beantwoord

Vast internet vanaf einde middag en avond op halve snelheid sinds paar dagen

• 8 maart 2017
  • 68 reacties
  • 1948 x bekeken

Beste lezer, sinds enkele dagen valt de snelheid van mijn internet abb (tot 50MB) in de avond weg tot ongeveer de helft.
Ik heb alle stappen al meerdere malen doorlopen met de helpdesk, en ook de KPN monteur kon telefonisch niets vreemd ontdekken overdag, dat klopt ook want dan is de snelheid stabiel.
Ik haal de gegevens rechtstreeks uit mijn modem TG789DVN onder Broadband Connection, dus geen andere (storings) veroorzakers mogelijk

Snelheid overdag 2572 up / 25965 down
Snelheid vanaf een uur of vijf in de middag en avond 2576 up / 14543 down

Iemand enig idee of tips waar dit aan zou kunnen liggen ?

Alvast enorm bedankt,
icon

Beste antwoord door Jeanette van Tele2 8 mei 2017, 13:40

Hoi EHV040,

Ik zie dat je lijn is overgenomen en dat het abonnement bij Tele2 is opgezegd.
Ik hoop dat je met je glasvezelverbinding een betere verbinding hebt.

Ik ga dit topic nu sluiten.

Groetjes van Jeanette van Tele2
Bekijk origineel bericht

Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

68 reacties

Reputatie 7
Badge +5

Een bottleneck in de uren dat het druk is (bandbreedte die gedeeld wordt) je hebt trouwens maar 50% van de theoretische max snelheid.
Dan zul je wel ver van de centrale zitten.
En volgens mij garandeert Tele2 80% van de theoretische max snelheid als je VDSL* hebt, jij zit daar ruim onder als je verbinding het snelst is.

De vraag is dan hoe meet jij, via Wifi of via een UTP kabel.
Ik vermoed via de Wifi, mocht dat zo zijn dan eens via een UTP kabel meten.
Hi Cypher, dank voor je reactie, ik meet via een UTP kabel , heb ook al kabel gewisseld etc.
Grt Ehv
Reputatie 7
Badge +5
Geen dank.

Dan heb jij in mijn ogen een erg langzame VDSL* verbinding, 50% van wat je max kunt halen als hij op zijn snelst is.

Maar ik kan je daar niet mee helpen, ik zou even een reactie van een Moderator van Tele2 afwachten.
Zij kunnen op afstand je snelheid meten etc.

Gr Cypher
Reputatie 1
Badge +1
Hoi EHV040,

Ik heb gekeken naar je snelheid op dit moment en die is inderdaad erg laag.
Ik wil morgen voor je kijken hoe de snelheid overdag is.
Ik kan wel zien dat er maar maximaal 22MB op je adres mogelijk is in verband met de afstand tot de centrale.

Ik zie ook dat de kpn monteur niet bij je geweest is en alleen gebeld heeft. Als je snelheid morgen overdag ook zo laag is wil ik alsnog kpn voor je aansturen om toch naar de lijn te laten kijken.

Je hoort morgen van mij.

Reputatie 7
Badge +5
Hallo Jeanette.

Als de afstand tot de centrale te groot is voor een goed werkende VDSL* verbinding, waarom heeft de topicstarter dan een VDSL* aansluiting?

Gr Cypher
Reputatie 1
Badge +1
Hoi EHV040,

Ik heb je snelheid nu bekeken en zie dat deze nu hoger is als gisteravond.
Ik wil toch graag nogmaals KPN voor je aansturen om hiernaar te laten kijken.
Deze zal zo spoedig mogelijk contact met je opnemen voor een afspraak.
Ik zal dit voor je in de gaten houden en hoor graag of het opgelost is.

En de vraag van Cypher te beantwoorden
De regels bij Tele2 zijn niet zo lang geleden aangesscherpt met een aanvraag en behaalde snelheden.
Deze topicstarten heeft al langer een verbinding bij Tele2.

Beste Jeanette, dank voor de adequate acties, ik wacht het belletje van KPN even af,

Groet
Reputatie 1
Badge +1
Hoi EHV040,

Ik zie dat er door KPN een afspraak is gemaakt voor 16 maart.
Ik blijf het in de gaten houden en hoop dat er een oplossing voor je komt.

Dank Jeanette, inmiddels heeft de KPN de afspraak alweer afgezegd en verplaatst naar zaterdag aanstaande.
De snelheid is de afgelopen dagen naar een verder dieptepunt gezakt, ongeveer 12MB , nu ook overdag ook, dus wacht even af wat de KPN kan vinden, volgens de KPN zou de lijn echter goed moeten zijn, wellicht zit het dan in het modem ?
KPN is vandaag toch geweest en hebben alles doorgemeten en ook in de wijkcentrale, er komt zelfs 32-33MB Bruto binnen, de lijn was perfect, minus 20% zou dit dus stabiel rond de 25Mb moeten liggen, ze zien in de afgelopen weken heel veel `hick ups` in de rapportage van de lijn, veroorzaakt door waarschijnlijk het modem. een nieuw modem en bijbehorende poweradapter zou wellicht het euvel moeten verhelpen. Ik kijk het vandaag nog even aan en zou de snelheid weer wegvallen zou ik graag een nieuw modem willen ontvangen,

Dank en groet,
Reputatie 1
Badge +1
Hoi EHV040,

Er is op dit moment nog geen terugkoppeling van KPN. Maar kijk het even aan en laat weten hoe het gaat.
Gaat de verbinding weer omlaag zal ik je een nieuw modem toesturen.

Hi Jeanette, de snelheid is gisteravond wederom gedaald naar 11MB, daarna modem weer gereset waarna de snelheid weer naar 23MB ging, nu weer minder stabiel, de speedtest laat veel onregelmatigheden zien.
Ik denk dat een nieuw modem de oplossing is, kan je die eentje opsturen (bij voorkeur jullie nieuwste type)

Dank alvast
Hi Jeanette, de snelheid komt sinds gisteren niet meer gestegen, ik hoop snel een nieuw modem te ontvangen

Grt EHV 040
Reputatie 7
Badge +5

En de vraag van Cypher te beantwoorden
De regels bij Tele2 zijn niet zo lang geleden aangesscherpt met een aanvraag en behaalde snelheden.
Deze topicstarten heeft al langer een verbinding bij Tele2.

Dan zit hij nog 10% onder de toen geldende 60% norm.
Reputatie 1
Badge +1
Hoi EHV040,

Op moment van dit schrijven heeft je modem wel een snelheid van Total Bandwidth (Up/Down) [kbps/kbps]: 2.440 / 25.023.
Ik heb je nu een nieuw modem toegestuurd. Je hebt nu een technicolor modem en ik stuur je een ZTE modem.
Deze zal je binnen 5 werkdagen ontvangen.

Ik hoop dat de verbinding hier beter mee gaat worden en ik zal het voor je in de gaten houden.

Beste Jeanette, sinds maandagavond was de snelheid rond 11/12 MB, nieuwe modem zojuist geinstalleerd en levert ook geen hogere snelheid op:

Link Status Up
Modulation Type VDSL2
Actual Rate(Up/Down) 1535/12286 kbps
Attainable Rate(Up/Down) 2351/26168 kbps
Noise Margin(Up/Down) 16/23.6 dB
Line Attenuation(Up/Down) 61.8/25.1 dB

Wellicht moet de KPN nog een reset van de lijn doen, de KPN monteur die hier vorige was gaf aan dat als de snelheid eenmaal op een dergelijk laag niveau zit dat hij daar dan op blijft "hangen" en een reset nodig is.
Kan jij dit wellicht nog bij KPN in gang zetten, en nu maar hopen dat de snelheid weer omhaag gaat en stabiel blijft.

Groet,

EHV040
Reputatie 5
Badge +2
12 om 1.5 is inderdaad een profiel van de DLM. KPN zal daarvoor dus een reset moeten uitvoeren 🙂 Knap dat de monteur dat zelf al doorhad. Vaak wordt de schuld daarvan bij Tele2 neergelegd met het excuus dat ze de lijn " afknijpen "... En dan even compleet vergeten dat een VDSL lijn voor 100% KPN infra is en geen apparatuur van Tele2 erin zit 😛
Reputatie 7
Badge +5
12 om 1.5 is inderdaad een profiel van de DLM. KPN zal daarvoor dus een reset moeten uitvoeren 🙂 Knap dat de monteur dat zelf al doorhad. Vaak wordt de schuld daarvan bij Tele2 neergelegd met het excuus dat ze de lijn " afknijpen "... En dan even compleet vergeten dat een VDSL lijn voor 100% KPN infra is en geen apparatuur van Tele2 erin zit :P

Niet te vroeg juichen BaardDraakje, het staat nog helemaal niet vast of dat een reset soelaas gaat bieden.
Reputatie 5
Badge +2
Om heel eerlijk te zijn.... Ik vermoed persoonlijk dat dit een terugkerend probleem zal blijven. Ik kan niet de lengte van de lijn zien. Maar als ik kijk naar de waardes die het modem weergeeft met een max attainable van 26 mbps en de hoge noise margin..... Verwacht ik stiekem wel dat deze persoon op ongeveer 1000 meter of iets dergelijks van de centrale zit. Met VDSL lijnen zit je dan al heel gauw tussen de 20-30 mbps en afhankelijk van de kwaliteit van de kabels in de grond kan het zo zijn dat de DLM constant blijft denken dat de lijn bagger is en terugschakeld naar een lager profiel.

En vooral dit gedeelte is al een teken:

Line Attenuation(Up/Down) 61.8/25.1 dB

Attenuation = weerstand op de lijn. En dat er dan ook nog zoveel verschil tussen de up en down zit... Misschien dat de kabel ergens in de grond kaput is of in het gebouw bij de klant zelf eventueel.

Even een uittreksel van wikipedia:

In optical fibers, attenuation is the rate at which the signal light decreases in intensity. For this reason, glass fiber (which has a low attenuation) is used for long-distance fiber optic cables; plastic fiber has a higher attenuation and, hence, shorter range. There also exist optical attenuators that decrease the signal in a fiber optic cable intentionally.
Beste Jeanette, nog steeds de lage snelheid zowel overdag als in de avond, zou jij bij KPN een reset kunnen aanvragen ?

Dank EHV040
Reputatie 1
Badge +1
Hoi EHV040,

Ik heb KPN een bericht gestuurd om de dlam een reset te geven,
De snelheid is op dit moment
Current downstream: 12286.0 kbps
Current upstream: 1535.0 kbps

Kijken of de snelheid met de reset omhoog gaat.

Hi Jeanette, snelheid blijft momenteel stabiel. reset heeft om 10.00 uur vanmorgen plaats gevonden, ben benieuwd of dit na het weekend ook nog zo is, vooralsnog ben ik happy :-)

Actual Rate(Up/Down) 2305/28457 kbps
Hi Jeanette, nog steeds na 24 uur een mooie stabiele snelheid: Actual Rate(Up/Down) 2185/27415 kbps, ziet er vooralsnog goed uit
Reputatie 1
Badge +1
Hoi EHV040,

Ziet er inderdaad goed uit. KPN heeft op de 24e een repro gedraaid en zij verwachten dat de snelheid nu stabiel blijft.
Het zal mooi zijn als je nu een stabielere verbinding blijft houden.
ALs dit geen oplossing bied is er nog de mogelijkheid om over te stappen naar een glasvezelverbinding, hiermee krijg je zeker een stabielere verbinding.

Ik kijk na het weekend ook even hoe je verbinding is.
Voor nu wens ik je een goed weekend🆒

Hi Jeanette, alles was keurig stabiel tot vanmorgen, 12.58. opeens was de lijn weg en toen ie na een paar minuten weer in de lucht was, was de snelheid weer laag.
Zaterdag stond het profiel nog op 17a en nu op 8b, wellicht dat er mee te maken ?

Actual Rate(Up/Down) 2308/15785 kbps

Ben benieuwd of dit weer vanzelf hersteld naar de oorspronkelijke download waarde

Zou jij dit nog verder kunnen monitoren en wellicht ook kunnen laten onderzoeken hoe het kwam dat de lijn op zondag 26/3 om 12.58 opeens weg was, wellicht kunnen we zo het euvel opsporen. En dan evt nog een keer een DLAM reset laten doen. Mocht het daarna dan nog niet stabiel zijn dan toch maar overstappen op glasvezel denk ik.

Wederom bedankt