SIP-telefonie met Internet Light van Tele2?

• 3 mei 2019
  • 41 reacties
  • 10248 x bekeken

Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

41 reacties

Ik heb voor registrar wel sip.cheapconnect.nl , ze komen hier bijde uit op 185.29.203.27 .

31534XXXXX is je netnummer 0315 of is de 31 het land nummer ??
Dat nummer lijkt in ieder geval niet goed voor 0315 zou dat 31315xxxxxx moeten zijn niet 10 maar 11 getallen .
Die 777 nummers zijn cheapconnect extra nummers waar je er 2 van kunt krijgen.
3153enz is het 'gewone' telefoonnummer, zoals het ook in de SIP account info van CheapConnect staat als username. De 31 staat voor Nederland en (0)53 voor Enschede, waar ik woon.

Apart dat het bij jou anders is. Heb jj (of iemand anders hier, die ook bij CheapConnect zit) geen gewone nummers waarmee het format vergeleken kan worden? Volgens mij heb ik al sinds jaar en dag zonder problemen 3153enz.

Ik meen dat ik trouwens ook allang voor de zekerheid even 053enz heb geprobeerd voor het internetnummer, in plaats van 3153enz dus, maar ook zonder resultaat.
Mensen, laatste nieuws, ik had de twee SIP-accounts daarnet even werkend, althans de Fritz!Box gaf aan dat ze registered waren. Maar nu niet meer. Wat had ik precies gedaan?

Lastig te zeggen. Ik dacht ik voer de areacode even in, dat had ik nog niet gedaan (zie een van de eerdere afbeeldingen) maar gebruikte per ongeluk 31 ipv 53. Maar daarna kon je dat in dat scherm niet meer herstellen. Toen over naar Advanced Settings. Daar kun je de country code en area code opgeven, maar ook gewoon een landsnaam. Die stond al op Netherlands. Ik dacht, ik verander dat eens in 'Other country', waarna de countrycode en areacode vakjes leeg werden. Na op 'Apply' klikken zei de Fritz!Box dat hij helemaal opnieuw moest opstarten. En daarna voila: groene bolletjes bij de internettelefoons in het overzichtsscherm!

Maar ja ik wilde toch gewoon countrycode en areacode opgeven, en heb het land weer naar Netherlands gezet. Nu hoefde hij niet meer opnieuw op te starten blijkbaar, maar de groene bolletjes waren weer uit en bleven uit wat ik ook deed. Geen idee wat ik nou die eerste keer precies heb gedaan. Ik heb ook nog een keer 'Other country' opgegeven en zelf opnieuw opgestart, maar geen effect.

Maar, ik ben blij gezien te hebben dat het misschien geen verbindingsprobleem, maar een instellingsprobleem is, althans daar lijkt het op. Ik ben zo helder geweest even een screenshot te maken toen het werkte, anders geloven jullie mij niet 😉 Rara wat is er toch aan de hand?

Ik gebruik geen Area codes , die vakjes zijn bij mij dus gewoon leeg (behalve een 0 bij advanced) de country code staat gewoon on Nederlands.
Mij is opgevallen dat veel veranderingen pas werken als je de box reboot.
Dus alle vakjes leeg en opnieuw opstarten is een poging waard.

Je weet nu in ieder geval zeker dat je login gegevens correct zijn.

De optie "Keep port forwarding of the Internet router enabled for Internet telephony " net boven die "Location Information" zou ook nuttig kunnen zijn.

Ik heb een werkende configuratie voor de 7170 met een alternatieve poort 5070 I.P.V 5060 , als je die wilt proberen stuur maar een prive bericht met je e-mail adres.
Inderdaad, ik ga er nu (een beetje) vanuit, dat de inloggegevens correct zijn en ook dat de technicolor goed staat ingesteld. Hoewel.... niks is zeker, en ik ben vandaag echt de hele dag aan het proberen geweest, uiteindelijk zonder goed resultaat dus. Ik vroeg me al af, wat vervelender is: als het helemaal niet werkt, of als het heel even wél heeft gewerkt om onduidelijke reden maar daarna niet meer te reproduceren is...

Ik heb Keep port forwarding... nu op 30 sec. staan (eerst op het max. van 5 min.) want ik had ergens gelezen dat dat ook nog uit kan maken. Het is werkelijk koffiedik kijken allemaal.

Ik heb ook al gezocht hoe ik op de Fritz!Box een andere poort kan instellen maar dat is niet zo simpel te doen. Dus in dat opzicht zal ik je aanbod onthouden. Maar ik wil liefst gebruik maken van wat ik toch al heb, en er niet opnieuw kosten aan gaan maken, dus wie weet probeer ik toch mijn Fritz!Box ook wel om te bouwen.

Overigens zie ik bij Cheapconnect nergens hoe dat werkt met die poorten, ik bedoel of je er iets voor moet instellen aan hun kant. En als ik in het forum daar zoek op Tele2 vind ik ook niet veel. Kennelijk ben ik een buitenbeentje met mijn wens om via Tele2 en Cheapconnect te kunnen bellen.
Ik denk dat je mij verkeerd begrepen hebt ik kan je zo via de mail een export bestand sturen die je op je fritzbox kunt importeren ,Nummers en paswoorden invullen en testen maar.
Hier zijn geen kosten aan verbonden.
Poort veranderen gaat inderdaad niet via de web interface .
Oh dat had ik inderdaad verkeerd begrepen. Dat wil ik dan wel graag proberen ja.

Misschien is wel een probleem dat ik de laatste (niet-officiële) firmware erop heb staan. Maar wie weet jij ook wel 🙂
Nou via Cheapconnect kom ik ook al geen steek verder, die zeggen ook niks te weten over de instellingen op een Fritzbox, klaar. Niet eens of je nou 053enz moet opgeven of 3153enz. Het valt ook niet mee. Alles is voorgekookt en wat daarbuiten valt zoek je zelf maar uit... of het nu Tele2 is of Cheapconnect. Slimme jongens dat ze via een forum de technische klantenservice effectief afschuiven op behulpzame medegebruikers.
T2user99, bedankt voor de exportfile, het is mij gelukt om hem binnen te halen en aan te passen voor mijn telefoonnummers. Je had trouwens ook sip.cheapconnect.net in deze setup, niet .nl.

Maar... het werkt nog steeds niet. Zelfde foutmeldingen als eerst: remote host reports reason for error 401, geen groen bolletjes.

Wat wel opvallend is, is het volgende. Ik heb in de technicolor weer ingesteld dat het publieke IP-adres (87.208.enz) wordt doorgegeven aan de 'unknown-enz' oftewel de Fritzbox. Dat IP-adres zie je ook in het overzichtsscherm van de Fritzbox, net als eerst. Maar toen moest ik ook de web-interface benaderen via dat IP-adres, en nu opeens weer gewoon via de 192.168.178.1, apart.

Verder heb ik, omdat het niet werkte, maar weer een portforwarding naar de Fritzbox in de technicolor gezet, nu voor poort 5070, zie bijlage. Maakt allemaal niets uit, het werkt niet.

Wat ik ook nog heb geprobeerd: in jouw gegevens stond 'Keep port forwarding of the Internet router enabled for Internet telephony' niet aangevinkt, maar aanvinken en op 30 sec. zetten, zoals ik eerst ook had, maakt ook al geen verschil.

Hopeloos.
Jammer!

Dus de technicolor geeft een extern iP ?? dan zul je in die mode NAT en Firewall van de fritz aan moeten zetten.
Dus niet shared maar "Establish own Internet Connection" en "no account info required"
het klopt ook dat je de fritz dan alleen via 192.168.178.1 kunt bereiken er is namelijk geen externe DNS server .

Geeft de web interface van de technicolor info over je dsl lijn (is het ADSL of VDSL of VVDSL)
In het eerste geval is de fritz direct op de lijn niet kansloos , in de andere 2 gevallen wel.
Het is ITU-T G.992.5 Annex A (ADSL2+ over POTS) zegt de Technicolor.

Ik ben nu even in de war over je opmerkingen over het publieke IP-adres 87.208.enz. Ik was in de veronderstelling dat dat doorgekoppeld moest worden naar de Fritzbox, wil je überhaupt internetverbinding hebben via de Fritzbox, maar nu weet ik het ook niet meer. Blijkbaar hoeft dat niet, of sterker: moet dat niet? En die portforwarding van poort 5070 naar de Fritzbox zoals in de plaatjes die ik in mijn vorige bericht stuurde, zou dat ook niet nodig of niet de bedoeling zijn?

En serieus, ik kon tot ik vandaag jouw exportfile installeerde alleen maar de web-interface van de Fritzbox krijgen via 87.208.enz en dus niet via de standaardadressen 192.168.enz of 169.254.enz.

Wat een afgrijselijk gedoe is dit, het is dat ik als zzp'er meer tijd dan geld heb. Ik ga er nu eerst maar weer een nachtje over slapen/van wakker liggen... Overigens nogmaals welbedankt hoor T2user99!
Reputatie 5
Badge +1
Je komt er wel uit. Als dit klaar is kun je een gebruiksaanwijzing maken voor het forum!

Succes ermee!
Nu verwar je mij, ik schrijf in het begin dat het bij mij werkt ZONDER aanpassingen in het modem dat de internet verbinding maakt.
In dit geval dus geen extern IP en geen port forwards en ik was in de veronderstelling dat je zo aan het testen was.

Dus probeer eens fritzbox uit technicolor RESET (geen reboot) .
Wacht tot de technicolor weer een connectie heeft en zet de fritzbox aan.
Als die klaar is met opstarten zou hij op een IP uitgedeeld door de technicolor bereikbaar moeten zijn (192.168.178.21 of 22 ofzo).
Theo, bedankt voor je morele ondersteuning, en T2user99 voor nog weer een goede hint.

Ik heb de technicolor gereset en nu krijgt de Fritzbox niet meer dat externe IP-adres toegewezen (zie bijlage). Maar helaas, het maakt allemaal niks uit. Foutmeldingen blijven hetzelfde. Heb nog weer met dat Keep forwarding gespeeld, en ipv Netherlands Other country gekozen (met restart van de Fritzbox), maar noppes.

Ik denk, beste mensen, dat ik het ga opgeven. Ik zie dat er hier ontzettend veel mensen zitten te kijken naar deze draad, dus het leeft wel. De interesse en behoefte van de Tele2 gebruikers is er wel.

Het jaarcontract nu meteen al weer opzeggen (ben officieel pas vandaag aangesloten!) en een boete aanvechten, daar heb ik geen trek in. Dan maar het prepaid tegoed van Cheapconnect afschrijven en alleen nog mobiel gaan bellen. Fritzbox weer in de kast. En als het jaar voorbij is, meteen vertrekken bij Tele2 en elders het nog eens proberen.

Wat een verschrikkelijk minpunt van Tele2. En dan kan eric het wel opnemen voor Tele2, maar dit moest niet mogen. Dit moest niet nodig zijn. Bij Telfort kreeg ik ook wel nul technische support, maar daar werkte het gewoon, zowel via ADSL als glasvezel. Mensen bezint eer u begint bij Tele2. Alles is kennelijk dichtgetimmerd en je zoekt het maar uit.

Er staat boven mijn berichten heel lollig nu 'Blijvertje', nou .... dat zullen we nog wel 'ns zien!
Dingen die je nog kunt proberen :
1. zet technicolor weer in mode dat fritzbox het externe IP krijgt en verander in de fritzbox bij internet --> account Info --> Operating mode naar "Establish own Internet connection , en er onder No account info Requiered .

2. Reset fritzbox en sluit direct aan op de dsl lijn, Ga door de wizard en probeer B.V.B username Tele2@tele2.nl en password tele2.
Je hebt adsl dus zou er een DSL verbinding tot stand moeten komen , of je login geaccepteerd wordt is een ander verhaal .
P.S geef het wel even tijd , dit is wat in de log van mijn 7340 staat:
16.05.19 07:43:21 Internet connection established successfully. IP address: 82.xxx.xxx.xxx, DNS server: 62.58.xxx.xxx and 62.58.xx.xx, Gateway: 82.xxx.xxx.xxx, Broadband PoP: xxxxxx-xxx
16.05.19 07:43:10 PPPoE error: Timeout.
16.05.19 07:42:56 PPPoE error: Timeout.
16.05.19 07:42:42 PPPoE error: Timeout.
16.05.19 07:42:28 PPPoE error: Timeout.
16.05.19 07:42:14 PPPoE error: Timeout.
16.05.19 07:42:07 DSL is available (DSL synchronization exists with 13573/1024 kbit/s).

3. Een echte ATTA proberen, hier heb ik geen ervaring mee.

4. Een software sip programma op een pc

Heb je al een klacht ingediend bij de ACM?

Ja het is ellendig , vroeger had , een eigen modem en was alles open , nu KPN bijna alles heeft overgekocht gaat alles steeds meer op slot (in het nieuwe modem van Telfort kun je ook geen eigen sip gegevens meer kwijt.)
Gelukkig is er Europese regelgeving dat de provider info MOET verstrekken voor een eigen modem maar helaas hebben ze tot noch toe lak aan deze regelgeving.

P.S je weet dat je via cheapconnect login je nummers kunt doorverbinden naar je mobiel?
En je bij cheapconnect je nummer maar 1x mag registreren (dus als je Telfort lijn nog werkt en daar wordt aangemeld bent bij cheapconnect zal iedere poging via Tele2 mislukken.
Het is allemaal in het duister tasten beste T2user99. Dank je zeer voor je moeite. Maar ik stop ermee en ga nuttiger dingen doen. De Fritzbox gaat er tussenuit, spaart ook weer stroom.

Bedankt tot zover en sterkte aan lotgenoten. Een groet van Hans.

Aan Tele2 : topic mag dicht. Doen jullie toch nog íets.