt niet langer.


 “:als dit niet de oplossing is kunnen we proberen de lijn-configuratie van Tele2 opnieuw op te bouwen, het kan zijn dat het hier ergens achter de schermen op vast loopt.”

Zouden we dit aub zsm kunnen proberen?

 


 “:als dit niet de oplossing is kunnen we proberen de lijn-configuratie van Tele2 opnieuw op te bouwen, het kan zijn dat het hier ergens achter de schermen op vast loopt.”

Zouden we dit aub zsm kunnen proberen?

 

 

Yes ik was dit toevallig momenteel aan het proberen toen ik je bovenstaande reacties las. Ik krijg de configuratie alleen niet opnieuw ingesteld momenteel, daar heb ik echt een van de specialisten voor nodig… En je raad het al, die zijn nu niet aanwezig. Ik ga de vraag voor je uitzetten, ik laat het je weten als ik hier reactie op heb.

Ik zie dat je ook net zelf een factoryreset hebt uitgevoerd. Werkt het nu wel weer na de factoryreset?


Hebben de gehele dag al geen internet?!  Heb het modem al twee a driemaal uitgezet voor 20s en weer aan.

Ik heb vandaag ruim 6GB mobiel data moeten gebruiken en ik heb een unlimited data!

Mijn vrouw is zelfs naar haar zus moeten rijden omdat zij verschillende zaken via het internet moest regelen.
 

We moeten dit euvel echt direct gaan oplossen, want dit kan zo echt niet langer.

Dit is wel erg extreem, sorry dat je hier zoveel last van heb. Ik ga mijn best voor je doen om de oorzaak te vinden en op te lossen


Nee nog steegs geen internet.
Heb nog even de DV2010 geprobeerd, maar die komt ondertussen helemaal niet meer aan een connectie toe!?

We hadden vanavond een leuke Prime Video avond gepland, maar geen internet is dus geen Movie night…

Ik heb DNS flushes gedaan ipconfig /flushdns

winsock reset:   netsh int ip reset

Niets helpt

 


Moeten wij er nu vanuit gaan dat we wederom een weekend zonder internet moeten stellen?


Ok heb nu weer een factory reset gedaan en alleen de telefoondraad van het kpn punt naar de modem erin gestoken en geen aansluitingen op het swich gedeelte

Heb nu een wifi verbinding + internet…

download   13.41Mbps

up 0,70Mbps

 

bekabeld via switch poort 1

download 15,85

up 0,69

 


Primary DNS Server: 62.58.48.30
WAN IP Address: 82.173.110.86
Secondary DNS Server: 62.58.153.220
   
   
   

 


Alle 4 switch poorten zijn nu in gebruik.
So far so good


Als je zegt switch, bedoel je dan de 4 ethernet poorten op de comtrend? Of gebruik je een externe ethernet switch?