Soms: Vaste telefoon rinkelt wel, maar daarna volgt stilte

• 30 oktober 2018
  • 49 reacties
  • 9248 x bekeken

Mijn vaste telefoon rinkelt soms en dan volgt er alleen stilte.

Ik heb ontdekt dat de telefoon na heropstarten van het modem weer normaal werkt.

Tegenwoordig moet ik elke morgen controleren of de telefoon het wel doet. Vanmorgen dus weer niet.

Heeft iemand een idee waar dit aan ligt?

Overigens werkt de telefoon meestal wèl.

Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

49 reacties

Reputatie 5
Badge +2
Hé Léonz,

Dit probleem komt mij niet bekend voor dus het beste is om mogelijk oorzaken 1 voor 1 uit te sluiten. Je verbinding naar het modem toe is verder goed, geen fouten op de lijn en de snelheid is 15mbit om 1mbit. Ik zou daarom beginnen met:

1. Modem harde + softreset
2. Reset basisstation telefoon door even de stroom er 10 seconden af te halen
3. Telefoon rechtstreeks op het modem aansluiten zonder splitters of tussenkomst van andere binnenbekabeling via een WCD bijvoorbeeld.
4. Andere telefoon + kabel testen

Als het probleem blijft laat het dan maar weten dan kunnen we kijken of een ander modem het probleem oplost.

Groet, Kevin
Hallo Kevin,

Dank voor je reactie.

1. Hoe doe ik dat? Reset knopje zoeken/stekker uit, stekker in?
2. Is niet van toepassing (oud toestel met draad uit 70'er jaren).
3. Lijkt mij ook niet uitvoerbaar. Wat is WCD?
4. Andere telefoon of kabel heb ik niet.

Blijft over: punt 1, denk ik.
Reputatie 5
Badge +2
Hallo Kevin,

Dank voor je reactie.

1. Hoe doe ik dat? Reset knopje zoeken/stekker uit, stekker in?
3. Lijkt mij ook niet uitvoerbaar. Wat is WCD?
4. Andere telefoon of kabel heb ik niet.

Blijft over: punt 1, denk ik.

Klopt, een harde reset doe je via het resetknopje/gaatje achterop het modem 10 seconden ingedrukt houden met paperclip o.i.d. WCD staat voor een wandcontactdoos.

Het is wel belangrijk dat de huistelefoon rechtstreeks met 1 telefoonkabel op het modem zit aangesloten, waarom is dit niet uitvoerbaar voor je?
Reputatie 7
Badge +4
Hallo Kevin,

Is toch wel een druktoets toestel? (Met DTMF) Zoiets als:

Hallo Léonz,

70'er jaren toestel dat moet dan haast wel een T65 DTMF zijn.
Als dit zo is zou ik je toch aanraden een iets moderner toestel te kopen.

Deze T65 toestellen zijn gemaakt voor de zeer oude telefoon centrales op 60V lijnspanning en vormen een grote belasting voor het modem en de brakke firmwares zorgen ervoor dat ze steeds minder goed werken!

Het goedkoopste is naar de kringloop of rommelmarkt, hier zijn vaak goede toestellen voor een paar euro te vinden.
B.V.B een ptt Vox 120 zoals hierboven of mooier de latere steden uitvoering B.V.B een Bordeaux .

Deze hebben alle geen netspanning nodig (en batterijen zijn alleen voor geheugen en nummerweergave nodig) .
Mijne heren,

Vandaag deed de telefoon het weer niet.

Voordat ik jullie reacties las, heb ik een paar keer kort op het modem reset knopje gedrukt, echter geen 10 seconden (eerder 3 maal 1 seconde). De telefoon deed het daarna weer. Dit is in elk geval gemakkelijker dan het modem opnieuw te moeten opstarten.

Ik zit al meer dan 7½ jaar bij Tele2 en de telefoon heeft het altijd goed gedaan. Het was destijds erg lastig om het apparaat werkende te krijgen (lukte via forumhulp op een ander forum dan dit). Voor zover ik kan nagaan is de telefoon wel degelijk rechtstreeks met één kabel aangesloten op het modem

Het is inderdaad een druktoets apparaat. En of hij lijnspanning nodig heeft, weet ik niet.

Omdat de telefoon na een modem reset weer werkt, ben ik geneigd te denken dat er eerder iets mis is met het modem dan met het telefoontoestel.

Tijdens het schrijven van dit bericht viel ook het internet weer uit.
Reputatie 5
Badge +2
Hé Léonz,

Dat je internet wegvalt heb je nog niet eerder gemeld, je verbinding is zover ik kan meten wel in orde.

Voordat ik een nieuw modem ga sturen wil ik je toch eerst vragen om een andere telefoon en kabel te testen we hebben je namelijk nog geen half jaar geleden nog een nieuw modem toegestuurd. Dat de telefoon weer werkt na een modem reboot betekent niet meteen dat het probleem ook bij het modem ligt.

Groet, Kevin
Hallo Kevin,

Op een nieuw modem zit ik absoluut niet te wachten.

Het huidige modem ontving ik omdat het internet steeds uitviel. Ook toen werkte het internet steeds weer wèl na een nieuwe opstart van het modem. Net zoals nu bij de telefoon.

Als het internet uitvalt, komt er in het netwerkcentrum een rood kruisje tussen netwerk en internet. Dat ligt dus niet aan mijn apparatuur. Ik ben nu aan mijn derde modem en geen enkel modem werkte zonder problemen,

Gisteren viel het internet 3 keer kort na elkaar uit, maar tot gisteren had ik er lange tijd geen last van gehad. En elke keer werkt alles weer na een heropstart van het modem.

Waarom moeten die modems steeds weer gereset en geheropstart worden?
Vandaag opnieuw: het internet valt uit>Reset van het modem>Het internet komt terug..

Waarom moeten die modems steeds weer gereset of geheropstart worden?
Reputatie 7
Badge +5
Vandaag opnieuw: het internet valt uit>Reset van het modem>Het internet komt terug..

Waarom moeten die modems steeds weer gereset of geheropstart worden?

Dat is iig geen normaal gedrag, misschien ligt het aan je Modem.
Hallo Cypher,

Het punt is: ik heb nu 3 modems gehad en alle drie vertoonden zij hetzelfde probleem.

Gelukkig niet de hele tijd.

Het gaat een tijd goed en dan begint de ellende weer.
Heb je ook steeds als je een nieuwe modem plaatst, de bijbehorende voeding ook vervangen? Als je steeds dezelfde gebruikt zou het ook aan de voeding kunnen liggen.
Halo WhTurner,

Wat bedoel je met de voeding?

De bijgeleverde stekker?
Ja, de "stekker" die de 230 volt netspanning omzet naar de 12 volt gelijkspanning.
Reputatie 7
Badge +4
Niet zozeer de stekker zelf, maar het kleine zwarte kastje wat van 220 Volt de benodigde 12 Volt maakt. Zeg maar de adapter. Die moet je ook vervangen hebben toen je een nieuw modem kreeg. Is dat gedaan?
Jazeker, alles werd vervangen.
Reputatie 7
Badge +5
Dan lijkt mij dat je het in de lijn moet zoeken, de verbinding dus.
Hallo Cypher,

Welke verbinding bedoelt u precies?
Reputatie 7
Badge +5
De verbinding die jij hebt met tele2,tussen het ISRA punt en de centrale.
Reputatie 5
Badge +2
Gezien je nu ook problemen hebt met je internet verbinding en niet alleen je telefoon zullen we inderdaad even een stapje terug moeten doen en kijken naar wat er aan de hand is met de verbinding naar het modem zelf toe.

Op dit moment is je modem al bijna 15 uur niet meer online, heb je het modem misschien uitgezet?
Hallo Kevin,

Als mijn vriendin er is (zoals gisteren en vandaag), staat het modem vaak langdurig uit. (Internetvrije vriendin).

Als zij er niet is, staat het modem uit gedurende het slaapproces en als ik niet thuis ben.
Reputatie 5
Badge +2
Omdat je modem nu ook weer uit staat wil ik je bij deze vragen om de komende periode het modem niet uit te zetten. Het modem registreert namelijk belangrijke informatie over de werking van de verbinding die ik niet kan uitlezen als het modem uit staat. Ook gaat de bijgehouden informatie verloren zodra het modem uit gezet wordt.
Hallo Kevin,

Het modem zal aan blijven tot slaaptijd. (22 à 23 uur).
Reputatie 7
Badge +5
Je kunt hem beter aan laten staan, en hem niet uit zetten.
Hallo Cypher,

Als ik ga slapen, moet alles uit zijn behalve de koelkast. En ook die zou ik het liefst nog uit zetten.