beantwoord

Vreeemde Wifi problemen 2.4GHz op nieuwe ZTE H369A

• 27 januari 2017
  • 19 reacties
  • 5573 x bekeken

• Blijvertje
  • 23 reacties
Sinds een week heb ik een nieuw modem van Tele2, de ZTE H369A.

Het gaat allemaal prima qua DSL, Ethernet en zelfs 5GHz WLAN. Maar niet voor de 2.4Ghz Wifi sinds dit modem er staat.

Af en toe, ééns in de paar dagen maar kan ook 2x per dag zijn valt de verbinding op al mijn wifi devices uit en kunnen niet meer authenticeren op 2.4Ghz SSID, maakt niet uit of je verbinding opnieuw aanmaakt of device opnieuw start of heel lang wacht. Tot nu toe hielp een modem reset wel maar alleen voor een tijdje. Even een lijstje met waarnemingen, graag niet overslaan als je advies wilt geven:

1. probleem doet zich voor met twee Android telefoons, een tablet en een Windows laptop, allemaal tegelijkertijd!
2. ethernet kabel en 5Ghz Wifi draaien goed door maar worden niet ondersteund door genoemde devices.
3. heb alle instellingen al één voor éen geprobeerd te wisselen zonder resultaat
4. heb de modem verplaatst maar probleem doet zich op alle afstanden voor en er staat niks binnen 0,5m. of tussenin
5. modem reset leek twee maal te helpen maar net hielp dat ook niet meer. Zelfs niet power off/on met kabel en 10sec wachten
6. O ja (edit): signaalsterkte ziet er uitstekend uit de hele tijd.

Is er iets bekend hierover? Mij lijkt er iets niet helemaal jofel te zijn met de ZTE H369A zelf. Ik heb al vele jaren WIfi met erschillende routers en devices, thuis, onderweg en op werk. Dit heb ik nog nooit gezien en begon vanaf ik dit modem installeerde.

What next?
icon

Beste antwoord door Gela 8 februari 2017, 13:42

Het probleem van jou met de ZTE heb ik getracht hier te reproduceren door met 2 mobiles, Android en iPhone, tablet en laptop op volle kracht te laten draaien op de 2.4GHz.
Op de iPhone een NPO1 HD stream en de anderen flink laten surfen.

Het is niet gelukt. ZTE geeft geen krimp en draait vrolijk door.
Wel heb ik beide, 2.4GHz en 5GHz een andere naam en password gegeven zodat er niet automatisch overgeschakeld kon worden en de 2.4GHz op een vast, lager kanaal dan 11 gezet. Dit omdat niet elke mobiel hoger dan 11 gaat. Op automatisch gaat hij nl. tot 14.

Het is ook zaak om te weten dat geen van de aangesloten apparaten een vast ip nummer in zich heeft want anders is er gerede kans dat de DHCP van slag raakt. Met uitval tot gevolg.

Verder kan ik van hieruit niet bedenken wat bij jou de oorzaak van de storing kan zijn. Wifi uitval kent tal van individuele en plaats gebonden oorzaken waarvan interferentie en apparaat problemen wel de belangrijkste zijn.

Zoals je ook wel gelezen zult hebben op het net, er zijn gebruikers van de ZTE die tot 3 x maal toe een ander apparaat hebben ontvangen en het probleem blijft bestaan.
Een algemene oplossing is er niet voor te bedenken.
Bekijk origineel bericht

Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

19 reacties

Badge +2
Omdat je schrijft: “kunnen niet meer authentiseren op 2.4 Ghz SSid” lijkt het erop dat de oorzaak in de Wlan SSid Configuratie gezocht kan worden.

Je Encryption Type kan een software fout bevatten, maar je kunt ook nog eens een andere instelling die niet standaard vermeld staat proberen zoals: WPA/WPA2-PSK-TKIP/AES.

Maar je hebt alle instellingen al geprobeerd zeg je dus zal het dat waarschijnlijk niet kunnen zijn. Gewijzigde instellingen in het modem werken overigens pas na een volledige herstart van het modem. Daarmee bedoel ik geen reset, dat is wat anders.

Staat er bij jou ook deze, H369A V1.0.2_TL1T6v1 versie van software op?
Hallo Gela, bedankt voor de reactie.

Inderdaad heb ik de encryptie-instellingen al gewisseld. Ik weet niet zeker wat je bedoelt met "instellingen werken pas na volledige herstart". Als ik bijvoorbeeld het wachtwoord wijzig of Wifi kanaal instel van automatisch naar een specifiek kanaal gebeurt dat toch echt onmiddellijk na een "apply". Misschien dat sommige instellingen een reboot nodig hebben maar als de webinterface dat niet vermeldt zal ik ook geen reboot uitvoeren over het algemeen.

Hier wat gegevens van het modem

Device Type H369A
Hardware Version V1.1.1
Software Version V1.0.2_TL1T6v1
Boot Version V1.0.0
'

Momenteel werkt alles prima trouwens maar gisterenavond bijvoorbeeld plots niet meer op 2.4Ghz. Ook na reboot (power-off 30s) niet, wel signaal, geen authenticatie. Toch later op de avond plots weer goed. Daarom kan er een soort interferentie zijn maar ik weet niet zeker of het binnen of buiten het modem niet goed gaat. Ik zit één meter van het modem bij een test dus het moet wel zeer zware interferentie zijn!

Als het zo blijft zal ik een vervangend modem aanvragen maar ik wil zeker weten of ik niet iets over het hoofd zie.
Badge +2
We hebben in ieder geval beide dezelfde softwareversie erop staan en die werkt hier gewoon goed.
Er was namelijk een voorgaande versie, tijdens de proefperiode, waar dat probleem ook in zat en dat is met deze versie verholpen.

Voor een wifikanaal of wachtwoord wijziging is een herstart inderdaad niet nodig en wel voor bijvoorbeeld DMZ of dat soort zaken.

Interferentie kan wel, maar lijkt me ook niet echt waarschijnlijk zoals jij het omschrijft.
Het zijn vervelende storingen die wel en dan niet optreden zoek het maar eens uit.

Kan zijn dat een bepaald apparaat op dat moment net even vervelend doet, misschien is het even goed op letten wat er gebeurde tijdens die storing. Een software fout lijkt het niet te zijn gezien dat we dezelfde draaien. Dan blijft over een hardware fout in het apparaat zelf en wordt het wachten op een moderator die het verder zal uitzoeken.
Mijn problemen lijken verdacht veel op die gemeld werden voor de KPN Experia Box v10 wat ook gewoon de ZTE H369A is. Hier is een link naar een discussie https://forum.kpn.com/internet-9/experia-box-v10-wifi-problemen-360134/index1.html wellicht op oudere firmware.

Het leek niet echt eenvoudig op te lossen voor die mensen en ik ben bang dat het een lang verhaal gaat worden ook al vraag ik een vervanging aan. Ik heb met veel modems en Wifi gewerkt in mijn leven als IT professional en ik denk dat ik wel een buggy crashende firmware kan herkennen. Heb alleen geen zin om eindeloos met Tele2 support te gaan onderhandelen en procedures volgen die ik al eindeloos gevolgd heb. Het heeft me al veel te veel uren gekost (meer tijd dan een nieuw jaarabonnement mij omgerekend kost). Ik denk dat ik wellicht een provider moet gaan zoeken die beter geteste spullen levert?

Trouwens heb net het Wifi kanaal verandert van 1 naar 3 en dan werkt het weer een tijdje voor mijn Wifi devices (dichtbij alsmede veraf). Automatische kanaalselectie had ik eerder al zonder verbetering. Even kijken hoe lang het duurt totdat ik niet meer op eigen netwerk mag (ondanks sterk signaal of naast het modem zittend).

Hopelijk lezen nog meer mensen dit voor tips, wellicht zit er een workaround bij!
Nog geen verbetering. De helft van de tijd worden mijn Android telefoons en tablet (allen verschillende merken en versies Android, zonder modificaties of bijzondere apps) van het Wifi netwerk gegooid en je kan er dan lang niet meer op want de authenticatie lijkt te mislukken (het lijkt gewoon af te breken NA authenticatie).

De Windows Laptop werkt wel goed nu maar alleen omdat ik een nieuwe Wifikaart erin heb gestoken die 5Ghz doet en zoals eerder vermeld doe dat netwerk het goed. Bedankt Gela voor de tip (in een andere discussies).
Is dit wel het juiste forum voor technische vragen? Er moeten toch wat ideeën zijn bij Tele2 medewerkers of gebruikers. Of tenminste een reactie zodat ik weet dat ik het duidelijk heb beschreven?

Nog steeds worden mijn twee telefoons, een tablet en een laptop van Wifi 802.11b/g/n afgegooid de helft van de tijd sinds dit nieuwe modem. Het internet beschrijft veel mensen met hetzelfde probleem met de H369A.
Badge +2
Het probleem van jou met de ZTE heb ik getracht hier te reproduceren door met 2 mobiles, Android en iPhone, tablet en laptop op volle kracht te laten draaien op de 2.4GHz.
Op de iPhone een NPO1 HD stream en de anderen flink laten surfen.

Het is niet gelukt. ZTE geeft geen krimp en draait vrolijk door.
Wel heb ik beide, 2.4GHz en 5GHz een andere naam en password gegeven zodat er niet automatisch overgeschakeld kon worden en de 2.4GHz op een vast, lager kanaal dan 11 gezet. Dit omdat niet elke mobiel hoger dan 11 gaat. Op automatisch gaat hij nl. tot 14.

Het is ook zaak om te weten dat geen van de aangesloten apparaten een vast ip nummer in zich heeft want anders is er gerede kans dat de DHCP van slag raakt. Met uitval tot gevolg.

Verder kan ik van hieruit niet bedenken wat bij jou de oorzaak van de storing kan zijn. Wifi uitval kent tal van individuele en plaats gebonden oorzaken waarvan interferentie en apparaat problemen wel de belangrijkste zijn.

Zoals je ook wel gelezen zult hebben op het net, er zijn gebruikers van de ZTE die tot 3 x maal toe een ander apparaat hebben ontvangen en het probleem blijft bestaan.
Een algemene oplossing is er niet voor te bedenken.
Hoi bedankt voor de poging tot reproductie! Dat wordt zeer gewaardeerd.

Hier heb ik 5Ghz ook op ander SSID naampje. Trouwens die optie helemaal uitschakelen in het modem was ook geen verbetering. Ook heb ik de ethernetbekabeling nog weer eens verwijderd voor twee dagen omdat die via het lichtnet liep en dat ook wel interferentie zou kunnen geven. Maar helaas, probleem bleef komen.

Ik heb 2.4Ghz ook eens op 1, 3 en 11 gezet ipv auto voor een tijdje. Maar geen verbetering. Wel goed te weten dat auto ook 14 doet.

De aangesloten 2.4Ghz apparaten hebben geen vast IP maar er zijn andere apparaten op 5G die dat wel hebben maar buiten de DHCP range van het modem (heb ik tussen 100-200 gezet).

Wat bedoel je precies met "DHCP van slag raken"? Hmm. Wel een idee om eens met vaste nummer te experimenteren. Wat zo mysterieus is dat het plots vanzelf weer werkt voor een periode en dan weet niet. Dus een verlopen lease-tijd of een kanaalverandering zou dat kunnen verklaren. Of aardstralen :-)

Ondertussen ga ik weer eens proberen de mogelijke interferentie weer verder te onderzoeken, misschien zelfs via het lichtnet zelf. Misschien net netfilter ertussen.
Badge +2
Eerst een tikfout recht zetten. Er staat: Op automatisch gaat hij nl. tot 14. Dit moet zijn: tot 13.

“DHCP kan van slag raken” In een aangesloten apparaat kan ook een voorkeursnetwerk zijn ingesteld en dan probeert hij voortdurend heen en weer te schakelen tussen de aangeboden netwerken waardoor je een instabiele verbinding krijgt. Ook kan het zijn dat 2 apparaten om hetzelfde adres vragen.

Dat het weer goed werkt na een nieuwe start is logisch want dan gaat de nieuwe leasetijd van, als ik me goed herinner, van 24 uur weer in. En worden de adressen weer uitgedeeld door de DCP.
Deze leasetijd is niet in te stellen in de ZTE.
Even een bericht om te vertellen dat er nog geen verbetering is. Heb wel alle mobiele devices met WPS dit keer toegevoegd in plaats van zelf invullen. Geen verschil uiteindelijk. Ze hebben regelmatig nog steeds spontaan geen toegang meer tot mijn 2.4Ghz Wifi netwerk. Niet met een foutmelding zelfs, het lijkt alsof -ie inlogt in en wordt eruit gegooid met dezelfde vaart. Signaalsterke is altijd uitstekend trouwens.

Verder werkt het wel qua qua 5G en LAN kabel maar ik hoop nog op een betrouwbaarder netwerk voor mij mobiele apparaten (allen Android, verschillende fabrikanten en versies).

Gebaseerd op wat ik lees bij discussies (bij KPN/Experiabox 10 vooral) zou het best eens kunnen liggen aan bepaalde devices/chipsets in combinatie met de ZTE chipset of implementatie van 802.11b/g/n . Dat zouden dan bepaalde Qualcomm chips kunnen zijn maar die optie moet ik nog verder onderzoeken maar dat is wel het verbindend element van mijn probleemapparaten: laptop, telefoons en tablet.
Badge +2
Heb je ook al geprobeerd om alleen met de optie: 802.11/n te werken? Eens kijken of dat verschil kan maken.

Misschien heb je nog de mogelijkheid om ergens een access point te lenen en daar de 2.4Ghz van te gebruiken dan kun je wellicht de oorzaak vinden. Deze dan met dezelfde naam en wachtwoord instellen als de ZTE. Het aangesloten apparaat kiest dan automatisch de sterkste verbinding.
Heb je ook al geprobeerd om alleen met de optie: 802.11/n te werken? Eens kijken of dat verschil kan maken.
Ja, die optie en alle andere keuzes bijvoorbeeld juist niet 802.11/n, niks heeft tot nu toe verschil gemaakt.

Misschien heb je nog de mogelijkheid om ergens een access point te lenen en daar de 2.4Ghz van te gebruiken dan kun je wellicht de oorzaak vinden. Deze dan met dezelfde naam en wachtwoord instellen als de ZTE. Het aangesloten apparaat kiest dan automatisch de sterkste verbinding.

Ik heb nog wel een Linksys liggen, die ik gebruikte om het compenseren voor het zwakke Wifi signaal van mijn vorige Tele2 modem. Die werkte wel goed met alle devices. Maar als workaround kan ik die wel weer aanzetten natuurlijk.

Wat ik niet begrijp is hoe dat helpt mijn nieuwe modem beter te laten werken. Vooral omdat Tele2 in het verkooppraatje me beloofde dat het nieuwe modem alles beter zal maken voor mijn Wifi 🙂 Helaas is het tegenovergestelde dus gebeurd.

Gezien het feit dat mijn telefoon nooit problemen heeft met 2.4G op werk, bus, trein, moeder en oude acces point, kan ik dus toch wel aannemen dat de nieuwe ZTE niet helemaal jofel is. Buiten het feit dat nog drie andere devices waaraan niets veranderd is ook hetzelfde euvel vertonen.

Ik wacht dan maar op een nieuw firmware update of spontane genezing. Maar voorlopig denk ik: Tele2 heeft een nieuw modem uitgerold dat goed is op papier maar waar de kreukels nog niet uit zijn in het Wifi gedeelte en moeilijk lijkt te doen met bepaalde oudere(?) devices -- nou ja telefoons uit 2014 en 2015 en twee nog oudere devices.
Nog geen verbetering. Vandaag wel gewoon kunnen herstellen door op het H369A modem de Wifi knop (middelste) in te drukken zodat het Wifi netwerk uitgeschakeld werd. Dan weer aan en de telefoons loggen dan weer netjes in het netwerk. Dit alles twee meter van het modem vandaan. Dit kunstje lukt niet door telefoons opnieuw te starten of wifi op mobiel of tablet te resetten. Dit geeft te denken.

Is er een fabrieksreset misschien die ik nog kan proberen op de ZTE H369A? Of raak ik dan Tele2 instellingen kwijt?
Badge +2
Dat is een interessant gegeven wat je daar schrijft. Nou komen we ergens.

Want die knop kan zomaar niet werken.

Die staat standaard uit. Om hem te gebruiken zal je hem aan moeten zetten in het menu. De mode staat standaard op Manuel en de knop kan alleen werken wanneer de Scheduled ECO door de gebruiker is ingeschakeld. Die kiest dan de tijd van aan of uit.
Werkt hij ondanks dat hij in Manuel staat wel, dan is er denk ik iets mis met de modem configuratie.

Een echte reset doe je vrij eenvoudig door het enigszins verborgen kleine knopje aan de achterkant met een paperclip of iets dergelijks even ingedrukt te houden. Hij gaat dan terug naar basisinstellingen zoals die door Tele2 is afgeleverd. Je bent dus geen instellingen kwijt. Behalve die je zelf hebt gedaan.
In het modem staat het gewoon op Mode Manual. Heb hem nooit op Scheduled ECO gehad.

Het middelste knopje wat ik gebruikte (een paar tellen ingedrukt) is trouwens volgens mij puur voor "Wifi". Het rechterknopje is voor de ECO functie. Of heb je een andere uitvoering?

Gaat nu trouwens weer even goed al sinds de laatste post die ik schreef vlak na ik via het knopt Wifi uit en weer aan gezet had. Drie dagen dus! Een lokaal record.

Mocht het van tijdelijk aard zijn probeer ik nog een reset met de paperclip. Wordt vervolgd.
Badge +2
Zeker is dat er bij mij geen andere uitvoering staat dan die jij daar hebt. Wel ben ik inmiddels bij de opticien geweest en heb een andere bril gehaald. Nu kan ik ook het verschil in de knopjes zien.;)

Goed te lezen dat het nu bij jou werkt, moesten blijkbaar even aan elkaar wennen.
Laten we hopen dat zo goed blijft gaan, want op zich is het gewoon een goed modem waar uitstekend mee te werken valt. Hij is hier nu ruim 4 maanden in gebruik zonder problemen.
Helaas is het probleem nog niet weg. Maar na een WIFI-reset-met-knopje, in tegenstelling tot power uit/aan, herstelt de verbinding met alle mobiele devices direct en redelijk lang (dagen nu). Het kan best zijn dat er nog een andere factor is dat het stabieler maakt en het niet slechts door het knopje dat ik nu gebruik. Maar kom daar maar 's achter - ik blijf aan de gang!

De paperclip reset heb ik nog niet uitgevoerd. Binnenkort eens doen als ik tijd heb voor dit soort dingen. Dan wellicht een nieuw modem vragen.
7 dagen stabiel op de drie mobiele apparaten sinds de laatste Wifi-reset-knop-indrukking.

Voorzichtig ga ik nu denken dat het probleem "vanzelf" aan het oplossen is. Dat betekent ook dat het vanzelf weer terug kan komen natuurlijk. Maar goed als er geen posts meer volgen is het probleem dus niet meer teruggekomen. Of wellicht heeft de CIA hun eigen spul teruggehaald uit het apparaat 🙂
Reputatie 5
Badge +3
Hey DJR,

Ik begrijp dat het werkt fijn te horen als er toch problemen zijn zou je het even willen laten weten?

Groetjes,
Jasper