beantwoord

Wat is nou mijn snelheid?

• 8 december 2015
  • 21 reacties
  • 540 x bekeken

Beste mensen,

Ik heb interesse voor Tele2 Internet voor thuis en heb d.m.v. mijn postcode mijn "copper exchange distance" gecheckt wat 3117 meter blijkt te zijn. Van wat ik begrijp, is dat hiervoor VDSL niet mogelijk is op mijn adres en dat ik minder dan 20Mbit/s qua snelheid zou krijgen.

Echter, wanneer ik een Internet pakket aanvraag op de Tele2 website en mijn postcode invoer, zegt de website dat er een snelheid van 50Mbit/s op mijn adres beschikbaar is. Daarbij staat er ook nog: "Bij Tele2 zijn we graag eerlijk over internetsnelheden. Daarom hebben we het hier niet over een maximumsnelheid, bijvoorbeeld ‘tot 50Mbit/s’, maar over de snelheid die we verwachten op jouw adres".

Wat is de werkelijke snelheid die ik zal krijgen?
icon

Beste antwoord door Gela 8 december 2015, 19:56

Nee, Tele2 zit zeker niet in alle wijkkasten van KPN, dus de postcodecheck is niet zo betrouwbaar als "ze" zeggen,,..
.

De vraag van TS is: gebruiken verschillende providers dezelfde straatkasten voor internet of niet? Het antwoord is dus ja.

En bellen gaat over voip, vrij vertaald is dat: Voice over internet protocol. Heeft niets met ISDN te maken.

KPN is bezig met in hoog tempo de zg. buitenringen aan te leggen, dwz. glasvezel naar de straatkasten toe waardoor de snelheden enorm kunnen toenemen naar de huizen daar en TS zit daar ook in. In zijn toekomstige modem zal hij waarschijnlijk meer dan 50 Mb/s zien, iets meer dan 52 tot 53 Mb/s schat ik zo. Met een beeetje geluk wordt het de Technicolor.
Bekijk origineel bericht

Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

21 reacties

Badge +2
Om met dat laatste te beginnen, dat weet je pas echt als het aangesloten is.
Maar als de postcodecheck aangeeft dat er 50Mbit/s te verwachten valt dan zal best wel eens waar kunnen zijn.

Bij VDSL speelt de afstand naar de centrale niet echt meer een rol. Veel belangrijker is of de wijkkast en of de straatkast is aangepast, er gaat dan een glasvezelkabel naar de betreffende kast en is dat bij jou in de buurt dan zit je goed.

Je kunt nog een extra check doen op deze site: https://netco-fpi-info.fourstack.nl/ dan zie je wat er door KPN is aangepast buiten jou deur.

Maar het lijkt erop dat je wel een goede kans maakt op een redelijk goede verbinding. Die kon wel eens dicht op de 50 Mbit/s zitten.
Reputatie 4
Badge +1
Beste mensen,

Ik heb interesse voor Tele2 Internet voor thuis en heb d.m.v. mijn postcode mijn "copper exchange distance" gecheckt wat 3117 meter blijkt te zijn. Van wat ik begrijp, is dat hiervoor VDSL niet mogelijk is op mijn adres en dat ik minder dan 20Mbit/s qua snelheid zou krijgen.

Echter, wanneer ik een Internet pakket aanvraag op de Tele2 website en mijn postcode invoer, zegt de website dat er een snelheid van 50Mbit/s op mijn adres beschikbaar is. Daarbij staat er ook nog: "Bij Tele2 zijn we graag eerlijk over internetsnelheden. Daarom hebben we het hier niet over een maximumsnelheid, bijvoorbeeld ‘tot 50Mbit/s’, maar over de snelheid die we verwachten op jouw adres".

Wat is de werkelijke snelheid die ik zal krijgen?

Wat staat er nou exact als je je postcode check doet? Tot 50MB of 50 MB??
Maw..staat er internet basis( tot 50/VDSL of VDSL2+) of glasvezel basis(50/50)?
Om met dat laatste te beginnen, dat weet je pas echt als het aangesloten is.
Maar als de postcodecheck aangeeft dat er 50Mbit/s te verwachten valt dan zal best wel eens waar kunnen zijn.

Bij VDSL speelt de afstand naar de centrale niet echt meer een rol. Veel belangrijker is of de wijkkast en of de straatkast is aangepast, er gaat dan een glasvezelkabel naar de betreffende kast en is dat bij jou in de buurt dan zit je goed.

Je kunt nog een extra check doen op deze site: https://netco-fpi-info.fourstack.nl/ dan zie je wat er door KPN is aangepast buiten jou deur.

Maar het lijkt erop dat je wel een goede kans maakt op een redelijk goede verbinding. Die kon wel eens dicht op de 50 Mbit/s zitten.

De check in jouw gegeven link geeft het volgende:

Zie de bijlagen in mijn reactie hierboven.
Reputatie 4
Badge +1

Dank voor je reactie. Meer dan 3 KM van de centale en dan toch tot 50 MB aangeboden krijgen....als dat zo is dan kan dat alleen via VDSL2+ mogelijk zijn dus moeten de straatkasten in jouw regio aangepast zijn. Ga je er dan nog aanzienlijk op vooruit als je toch al vrij ver van de centrale zit?....dat durf ik je niet met zekerheid te zeggen.
Als ik naar jouw 1ste bijlage kijk zou ik zeggen dat er zaken bij staan die niet kloppen...ik bedoel je zit meer dan 3 KM van de centrale en kan dan met ADSL2+ 14 MB halen? Dat lijkt mij al heel sterk even afgezien wat men aangeeft wat je op VDSL of met Bonding kan halen...Ik zit op iets meer dan 2Km en haal ongeveer zo,n 11/12 Mb(ADSL2+).
VDSL(2+) is in mijn geval niet mogelijk.
Maar goed ik kan met allerlei theorieën komen maar als Tele2 aangeeft dat jij internet basis af kan nemen dan zal het wel kloppen. Wat je dan precies haalt? Volgens mij moeten ze je dan toch minimaal 30 > MB kunnen bieden..dat is volgens mij wel de ondergrens anders mogen ze het niet eens verkopen lijkt mij...
Bel de klantenservice eens en vraag hen wat je minimaal kan halen ik zou hier ook afspraken bij maken( voice log)...duidelijk erbij zeggen dat je pas akkoord gaat als men jou de beloofde snelheid(minimale afwijking) kan leveren.
Reputatie 4
Badge +1

Info klopt bij mij al niet...men geeft aan dat VDSL bij mij mogelijk is maar dat ik dan 20MB ermee haal..:( En met bonding zo,n 38...is niet juist VDSL is absoluut niet mogelijk op mijn adres.

Dank voor je reactie. Meer dan 3 KM van de centale en dan toch tot 50 MB aangeboden krijgen....als dat zo is dan kan dat alleen via VDSL2+ mogelijk zijn dus moeten de straatkasten in jouw regio aangepast zijn. Ga je er dan nog aanzienlijk op vooruit als je toch al vrij ver van de centrale zit?....dat durf ik je niet met zekerheid te zeggen.
Als ik naar jouw 1ste bijlage kijk zou ik zeggen dat er zaken bij staan die niet kloppen...ik bedoel je zit meer dan 3 KM van de centrale en kan dan met ADSL2+ 14 MB halen? Dat lijkt mij al heel sterk even afgezien wat men aangeeft wat je op VDSL of met Bonding kan halen...Ik zit op iets meer dan 2Km en haal ongeveer zo,n 11/12 Mb(ADSL2+).
VDSL(2+) is in mijn geval niet mogelijk.
Maar goed ik kan met allerlei theorieën komen maar als Tele2 aangeeft dat jij internet basis af kan nemen dan zal het wel kloppen. Wat je dan precies haalt? Volgens mij moeten ze je dan toch minimaal 30 > MB kunnen bieden..dat is volgens mij wel de ondergrens anders mogen ze het niet eens verkopen lijkt mij...
Bel de klantenservice eens en vraag hen wat je minimaal kan halen ik zou hier ook afspraken bij maken( voice log)...duidelijk erbij zeggen dat je pas akkoord gaat als men jou de beloofde snelheid(minimale afwijking) kan leveren.

Erg bedankt voor je antwoord. Ik heb inderdaad de klantenservice gebeld en die is niet op de hoogte van waar er in mijn buurt straatkasten zijn. Wel zei hij dat als Tele2 50Mbit/s aangeeft, dat dit ook de snelheid is die ik zal krijgen. Ik vind dit alleen vreemd als er tegelijkertijd een check op hun eigen site zegt dat ik 3 km ver zit van een centrale.

Vraagje uit nieuwsgierigheid: Kan alleen VDSL gebruik maken van straatkasten en niet ADSL? Klopt het dat er dan een koperdraad van mijn huis naar de straatkast gaat en dat de straatkast vervolgens met glasvezelkabel verbonden is met de centrale die 3 km van mijn huis vandaan is?
Reputatie 6
Badge +5
Ik bemoei me er ook heel even mee hoor. :D
Klopt. VDSL komt vanuit de straatkast. En daar word je dan ook op aangesloten.
En naar die wijkkasten ligt als aanvoer een glasvezelverbinding.
Wat ze nu zien is de 'ADSL lengte' naar de centrale.

En omdat er op die wijkkast al hogere snelheden mogelijk zijn
ga je bij Tele2 het maximale halen wat zij nu aanbieden, dus 50 Mbps. 🙂
Reputatie 4
Badge +1
Dank ook voor jouw reactie. Ik vindt het ook maar een vreemd verhaal en ik zou dan ook aan Tele2 vragen wat ze dan voor een snelheid( ongeveer) kunnen leveren. Ondergrens lijkt mij dan op 30> Mb te liggen.
ADSL kan je in mijn optiek vergeten of je zal al genoegen moeten nemen met maximaal 9 Mb maar ik denk dat je daar nog onder zit. Ik zit op ongeveer 2 KM en haal ongeveer 11 MB...
VDSL2+ resulteert dat de afstand tot de centrale verkleind wordt omdat men dan wellicht de glasvezel nog legt vanuit jouw straatkast naar de wijkcentrale...vanuit je huis naar de straatkast zal gewoon koper zijn. Maar ook VDSL2+ heeft met verlies te maken mbt de afstand tot de centrale...wanneer het nu geen zin meer heeft om VDSL2+ af te nemen durf ik je niet met zekerheid te zeggen. Ik lees dat als je verder dan 2KM zit het dan niet veel zin meer heeft maar kennelijk is het dus wel mogelijk? Let wel het gaat zich er dan om dat men je toch minimaal 30 Mb> moet kunnen aanbieden.

Wat de medewerker zegt klopt niet. 50 MB zal je nooit halen bij een tot 50 MB abo dan moet je zowat een huis bij de wijkcentrale hebben. Volgens mij heeft hij het over glasvezel dan kan je ook echt die 50 Mb halen. Ik zou zeggen bel nog eens en zeg er duidelijk bij dat dit over koper gaat... immers VDSL is een hybride verbinding en mag je geen glasvezel noemen(FTTH).
@ Correctie ik zie nu dat Jeroen zegt dat je toch 50 MB kan halen. Da,s niet de info wat ik ervan heb...immers het is nog een tot 50 Mb abo. Ik dacht dat er dan toch nog fors verlies zou zijn maar goed wellicht dat ik dan niet goed geïnformeerd ben.
Enige wat je dan kan doen is Tele2 bellen en met hen duidelijke afspraken maken..als zij jou zeggen dat ze 50MB over VDSL2+ kunnen leveren dan zal het wel kloppen.
Reputatie 6
Badge +5
Klopt adsl klant, dat geld een beetje voor het 'oude' VDSL. Als je het zo mag noemen. :D
Nu Tele2 steeds meer gebruik kan maken van de VDSL mogelijkheden
van KPN, en doordat er al hogere snelheden mogelijk zijn,
kunnen ze tegenwoordig die 50 Mb vaak wel garanderen. :)

Bij een van de screenshots van de wholesale pagina kun je zien
dat er al 80/8 mogelijk zou zijn op VDSL daar. Maar dat bied Tele2 (nog) niet aan.
En aan die wholesale pagina kun je verder ook geen rechten ontlenen.

Trouwens, als er geen glasvezel naar de huizen in jouw buurt komt,
dan kan het zijn dat VDSL voor jou toch ook wel mogelijk word adsl klant.
Dank ook voor jouw reactie. Ik vindt het ook maar een vreemd verhaal en ik zou dan ook aan Tele2 vragen wat ze dan voor een snelheid( ongeveer) kunnen leveren. Ondergrens lijkt mij dan op 30> Mb te liggen.
ADSL kan je in mijn optiek vergeten of je zal al genoegen moeten nemen met maximaal 9 Mb maar ik denk dat je daar nog onder zit. Ik zit op ongeveer 2 KM en haal ongeveer 11 MB...
VDSL2+ resulteert dat de afstand tot de centrale verkleind wordt omdat men dan wellicht de glasvezel nog legt vanuit jouw straatkast naar de wijkcentrale...vanuit je huis naar de straatkast zal gewoon koper zijn. Maar ook VDSL2+ heeft met verlies te maken mbt de afstand tot de centrale...wanneer het nu geen zin meer heeft om VDSL2+ af te nemen durf ik je niet met zekerheid te zeggen. Ik lees dat als je verder dan 2KM zit het dan niet veel zin meer heeft maar kennelijk is het dus wel mogelijk? Let wel het gaat zich er dan om dat men je toch minimaal 30 Mb> moet kunnen aanbieden.

Wat de medewerker zegt klopt niet. 50 MB zal je nooit halen bij een tot 50 MB abo dan moet je zowat een huis bij de wijkcentrale hebben. Volgens mij heeft hij het over glasvezel dan kan je ook echt die 50 Mb halen. Ik zou zeggen bel nog eens en zeg er duidelijk bij dat dit over koper gaat... immers VDSL is een hybride verbinding en mag je geen glasvezel noemen(FTTH).
@ Correctie ik zie nu dat Jeroen zegt dat je toch 50 MB kan halen. Da,s niet de info wat ik ervan heb...immers het is nog een tot 50 Mb abo. Ik dacht dat er dan toch nog fors verlies zou zijn maar goed wellicht dat ik dan niet goed geïnformeerd ben.
Enige wat je dan kan doen is Tele2 bellen en met hen duidelijke afspraken maken..als zij jou zeggen dat ze 50MB over VDSL2+ kunnen leveren dan zal het wel kloppen.

Is het niet zo dat de lengte van de koperdraad meer bepalend is voor de internetsnelheid dan de lengte van de glasvezelkabel? Dus als er tussen de 3 km afstand een glasvezelkabel en een straatkast zit, dan zou 50 Mbit/s via VDSL wel degelijk mogelijk zijn?

Nu heb ik een soortgelijke vraag aan Telfort gevraagd en ik krijg het volgende als antwoord:

"Van wat wij zien uit onze systemen ligt in uw straat VVDSL, dit houd in dat er tot de laatste straatkast glasvezel ligt, hierdoor is de uiteindelijke (vertragende) koperafstand niet langer dan 190m.
Ook wanneer wij kijken wat andere huishoudens halen in uw straat kunnen wij u verzekeren dat u bij een abbonement tot 40Mb/s ook daadwerkelijk deze snelheid bekabeld zult ontvangen."

Mijn vraag dat hieruit komt is; gebruiken verschillende providers dezelfde straatkasten voor internet of niet?

EDIT; nog een vraag, ik lees net in m'n bijlage dat ISDN niet mogelijk is op VDSL. Betekent dit dat ik niet tegelijk kan bellen en internetten met VDSL?
Reputatie 5
Badge +3
Nee, Tele2 zit zeker niet in alle wijkkasten van KPN, dus de postcodecheck is niet zo betrouwbaar als "ze" zeggen,,..
Nee, je kan gewoon bellen en internetten zonder ISDN dus met alleen VDSL.
Reputatie 6
Badge +5
Mijn vraag dat hieruit komt is; gebruiken verschillende providers dezelfde straatkasten voor internet of niet? Ja, en in die gevallen zelfs dezelfde apparatuur. :)

EDIT; nog een vraag, ik lees net in m'n bijlage dat ISDN niet mogelijk is op VDSL. Betekent dit dat ik niet tegelijk kan bellen en internetten met VDSL?
Jawel hoor, je kunt gewoon internetten en bellen tegelijk.
Badge +2
.

De vraag van TS is: gebruiken verschillende providers dezelfde straatkasten voor internet of niet? Het antwoord is dus ja.

En bellen gaat over voip, vrij vertaald is dat: Voice over internet protocol. Heeft niets met ISDN te maken.

KPN is bezig met in hoog tempo de zg. buitenringen aan te leggen, dwz. glasvezel naar de straatkasten toe waardoor de snelheden enorm kunnen toenemen naar de huizen daar en TS zit daar ook in. In zijn toekomstige modem zal hij waarschijnlijk meer dan 50 Mb/s zien, iets meer dan 52 tot 53 Mb/s schat ik zo. Met een beeetje geluk wordt het de Technicolor.
Reputatie 6
Badge +5
Precies. En elke keer als er precies 50 Mb word aangegeven bij die check
(als je tenminste de juiste versie met 'eerlijk over internetsnelheden' ziet :8)
is er eigenlijk vaak al meer mogelijk. 🙂 Maar 50 is de max nu op VDSL bij Tele2.
Reputatie 4
Badge +1

"Van wat wij zien uit onze systemen ligt in uw straat VVDSL, dit houd in dat er tot de laatste straatkast glasvezel ligt, hierdoor is de uiteindelijke (vertragende) koperafstand niet langer dan 190m.
Ook wanneer wij kijken wat andere huishoudens halen in uw straat kunnen wij u verzekeren dat u bij een abbonement tot 40Mb/s ook daadwerkelijk deze snelheid bekabeld zult ontvangen."

Mijn vraag dat hieruit komt is; gebruiken verschillende providers dezelfde straatkasten voor internet of niet?

Zie andere reacties. Dus dan zal je die 50 MB ook halen. Vertragende koperafstand is nu dus maar die 190 M dus zal die 50MB wel kloppen.

Verschillende ISP,s..in jouw geval dus in ieder geval wel want jij kan Tele2 als ook Telfort kiezen.
Reputatie 4
Badge +1
Klopt adsl klant, dat geld een beetje voor het 'oude' VDSL. Als je het zo mag noemen. :D
Nu Tele2 steeds meer gebruik kan maken van de VDSL mogelijkheden
van KPN, en doordat er al hogere snelheden mogelijk zijn,
kunnen ze tegenwoordig die 50 Mb vaak wel garanderen. :)

Bij een van de screenshots van de wholesale pagina kun je zien
dat er al 80/8 mogelijk zou zijn op VDSL daar. Maar dat bied Tele2 (nog) niet aan.
En aan die wholesale pagina kun je verder ook geen rechten ontlenen.

Trouwens, als er geen glasvezel naar de huizen in jouw buurt komt,
dan kan het zijn dat VDSL voor jou toch ook wel mogelijk word adsl klant.

Dank voor je reactie.
Of KPN hier( en waar reeds glavezel ligt) nog in VDSL2+ of VVDSL gaan investeren moet ik nog zien. Ze hebben hier maanden liggen werven om glasvezel te kunnen leggen waarbij ze het streefpercentage van 30% keer op keer niet gehaald hebben.
Nu is het dus zover gekomen dat de ene straat glasvezel heeft en de andere niet. Zeer onwenselijke situatie waar ik de ISP,s op de glasvezel zelf schuld aan vindt hebben. Snap heel goed dat mensen hier niet enthousiast over werden overigens bij mijn ouders wel de aansluiting maar zij gebruiken die niet en zo kan ik je nog wel meer gevallen opnoemen die de glasvezel niet gebruiken.
Dan moet ik nog zien dat KPN nu weer in VDSL2+ gaan investeren. Frappante is dat KPN weer claimt tot 60 MB( koper) op mijn adres te kunnen leveren( postcode check) terwijl Tele2 aangeeft geen VDSL te kunnen leveren.
Laatst heeft KPN ons gebeld om internet en bellen bij hun af te nemen( doen we toch niet) waarbij ik ook weer kritiek heb geleverd op KPN en ook Reggefiber...maar goed het gesprek kwam ook op het VDSL2+ verhaal waarbij ik aangaf dat KPN op hun website aangaf dat ik tot 60 Mb af kon nemen. Die info klopte volgens de medewerker ook niet, een vermoeden wat ik zelf ook al had. 😞 Vind ik ook niet juist dat KPN het dan toch claimt..
Leuk dat verhaal wat KPN aan het ACM verteld heeft maar het gaat zich erop dat dit landelijk uitgerold gaat worden en dat gebeurt niet....
Tsja maar wel hier maanden liggen werven en leuren om 30% voor glasvezel te halen terwijl er dus wel degelijk genoeg rek zit in koper en de upgrade naar glasvezel fors duur is.
Reputatie 6
Badge +5
Eerder was het ze ook nog niet duidelijk dat er nog zoveel kon op koper.
En gingen ze er zelf ook nog vanuit dat glas de (nabije) toekomst had. :8

Nu met de vernieuwde VDSL technieken, dichterbij gehaald naar de wijkkasten
en met glasvezel tot daar, met bonding en vectoring en G.INP (impulse noise protection)
(en zo zou ik er nog wel wat termen tegenaan kunnen gooien :D)
is er ineens weer veel meer mogelijk op de oude koperlijnen.

Het is dan nu de bedoeling van KPN om, waar geen gasvezel is en waar de ADSL snelheden
bedroevend zijn, wijkkasten aan te passen voor VDSL (BVVDSL= Bonded Vectored VDSL).
En daar eigenlijk alleen in glasvezel naar de wijkkasten te investeren.
Reputatie 4
Badge +1
Eerder was het ze ook nog niet duidelijk dat er nog zoveel kon op koper.
En gingen ze er zelf ook nog vanuit dat glas de (nabije) toekomst had. :8

Nu met de vernieuwde VDSL technieken, dichterbij gehaald naar de wijkkasten
en met glasvezel tot daar, met bonding en vectoring en G.INP (impulse noise protection)
(en zo zou ik er nog wel wat termen tegenaan kunnen gooien :D)
is er ineens weer veel meer mogelijk op de oude koperlijnen.

Het is dan nu de bedoeling van KPN om, waar geen gasvezel is en waar de ADSL snelheden
bedroevend zijn, wijkkasten aan te passen voor VDSL (BVVDSL= Bonded Vectored VDSL).
En daar eigenlijk alleen in glasvezel naar de wijkkasten te investeren.

Dank voor je info...
Daarom moet ik het nog zien of KPN hier in VDSL ( en wat nog meer mogelijk is) gaat investeren...
Daar waar reeds glasvezel ligt zullen ze het toch al niet meer doen.
Maar ik zou je toch nog eens iets willen vragen mbt VDSL2..OK je hebt dus VDSL,VDSL2,VVDSL en BVVDSL...
Kijk aub eens naar deze grafiek:
https://nl.wikipedia.org/wiki/VDSL2
Kijk eens naar de rode lijn(VDSL2) dan lijkt het er toch op dat Tele2 in veel gevallen nu wel VDSL kan leveren daar waar dat normaal gesproken niet mogelijk zou zijn? Zou hier graag eens met elkaar over discussiëren...
Ik bedoel als je nu net wat meer dan 2Km van de centrale zit kan je dan niet zo,n 19//20> Mb halen? Of heeft het toch geen zin omdat je dan met VDSL2 meer kans op uitval hebt? Het is wel geen grote vooruitgang maar kunnen ze je niet naar die snelheid omzetten? Daarbij de mensen die nog verder van de centrale afzitten kunnen dan ook nog meer snelheid halen...
Wel graag voor de ADSL prijs...🆒 Met VDSL2 naar tot 20 MB> daar behoud je extra klanten mee...:D
Badge +2
Onlangs heb ik een interessant artikel hierover gevonden van Stratix in opdracht van de consumentenbond. Kan natuurlijk zijn dat je het ook al gelezen hebt.

Vanaf pagina 17 komt een aardig stuk van Tele2 in beeld.

http://www.consumentenbond.nl/campagne-content/snelinternet/media/Snel_Internet_valt_er_iets_tekiezen_-_Rapport_aan_Consumentenbond_okt15.pdf
Reputatie 4
Badge +1
Onlangs heb ik een interessant artikel hierover gevonden van Stratix in opdracht van de consumentenbond. Kan natuurlijk zijn dat je het ook al gelezen hebt.

Vanaf pagina 17 komt een aardig stuk van Tele2 in beeld.

http://www.consumentenbond.nl/campagne-content/snelinternet/media/Snel_Internet_valt_er_iets_tekiezen_-_Rapport_aan_Consumentenbond_okt15.pdf

Dank voor je info...zo heb ik dus van iemand gehoord dat op zijn adres Tele2 niet kon leveren maar KPN wel(DSL abo)..:@