vraag

Vastlopend en langzaam internet bij gaming

Ik heb de laatste tijd enorm veel last van mijn internet bij online gaming. Ik speel voornamelijk World of Warcraft via vaste kabel in het modem. Ingame ervaar ik enorme latency alvorens mijn hele internet tot stilstand komt en ook regelmatig eruit klapt. Ik heb alle troubleshoots erop nageslagen en alle opties geprobeerd, maar tot nog toe heeft niets willen werken. Om te kijken waar het probleem precies vandaan komt heb ik een WinMTR test uitgevoerd (zie de link hieronder). Uit de test blijkt dat ik direct na mijn modem veel package loss ervaar dat cascadeert over het datatraject. Hebben jullie enig idee waarom dit gebeurd en of er iets aan gedaan kan worden?

WinMTR test resultaten: https://pastebin.com/WqdHhWV7
Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

17 Reacties

Reputatie 5
Badge
Dat ziet er inderdaad vreemd uit.

Zoals WinMTR al aangeeft verlies je geen packages tussen je PC en router. Maar zou je alsnog even kunnen proberen om je router te pingen en kijken wat er gebeurt?

Dit kan door CMD te openen
Ping (ip adress) -t
IP dan zonder haakjes. -t staat voor oneindig. zal dus blijven pingen totdat jij stop zegt.

Ideaal is 1ms naar de router, 2-5 is acceptabel en alles daarboven ligt het aan de router.
Nick1 schreef:

Zoals WinMTR al aangeeft verlies je geen packages tussen je PC en router. Maar zou je alsnog even kunnen proberen om je router te pingen en kijken wat er gebeurt?

Ping (ip adress) -t
IP dan zonder haakjes. -t staat voor oneindig. zal dus blijven pingen totdat jij stop zegt.

Ideaal is 1ms naar de router, 2-5 is acceptabel en alles daarboven ligt het aan de router.

Ik heb eerder pathping uitgevoerd en ik ervaar
A.meijer schreef:

Nick1 schreef:

Ping (ip adress) -t

Ik heb eerder pathping uitgevoerd en ik ervaar minder dan 1 ms tussen mijn pc en router

Tip: Als er iets fout staat in je bericht, kan je tot een uur na plaatsing wijzigen door op de drie puntjes te klikken en dan "Bewerk"
Reputatie 5
Badge
A.meijer schreef:

Ik heb eerder pathping uitgevoerd en ik ervaar minder dan 1 ms tussen mijn pc en router

Dan is dat in ieder geval op orde.
Gezien je een Gamer bent, zal je Hardware wel op orde zijn. Maar om het uit te sluiten,

Gebruikt je CPU veel? 90-100% gebruik kan leiden tot een pittige lag.
Draai je nog op een HDD of ben je overgestapt naar SSD? Als de HDD het niet kan bijhouden met write en read snelheden, kan dit ook lag geven.

Ervaar je het ook in andere games? Of is het puur WoW?

Malwarebytes geeft ook uitsluiting op eventuele mallware waar je niet op zit te wachten en via Ccleaner kan je alles mooi opschonen en Registry errors verhelpen.

PS
Hoeveel apparaten zijn er verbonden met de router?
CPU gebruik komt niet boven de 30% uit en ik heb een sshd. Ik ervaar deze problemen bij gaming in het algemeen. Onlangs heb ik mijn pc geformateerd, dus er kan eigenlijk (voor zover ik weet) geen onnodige programma's of malware op staan.
Reputatie 5
Badge
A.meijer schreef:

CPU gebruik komt niet boven de 30% uit en ik heb een sshd. Ik ervaar deze problemen bij gaming in het algemeen. Onlangs heb ik mijn pc geformateerd, dus er kan eigenlijk (voor zover ik weet) geen onnodige programma's of malware op staan.

Ik wil niet zeggen dat het probleem bij de SSHD ligt. Maar dit is dus geen SSD.
Alleen de windows partitie staat op het SSD gedeelte, en de rest dus op de HDD.
Met PassMark zou je kunnen kijken of het HDD gedeelte een "Bottleneck" geeft.

Malware kan eigenlijk altijd. Voor de zekerheid zal ik alsnog even Malwarebytes installeren. Is gratis voor 30 dagen dacht ik.

Mocht alles echt op orde zijn, zou er even een Moderator naar moeten kijken voor een verbindingstest.
Moderators zijn maandag weer aanwezig.

Passmark
Malwarebytes
Ik heb cc cleaner, passmark en malwarebytes geïnstalleerd en gedraaid. Alles ziet er in principe (redelijk) goed uit. Ik vraag me wel af wat dit te maken heeft met package loss op het netwerk.
Reputatie 5
Badge
A.meijer schreef:

Ik heb cc cleaner, passmark en malwarebytes geïnstalleerd en gedraaid. Alles ziet er in principe (redelijk) goed uit. Ik vraag me wel af wat dit te maken heeft met package loss op het netwerk.

Nou, als we een beetje dieper gaan kijken.

Als je een game speelt vraagt je CPU gegevens op van je harde schijf en RAM. Mocht er ergens een probleem zitten, zoals een bottleneck van je HDD, moet de CPU wachten totdat het de juiste informatie krijgt.

Het gebeurt vaker dat dit neerkomt op FPS problemen.
Maar het kan ook zijn dat de game niet de juiste packages op de harde schijf kan vinden wat dus uiteindelijk lijd tot Package-loss.
Ik ga er van uit dat je weet hoe een HDD werkt.
Voor de zekerheid in grove lijnen.

Alles word opgeslagen in segmenten op een snel draaiende schijf. Dit word gelezen door een naald op een arm die heen en weer beweegt (dynamisch) om alle segmenten te vinden. Dit kost tijd.

Met een SSD heb je geen bewegende delen en is alles statisch opgeslagen waardoor de SSD nooit hoeft te zoeken naar de juiste informatie.
Ik heb al mijn hardware nog even nagekeken, alles ge-update, schijf gefragmenteerd. Het maakt allemaal niets uit, ik ondervindt nog steeds package losses waardoor mijn internet bij gaming uitklapt. Zou een moderator mij misschien even kunnen helpen?
Reputatie 5
Badge +3
Als je wil kan ik proberen te kijken of ik veel fouten op de lijn zie. Zou je hiervoor een privébericht kunnen sturen met je naam, volledig adres en geboortedatum?
Heel graag! Ik heb mijn privé gegevens verstuurd.
Reputatie 5
Badge
A.meijer schreef:

Ik lees ondertussen mee.
Ben zelf ook een fanatiek gamer en een Hardware fanaat, dus als de verbinding van Tele2 goed is, kunnen we even verder kijken naar het probleem 😃
Reputatie 5
Badge +3
A.meijer schreef:

Bedankt voor de gegevens. Wanneer heb je voor het laatst de modem gereset (stroom er echt afgehaald)? Dit hoef je nu niet te doen maar voor mijn informatie.
Drie maal in het afgelopen uur en talloze keren over het afgelopen weekend
Reputatie 5
Badge +3
Ik heb de gegevens via een privébericht gestuurd.
Reputatie 5
Badge +3
Vanwege de inactiviteit in dit topic zal ik deze gaan sluiten. Mochten er nog vragen zijn dan kun je een nieuw topic openen.

Als je de tijd hebt, heb ik nog wel een privébericht gestuurd met een tevredenheidsonderzoek. We zijn zeer benieuwd naar je ervaring op dit forum en de afhandeling van je topic.

Fijne dag en groetjes
Jasper