Welk modem bij 100Mb VVDSL & uploadsnelheid

• 3 februari 2016
  • 20 reacties
  • 4590 x bekeken

Recentelijk heeft Tele2 een 100Mb abonnement geïntroduceerd, aangezien bij mij in de buurt VVDSL is aangelegd kan ik ook de volledige 100Mb halen.

Ik ben nog aan het twijfelen tussen Tele2 en Telfort, ik ben met name benieuwd welk type modem Tele2 gebruikt voor deze 100Mb VVDSL verbindingen, en of het ook mogelijk is om een eigen modem te gebruiken zoals een Fritzbox.

Daarnaast vroeg ik mij af wat de uploadsnelheid van het 100Mb pakket in de praktijk is, bij Telfort en KPN krijg je momenteel namelijk wanneer je verbinding geleverd wordt over VVDSL zo'n 30Mb upload. Hopelijk is dit bij Tele2 ook het geval?

Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

20 reacties

Badge +5
Recentelijk heeft Tele2 een 100Mb abonnement geïntroduceerd, aangezien bij mij in de buurt VVDSL is aangelegd kan ik ook de volledige 100Mb halen.

Ik ben nog aan het twijfelen tussen Tele2 en Telfort, ik ben met name benieuwd welk type modem Tele2 gebruikt voor deze 100Mb VVDSL verbindingen, en of het ook mogelijk is om een eigen modem te gebruiken zoals een Fritzbox.

Daarnaast vroeg ik mij af wat de uploadsnelheid van het 100Mb pakket in de praktijk is, bij Telfort en KPN krijg je momenteel namelijk wanneer je verbinding geleverd wordt over VVDSL zo'n 30Mb upload. Hopelijk is dit bij Tele2 ook het geval?

Ik heb het 100Mb VVDSL pakket bij KPN (vectoring en bonding), dat is daar een maandelijks aan en uit te zetten extra dienst die je bovenop de 60Mb kun nemen. En de upload die ik haal is rond de 50Mb en download 110Mb en soms net daarover heen. Dus bij Tele2 zal het wel ongeveer gelijk zijn aangezien ze hiervoor KPN apparatuur gebruiken.

Het modem vermoed ik dat dat hetzelfde modem is voor Tele2 glasvezel, de technicolor. Als het goed is kan dat modem vectoring en bonding aan. Bij KPN is de v9 en v10 namelijk precies zo'n soort modem dat ook op glasvezel kan. Een eigen modem gaat het niet worden, je zult alleen het modem kunnen gebruiken dat je in bruikleen krijgt.
Reputatie 6
Badge +5
Ik ben zeer benieuwd. tele2 bied het aan als (tot) 100 Mb down, en 10 Mb up.
Er moet in de praktijk nog maar blijken wat er werkelijk gehaald word. :)

Maar het zou kunnen zijn dat de upload hoger is, wie het weet mag het zeggen. 😃
Ik heb inderdaad ook vernomen dat Tele2 nogal strikt is met hun eigen modem en dat het heel lastig (of zo goed als onmogelijk) is om bijvoorbeeld een mooie Fritzbox te gebruiken als modem. Nogal jammer dat Tele2 daar zo moeilijk over doet terwijl het bij andere providers zoals Telfort wel gewoon kan.

Qua snelheid ben ik ook zeker benieuwd, maar er zijn nu waarschijnlijk nog maar weinig klanten die het 100Mb pakket hebben van Tele2 aangezien deze nog maar recent is geïntroduceerd. Misschien dat iemand met een 50Mb pakket wat in sommige gevallen ook over VVDSL geleverd wordt kan laten zien wat de praktijk down & uploadsnelheden zijn.

Ook ben ik benieuwd naar de latency (ping) bij Tele2, deze moet met VVDSL een flink stuk lager zijn dan bij reguliere VDSL verbindingen. Rond de 10ms is met VVDSL haalbaar als je ping naar een Nederlandse host.
Badge +5
Ik ben zeer benieuwd. tele2 bied het aan als (tot) 100 Mb down, en 10 Mb up.
Er moet in de praktijk nog maar blijken wat er werkelijk gehaald word. :)

Maar het zou kunnen zijn dat de upload hoger is, wie het weet mag het zeggen. :D

Ja bij KPN is het ook tot 100Mb en 10 up maar je ziet in de praktijk is het anders :)

Reputatie 6
Badge +5
Ja precies. Dat had ik al op meer plaatsen gezien. :D
Daarom ben ik ook benieuwd of we dat in de praktijk ook bij Tele2 gaan zien. :8
Zo'n 'bonded vectored' lijn moet het zeker halen.

Mooi resultaat bij jou trouwens. :)
En de ping komt echt dicht in de buurt van de ping op glasvezel.
Badge +5
Ja precies. Dat had ik al op meer plaatsen gezien. :D
Daarom ben ik ook benieuwd of we dat in de praktijk ook bij Tele2 gaan zien. :8

Zo'n 'bonded vectored' lijn moet het zeker halen. Mooi resultaat bij jou trouwens.
En de ping komt echt dicht in de buurt van de ping op glasvezel.

Ik hoop van wel voor de Tele2 klanten, ben zelf erg in mijn nopjes hoor met deze snelheden.
Ben benieuwd als de eerste 100Mb klanten zich melden.
Misschien dat iemand van Tele2 het kan bevestigen welk type modem er gebruikt wordt bij de nieuwe 100Mb VVDSL pakketten? Is dit nog altijd de Technicolor 789bvn, of bijvoorbeeld de Technicolor TG789vn Bonded: http://www.technicolor.com/en/solutions-services/connected-home/broadband-devices/telco-gateways/tg789vn-bonded

En misschien zou het bij dit soort hoge internet snelheden ook wel handig zijn als het gebruikte modem (waar je bij Tele2 ook echt aan vast zit) ook qua Wifi voorbereid is op hogere snelheden zoals met Wifi AC op 5GHz ipv alleen Wifi N op de overvolle 2.4GHz band.
Reputatie 6
Badge +1
bij Telfort en KPN krijg je momenteel namelijk wanneer je verbinding geleverd wordt over VVDSL zo'n 30Mb upload. Hopelijk is dit bij Tele2 ook het geval?

Geen idee, KPN is de enige die je, indien aanwezig. een glasverbinding levert als je VDSL besteld. Zonder meerprijs. Voordeel is natuurlijk de hoge upstream speed. Tele2 specificeert nergens de upstream alleen de downstream.
Reputatie 4
Badge +3
Hi Jeroen06,

Bedankt voor het stellen van deze goede vraag. Ik heb mezelf dit ook afgevraagd, maar ik ben er nog niet achteraan gegaan. Ik ga hier morgen naar informeren en ik kom bij je terug.

Groetjes,
Rick
Reputatie 4
Badge +3
Hoi Jeroen06,

Ik heb het voor je nagevraagd en we leveren de modems die we normaal ook via VDSL aanbieden. Als het draadloze gedeelte niet toereikend is, kun je natuurlijk altijd beslissen om aan de slag te gaan met een externe router.

Ook vroeg je naar de uploadsnelheid. De mensen die mij dit kunnen vertellen zijn helaas naar huis. Ik heb wel twee verbindingen van afstand gecheckt en ik ben daar snelheden tegengekomen was 70/15 en 105/30. Dit zijn echter intrainwaarden. Ik kan hier op dit moment dus niets officieel over zeggen, maar ik kan dit maandag wel verder voor je navragen (morgen en overmorgen heb ik weekend).

Groetjes,
Rick
Bedankt Rick voor de antwoorden tot zover, ik blijf benieuwd naar de uploadsnelheid in de praktijk. Bij VVDSL verbindingen zie je vaak dat deze op het maximale profiel intrainen dus bijv. 110/30, echter kan de snelheid hogerop in het netwerk beperkt worden. Mochten er al klanten zijn met een 100Mbit pakket van Tele2 dan zie ik hun Speedtest graag tegemoet :D

Daarnaast had ik nog de vraag of het gebruikte modem dan in bridge modus gezet kan worden of dat er een DMZ optie aanwezig is?
Reputatie 6
Badge +5
Bridge modus weet ik niet. Maar er is inderdaad wel een DMZ optie. 🙂
Bridge modus weet ik niet. Maar er is inderdaad wel een DMZ optie. :)
Ik heb nog even verder gezocht, en blijkbaar heeft het Technicolor TG789bvn modem inderdaad een soort van DMZ optie, of beter gezegd een IP-passthrough, hierbij wordt het publieke (WAN) IP adres doorgezet naar de betreffende router die je op het modem aansluit. Hierdoor heb je dus (hopelijk) ook geen last van de firewall/NAT die op het modem actief is.
Reputatie 6
Badge +5
Klopt, in die modus is de firewall van het modem (zo goed als) niet actief. :)
En heb je daar zeker geen last van. Schijnt dan alleen bepaalde attacks
nog wel tegen te houden, als ik het me goed herinner. 😃
AAh top onderwerp.
Wat ik weet van net geinstalleerde VDSL2 modems is, dat deze een paar weken bezig zijn met het z.g.n. 'inleren'. Zeg maar een auto configuratie om een optimale verbinding te creeren van modem naar centrale (het koperdraad gedeelte).

Ikzelf ga als het goed is rond 25 maart over op Tele2.

Ikzelf kijk op deze site wat de optimale snelheid is op je woonlocatie betreft isra punt danwel glasvezel:
https://netco-fpi-info.fourstack.nl/addresses/search

Wat er echter raar aan is is het volgende (in mijn geval).
Momenteel gebruik ik nog VodafoneThuis met 80/8 Mbps abbo wat in de praktijk 79/30Mbps is.(met erg modern 'Huawei HG659' modem/homegateway)
De verbinding is d.m.v. VDSL2 (geen bonding).

Echter als ik op fourstack.nl kijk op mijn postcode / huisnummer en toevoeging, staat er plots dat alleen adsl2 12Mbps mogelijk is. De buurman boven mij heeft adsl2 8Mbps en de buurman daarboven VDSL2 100Mbps en bonding 200Mbps.

Inderdaad erg vreemd. Nu heb ik gebeld met KPN en dit aangegeven, en daar wordt het ook erg vreemd gevonden. Men geeft aan dat het mogelijk te maken heeft met reservering van isp in centrale. Hoeveel plekken er zijn.
Weet iemand meer te vertellen over deze situatie, hoe zit het met isp plekken in een (wijk) centrale? Ik dacht dat men huurde bij KPN?
Probleem wat ik had was: ik kon bij Tele2 dus alleen internet light nemen (ADSL 11Mbps). Terwijl als ik postcodecheck doe bij Vodafone en bij KPN website, dan heb ik wel VDSL2.
Gisteren gaf fourstack een foutmelding op mijn adres, en toen kon ik wel bij tele2 internet extra abbo afsluiten.
Dit heb ik dus meteen gedaan. Want zoals geschreven ik gebruik nu al VDSL2, en als Vodafone abbo verloopt ga ik er van uit dat Tele2 kan starten met mij VDSL2 te leveren.

iemand ook ervaring met deze toch wel vage situatie?
Reputatie 6
Badge +5
Een VDSL2 modem is bij 'gewoon' VDSL2 door middel van DLM ongeveer een week bezig
om de max te halen bij Tele2. Bij Vectored VDSL is dit echter niet meer aan de orde en zijn
er nieuwere technieken waardoor de maximale snelheid dezelfde dag al gehaald word. :)

Er was hier eerder op het forum wel iemand die VDSL 'Internet Basis' afneemt,
terwijl er bij fourstack alleen maar ADSL met 4 Mb mogelijk lijkt. Dus dat zal wel kunnen.
Fourstack lijkt niet altijd te kloppen. Maar meestal wel trouwens.
Over die reservering van een isp in de centrale weet ik helaas niks.
Al klinkt dat wel raar. Fourstack geeft die reserveringen toch niet aan? :?
Die geeft alleen aan wat de maximaal haalbare snelheid is (op KPN apparatuur).

Dit topic ging trouwens over welk modem er gebruikt word. :8
Je kunt voor andere vragen eventueel ook een eigen topic openen
door bovenaan op 'stel een vraag' te drukken. 😃
Hoi Jeroen06,

Ik heb het voor je nagevraagd en we leveren de modems die we normaal ook via VDSL aanbieden. Als het draadloze gedeelte niet toereikend is, kun je natuurlijk altijd beslissen om aan de slag te gaan met een externe router.

Ook vroeg je naar de uploadsnelheid. De mensen die mij dit kunnen vertellen zijn helaas naar huis. Ik heb wel twee verbindingen van afstand gecheckt en ik ben daar snelheden tegengekomen was 70/15 en 105/30. Dit zijn echter intrainwaarden. Ik kan hier op dit moment dus niets officieel over zeggen, maar ik kan dit maandag wel verder voor je navragen (morgen en overmorgen heb ik weekend).

Groetjes,
Rick

Weet je al iets meer Rick? Wat betreft de uploadsnelheid in de praktijk? 🙂
Jammer dat er nog geen aanvullende info bekend is over de uploadsnelheid van het 100Mbit pakket in de praktijk.

Misschien dat er inmiddels al klanten zijn aangesloten op het 100Mbit pakket van Tele2? Dan zou ik graag een Speedtest resultaat van die betreffende verbinding willen zien 🆒
Inmiddels vernomen dat Tele2 ook de volledige 30Mbit doorgeeft bij een VVDSL lijn, net zoals oa KPN, XS4ALL en Telfort ook doen. Dus dat is mooi want een 100/30 snelheden voor €28 p/maand is niet duur voor een dergelijke snelle verbinding! 🙂
Reputatie 6
Badge +5
Er is halverwege een ander topic nu ook te zien dat verschillende mensen 100/30 halen. :)
https://forum.tele2.nl/vast-internet-188/internetsnelheid-niet-zoals-beloofd-51958?postid=315908
Net vanaf vandaag trouwens. Er bleek eerder een instelling fout te zijn of zo.

Maar dat is inderdaad niet duur.