Unlimited data in nieuwe Tele2 app werkt waardeloos

  • 10 October 2020
  • 41 reacties
  • 2909 x bekeken

Reputatie 3
  • Snapt hoe het werkt
  • 11 reacties

Sinds de nieuwe Tele2 app werkt de BundelBooster niet meer zoals voorheen. Ik kan pas 1 gb extra data toevoegen als de bundel helemaal OP is. En die is snel op als je bv via NLZIET televisie streamt over Apple TV. Eerst moet de mobiele data verbinding helemaal uitvallen voordat je weer doch slechts 1 gb kunt toevoegen. Televisie kijken met je Unlimited Data bundel is geen plezier meer als je weet dat de verbinding elk moment kan worden verbroken.  Daarnaast werkt ook de sms dienst ‘nog 1GB’  (toevoegen) door naar 1280 te sms’en niet meer. Sinds de introductie van de nieuwe Tele2 app is deze dienst door Tele2 zomaar ineens out of the blue geschrapt. Mijn man, ook unlimited data kan de nieuwe app nog niet installeren. Hij valt op dit moment nog onder het oude systeem. Bij hem werkt de sms service nu nog wel. Belachelijk dat dit nu lijkt te zijn geschrapt door Tele2. Op deze manier is Unlimited Data niet klantvriendelijk meer. En het is nog maar de vraag of je nog wel echt van Unlimited Data kunt spreken. Tele2 wat gaan jullie hieraan doen om dit probleem op te lossen? Dit gaat jullie veel klanten kosten😡😡😡


Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

41 reacties

Reputatie 7
Badge +12

Er is hier al een topic over met dezelfde strekking en antwoord. Tele2 blijft het goedkoopst met een unlimited abonnement. Wat jij wilt is helaas bij geen andere provider te krijgen. Nlziet streamen op je Apple tv is niet een usecase die beter geschikt is voor een vaste verbinding, niet een smartphone abonnement.

Reputatie 3

Dat werd er ons niet bij verteld voor aanvang van de overeenkomst toen wij vragen stelden over Unlimited Data van Tele2.

Gisteren heb ik gebeld met Tele2 en medewerker gaf aan dat hij er ook niks aan kon doen dat het beleid veranderd was en de voorwaarden voor gebruik Unlimited Data verslechterd waren. Hij bevestigde dat dit te maken had met de fusie met t-mobile. Ik kreeg het advies om mijn teleurstelling te delen op een groot forum platform in Nederland. Ik dacht ik share het (eerst) hier in de Tele2 Community.

Mijn teleurstelling over de verslechterde voorwaarden was zo groot dat ik het mijn plicht vond om het hier te delen (ik ben niet zo gek op forums). Maar dit is ook meteen mijn laatste bericht hierover. Ik kan alleen maar hopen dat er meer klanten zijn die zich kunnen vinden in waar ik en mijn vrouw nu tegenaan lopen. En dat Tele2 de gebruiksvriendelijkheid die er was mbt gebruik Unlimited Data op termijn weer zal terugdraaien.

Reputatie 7
Badge +12

Alle providers hanteren dezelfde werkwijze. Dit lijkt bedoeld om misbruik van een smartphone abonnement tegen te gaan. We hebben gebruikers gezien die een honderden GB per maand verstoken. Dat kon technisch bij Tele2. Klanten werden wel vriendelijk verzocht hun gedrag aan te passen, maar pas op het nieuwe netwerk kunnen ze die FUP, die op zich helder wordt vermeld, wat meer gestalte geven.

Wat is eigenlijk het maximum per dag aan data gebruik volgens de FUP? Kan het maar niet vinden.

Ik vond alleen een paar jaar oude post dat tele2 een mail stuurt bij een piekgebruik van meer dan 10GB per dag, en een artikel dat vermeldde dat tele2 maximaal 50GB per dag toestond in 2018. 

Reputatie 7

Wat is eigenlijk het maximum per dag aan data gebruik volgens de FUP? Kan het maar niet vinden.

Ik vond alleen een paar jaar oude post dat tele2 een mail stuurt bij een piekgebruik van meer dan 10GB per dag, en een artikel dat vermeldde dat tele2 maximaal 50GB per dag toestond in 2018. 

Er is geen harde limiet anders mag het ook geen Unlimited heten. Alleen als je tot de top van grootverbruikers behoort of het netwerk teveel wordt belast, dan ontvang je een mail. 

Reputatie 7
Badge +12

Er is nooit een max aantal Gb genoemd. Zelfs 10 gb op een dag kan, alleen is de dagelijkse FUP 5gb en als dat op is kun je gratis 1gb bundels per keer bijbestellen. Je moet je wel afvragen wat je met 10 gb op een dag op een smartphone moet doen? Dat halen sommige mensen wel, maar dan omdat er van tetering gebruik wordt gemaakt.

Ah ok, zelf red ik me gelukkig nog prima met een prepaid toestelletje, dus ik ben hier niet erg in thuis.

 

Het is denk ik vooral streaming diensten die veel GB's op een telefoon doen. Ik ken wel een paar vrachtwagen chauffeurs die per telefoon hun dashcam livestreamen, dat doet al gauw 1.3 GB per uur. Ook chauffeurs die s’avonds even een uurtje tv kijken via mobiele data (in een vrachtwagen is een vaste verbinding natuurlijk geen optie), als je dat in (ultra) HD doet kun je zelfs tot wel 7GB per uur verbruiken. En dat is niet met tethering, maar gewoon door het scherm van je mobieltje bedraad op een gewone tv te laten zien met een simpel hdmi verloopkabeltje. En dat is gewoon één persoon die in zijn eentje zijn dataverbinding een uurtje per dag gebruikt, niet iemand die via een hub een heel studentenhuis van internet en tv voorziet of zo. En dan zit je dus al op honderden GB's per maand. 

 

Het hele idee achter FUP is natuurlijk prima te snappen, maar ik zie ook dat er steeds meer apps specifiek voor mobieltjes komen die een hoog data verbruik kennen. Het gemiddeld data gebruik per telefoon lijkt me best wel aan een flinke jaarlijkse stijging onderhevig, als je ziet dat er steeds meer data vretende toepassingen voor telefoons komen. NLziet is bijvoorbeeld toch ook zeker wel voor telefoongebruik bestemd, als ik zo de webpagina van die dienst bekijk? Ik zie bij mijn zoontje dat soms dat een simpel play store spelletje voor zoals bijvoorbeeld pixel gun 3d, updates heeft van meer dan een gigabyte, en dat is maar 1 spelletje.

 

En als ik dan zie dat de laatste modellen telefoons die hier op het forum in de sticky staan meer dan 250 GB opslagruimte hebben, dan kan dus zelfs het terugzetten van een backup op een telefoon dus meer dan 250 GB in beslag nemen. Met 5 gig per dag zou het dan meer dan 50 dagen duren om een (flinke) backup uit de cloud terug op een telefoon te zetten?  

 

Ik bedoel, straks met 5G kun je theoretisch tot wel 20.000 Mb/s halen (in de praktijk eerder iets van 650Mb/s), wat stelt een paar honderd GB dan nog voor? Een paar honderd gig per maand is allang geen toekomst muziek meer toch? ik ben benieuwd hoe dat in de straks gaat werken. We zullen het zien :)

 

 

Reputatie 7
Badge +12

Als je ziet dat 95% van het aanbod in de markt bundels tot 20gb per maand zijn. Honderden gb per maand is dus extreem. En als 30x5 niet voldoende is kun je dus per 1gb aanvullen. En dat allemaal voor 25 euro incl. Onbeperkt bellen. Toch een mooie deal en de beste prijs voor dit soort hoeveelheden mobiele data in de markt.

Dat zeker eric!  Laten we niet vergeten dat tele2 met zijn scherpe prijzen voor unlimited deze markt een stuk concurrerender gemaakt heeft :)

 Toch is het hele pas 1 GB erbij kunnen doen als het vorige helemaal op is wel een beetje jammer. Ik gebruik het zelf niet, maar ik zie dat er klanten om weggaan, en dat is toch best een beetje jammer toch? Het zou mij ook vervelend lijken, zeker als het eerst beter gewerkt heeft.

Ik zelf vind het bijvoorbeeld ook vervelend dat (niet unlimited) bundels maar een beperkte tijd geldig zijn. Dat is voor mij de #1 reden om prepaid te blijven en alleen data via wifi te gebruiken. Als data bundels onbeperkt geldig zouden zijn en alleen zouden vervallen bij vervallen van de simkaart dan had ik allang een data bundel aangeschaft, maar alleen al het idee dat overgebleven MB's komen te vervallen weerhoudt mij ervan om ooit een bundel aan te schaffen. En dat is uiteindelijk gewoon gemiste inkomsten voor de telecom bedrijven.

Reputatie 3

Ik sluit me geheel aan bij jouw verhaal Shilka! Je noemt terecht een app als NLZIET. Die is inderdaad vooral bestemd voor gebruik op een mobiel. Ik heb zojuist via NLZIET een wedstrijd van het Nederlands elftal gekeken. Ik begon met 5 gb. En heb 2 boosters moeten inschakelen. Dus heeft in totaal zo’n 7 a 8 gb gekost om deze wedstrijd te kijken (zonder nabeschouwing overigens). Ik keek ook niet via tethering. Maar via een kabeltje dat via mijn telefoon via hdmi met mijn tv verbindt. De gigabites gaan dan gewoon mega hard. Die vliegen er dan doorheen. Ik dacht, dit moet toch gewoon kunnen? Nergens las ik in de voorwaarden dat streamen voor eigen gebruik niet is toegestaan of dat bepaalde apps die veel gigabite slurpen verboden zijn. Ik heb mijn WiFi abonnement een klein jaar geleden opgezegd, omdat een mobiel data abonnement in combinatie met 7,95 euro p/m televisie met de app NLZIET goedkoper voor me was. Door mijn arbeidsongeschiktheid en geringe inkomen dacht ik hiermee een verstandige keuze te maken...

Reputatie 7
Badge +12

Dat klinkt als een behoorlijke HD stream. Is er geen SD variant?

Reputatie 3

Ha Eric, jammer genoeg kun je alleen in de hoogste kwaliteit televisie kijken in de app. Dit staat er bij de helpfunctie in de app van NLZIET (zie screenshot hieronder). Wel staat er bij dat deze info van april 2019 is. Want mijn verbruik van de wedstrijd Bosnië- Nederland was weer een stuk hoger dan hieronder vermeld. Als sd beschikbaar was, dan had ik daar zeker gebruik van gemaakt. 

 

Reputatie 3

Ik kijk niet veel televisie (via NLZIET). Eigenlijk alleen ‘s avonds een film. Maar dan ben ik meteen 6-7 gb kwijt voor een film van 2 a 2,5 uur. En dan zit ik zonder gek te doen meteen op 210 gb per maand als ik uit ga van 7gbx30 dagen.

Reputatie 7

Tja dat soort apps zijn inderdaad bedoeld voor de mobiele telefoon, maar dat zal vaak gebruikt worden in combinatie met WiFi. Met 5GB kan je maximaal 2,5 uur kijken zonder aanvullers (als ik de info over de app mag geloven). De makers van de app weten natuurlijk ook wel dat alle providers met aanvullers werken na de 5GB bundel. @Den2 wilde het Unlimited abonnement gebruiken in plaats van zijn vaste internet verbinding, maar daar is het nu eenmaal geen volwaardig alternatief voor.

Reputatie 7

Ik kijk niet veel televisie (via NLZIET). Eigenlijk alleen ‘s avonds een film. Maar dan ben ik meteen 6-7 gb kwijt voor een film van 2 a 2,5 uur. En dan zit ik zonder gek te doen meteen op 210 gb per maand als ik uit ga van 7gbx30 dagen.

De info van de app geeft aan TOT 2GB per uur. Je kijkt elke dag een film op het kleine schermpje van je mobiel?

Reputatie 3

Ha @pipodeclown ik kijk of via streaming of met een kabel die mijn telefoon via HDMI rechtstreeks verbindt met mijn televisie. Ik merk dat dit kwa dataverbruik niet eens zo gek veel scheelt. Het schermpje van mijn telefoon is iets te klein voor mijn ogen inderdaad! Dus ik kijk wel gewoon over mijn tv.

Reputatie 7

Ha @pipodeclown ik kijk of via streaming of met een kabel die mijn telefoon via HDMI rechtstreeks verbindt met mijn televisie. Ik merk dat dit kwa dataverbruik niet eens zo gek veel scheelt. Het schermpje van mijn telefoon is iets te klein voor mijn ogen inderdaad! Dus ik kijk wel gewoon over mijn tv.

Tja, (bijna) elke avond tv kijken is best veel en daar is een mobiel abonnement gewoon minder geschikt voor.

Maar je kunt het toch geen misbruik noemen? En dat je dan moet wachten tot je internet er helemaal uit klapt ipv dat je bij de laatste 500 MB al kunt boosten is toch gewoon vervelend dan, dat kan ik zelfs als niet gebruiker van data bundels inzien? Het staat normaal gebruik van internet gewoon in de weg als je eerst moet wachten tot je internet het helemaal niet meer doet. Na elke gig compleet zonder internet te komen zitten verdient de naam unlimited data toch ook niet?

 

En dan nog het feit dat je bijna overal hier op de tele 2 pagina's niet juist voorgelicht wordt over dat je pas kunt boosten als de bundel helemaal op is. Neem bijvoorbeeld het meest recente telefoon aanbod van tele2 in de sticky van cas hier: https://forum.tele2.nl/actuele-informatie-nieuws-en-acties-174/faq-levertijden-de-samsung-galaxy-note20-note20-ultra-80494

 

Als ik in dat topic doorklik naar de pagina waar de telefoon aangeboden wordt samen met de bundels etc, en ik klik bij databundels op meer informatie dan lees ik gewoon dit:

Bij een Unlimited Data abonnement krijg je van ons bij gebruik van meer dan 5GB per dag een sms’je, hierin staat hoe je gemakkelijk een gratis BundelBooster van 1GB aan kunt vragen. Je ontvangt de SMS als je nog 500MB over hebt. Hiermee voorkomen we misbruik, zodat jij de best mogelijke internet verbinding houdt!

 

Oftewel nog steeds geen woord dat je nu moet wachten tot de booster helemaal op is en je zonder internet komt te zitten. Dat zorgt toch alleen maar voor onnodige contact met de helpdesk, en onnodige frustratie bij de klanten? Dit kan veel beter en eerlijker gecommuniceerd worden, en het lijkt me voor klantbehoud voor tele2 zelf ook veel beter dat ze hier toch echt iets mee gaan doen, want je ziet de klanten gewoon weglopen nu. En als je bij aankoop belooft dat je bij 500 MB resterend kunt boosten, en dat blijkt dan gewoon niet waar te zijn, dan voelen mensen zich toch voor de gek gehouden? En terecht. Dit kan gewoon beter.

 

Reputatie 3

Je beschrijft precies hoe ik me voel @Shilka !!!

Reputatie 7
Badge +12

@Shilka je schrijft dat de klanten weglopen? Waar baseer je dat op? De paar extreme gebruikers die zich hier melden zijn misschien zoekende naar nieuw geluk, maar dat gaan ze nergens vinden. Zeker niet voor 25 euro zonder koppelverkoop. 

Als de gemiddelde bundels in de Nederlandse markt max 20gb per maand zijn en daar betaal je al snel tussen de 20 en 25 euro in met bellen, dan is een unlimited abonnementen voor de meeste mensen gewoon een manier om niet meer na te hoeven denken of ze in een maand meer dan 25 euro kwijt zijn. Je kunt normaal doen wat altijd al deed en hoef je niet elke dag de teller na te kijken. Maar als 30 x 5gb niet voldoende is voor 25 euro, tja, dan moet je toch een andere manier van connectiviteit zoeken.

 

Reputatie 6
Badge +2

Hallo @Den2 

Wat leuk dat je ons gevonden hebt. We helpen elkaar hier graag zo goed mogelijk aan oplossingen! De nieuwe manier van het activeren van de bundelbooster vind je niet prettig, laten we kijken hoe dat komt. 

Allereerst bedankt voor jouw duidelijke uitleg, ik kan mij voorstellen dat de verandering niet zo chill is. Ik leg je graag uit wat er precies anders is! Je krijgt elke dag een dagbundel van 5GB, dat blijft hetzelfde. Het is nu zo geregeld dat je de 1e bundelbooster van 1GB kan aanvullen als je nog 500MB data van jouw 5GB dagbundel over hebt. De bundelboosters daarop volgend kan je aanvullen op het moment dat de eerste 1GB bundelbooster helemaal op is. Wij zorgen ervoor dat de MijnTele2 app en de website wel blijven werken. Je kan dus altijd de bundel booster activeren, ookal is het internet van de eerste bundelbooster op. 

Ik weet dat het voorheen anders was geregeld maar wij hebben het nu net zo geregeld als bij T-Mobile. Jullie feedback wordt zeker meegenomen om deze processen kritisch tegen het licht te houden. Dank ook voor @Shilka hoe jij het omschrijft, dit schetst een goed beeld van de situatie. Weet dat wij het activeren van de bundelbooster nu veranderd hebben maar dat wij ook ontwikkelen dus dat er in de toekomst mogelijk dingen worden aangepast! 

Ik hoop dat het nu duidelijker is voor je. Als MijnTele2 niet goed werkt op het moment dat je jouw bundelbooster wilt activeren dan hoor ik het graag. Dan gaan wij er alles aan doen om dit te fixen! 

Als je meer vragen hebt dan hoor ik het graag. De Community staat voor je klaar! :innocent:

Reputatie 3

Daar heeft @eric inderdaad gelijk in. Ik ben een ontevreden klant en ik zat er zelfs aan te denken om weg te gaan, maar er zijn geen alternatieven in de markt bij andere providers. Ik schaam me bijna om het te vertellen, maar gisteren heb ik bij Tele2 tmobile een WiFi abonnement met televisie afgesloten voor eerste 6 maanden 30 euro en daarna 6 maanden voor 45 euro. Goedkoper was het nergens anders te krijgen, op internet light na, bij Tele2. Ik zal mijn unlimited data mobiele abonnement na installatie van de monteur terug zetten naar limited (als dat kan). 

Reputatie 3

Hartelijk dank voor uw bericht @Cas van Tele2 !

Voornaamste reden voor mij om nu toch reguliere WiFi aan te schaffen is omdat ik bang ben dat ik of mijn vrouw misschien elk moment een bericht kan ontvangen dat we “misbruik” maken mbt FUP. Ik had er eerlijk gezegd tot een paar dagen geleden nog nooit van gehoord. Maar hier in de community en inlezen elders op internet fora, maakte dat ik bang werd om als misbruiker van mobiele data op een dag te worden aangemerkt. Mijn geweten is helaas meer ontwikkeld dan bij de gemiddelde mens, en dat zou ik niet willen meemaken. Mijn vrouw en ik hebben allebei een unlimited data abonnement. Mijn hoogverbruik komt door NLZIET. Dat van mijn vrouw omdat ze haar eigen YouTube channel hobbymatig onderhoudt. Ook dat laatste zorgt voor hoogverbruik (misschien wel 10 gb per dag = 330 gb per maand). Het liefst had ik het gehouden zoals ik het had. Geen reguliere WiFi, maar alleen unlimited data voor ons 2. Vanuit het oogpunt om niet op een dag als misbruiker van mobiele data te worden aangemerkt heb ik nu een WiFi abonnement afgesloten bij Tmobile. Maar ik kan het door omstandigheden eigenlijk financieel bijna niet trekken. Lopen mijn vrouw en ik risico als misbruiker van mobiele data te worden aangemerkt? Of ben ik bang voor iets dat misschien helemaal niet zo is? Ik hoop van u te mogen horen!

 

Hartelijk dank voor uw bericht @Cas van Tele2 !

Voornaamste reden voor mij om nu toch reguliere WiFi aan te schaffen is omdat ik bang ben dat ik of mijn vrouw misschien elk moment een bericht kan ontvangen dat we “misbruik” maken mbt FUP. Ik had er eerlijk gezegd tot een paar dagen geleden nog nooit van gehoord. Maar hier in de community en inlezen elders op internet fora, maakte dat ik bang werd om als misbruiker van mobiele data op een dag te worden aangemerkt. Mijn geweten is helaas meer ontwikkeld dan bij de gemiddelde mens, en dat zou ik niet willen meemaken. Mijn vrouw en ik hebben allebei een unlimited data abonnement. Mijn hoogverbruik komt door NLZIET. Dat van mijn vrouw omdat ze haar eigen YouTube channel hobbymatig onderhoudt. Ook dat laatste zorgt voor hoogverbruik (misschien wel 10 gb per dag = 330 gb per maand). Het liefst had ik het gehouden zoals ik het had. Geen reguliere WiFi, maar alleen unlimited data voor ons 2. Vanuit het oogpunt om niet op een dag als misbruiker van mobiele data te worden aangemerkt heb ik nu een WiFi abonnement afgesloten bij Tmobile. Maar ik kan het door omstandigheden eigenlijk financieel bijna niet trekken. Lopen mijn vrouw en ik risico als misbruiker van mobiele data te worden aangemerkt? Of ben ik bang voor iets dat misschien helemaal niet zo is? Ik hoop van u te mogen horen!

 

En wat maakt het uit als je wordt aangemerkt als misbruiker van de mobile data? Ik en me broer hebben beide bericht gehad dat we misbruik maakte (ik bij 2/3TB per maand) en me broer bij 4TB per maand). Ik heb mijn verbruik toen aangepast door WiFi te gebruiken maar me broer is gewoon door blijven gaan me zijn verbruik. Dit heeft hij tot  3 maande na de waarschuwing volgehouden sinds 10 augustus zitten we lekker voor €26 per maand bij T-mobile. Die schijnen wat makkelijker te zijn met FUP. 

Reputatie 7
Badge +12

3 TB per maand op een mobiel abonnement? Tja, daar zit hem de oorzaak dat providers de FUP wat harder hanteren.