beantwoord

Wachtwoord modem veranderen

• 29 mei 2018
  • 11 reacties
  • 11473 x bekeken

Hallo,
Ik heb sinds vorige week een nieuw modem, een comtrend II. Nu wilde ik mijn wachtwoord veranderen en heb dus de handleiding erbij gepakt maar daar klopt niks van. Ik heb al meerdere topics bekeken maar het ziet er allemaal anders uit.
Ik heb als eerste met http://192.168.1.1 ingelogd op het modem. Ik kreeg meteen al een melding dat de pagina niet veilig was, dus dat vind ik al raar. Daar heb ik 2 x user ingevuld en toen kreeg ik de naam van het modem en het wachtwoord al te zien. Daar heb ik het wachtwoord al meteen veranderd en daarna kwam ik pas op de pagina waar alle gegevens staan. Ik heb op wireless geklikt en "enable wireless stond al aangevinkt. De wireless wizzard was nergens te zien dus ik heb gekeken naar de gegevens en het wachtwoord stond al ingevuld, dat kon ik lezen. Alleen stond er dus WPA/WAP I frase bij en geen password. Zal een foto toevoegen wat ik bedoel.
Dit dus:

Heb ik het nou goed gedaan of niet? Ik vind het jammer dat de handleiding niet klopt en ook vind ik het vreemd dat ik een melding krijg dat die pagina niet veilig is. Kan iemand me zeggen of ik het nou goed gedaan heb? Wil natuurlijk niet dat ik onveilige wifi heb.....

Alvast bedankt voor de reacties.

José
icon

Beste antwoord door Rena Chan 29 mei 2018, 10:09

Hoi José,

Ik stel je even gerust, je zou bij loaak verbinding maken met je modem bijna altijd die melding krijgen, want het verbinding tussen je PC en je modem is niet versleuteld, je wilt niet dat de website die je via het internet bezoek omversleuted is, maar een interne verbinding is geen probleem, meeste modems die providers uitgeven bieden niet de mogelijkheid om https verbinding te maken.

Je hebt twee wachtwoorden, de modem login wachtwoord, en de wifi wachtwoord (die laatste is wat je in die foto ziet).

Als jij op de click here to display klikt kun je je wifi wachtwoord zien en veranderen.

Mijn advies voor wifi wachtwoord (en andere wachtwoorden in het algemeen) is inderdaad om passphrase the gebruiken, dus een zin of een onlogische iets ipv woorden.
Bekijk origineel bericht

Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

11 reacties

Reputatie 7
Badge +2
Hoi José,

Ik stel je even gerust, je zou bij loaak verbinding maken met je modem bijna altijd die melding krijgen, want het verbinding tussen je PC en je modem is niet versleuteld, je wilt niet dat de website die je via het internet bezoek omversleuted is, maar een interne verbinding is geen probleem, meeste modems die providers uitgeven bieden niet de mogelijkheid om https verbinding te maken.

Je hebt twee wachtwoorden, de modem login wachtwoord, en de wifi wachtwoord (die laatste is wat je in die foto ziet).

Als jij op de click here to display klikt kun je je wifi wachtwoord zien en veranderen.

Mijn advies voor wifi wachtwoord (en andere wachtwoorden in het algemeen) is inderdaad om passphrase the gebruiken, dus een zin of een onlogische iets ipv woorden.
Bedankt voor de snelle reactie Rena.
Ik neem aan dat het modem login wachtwoord dan 2x user is?
Maar waarom staat er dan niet gewoon wachtwoord in het scherm en wel die phrase? In het verleden heb ik ook al eens mijn wachtwoord veranderd en daar stonden zowel een wachtwoord als een wachtwoord zin.
Ik had het wachtwoord dus al veranderd bij het openen van de pagina en daarna kwam ik pas in het menu terecht, ook dat vond ik al vreemd. Ik heb toen inderdaad bij wireless, optie security geklikt op display en toen kreeg ik een pop up te zien met het wachtwoord. Maar dat passphrase is dus alleen maar een term en wel de goede plek om het wachtwoord te veranderen? Ik moest de wifi op mijn telefoon ook opnieuw instellen nu natuurlijk en daar heb ik het nieuwe wachtwoord ingevuld en het werkte wel, dus ik neem aan dat het goed is? En zou het ook beter zijn om de naam van het netwerk te veranderen of is dat niet zo belangrijk?
Reputatie 7
Badge +2
Inderdaad de modem login naam en wachtwoord is de user / user.

Als ik het goed begrijp heb je deze na de eerste login verandert toch?
Sommige modems vragen dat bij het eerste login.

Dan de password VS passphrase verhaal, om simpel te maken, passphrase is gewoon een ietjes langere wachtwoord, die in theorie veiliger is. Het is gewoon een nieuwe naam.

De doel daarvan is om mensen bewust te maken om geen enkele woorden als password te gebruiken, maar complexer langere zinnen, en dat noemt man een passprhase.

De netwerk naam (SSID genoemd) hoef je niet te wijzigen, maar je mag wel, iets lekkers van maken.

In theorie zou je wifi wacht-woord/zin ook niet moeten aanpassen, de random gegenereerd key door de fabrikant zou veilig genoeg moeten zijn, maar het is best wel irritant als je nieuwe apparatuur wilt gaan aansluiten, moet je altijd naar de sticker onder de modem gaan kijken,. Dus het is handig om een eigen wachtwoord te kiezen, maar die wel veilig is.
nee user/user heb ik niet veranderd. Daar stond ook niks om te veranderen... ik kreeg na inloggen met user meteen de ssid te zien en het wachtwoord van het modem (vond ik ook zo vreemd), en dat heb ik toen meteen veranderd. Daarna kwam ik na heel lang wachten in het scherm met tabbladen terecht en zag ik dus het gewijzigde wachtwoord staan.

Ik vond het gewoon raar dat er wachtwoord zin stond maar dat kwam omdat het in de handleiding zo staat en ik die term op het forum ook nog niet gezien had. De handleiding klopt gewoon niet want de wizzard verscheen ook niet...
Maar in kan me aanmelden met het nieuwe wachtwoord dus ik neem aan dat ik het dan goed gedaan heb? Anders zou het niet werken natuurlijk.
Kan ik bij die wachtwoordzin trouwens ook tekens gebruiken of gaat dat niet? Anders maak ik er iets leuks van 😄
Reputatie 7
Badge +2
Ah okay, je hebt dus de wifi wachtwoord gewijzigd.

Je kan (en je wilt) inderdaad bepaalde tekens gebruiken voor je wifi wachtwoord.

Ik heb nooit die modem gebruikt, dus ik kan alleen vanuit gaan van wat me mij veeteelt, jammer dat de handleiding niet klopt.

Misschien is die wizard gewoon die pagina die je gezien heb, om de wifi naam en wachtwoord te wijzigen, ik bedoel, meer aanpassen wil je niet tenzij je problemen ervaart of je echt weet wat je doet.

Iig zolang je wifi wachtwoord makkelijk te onthouden is, maar wel lang, veiligheid met letters, tekens en nummers, zit je goed.
Reputatie 5
Badge +3
Je kan sommige tekens gebruiken. Heb je 1 gebruikt die niet mag krijg je een pop up dat je een teken hebt gebruik die niet mag en maakt het een lijstje van welke je wel mag gebruiken.

De wizard is inderdaad om je wifi 1 keer in te stellen daarna hoort het niet meer terug te komen.
Ah okay, je hebt dus de wifi wachtwoord gewijzigd.

Je kan (en je wilt) inderdaad bepaalde tekens gebruiken voor je wifi wachtwoord.

Ik heb nooit die modem gebruikt, dus ik kan alleen vanuit gaan van wat me mij veeteelt, jammer dat de handleiding niet klopt.

Misschien is die wizard gewoon die pagina die je gezien heb, om de wifi naam en wachtwoord te wijzigen, ik bedoel, meer aanpassen wil je niet tenzij je problemen ervaart of je echt weet wat je doet.

Iig zolang je wifi wachtwoord makkelijk te onthouden is, maar wel lang, veiligheid met letters, tekens en nummers, zit je goed.

Nee de wizard kun je normaal gesproken aanklikken onderaan in het scherm en dan kun je je wifi wachtwoord instellen. Maar wat ik van Jasper begrijp gebeurt dat slechts 1 keer en krijg ik dat nu misschien niet meer in beeld omdat ik in het verleden ook al eens mijn wachtwoord (van het vorige modem) veranderd heb? Dat zou wel een verklaring zijn dan....

Ik had ook nog een berichtje gestuurd naar tele 2. Daar werd aangegeven dat ik de pagina waar je kan inloggen op het modem ook als uitzondering kan instellen in je browser zodat het veilig werkt. Ik weet niet of dat werkt, maar zal het eens proberen.

Is het eigenlijk van belang om gebruikersnaam en wachtwoord van het modem zelf (user/user) ook te wijzigen of hoeft dat niet? Wat ik begrijp maakt dat namelijk niet zoveel uit, maar kan er dan niet iemand gaan rommelen met het modem?

Wat de lengte van het wachtwoord van de wifi betreft: dat van mij is nu 12 "tekens" lang, is dat lang genoeg of zal ik er toch nog maar iets aanplakken?
Je kan sommige tekens gebruiken. Heb je 1 gebruikt die niet mag krijg je een pop up dat je een teken hebt gebruik die niet mag en maakt het een lijstje van welke je wel mag gebruiken.

De wizard is inderdaad om je wifi 1 keer in te stellen daarna hoort het niet meer terug te komen.

Bedankt voor je reactie Jasper, dan snap ik het wat die wizard betreft. Ik heb hem in het verleden wel gebruikt om het wachtwoord van mijn vorige modem te wijzigen.
Reputatie 5
Badge +3
Graag gedaan @Seeke. Tevens klopt het wat je eerder aangaf dat je hem hebt eerder hebt kunnen gebruiken en dat je hem maar 1 keer hoort te krijgen. Technisch gezien als je de modem terug zet naar fabrieksinstellingen zou je de wizard wel weer terug kunnen krijgen omdat de modem nu ervan uitgaat dat dit nog niet is gebeurd.
Reputatie 5
Badge +3
Vanwege de inactiviteit in dit topic zal ik deze gaan sluiten. Mochten er nog vragen zijn dan kun je een nieuw topic openen.

Als je de tijd hebt, heb ik nog wel een mail gestuurd met een tevredenheidsonderzoek. We zijn zeer benieuwd naar je ervaring op dit forum en de afhandeling van je topic.

Fijne dag en groetjes,
Jasper