beantwoord

Wandcontactdoos bedrading

• 30 april 2016
  • 19 reacties
  • 8808 x bekeken

• Snapt hoe het werkt
  • 14 reacties
Hoi, ik probeer mijn DHZ-installatiepakket voor internet aan te sluiten maar ben erachter gekomen dat ik zelf nog de wandcontactdoos moet aansluiten. De bedrading zit in de woonkamer en de stekker heb ik los in de kast gevonden. Nu heb ik op foragelezen dat ik de kleuren blauw en rood nodig heb maar dat gaat bij mij niet. Ik heb geen rode draad. De kleuren tot mijn beschikking zijn: blauw/oranje/bruin/groen. Ik heb 4 andere draden met dezelfde kleuren maar dan met witte strepen. Kan iemand mij uitleggen hoe ik deze aan de telefoonstekker moet aansluiten. Ik wil alleen internet tot mijn beschikking hebben. Alvast bedankt.
icon

Beste antwoord door Kiko van Tele2 17 mei 2016, 14:10

Hoi Faouzi,
Ik heb hier helaas geen kennis van. Een monteur kan hier naar kijken. Ik kan alleen niet vanaf hier zeggen of je deze moet betalen of dat je het daadwerkelijk niet zelf kon oplossen en dus gratis is.
Als je graag gebruik wilt maken van je diensten adviseer ik je toch om een monteur langs te laten komen.
Ik kan je hier helaas niet mee verder helpen. Sorry.
Groetjes Kiko
Bekijk origineel bericht

Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

19 reacties

Reputatie 5
Badge +4
Hoi Faouzi,
Goed en leuk dat je naar het forum bent gekomen. Heb je inmiddels al antwoord gehad op je vraag via een ander kanaal of kun je mijn hulp nog hard gebruiken?
Als je mijn hulp nog nodig hebt, hoor ik het graag van je. Ik weet niet exact welke kleur je moet gebruiken, maar dat kan ik voor je navragen bij mijn collega's die hier meer vanaf weten.
Ik hoor het graag van je.
groetjes Kiko
Hoi Kiko, ik ben nog steeds aan het wachten op een antwoord. Ik zou het fijn vinden als je me hiermee kunt helpen.
Badge +5
Hoi Fazouzi,

Dat wat jij beschrijft is geen ISRA maar een UTP Netwerk kabel aansluiting.
Die hebben 8 aders waarvan 4 een effen kleur en 4 gestreept.
Een ISRA heeft enkel effen kleuren.

Weet je zeker dat dit je telefoonaansluiting is?

een ISRA heeft Rood, Blauw, Groen, Geel en soms Zwart i.p.v. Groen

Het kan zijn dat dit door een vorige bewoner zelf is aangelegd en dan moet je dus de andere kant van die aansluiting zie te vinden en zou in de meterkast of woonkamer moeten zitten.

Je kunt ook een foto nemen en hier plaatsen.
Reputatie 5
Badge +4
Hoi Faouzi,
Ik heb het even besproken en we weten niet welke kabels er bij jou precies gebruikt moeten worden. Ik zou wel een monteur kunnen aansturen die dit voor jou in orde kan maken. Als je dit graag zou willen, wil je mij dan in een privébericht deze gegevens sturen:
Naam
Adres
Postcode + woonplaats
Klantnummer
Geboortedatum
Telefoonnummer waarop je bereikbaar bent om een afspraak te maken.

Een privébericht stuur je door op mijn naam te klikken en dan naar het paarse kader Bericht te gaan.
Groetjes Kiko
Hoi Kiko, ik heb je vanmiddag een privebericht gestuurd.
Reputatie 5
Badge +4
Hoi Faouzi,
Dankjewel voor je gegevens. Ik heb jouw verzoek voor een monteur doorgezet naar onze technische afdeling. Je wordt zo snel mogelijk gebeld om een afspraak in te plannen.
Groetjes Kiko
Beste Kiko,
De monteur is een half uir geleden langsgekomen en is door mijn vrouw te woord gestaan. De eerste woorden waren: "u weet wel dat u 80 euro installatiekosten dient te betalen?". Mijn vrouw's antwoord was duidelijk: "nee". Hoe kunnen jullie een monteur sturen omdat jullie niet weten welke kabels er gebruikt moeten worden en mij daarvoor laten betalen?? Ik vroeg jullie om hulp omdat dit stukje van de installatie niet in de DHZ-aanwijzing staat. Ik heb jullie technische dienst zojuist aan de lijn gehad en die kom mij niet helpen. Dit zou het werk van een electricien moeten zijn volgens hem. Jullie kunnen mij en niet telefonisch helpen en niet via het forum. En toch willen jullie mij kosten in rekening brengen. Waarom wordt er niet vooraf duidelijk verteld dat een monteur mij geld gaat kosten? Ik ben woedend op dot moment omdat ik internet hardstikke nodig heb. Zijn jullie daadwerkelijk van plan om mij kosten in rekening te brengen of is dit een vergissing van jullie kant? Zo ja, hoe gaan jullie dit oplossen?
Reputatie 5
Badge +4
Hoi Faouzi,
Ik snap dat dat schrikken is. Normaal word je dit ook verteld als er een afspraak gemaakt wordt.
Het wordt enkel in rekening gebracht als blijkt dat het ISRA punt wel in orde was en je het wel zelf had kunnen aansluiten. Wat heeft de monteur precies gezegd? En heeft hij je wel kunnen helpen of dat ook niet?
Als jij aangeeft dat het inderdaad niet op orde was waardoor je het niet zelf kon aansluiten, worden er geen kosten in rekening gebracht.

Ik hoor het graag van je.
Groetjes Kiko
Hoi Kiko,

De monteur is gelijk weggegaan zonder onderzoek te plegen. Mijn vrouw gaf aan dat we een aansluitput in de woonkamer hebben vlak naast de aansluitpunt van de kabel maar de monteur had daar geen boodschap aan aangezien ze aangaf niet bereid te zijn gaan betalen voor zijn dienst. Hij is daarom ook gelijk vertrokken zonder te vertrekken. Het is jammer dat ik even wegwas anders had ik hem zelf misschien kunnen overtuigen van het verhaal of in ieder geval in zijn bijzijn contact met jullie opgenomen. Ik was echter 2 of 3 minuten te laat aangekomen.

Even meer info in de tussentijd. Al onze onderburen hebben op dezelfde plekken in de woonkmaker een aansluiting van de kabel en een aansluiting adsl. Mijn broer woonde 2 etages onder mij met dezelfde huisondeling en had ook op deze plek een adsl-aansluiting. Daarom ben ik ervan overtuigd dat dit ook bij mij hetzelfde geval is. Er is ook een aansluitpunt in de meterkast aanwezig denk ik aangezien ik daar ook een kap zie staan met kpn erop maar geen stopcontact om te testen of dat gaat werken.

Ondertussen zijn we 1,5 week verder en ik heb nog steeds geen internet. Ik wil internet maar ik ga niet voor een monteur betalen. Ik ben bereid om het zelf te doen als jullie me maar vertellen wat ik dan dien te doen. Als jullie mij daar nie tmee kunnen helpen dan wil ik graag dat jullie monteur langskomt om het te doen maar dan alsnog wil ik hiervoor niet betalen aangezien het probleem niet bij ligt. Mochten jullie eerst foto's willen zijn dan kan dat ook. Ik werk natuurlijk gewoon mee.
Reputatie 5
Badge +4
Hoi Faouzi,
Ik heb even in het systeem gekeken en ik zie dat de monteur weg is gegaan omdat er werd aangegeven dat er niet betaald zou worden. Als je toch graag wilt dat alles aangesloten wordt, moet er toch echt een monteur langskomen.
Ik kan vanuit hier niet zien hoe het aangesloten moet worden. Wellicht kan iemand het van de telefonische klantenservice het wel als ze live met jou aan de telefoon hangt. Maar ik kan dat niet doen.
Als je toch wilt dat je gebruik kan maken van je diensten, wil ik je adviseren om toch de monteur langs te laten komen. En het kan zo zijn dat je toch de monteurskosten moet betalen, maar wie weet zit jouw ISRA punt niet goed in elkaar waardoor je het inderdaad niet zelf kon aansluiten. Want dan hoef je die kosten niet te betalen.
Groetjes Kiko
In de meterkast zit een aansluiting van de kpn en er hangt een telefoonstekker aan een kabel. Echter, er zit geen telefoonstopcontact om de telefoonstekker in te pluggen noch een normale stopcontact in de meterkast.

Hier zijn een aantal foto's ter verduidelijking.

Bedrading woonkamer:
[img]http://imagizer.imageshack.us/v2/150x100q90/921/JLyt1G.jpg[/img]

Meterkast:
[img]http://imagizer.imageshack.us/v2/150x100q90/924/08icp9.jpg[/img]

[img]http://imagizer.imageshack.us/v2/150x100q90/923/2lhLGV.jpg[/img]

[img]http://imagizer.imageshack.us/v2/150x100q90/923/fygzkw.jpg[/img]

Als ik er een monteur bijhaaal, moet ik er uiteindelijk voor betalen of niet?
Inmiddels heb ik een verlengsnoer gebruikt als vervanging van een stopcontact in de meterkast om toch voor de nood internet te hebben. Maar nu kom ik erachter dat de installatiehandleiding niet overeenkomt met wat ik thuis heb ontvangen. Ik heb een type-4 Israpunt. Volgens jullie handleiding heb ik de kleuren groenwit en oranje nodig voor de punten 1a en 1b van het Isra-punt. Maar de bijgeleverde telefoonkabel heeft 4 kleuren: blauw/blauwwit/oranje/oranjewit. Er zit geen groenwit bij. Ik heb in plaats van groenwit gekozen voor blauwwit maar dat mocht niet baten. Allerlei andere kleurencombinaties hielpen ook niet. Bij elke combinatie heb ik 10 min gewacht om de modem de tijd te geven om te installeren.

Ik heb een andere telefoonkabel van mijzelf geknipt en daar zitten de kleuren groen en rood in.

hoe nu verder?
P.s. Weke combinatie ik ook gebruik, elke keer krijg ik hetvolgende resultaat:
[img]http://imagizer.imageshack.us/v2/150x100q90/924/qwTV69.jpg[/img]
Reputatie 5
Badge +4
Hoi Faouzi,
Ik heb hier helaas geen kennis van. Een monteur kan hier naar kijken. Ik kan alleen niet vanaf hier zeggen of je deze moet betalen of dat je het daadwerkelijk niet zelf kon oplossen en dus gratis is.
Als je graag gebruik wilt maken van je diensten adviseer ik je toch om een monteur langs te laten komen.
Ik kan je hier helaas niet mee verder helpen. Sorry.
Groetjes Kiko
Badge +5
Inmiddels heb ik een verlengsnoer gebruikt als vervanging van een stopcontact in de meterkast om toch voor de nood internet te hebben. Maar nu kom ik erachter dat de installatiehandleiding niet overeenkomt met wat ik thuis heb ontvangen. Ik heb een type-4 Israpunt. Volgens jullie handleiding heb ik de kleuren groenwit en oranje nodig voor de punten 1a en 1b van het Isra-punt. Maar de bijgeleverde telefoonkabel heeft 4 kleuren: blauw/blauwwit/oranje/oranjewit. Er zit geen groenwit bij. Ik heb in plaats van groenwit gekozen voor blauwwit maar dat mocht niet baten. Allerlei andere kleurencombinaties hielpen ook niet. Bij elke combinatie heb ik 10 min gewacht om de modem de tijd te geven om te installeren.

Ik heb een andere telefoonkabel van mijzelf geknipt en daar zitten de kleuren groen en rood in.

hoe nu verder?

Van de telefoonkabel tussen modem en isra moet je altijd de binnenste 2 kleuren gebruiken (maakt verder niet uit welke kleuren deze hebben) en dat zijn bij standaard platte telefoonkabels rood en groen inderdaad. De handleiding klopt wel met oranje/groen-wit voor de betere telefoonkabels maar de kabel die ze hebben meegeleverd zal wel een afwijkend chinees product zijn.

Wat je ISRA betreft, kan zomaar zijn dat je 2A en 2B moet hebben.
Inmiddels is het probleem opgelost. Nadat ik 1,5 uur aan de lijn met de technische dienst heb gebeld en alle 12 combinaties heb geprobeerd is er een KPN-monteur ingeschakeld. Deze gaf aan dat er geen signaal op mijn ISRA-punt zat en heeft deze erop gezet. Ik heb dus na 3 weken wachten eindelijk internet. Ik mag van Tele2 toch wel verwachten dat ze deze 3 weken niet in rekening gaan brengen nu het totaal niet aan mij heeft gelegen?
Reputatie 6
Badge +5
Dat zou wel kunnen dat Tele2 dat in rekening brengt. Dat zijn meestal
geautomatiseerde processen. Mocht dat gebeuren dan kun je hier wel
een vergoeding voor aanvragen op: https://www.tele2.nl/vergoeding/
Als er 3 weken lang helemaal geen signaal op de lijn stond dan krijg je dat
vast wel terug. 🙂 Kort en bondig zijn wat die aanvraag aangaat.
Je kunt er niet hele lange verhalen op kwijt.
Beste Jeroen,

Bedankt voor de tip! Ik heb inderdaad mijn eerste factuur ontvangen met het volledige bedrag erop. Ik hoop dat Tele2 nou niet moeilijk gaat doen.
Reputatie 7
Badge +4
Ik zou die factuur gewoon betalen. De vergoeding aanvraag levert eventueel een creditfactuur op die verrekend wordt met je volgende factuur.