beantwoord

VPN werkt niet via Tele2/ZTE

  • 3 August 2021
  • 9 reacties
  • 321 x bekeken

Beste mensen,

 

Ik heb via mijn nieuwe werk thuiswerken via VPN maar deze wil maar niet werken via mijn ZTE modem. Het moet ergens in het modem zitten, klantenservice van Tele2 zegt daar niet bij te kunnen/willen helpen (echt heel slecht!). Via de hotspot van mijn telefoon kom ik er probleemloos in, dus het moet ergens in het modem zitten. Wie kan mij helpen?

icon

Beste antwoord door Floor109 6 August 2021, 18:14

Bekijk origineel bericht

Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

9 reacties

Reputatie 6
Badge +7

Hoi Jesper,

Weet je toevallig ook wat voor protocol VPN er gebruikt word? Dit kan tegen gehouden worden door de firewall in het modem, het kan noodzakelijk zijn dat er (een aantal) poorten worden open gezet om deze verbinding toe te laten.

De klantenservice ondersteunt portforwarding niet, omdat zij hiermee een verbinding van de klant onveiliger (kunnen) maken. (Want de firewall word hiermee open gezet) Tevens gaat zo'n vraagstuk meer de ICT kant op en word hier geen training voor gegeven aan de klantenservicemedewerkers.

Hoi Floor,

 

Dat is een L2TP/IPsec met vooraf gedeelde sleutel

Reputatie 7
Badge +12

Uitgaande poorten hoeven niet te worden opengezet. Alleen inkomende poorten (dus als jij een VPN server zou draaien) moeten worden geforward. Dit zou gewoon vanzelf moeten werken. Enigste is dat de werkgever VPN server nog een IP adres black/white list bijhoud. In de ZTE hoef je niets te configureren.

p.s. De Tele2 klantenservice zijn geen IT helpdesk. Als jouw werkgever al zegt dat er iets in een modem moet gebeuren, dan zullen zij daar bij moeten helpen. Er zijn natuurlijk ook diensten die je daarbij kunnen helpen, zoals studentaanhuis.nl   Maar zoals gezegt, dat is niet nodig voor een uitgaande VPN tunnel op te zetten.

Uitgaande poorten hoeven niet te worden opengezet. Alleen inkomende poorten (dus als jij een VPN server zou draaien) moeten worden geforward. Dit zou gewoon vanzelf moeten werken. Enigste is dat de werkgever VPN server nog een IP adres black/white list bijhoud. In de ZTE hoef je niets te configureren.

p.s. De Tele2 klantenservice zijn geen IT helpdesk. Als jouw werkgever al zegt dat er iets in een modem moet gebeuren, dan zullen zij daar bij moeten helpen. Er zijn natuurlijk ook diensten die je daarbij kunnen helpen, zoals studentaanhuis.nl   Maar zoals gezegt, dat is niet nodig voor een uitgaande VPN tunnel op te zetten.

 

Maar het werkt dus niet vanzelf, heb al heel wat uren met de klantenservice en ICT van het werk aan de lijn gezeten en het werkt níet. Dus hoe krijg ik het wel werkend?

Reputatie 7
Badge +12

Het begint eigenlijk altijd met dat de logs op de VPN server worden bekeken, komt jouw attempt binnen, wijst de VPN server hem af etc.

Het begint eigenlijk altijd met dat de logs op de VPN server worden bekeken, komt jouw attempt binnen, wijst de VPN server hem af etc.

En hoe kan ik dat dan veranderen, dat de VPN server hem afwijst? Want als ik mijn mobiel gebruik of het netwerk van bijvoorbeeld mijn ouders werkt het perfect.

Reputatie 7
Badge +12

Dat ligt eraan wat de error is waarmee het wordt afgewezen. Ik gaf eerder een suggestie dat jouw thuis IP adres op een blacklist staat op die server?

Dat ligt eraan wat de error is waarmee het wordt afgewezen. Ik gaf eerder een suggestie dat jouw thuis IP adres op een blacklist staat op die server?

Dat blacklist is al nagekeken, dat is niet het geval. Het moet iets in de router(instellingen) zijn of in het netwerk van Tele2.

Ik krijg deze melding:

 

Reputatie 6
Badge +7

Je zou kunnen proberen om het modem in DMZ te zetten, dan worden alle poorten open gezet. Dit heeft voor andere mensen met soortgelijk issue wel geholpen. Ga naar 192.168.1.1 en log in met naam/ww: user. Ga naar Internet > security > DMZ en selecteer DMZ On > LAN host 192.168.1.2 invullen en dan apply

Nu ben ik zelf geen ICT’er dus weet ik het fijne er niet van, maar hoop dat je hier iets mee kan