Tele2 heeft een foute configuratie

• 27 augustus 2016
  • 23 reacties
  • 1087 x bekeken

Ik heb een router (TP Link TL-WR1042ND) achter mijn TG789vn van Tele 2. Ik heb het modem doorgezet naar mijn router via assign public IP address to device. Dit werkte altijd prima (ingesteld begin juni 2016). Echter nu heb ik het WAN IP adres op de router gereleased en weer vernieuwd en kan ik niet meer internetten via het router.

Het WAN IP is 62.58.242.x terwijl de gateway op 87.209.240.1 zit. Dit alles met een subnet mask van 255.0.0.0. Dit is echter een onjuiste configurate waardoor hij enkel in de 62.x.x.x range IP adressen kan vinden (en dus niet de gateway op 87.209.240.1). Als bijvoorbeeld jullie IP range van 64-95.x.x.x loopt moet het netmask 224.0.0.0 zijn. Hij kan de gateway dus niet bereiken (deze is niet pingbaar).

Ergens tussen begin juni en eergisteren is dit dus gewijzigd (en mensen komen er enkel achter als ze nu een router achter het modem aansluiten of het WAN IP vernieuwen, want zolang je dat niet doet zul je geen nieuw subnet krijgen vandaar dat er nog niet veel meldingen zullen zijn).

Kunnen jullie de technische dienst vragen naar deze configuratie te kijken om het subnet mask aan te passen?

Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

23 reacties

Reputatie 2
Badge
Ik heb het idee dat het IP adres met 62.58.242.xxx een DNS server adres is. Ik zou de router eens opnieuw opstarten en dan zien of de goede gegevens door DHCP via het modem geleverd worden.
Nee het 62.58.242.xxx adres is mijn ip adres (is het al sinds ik bij Tele2 kwam).

Die klopt dus. Bij elke vernieuwing en reset krijg ik het 87.209.240.1 adres als gateway (die hij dus niet kan bereiken door de subnet mask instelling bij Tele2). Dit ades klopt ook want als ik mijn computer direct op het modem aansluit is het 87 adres pingbaar.
m-snel held !!!!

Ik ben ook al 3 weken bezig om een Fortigate het WAN ip adres van de verbinding te laten krijgen. Ik kon maar niet vinden waarom het niet lukte (nooit naar het subnet van de WAN gekeken, ik ging er vanuit dat Tele2 de zaakjes wel op orde had). Ik stond op het punt om maar weer internet van Ziggo te nemen waarmee het goed werkte.

@Tele2 laat hier even weten als de misconfiguratie is opgelost, dan kan ik gewoon bij jullie blijven.:8
Badge +2
Het lijkt me eerder toe dat het een double nat kwestie is. Komt het ook voor wanneer je DMZ gebruikt?
Nee, als je je public IP adres doorzet naar een apparaat (de router) zit deze in DMZ en gaat al het verkeer direct door. Het heeft ook altijd gewerkt met dezelfde configuratie in zowel het modem als de router, enkel na het releasen/renewen van het WAN adres (die die nu krijgt met een onjuist subnet mask) zonder ook maar enige andere configuratie te veranderen werkt het niet meer. Heb het in het verleden ook in 10 minuten ingesteld, ben nu al 2 dagen aan het rommelen, en kon maar niet begrijpen waarom het niet lukte, voordat ik de fout vond.
Badge +2
DMZ moet je bewust aanzetten, doe je dit niet dan heb je double nat.

"Assign the public IP. You might want to do this when this device has to be considered as the unique entry to your local network (DMZ)." Dit is dus de DMZ instelling. En dit heeft ook altijd gewerkt (aan de configuratie is niets verandert).

Maar het probleem is echt dat een WAN in mijn geval via DHCP door Tele2 wordt uitgegeven met een 62. ip, subnet mask 255.0.0.0 (wat betekent: kijk enkel in de 62 reeks) terwijl mijn gateway op 87. zit (en hij die dus niet vind omdat deze in een andere reeks zit als waar hij naar kijkt volgens de subnet instelling).

De WAN IP, subnet mask en gateway komen via DHCP vanuit Tele2 binnen bij het router dus dit moet echt bij Tele2 aangepast worden (door ofwel de gateway ook in de 62 reeks te hangen ofwel het subnet te wijzigen).
Badge +2
Mijn ip adres op de router is:

Internet status:
Connected WAN IP: 192.168.1.69

Ofwel, het maakt mijn router geen bal uit wat het externe ip adres is.
Dit adres krijgt hij van het modem omdat de fysieke verbinding daarmee van Lan naar Wan gaat.

Is dit bij jou niet mogelijk?
Ja, ik heb het nu ook noodgedwongen zo ingesteld. Maar omdat ik diverse vpn verbindingen gebruik en ook een nas en een server heb draaien wil ik dat al het verkeer van de wan naar mijn netwerk naar de tp link gaat die de hele boel beheer. Heb nu de meest noodzakelijke poorten via nat doorgezet naar de tp link die het vervolgens weer nat naar het betreffende apparaat, maar dubbele nat en routing is verre van ideaal. Ik wil het tele2 modem puur als modem gebruiken en het router gedeelte door de tp link laten doen.
Badge +2
Goed dat het nu weer werkt. Het probleem wat jij hebt kan ik hier niet reproduceren, het werkt gewoon. Wel begint mijn externe ip met 143 en die van jou met 62 en nu 87 of dat er wat mee te maken heeft kan ik niet zeggen. Mogelijk (gokje) iets met offnet of onnet? Kan zijn dat je bent overgezet van de een naar de ander.

Maar de vpn verbinding met de nas hier wordt door mijn router gedaan en het modem is inderdaad alleen modem en verder niets. Dus ook geen poorten worden doorgezet, want ze staan allemaal open in DMZ.
Nou het werkt even als tijdelijke oplossing, maar hoop toch dat de technische dienst mijn melding maandag leest en de configuratie juist zet opdat ik mijn router weer het wan adres kan geven.
Reputatie 7
Badge +4
Tele2 bied geen ondersteuning voor extra randapparatuur. De technische dienst gaat daar niks voor aanpassen. Wel is er het forum waar klanten onderling tips and tricks kunnen uitwisselen. De dmz truuk werkt bij mij ook prima. Ik heb glasvezel en mijn ip start met 143.
Het gaat ook niet om de ondersteuning voor extra apparatuur. Tele2 ondersteund wel de dmz truuk en die werkt juist niet meer in mijn geval. Het lijkt dus of de fout in de 62 range zit als jullie ip ranges wel werken. Het 62 adres heb ik al sinds het begin en het heeft toen ook gewerkt, dus ergens tussen juni en nu is de configuratie aangepast
@gela. Jij zit op een privaterange en dus op nat+nat. Ts krijgt private die niet in jullie range lijkt te vallen.
@erik op glas krijg je direct een private en je hebt geen modem nodig.
Probleem betreft inderdaad enkel mijn IP range (de 62 range)

Ik merk dat als ik mijn IP adres met als laatste cijfer een 1 als gateway instel (62.58.242.1) dat ik dan internet heb. Echter inkomend verkeer komt dan niet aan (omdat die mijn IP via de verkeerde gateway op 87.209.240.1 probeert te bereiken). De configuratiefout zit dus echt in de 62 IP range (die niet verwijst naar de juiste gateway op die range).

Wat via DHCP toegewezen zou moeten worden zou dus zijn:
IP adress 62.58.262.x
Subnet mask 255.0.0.0
Gateway 62.58.242.1 (ipv 87.209.240.1 wat nu gebeurt)
Of toch het subnet aanpassen opdat een 62 IP ook de 87 gateway kan bereiken.

@Tele2 medewerker: kunnen jullie aangeven of jullie dit gemeld hebben aan de technische dienst, (het is vrij stil aan jullie kant in dit onderwerp)? Alvast bedankt.

@Sompo heb jij toevallig ook een IP adres in de 62 range, of zouden meer IP ranges foutief geconfigureerd zijn?
"@Sompo heb jij toevallig ook een IP adres in de 62 range, of zouden meer IP ranges foutief geconfigureerd zijn? "

Ik krijg dus dezelfde gateway als jij toegewezen , echter kan ik deze ook niet bereiken door de subnet limitering.

Tele2, kunnen jullie een reactie plaatsen aub aangezien dit echt een fout in de WAN DHCP configuratie aan jullie kant is.
Tele2????

Hebben jullie hier iets mee gedaan. Als er nog naar gekeken wordt kunnen jullie dan in ieder geval laten horen of de klacht is doorgegeven/opgepakt?
Ik heb geduldig een weekje gewacht, maar het zou toch fijn zijn als er een reactie van Tele2 zou komen :8

Ik wil toch weer graag naar 1 router die al het verkeer regelt ipv nu noodgedwongen router achter router met alle beperkingen van dien.
@m-snel ik heb hetzelfde probleem, identieke tplink router, en adres87.212.20x.x als gateway adres en primair 62.x.x.x..... Ik kan wel naar buiten, maar het lukt niet om Nas etc te benaderen....
Reputatie 6
Badge +5
Als de Technicolor TG789vn werkt met het signaal van Tele2, dan voldoen wij aan onze verplichting dat we signaal leveren en dat het modem dit doorgeeft.
Als je zelf een modem/router erachter wilt plaatsen, dan mag je dit doen... echter kunnen wij dan geen ondersteuning verlenen en je voorzien van oplossingen als het niet (goed) blijkt te werken.
Ik zou het dus bij de Technicolor TG789vn houden.
Als er daar problemen mee zijn, hoor ik het graag. Groet, Ben
Goed nieuws, het werkt.... Ik heb op het werk overlegd met een networker betreffende dit default gateway adres en die wist mij te vertellen dat dit met adsl/vdsl in de configuratie mogelijk is op LET WEL providerniveau.
Dus met device in DMZ zullen onderstaande settings een leidraad moeten zijn.
TPLINK:
De wansettings zijn als volgt:
IPadres: 62.166.xx.xx
subnet: 255.0.0.0
default gateway: 87.212.208.1

dns: 192.168.1.1 (TG789)

LAN
Lanip tplink: 192.168.2.10
subnet: 255.255.255.0

DHCP setting network:
192.168.2.xxx t/m 192.168.2.xxx
en default gateway 192.168.2.10

Alles staat en valt met de goede doorgifte vanaf het modem uiteraard, en daar zat nog een issue. poorten bleven dicht en kwamen in timeout, Ik heb de DMZ setting verwijderd, de TPLINK dmv macadress opgezocht in de TG789 en opnieuw in DMZ gezet. Hierna kwam alles tot leven....

@Ben van Tele2: Ik begrijp jullie standpunt dat er geen routers en apparaten worden ondersteund door Tele2.
Als poortforwarding gewerkt had op de TG789 had ik geen geld uit hoeven geven aan een extra router. Immers het vorige modem werkte prima met forwarding.
Het issue zit niet zozeer in de externe apparatuur maar in de configuratie/doorgifte in het modem.

@M-snel: Verwijder de DMZ en zie dat je tplink een ip krijgt boven de 192.168.1.65 (dhcppool LAN_private start volgens mij hier. zet m dan opnieuw in dmz met de setting al in de router (wel wan dynamisch zetten) en dan zou het moeten werken.
Reputatie 6
Badge +5
Goed om te horen dat je het werkend hebt gekregen hoven77 🙂
Nice 🆒
Hallo Ben,

In eerste instantie dank voor de moeite om te reageren, maar ik vind de reactie wel wat flauw.

Dat het internet werkt met de TG789 zelf en niet (simpel) met een router erachter is niet het hoofdpunt van mijn verhaal. Het hoofdpunt is namelijk dat Tele2 met een configuratie werkt die niet klopt en zichzelf tegenspreekt. Dat de TG789 momenteel niet kijkt naar de subnet limitering bij het WAN adres (waardoor de gateway werkt ondanks dat dit eigenlijk niet zou moeten) is meer een bug in de TG789. Ik probeer met dit bericht jullie hier op te attenderen (mocht deze "bug" in een nieuwe firmware versie worden opgelost dan zullen ook met de TG789 problemen ontstaan in bepaalde IP ranges, terwijl dit niet het geval is als de configuratie van WAN DHCP uitdeling zou kloppen).

Enerzijds is het dus een tip eens te kijken naar jullie WAN DHCP configuratie. Dat gebruikers (zoals ikzelf, Sompo en hoven77) dan een eigen router zo kunnen plaatsen, zonder handmatige acties te hoeven uitvoeren om de configuratiefout te omzeilen, is daarbij mooi meegenomen. Omdat de TG789 enorm dichtgetimmerd zit qua configuratie (ook het routergedeelte) denk ik dat vele gebruikers een eigen router (willen) gebruiken en op deze manier voorkom je een hoop (toekomstige) vragen.

hoven77, inderdaad als ik als DNS de TG789 instel vind hij wel de gateway (op zich ook logisch omdat de TG789 de subnetlimitering negeert). Probleem is echter dat ik via mijn TP-link ook een eigen DNS server heb ingesteld (om alternatieve domeinextenties te kunnen gebruiken) en de dns in de TG789 niet is te wijzigen.

Ik blijf voor nu dus noodgedwongen maar even de houtje touwtje oplossing gebruiken (WAN adres niet doorzetten en portforwarding naar de router) met alle nadelen van dien. En blijf hopen dat Tele2 mijn tip voor het herstellen van een foutieve configuratie aan hun kant toch oppakt wat het beste zou zijn voor alle partijen 🙂 .