SIP-telefonie met Internet Light van Tele2?

  • 3 mei 2019
  • 41 reacties
  • 11045 x bekeken

Ik stap over van Telfort naar Tele2 Internet Light en ben nieuw hier. Nu begin ik helaas bij voorbaat nattigheid te voelen want ik lees elders in dit forum dat het modem dat ik van Tele2 krijg (welke?) wellicht geen telefonie via SIP biedt. De Experiabox van Telfort deed dat wel.
Ik heb een abonnement bij Cheapconnect voor 2 telefoonlijnen dus ik moet toch iets werkend zien te krijgen, na de overstap.
Ik heb nog een werkende Fritz!Box Fon WLAN 7170 liggen, die ik destijds ook voor SIP kon gebruiken. Is het niet mogelijk om dit ding te gebruiken in plaats van het geleverde Tele2 modem? Het antwoord zal wel nee zijn. Maar heeft iemand hier er dan misschien ervaring mee of de 7170 achter het Tele2 modem geschakeld kan worden? Ik las iets over DMZ, en ook dat de 7170 dat niet kan...
Misschien zegt iemand dat mijn antwoorden allang zijn te vinden in dit forum, maar ik lees toch telkens kwesties die 1 of 2 jaar geleden speelden met een Technicolor modem. Misschien is er nu wel een heel andere modem van Tele2? (voor DSL, met Internet Light dus).

Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

41 reacties

Het is allemaal in het duister tasten beste T2user99. Dank je zeer voor je moeite. Maar ik stop ermee en ga nuttiger dingen doen. De Fritzbox gaat er tussenuit, spaart ook weer stroom.

Bedankt tot zover en sterkte aan lotgenoten. Een groet van Hans.

Aan Tele2 : topic mag dicht. Doen jullie toch nog íets.
Dingen die je nog kunt proberen :
1. zet technicolor weer in mode dat fritzbox het externe IP krijgt en verander in de fritzbox bij internet --> account Info --> Operating mode naar "Establish own Internet connection , en er onder No account info Requiered .

2. Reset fritzbox en sluit direct aan op de dsl lijn, Ga door de wizard en probeer B.V.B username Tele2@tele2.nl en password tele2.
Je hebt adsl dus zou er een DSL verbinding tot stand moeten komen , of je login geaccepteerd wordt is een ander verhaal .
P.S geef het wel even tijd , dit is wat in de log van mijn 7340 staat:
16.05.19 07:43:21 Internet connection established successfully. IP address: 82.xxx.xxx.xxx, DNS server: 62.58.xxx.xxx and 62.58.xx.xx, Gateway: 82.xxx.xxx.xxx, Broadband PoP: xxxxxx-xxx
16.05.19 07:43:10 PPPoE error: Timeout.
16.05.19 07:42:56 PPPoE error: Timeout.
16.05.19 07:42:42 PPPoE error: Timeout.
16.05.19 07:42:28 PPPoE error: Timeout.
16.05.19 07:42:14 PPPoE error: Timeout.
16.05.19 07:42:07 DSL is available (DSL synchronization exists with 13573/1024 kbit/s).

3. Een echte ATTA proberen, hier heb ik geen ervaring mee.

4. Een software sip programma op een pc

Heb je al een klacht ingediend bij de ACM?

Ja het is ellendig , vroeger had , een eigen modem en was alles open , nu KPN bijna alles heeft overgekocht gaat alles steeds meer op slot (in het nieuwe modem van Telfort kun je ook geen eigen sip gegevens meer kwijt.)
Gelukkig is er Europese regelgeving dat de provider info MOET verstrekken voor een eigen modem maar helaas hebben ze tot noch toe lak aan deze regelgeving.

P.S je weet dat je via cheapconnect login je nummers kunt doorverbinden naar je mobiel?
En je bij cheapconnect je nummer maar 1x mag registreren (dus als je Telfort lijn nog werkt en daar wordt aangemeld bent bij cheapconnect zal iedere poging via Tele2 mislukken.
Theo, bedankt voor je morele ondersteuning, en T2user99 voor nog weer een goede hint.

Ik heb de technicolor gereset en nu krijgt de Fritzbox niet meer dat externe IP-adres toegewezen (zie bijlage). Maar helaas, het maakt allemaal niks uit. Foutmeldingen blijven hetzelfde. Heb nog weer met dat Keep forwarding gespeeld, en ipv Netherlands Other country gekozen (met restart van de Fritzbox), maar noppes.

Ik denk, beste mensen, dat ik het ga opgeven. Ik zie dat er hier ontzettend veel mensen zitten te kijken naar deze draad, dus het leeft wel. De interesse en behoefte van de Tele2 gebruikers is er wel.

Het jaarcontract nu meteen al weer opzeggen (ben officieel pas vandaag aangesloten!) en een boete aanvechten, daar heb ik geen trek in. Dan maar het prepaid tegoed van Cheapconnect afschrijven en alleen nog mobiel gaan bellen. Fritzbox weer in de kast. En als het jaar voorbij is, meteen vertrekken bij Tele2 en elders het nog eens proberen.

Wat een verschrikkelijk minpunt van Tele2. En dan kan eric het wel opnemen voor Tele2, maar dit moest niet mogen. Dit moest niet nodig zijn. Bij Telfort kreeg ik ook wel nul technische support, maar daar werkte het gewoon, zowel via ADSL als glasvezel. Mensen bezint eer u begint bij Tele2. Alles is kennelijk dichtgetimmerd en je zoekt het maar uit.

Er staat boven mijn berichten heel lollig nu 'Blijvertje', nou .... dat zullen we nog wel 'ns zien!
Nu verwar je mij, ik schrijf in het begin dat het bij mij werkt ZONDER aanpassingen in het modem dat de internet verbinding maakt.
In dit geval dus geen extern IP en geen port forwards en ik was in de veronderstelling dat je zo aan het testen was.

Dus probeer eens fritzbox uit technicolor RESET (geen reboot) .
Wacht tot de technicolor weer een connectie heeft en zet de fritzbox aan.
Als die klaar is met opstarten zou hij op een IP uitgedeeld door de technicolor bereikbaar moeten zijn (192.168.178.21 of 22 ofzo).
Reputatie 6
Badge +1
Je komt er wel uit. Als dit klaar is kun je een gebruiksaanwijzing maken voor het forum!

Succes ermee!
Het is ITU-T G.992.5 Annex A (ADSL2+ over POTS) zegt de Technicolor.

Ik ben nu even in de war over je opmerkingen over het publieke IP-adres 87.208.enz. Ik was in de veronderstelling dat dat doorgekoppeld moest worden naar de Fritzbox, wil je überhaupt internetverbinding hebben via de Fritzbox, maar nu weet ik het ook niet meer. Blijkbaar hoeft dat niet, of sterker: moet dat niet? En die portforwarding van poort 5070 naar de Fritzbox zoals in de plaatjes die ik in mijn vorige bericht stuurde, zou dat ook niet nodig of niet de bedoeling zijn?

En serieus, ik kon tot ik vandaag jouw exportfile installeerde alleen maar de web-interface van de Fritzbox krijgen via 87.208.enz en dus niet via de standaardadressen 192.168.enz of 169.254.enz.

Wat een afgrijselijk gedoe is dit, het is dat ik als zzp'er meer tijd dan geld heb. Ik ga er nu eerst maar weer een nachtje over slapen/van wakker liggen... Overigens nogmaals welbedankt hoor T2user99!
Jammer!

Dus de technicolor geeft een extern iP ?? dan zul je in die mode NAT en Firewall van de fritz aan moeten zetten.
Dus niet shared maar "Establish own Internet Connection" en "no account info required"
het klopt ook dat je de fritz dan alleen via 192.168.178.1 kunt bereiken er is namelijk geen externe DNS server .

Geeft de web interface van de technicolor info over je dsl lijn (is het ADSL of VDSL of VVDSL)
In het eerste geval is de fritz direct op de lijn niet kansloos , in de andere 2 gevallen wel.
T2user99, bedankt voor de exportfile, het is mij gelukt om hem binnen te halen en aan te passen voor mijn telefoonnummers. Je had trouwens ook sip.cheapconnect.net in deze setup, niet .nl.

Maar... het werkt nog steeds niet. Zelfde foutmeldingen als eerst: remote host reports reason for error 401, geen groen bolletjes.

Wat wel opvallend is, is het volgende. Ik heb in de technicolor weer ingesteld dat het publieke IP-adres (87.208.enz) wordt doorgegeven aan de 'unknown-enz' oftewel de Fritzbox. Dat IP-adres zie je ook in het overzichtsscherm van de Fritzbox, net als eerst. Maar toen moest ik ook de web-interface benaderen via dat IP-adres, en nu opeens weer gewoon via de 192.168.178.1, apart.

Verder heb ik, omdat het niet werkte, maar weer een portforwarding naar de Fritzbox in de technicolor gezet, nu voor poort 5070, zie bijlage. Maakt allemaal niets uit, het werkt niet.

Wat ik ook nog heb geprobeerd: in jouw gegevens stond 'Keep port forwarding of the Internet router enabled for Internet telephony' niet aangevinkt, maar aanvinken en op 30 sec. zetten, zoals ik eerst ook had, maakt ook al geen verschil.

Hopeloos.
Nou via Cheapconnect kom ik ook al geen steek verder, die zeggen ook niks te weten over de instellingen op een Fritzbox, klaar. Niet eens of je nou 053enz moet opgeven of 3153enz. Het valt ook niet mee. Alles is voorgekookt en wat daarbuiten valt zoek je zelf maar uit... of het nu Tele2 is of Cheapconnect. Slimme jongens dat ze via een forum de technische klantenservice effectief afschuiven op behulpzame medegebruikers.
Oh dat had ik inderdaad verkeerd begrepen. Dat wil ik dan wel graag proberen ja.

Misschien is wel een probleem dat ik de laatste (niet-officiële) firmware erop heb staan. Maar wie weet jij ook wel 🙂
Ik denk dat je mij verkeerd begrepen hebt ik kan je zo via de mail een export bestand sturen die je op je fritzbox kunt importeren ,Nummers en paswoorden invullen en testen maar.
Hier zijn geen kosten aan verbonden.
Poort veranderen gaat inderdaad niet via de web interface .
Inderdaad, ik ga er nu (een beetje) vanuit, dat de inloggegevens correct zijn en ook dat de technicolor goed staat ingesteld. Hoewel.... niks is zeker, en ik ben vandaag echt de hele dag aan het proberen geweest, uiteindelijk zonder goed resultaat dus. Ik vroeg me al af, wat vervelender is: als het helemaal niet werkt, of als het heel even wél heeft gewerkt om onduidelijke reden maar daarna niet meer te reproduceren is...

Ik heb Keep port forwarding... nu op 30 sec. staan (eerst op het max. van 5 min.) want ik had ergens gelezen dat dat ook nog uit kan maken. Het is werkelijk koffiedik kijken allemaal.

Ik heb ook al gezocht hoe ik op de Fritz!Box een andere poort kan instellen maar dat is niet zo simpel te doen. Dus in dat opzicht zal ik je aanbod onthouden. Maar ik wil liefst gebruik maken van wat ik toch al heb, en er niet opnieuw kosten aan gaan maken, dus wie weet probeer ik toch mijn Fritz!Box ook wel om te bouwen.

Overigens zie ik bij Cheapconnect nergens hoe dat werkt met die poorten, ik bedoel of je er iets voor moet instellen aan hun kant. En als ik in het forum daar zoek op Tele2 vind ik ook niet veel. Kennelijk ben ik een buitenbeentje met mijn wens om via Tele2 en Cheapconnect te kunnen bellen.
Ik gebruik geen Area codes , die vakjes zijn bij mij dus gewoon leeg (behalve een 0 bij advanced) de country code staat gewoon on Nederlands.
Mij is opgevallen dat veel veranderingen pas werken als je de box reboot.
Dus alle vakjes leeg en opnieuw opstarten is een poging waard.

Je weet nu in ieder geval zeker dat je login gegevens correct zijn.

De optie "Keep port forwarding of the Internet router enabled for Internet telephony " net boven die "Location Information" zou ook nuttig kunnen zijn.

Ik heb een werkende configuratie voor de 7170 met een alternatieve poort 5070 I.P.V 5060 , als je die wilt proberen stuur maar een prive bericht met je e-mail adres.
Mensen, laatste nieuws, ik had de twee SIP-accounts daarnet even werkend, althans de Fritz!Box gaf aan dat ze registered waren. Maar nu niet meer. Wat had ik precies gedaan?

Lastig te zeggen. Ik dacht ik voer de areacode even in, dat had ik nog niet gedaan (zie een van de eerdere afbeeldingen) maar gebruikte per ongeluk 31 ipv 53. Maar daarna kon je dat in dat scherm niet meer herstellen. Toen over naar Advanced Settings. Daar kun je de country code en area code opgeven, maar ook gewoon een landsnaam. Die stond al op Netherlands. Ik dacht, ik verander dat eens in 'Other country', waarna de countrycode en areacode vakjes leeg werden. Na op 'Apply' klikken zei de Fritz!Box dat hij helemaal opnieuw moest opstarten. En daarna voila: groene bolletjes bij de internettelefoons in het overzichtsscherm!

Maar ja ik wilde toch gewoon countrycode en areacode opgeven, en heb het land weer naar Netherlands gezet. Nu hoefde hij niet meer opnieuw op te starten blijkbaar, maar de groene bolletjes waren weer uit en bleven uit wat ik ook deed. Geen idee wat ik nou die eerste keer precies heb gedaan. Ik heb ook nog een keer 'Other country' opgegeven en zelf opnieuw opgestart, maar geen effect.

Maar, ik ben blij gezien te hebben dat het misschien geen verbindingsprobleem, maar een instellingsprobleem is, althans daar lijkt het op. Ik ben zo helder geweest even een screenshot te maken toen het werkte, anders geloven jullie mij niet 😉 Rara wat is er toch aan de hand?

3153enz is het 'gewone' telefoonnummer, zoals het ook in de SIP account info van CheapConnect staat als username. De 31 staat voor Nederland en (0)53 voor Enschede, waar ik woon.

Apart dat het bij jou anders is. Heb jj (of iemand anders hier, die ook bij CheapConnect zit) geen gewone nummers waarmee het format vergeleken kan worden? Volgens mij heb ik al sinds jaar en dag zonder problemen 3153enz.

Ik meen dat ik trouwens ook allang voor de zekerheid even 053enz heb geprobeerd voor het internetnummer, in plaats van 3153enz dus, maar ook zonder resultaat.
Ik heb voor registrar wel sip.cheapconnect.nl , ze komen hier bijde uit op 185.29.203.27 .

31534XXXXX is je netnummer 0315 of is de 31 het land nummer ??
Dat nummer lijkt in ieder geval niet goed voor 0315 zou dat 31315xxxxxx moeten zijn niet 10 maar 11 getallen .
Die 777 nummers zijn cheapconnect extra nummers waar je er 2 van kunt krijgen.

Use internet number for registration heb ik ook al geprobeerd, maar dat werkte niet en is ook niet de bedoeling denk ik. En DTMF transmission automatisch of RTP/in-band instellen maakt ook niet uit.

Even voor T2user99, je noemt hierboven sip.cheapconnect.nl als registrar, maar dat moet toch sip.cheapconnect.net zijn? En misschien ben ik wereldvreemd aan het worden, maar hoezo begint je username met 777? Bij mij is de username 31534XXXXX. Zo staat het ook in mijn SIP-account info bij Cheapconnect.

Maar het werkt nog steeds niet. In de eventlog staat telkens weer "Registration of internet number 31534etc failed. Remote site reports reason for error 401", en dat voor beide nummers.

Ik zal eens een screenshot maken van de internettelefonie-instelling op de Fritz!Box.
Bedankt T2user99 en eric voor jullie tips en opmerkingen. ik heb net eindelijk de Fritz!Box weer in het gareel gekregen, maar vraag me niet wat voor vreemde toeren ik heb uitgehaald daarvoor. Uren mee zoet geweest.

Nu zit de Fritz dus weer achter de technicolor. Nu dus weer terug naar het sipverhaal.

Ik ben nog wel even benieuwd eric, waarom zo'n ATA-convertor die jij adviseert eenvoudiger of beter is dan de Fritz!Box? Daar zul je toch dezelfde registratie-, portforwarding- en weet ik wat voor problemen mee hebben? Of gaat het dan zeker werken? Heb jij zo'n Cisco achter een technicolor/MediaAccess TG789bvn?
Reputatie 7
Badge +4
Dus nu in godsnaam toch maar weer terug naar de Fritz!Box achter de technicolor, als ik der Fritz weer tot leven kan wekken (niet dat hij kapot is, want de WiFi staat bijv. gewoon in de lucht). Ik zag nergens een hard reset knopje dus nu moet ik eerst daar weer mee aan de gang...

Tja en daarna ga ik het nog eens proberen met de sip, maar ik had dat volgens mij wel goed staan (vergelijkbaar met wat jij aangeeft). Maar kijk eens terug naar de eerste reactie hierboven van eric, die verwachtte kennelijk ook dat er méér nodig was. Voor mij is het toch behoorlijk koffiedik kijken hoor. Nou ja, ik geef nog niet op. Wederom, wordt vervolgd.

Oh ja, wat trouwens ook iets bijzonders is, ik las dat het powerledje van de technicolor niet continu rood hoort te branden, zoals hij bij mij doet. Maar anderen hadden net als ik continu rood, terwijl het toch goed werkt. (De internetverbinding als zodanig, bedoel ik.) En, schreef iemand, als je de wifi uitzet dan brandt het powerledje helemaal niet meer (terwijl het apparaat dus wél gewoon aanstaat en werkt). Nou ook vreemd want bij mij dus wel. Je weet gewoon niet meer waar je van op aan kunt...


Dit is precies waarom Tele2 helpdesk geen ondersteuning geeft aan dit soort truken. Ben je IT nerd, dan fix je het (met behulp van vrienden/kennissen en een forum). Maar uiteindelijk zal bij elk probleem wat je mogelijk nog ervaart de helpdesk eerst vragen alle onbekende zaken ervan af te halen..

Als hulp geef ik nog aan dat een ATA convertor (Cisco SPA112), misschien op Marktplaats, een eenvoudiger idee is dan een router achter een router.
De fritzbox sloop je niet zo snel !
Reset knopje is er inderdaad niet , hiervoor gebruik je een telefoon op FON1 (of FON2) bellen #991*15901590*
Er bestaat ook een recovery firmware!

Je zou na een reset de fritz nog een keer direct op de lijn kunnen proberen , het maken van een adsl verbinding zou geen problemen op moeten leveren.
Heb je een 14 tekens lang wachtwoord in je Tele2 welkoms brief ?? misschien een PPoE wachtwoord.

P.S het standaard IP van een fritz = 192.168.178.1 (zou ook tot web interface moeten komen)
Meen gelezen te hebben dat bij Tele2 een rood lampje normaal is als je geen T.V abbo hebt.
Tja vreemde dozen die provider modems .
Ik ben er nog druk mee aan het experimenteren. Op dit moment zit ik weer even via de kale technicolor, want het lijkt wel of ik m'n Fritz!Box 'gebrickt' heb, ik krijg met geen mogelijk meer toegang tot de UI. Ik heb namelijk toch nog eens geprobeerd om de Fritz!Box rechtstreeks aan te sluiten, dus i.p.v. de technicolor. Ik had gelezen dat dat misschien tóch mogelijk was. Nou, van alles geprobeerd maar het is mij niet gelukt. Dus nu in godsnaam toch maar weer terug naar de Fritz!Box achter de technicolor, als ik der Fritz weer tot leven kan wekken (niet dat hij kapot is, want de WiFi staat bijv. gewoon in de lucht). Ik zag nergens een hard reset knopje dus nu moet ik eerst daar weer mee aan de gang...

Tja en daarna ga ik het nog eens proberen met de sip, maar ik had dat volgens mij wel goed staan (vergelijkbaar met wat jij aangeeft). Maar kijk eens terug naar de eerste reactie hierboven van eric, die verwachtte kennelijk ook dat er méér nodig was. Voor mij is het toch behoorlijk koffiedik kijken hoor. Nou ja, ik geef nog niet op. Wederom, wordt vervolgd.

Oh ja, wat trouwens ook iets bijzonders is, ik las dat het powerledje van de technicolor niet continu rood hoort te branden, zoals hij bij mij doet. Maar anderen hadden net als ik continu rood, terwijl het toch goed werkt. (De internetverbinding als zodanig, bedoel ik.) En, schreef iemand, als je de wifi uitzet dan brandt het powerledje helemaal niet meer (terwijl het apparaat dus wél gewoon aanstaat en werkt). Nou ook vreemd want bij mij dus wel. Je weet gewoon niet meer waar je van op aan kunt...
In de fritzbox staan nu de firewall en nat uit dus port forwads hebben hier totaal geen effect.
Meestal geven dichte poorten andere problemen!

Heb je de fritzbox werkend gehad met deze instellingen op je Telfort lijn?

Zo ja , probeer eens een poort van de technicolor in dmz te zetten en de fritzbox op deze poort (p.s wifi uit en geen pc aan de fritzbox , je loopt een risico ,alle poorten open en geen firewall )
Dit alleen tijdelijk om te zien of mogelijk port forwards en of firewall rules een oplossing kunnen zijn.

Zo nee , dan denk ik dat je voip instellingen nog niet helemaal goed staan.
Ik heb : Other Provider
Internet number : 777********

Account info
user name : 777********
Password : ....
Password confirmation : ....
Registrar : sip.cheapconnect.nl
DTMF transmission : RTP or in-band

De rest is niet ingevuld en dat werkt bij mij (achter een fritz 7340) .

Wat staat er in de log van de fritzbox ?