vraag

Tariefwijziging zonder bericht

op 1 juli heeft tele2 een prijsverhoging doorgevoerd van 4 euro voor mijn internet+bellen abbonement. Echter heb ik hier nooit een bericht van ontvangen. Nadat ik de klantenservice gecontacteerd had met de vraag of Tele2 mij hierover een bericht had gestuurd kreeg ik een zeer onvriendelijk persoon aan de lijn die aangaf "dat er een email was gestuurd en dat ik die waarschijnlijk verwijderd had om onder extra kosten uit te komen"! Ik heb om een verzend en ontvangst bewijs aangevraagd voor deze email. De reactie daarop was dat ik dan maar een klachtenformulier moest invullen en ik binnen (kan dus ook over) 6 weken reactie zou krijgen. Maar ik heb maar 1 maand om op te zeggen na de prijswijziging! Met andere woorden; Tele2 moet een bericht sturen 4 weken voor een prijswijziging. Dit is niet gebeurd. Als er een bewijs word gevraagd voor het "verzonden" bericht laat Tele2 weten dat dit 6 weken kan duren, als je zo lang wacht mag je niet meer opzeggen. Mijn vermoeden is dan ook dat Tele2 geen bericht gestuurd heeft (er is immers geen bewijs hiervoor geleverd) in de hoop dat mensen hun rekeningen niet controleren en daardoor te laat zijn met opzeggen, en dan vastzitten aan de nieuwe prijs.

De oplossing
1) 4 weken voor een prijswijziging de consument hierover een bericht sturen, dit is tele2 wettelijk verplicht te doen.
2) Als een consument een bewijs vraagt voor verzending/ ontvangst van het bericht over de prijswijziging moet Tele2 dat binnen een redelijke termijn leveren. 6 weken, terwijl na 4 weken de prijswijziging definitief is, is niet een redelijke termijn.
3) Een excuses voor de beschuldigingen geuit door de Tele2 klantenservice dat ik het bericht verwijderd zou hebben. Het is uberhaupt aan Tele2 om te bewijzen dat het bericht verzonden/ aangekomen is. Bij emails kan dat trouwens zeer gemakkelijk met automatische verzend, ontvangst en leesbevestigingen!
4) De 4 euro aan extra kosten voor de maand Juli vergoeden als Tele2 geen bewijs kan leveren dat ze mij een bericht hebben gestuurd over de prijswijziging.
Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

17 Reacties

Reputatie 7
Badge +4
We hebben op het forum inderdaad een hoop commentaar zien langskomen over deze tariefswijziging. Meer dan een inflatie correctie en dus opzegbaar. Die forumleden hebben gereageerd op de aankondiging die zij kregen. Het is niet heel logisch dat ze hier elke klant handmatig zo'n email hebben gestuurd, maar dat zat in een algemene mail met aanpassingen en informatie naar al die klanten, inclusief jij.
Leesbevestiging? Ik denk niet dat het aan een provider is om aan te tonen dat jij die email hebt gelezen. Omdat hetzelfde email wordt gebruikt als waarop ook je facturen worden aangekondigd moet het email adres zelf ook correct zijn toch?

Kortom, een verhoging is inderdaad vervelend, helaas zijn per 1 juli bij bijna alle vaste internet providers de kosten omhoog gegaan (ruim meer dan de inflatie) dus als je al een nieuwe provider gaat zoeken, let dan even goed op de nieuwe prijzen. (Online.nl gaat per vandaag ook 9,50 euro per maand omhoog)
https://tweakers.net/nieuws/141099/online-punt-nl-verhoogt-prijs-glasvezelabonnementen-met-9-komma-50-euro-per-maand.html
Om eventueel te kijken in je ontvangen mail:
Ik ontving de mail op 24 mei met de titel Prijswijziging van je Internet Thuis
en de mail begint met een oranje balk met de tekst
JE HEBT EN HOUDT DE ALLERBESTE DEAL
"Het is niet heel logisch dat ze hier elke klant handmatig zo'n email hebben gestuurd, maar dat zat in een algemene mail met aanpassingen en informatie naar al die klanten, inclusief jij."
En dat is dus mijn punt, die algemene mail heb ik niet gehad. Zowel jij als de telefonische helpdesk beweren dat ik hem wel heb gehad. Daarom wil ik een verzend en ontvangstbevestiging van jullie hebben. In 2017 hebben jullie namelijk de prijs van internet ook verhoogd, toen heb ik wel een algemene email gekregen. Nu, in 2018, heb ik geen enkele email ontvangen over een prijsverhoging! Het is namelijk niet aan Tele2 om te bewijzen dat ik de email gelezen hrb maar tele2 moet wel kunnen bewijzen dat ik de email ontvangen heb!
Reputatie 7
Badge +4
Nee, ze moeten enkel kunnen laten zien dat hij verstuurd is. Als jouw mailbox vol zit, dan is dat niet het probleem van de verzender. Zelfde voor jouw brievenbus thuis, de operator moet de brief verzenden, maar of jij hem ook ontvangt, dat hangt dus van factoren af die zij niet onder controle hebben.
Blijft natuurlijk vervelend dat je dit blijkbaar over het hoofd hebt gezien. Misschien kun je de klantenservice nog eens bellen als je nog een jaar lid blijft of er dan nog een speciale actie geldt?
Reputatie 4
Badge +1
Ik maak al 3 keer achtereenvolgens het tegenovergestelde mee. Word ik gebeld door tele2 en gevraagd of ik nog tevreden ben. Dan volgt meteen het aanbod na afsluiten van nieuw jaarcontract een aanzienlijke korting te ontvangen.
"Nee, ze moeten enkel kunnen laten zien dat hij verstuurd is." Het juridisch loket en de Consument Autoriteit & Markt (ACM) geven aan dat Tele2 moet bewijzen dat het bericht over tariefwijziging (als deze hoger is dan de inflatie correctie) vier weken voor de prijsverhoging is aangekomen. Tele2 moet mij immers wijzen op het feit dat ze eenzijdig het contract wijzigen en daarom moeten ze mij erop wijzen dat ik gratis mag opzeggen. Jij beweerd nu wat anders dan de ACM en het juridisch loket aangeven over wat in de Nederlandse wet staat. Vreemd nietwaar? Ik denk daarom niet dat jij een jurist bent, gezien de gebrekkige kennis die je hebt wat betreft de telecommunicatiewet. "Als jouw mailbox vol zit, dan is dat niet het probleem van de verzender." Ik heb geen woord gerept over mijn emailbox, daarnaast is deze voor 4/5 leeg en ik ga er niet vanuit dat de email over de prijsverhoging groter was dan 4 Gigabyte. Daarnaast is zijn facturen van mei, juni en juli 2018 wel aangekomen dus als er 4 weken voor 1 juli een email gestuurd was over de prijsverhoging had deze email gewoon aangekomen moeten zijn. "Blijft natuurlijk vervelend dat je dit blijkbaar over het hoofd hebt gezien." Ik heb niets over het hoofd gezien. Ik heb nooit een email gekregen over de prijsverhoging van juli 2018, daarom vraag ik ook om de verzend/ ontvangstbevestigingen. Echter waarom jij mij loopt te beschuldigen van allerlei dingen vind ik vreemd. Jij bent geen moderator dus jij hebt niets met dit probleem te maken. Ga alsjeblieft reageren op andere topics op dingen waar je wel verstand van hebt.
Al de bovenstaande berichten zijn geplaatste door klanten van Tele2. Er zijn ook moderatoren, die in dienst zijn van Tele2 op het forum aanwezig. Zij zijn te herkennen aan [naam] van Tele2. Zij springen vaak in op nog niet door de klanten opgeloste vragen.
Dank je WhTurner, ik was er vanuit gegaan dat Eric een moderator was vanwege de zin "We hebben op het forum inderdaad een hoop commentaar zien langskomen over deze tariegswijziging." Dit las ik als "wij tele2 moderators". Ik heb inmiddels mijn hierop berichten aangepast. Echter waarom Eric, gezien hij geen moderator is van tele2 en gezien de gebrekkige kennis die deze Eric heeft betreffende de telecommunicatie wet, zo fanatiek reageert op mijn berichten is mij een raadsel.
Reputatie 7
Badge +4
Directe klantenservice is er alleen telefonisch. Daar heb je het antwoord van Tele2 gehad. Hier op het forum praat je met andere klanten waarvan een aantal wat gepost hebben in dit topic. Je voert hier dus geen discussie met alleen Tele2 medewerkers. Moderators houden deze discussies in de gaten en pakken soms wat zaken op. Je ziet ze vanzelf verschijnen.
Tele2 geeft aan dat er veel mensen zijn die geen email hebben ontvangen over de prijsverhoging, dit blijkt een administratieve fout te zijn. Mijn abonnement word terug gezet naar het oude bedrag. Voor iedereen die hetzelfde probleem heeft, neem contact op met de consuwijzer en daarna met tele2 over dit probleem. De consuwijzer kan je namelijk precies vertellen hoe tele2 moet handelen bij een prijsverhoging, in tegenstelling tot bepaalde mensen hier op het forum.
Reputatie 4
Badge +1
Hallo,

Zou je ook nog je klantnummer aan je forum-account willen toevoegen zodat we het nog kunnen controleren!
We willen graag kijken of er fouten gemaakt zijn. Op dit moment geef je aan dat het pakket teruggezet gaat worden naar de oude prijs vanuit het forum kunnen we dat niet controleren zonder je klantgegevens.

Groetjes,

Mario van Tele2
Beste Mario,

Ik heb mijn klantnummer toegevoegd aan mijn account. Dat de prijs teruggezet zal worden naar de oude prijs, namelijk 27 euro per maand, heb ik op 19-07-18 bevestigd gekregen per email. Echter staat de nieuwe (onaangekondigde) prijs van 31 euro nog steeds weergegeven op MijnTele2 als te betalen maandbedrag! Dus ik ben zeer benieuwd wat voor bedrag Tele2 de aankomende maand zal gaan afschrijven...

Hoogachtend,
lordsomar
Reputatie 4
Badge +1
Hallo,

Ik heb het voor je nagekeken alle klanten zijn geinformeerd via een bericht! Het kan zijn dat het bericht gestuurd is naar je mijn tele2 mail.. Inplaats van het contact mailadres.
De wijziging is wel correct doogevoerd voor Tele2 en kan niet terugedraaid worden. Je geeft aan dat je niet geinformeerd bent en niet eens bent met de verhoging de klantenservice heeft al tweemaal een vergoeding ingevoerd voor het verschil van vier euro.

Mijn excuses maar het bedrag zal 31 euro blijven daarnaast heb je nog steeds het recht om je abonnement te beeindigen.

Groetjes,

Mario van Tele2
De wijziging is helemaal niet correct doorgevoerd door tele2, daarom is er ook tweemaal een vergoeding in het systeem gezet. Daarnaast is de email/ een bericht over de prijswijziging nooit gestuurd. Jullie kunnen de email namelijk niet terugvinden in jullie eigen systeem, dat heb ik via een email (die overigens wel aankwam) bevestigd gekregen. Raar dat u nu aangeeft dat alles "correct is doorgevoerd", als dat waar was hadden jullie namelijk nooit de extra kosten vergoed! Daarnaast heeft tele2 mijn oude contract voor internet + bellen in 2 contracten opgesplitst, zonder mijn toestemming of een bericht. Ook hebben jullie mijn telefoonnummer aan een andere provider gegeven maar moet ik wel betalen voor een telefoniecontract waar ik nooit voor getekend heb, waar nooit enig bericht over is gestuurd en wat ik niet kan gebruiken. Als tele2 blijft volhouden dat alles "correct is doorgevoerd" moeten jullie dat kunnen bewijzen. Dat bewijs bestaat niet, zoals uw collega's al per email hebben aangegeven. De afspraak die halverwege juli gemaakt was, wat ook per email bevestigd is, was dat tele2 de prijs zou terugzetten naar 27 euro. Nu komen jullie erop terug en willen jullie geld zien voor diensten die ik niet kan gebruiken en waar ik niet akkoord mee ben gegaan. Dat kan natuurlijk niet. Daarom zal ik hierover een klacht indienen bij de ACM en zal ik dit voor laten komen bij de geschillencommissie telecommunicatiediensten.
Reputatie 7
Badge +4
Je mocht ook kosteloos opzeggen van Mario. Dat recht heb je als de provider 1 zijdig de voorwaarden of prijs aanpast. In de zomerperiode hebben alle grote providers hun prijzen aangepast. Tele2 loopt in die lijn mee. Als je niet opzegt en gewoon blijft accepteer je het nieuwe bedrag.
Reputatie 6
Badge
Heb je je Tele2 e-mailadres (‘jouwaccount’@tele2.nl) al uitgelezen?
Reputatie 4
Badge +1
Zoals ik al eerder heb aangegeven: Het nieuwe bedrag blijft van kracht. De klantenservice kan de mail niet inzien dit klopt ook... Waarom? De klantenservice ziet alleen de systeemmails en automatische berichten! En voor prijswijziging zijn verschillende mails gemaakt omdat pakketen van elkaar verschillen, maar ze zijn wel verstuurd! Je blijf je recht behouden om het pakket op te zeggen wil je dat ook? Anders gaat het vanaf deze maand door met de nieuwe prijs.

En het rapporteren omdat je niet eens bent met mijn bericht 🙂 Het is door een andere collega nagekeken en het bericht is in orde bevonden.

De TIP van @pipodeclown : Heb je je Tele2 e-mailadres (‘jouwaccount’@tele2.nl) al uitgelezen? Dit kan je nog proberen.. Zoals ik ook al had gezegd kan zijn dat ie naar je Tele2 account verstuurd is.