Keuze van de redactie

Heb jij deze stoornis?

  • 22 October 2021
  • 0 reacties
  • 74 x bekeken
Heb jij deze stoornis?
Reputatie 7
Badge +12

Heb jij een stoornis in de vloeiendheid van het spreken? Deze stoornis bestaat uit opvallende herhalingen, verlengingen en/of blokkades van klanken of lettergrepen. In andere woorden: stotteren.
 

Over heel de wereld zijn er zo’n 60 miljoen mensen die stotteren. Vandaag, 22 oktober, is het wereldstotterdag en het leek mij wel goed om hier ook awareness voor te creëren. Hier op de Tele2 Community zijn we er namelijk voor iedereen!
 


 

Alles wat je moet weten over stotteren

Ben of ken jij iemand die stottert en wil je weten wat je als ouder, docent of vriend kan doen? Lees er hier alles over!

Op een paar oud-klasgenootjes na ken ik eigenlijk bijna niemand die stottert, dus persoonlijk zie ik het niet veel om mij heen. Of toch wel? Ik weet nog wel dat ik vroeger altijd talentenshows keek, zoals Idols, X-Factor en The Voice of Holland. Ik vond de Britse-, Amerikaanse- en Australische versies altijd veel leuker. Voornamelijk door de celebrity judges!

Van stotteren op school naar het winnen van The Voice!

Ik keek ook altijd audities op Youtube en een paar jaar geleden vond ik Harrison Craig. Een 18-jarige deelnemer die stottert. Hij zong Broken Vow voor Seal, Ricky Martin, Joel Madden en Delta Goodrem. Zij draaiden alle vier om en fast forward naar het eind van de show: Hij won het seizoen en werd gekroond als The Voice of Australia.
 


Ik vond zijn auditie zó mooi en inspirerend, omdat je tijdens het zingen absoluut niets merkt van zijn stotter. Pas wanneer hij erna met de jury praatte kwam het weer terug. Dat is echt de magie van muziek. Ik denk dat er naast muziek en zingen er ook zoveel andere mooie opties zijn om je stem te laten horen. Bijvoorbeeld: schrijven en poëzie, oftewel BARS!

CHECK DIT TOPIC op onze T-Mobile Community en schrijf mee. Alles is welkom. Schrijf naar jouw gevoel. De enige regel is dat je de door ons gekozen woorden in jouw geschreven tekst verwerkt!


0 reacties

Geen reactie

Reageer