SIP-telefonie met Internet Light van Tele2?

• 3 mei 2019
  • 41 reacties
  • 10247 x bekeken

Ik stap over van Telfort naar Tele2 Internet Light en ben nieuw hier. Nu begin ik helaas bij voorbaat nattigheid te voelen want ik lees elders in dit forum dat het modem dat ik van Tele2 krijg (welke?) wellicht geen telefonie via SIP biedt. De Experiabox van Telfort deed dat wel.
Ik heb een abonnement bij Cheapconnect voor 2 telefoonlijnen dus ik moet toch iets werkend zien te krijgen, na de overstap.
Ik heb nog een werkende Fritz!Box Fon WLAN 7170 liggen, die ik destijds ook voor SIP kon gebruiken. Is het niet mogelijk om dit ding te gebruiken in plaats van het geleverde Tele2 modem? Het antwoord zal wel nee zijn. Maar heeft iemand hier er dan misschien ervaring mee of de 7170 achter het Tele2 modem geschakeld kan worden? Ik las iets over DMZ, en ook dat de 7170 dat niet kan...
Misschien zegt iemand dat mijn antwoorden allang zijn te vinden in dit forum, maar ik lees toch telkens kwesties die 1 of 2 jaar geleden speelden met een Technicolor modem. Misschien is er nu wel een heel andere modem van Tele2? (voor DSL, met Internet Light dus).

Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

41 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Je kunt van het Tele2 modem niet de SIP to analog adapter gebruiken voor je eigen SIP accounts.
Als je geen telefonie van Tele2 afneemt kun je port Tel1 / Tel2 daarvan niet gebruiken.
Ook een eigen modem inplaats van het Tele2 modem is inderdaad niet mogelijk, je krijgt niet de credentials hiervoor aangeleverd.

Wat wel kan is dat je een eigen ATA adapter inzet, die moet je dan achter het modem plaatsen en eventueel voorzien van een STUN server adres om de poort open te krijgen. Of een port forwarding plaatsen in het Tele2 modem voor b.v. port 5060 zodra je de ATA adapter hebt voorzien van een vast IP adres.

Allemaal zaken die wel wat kennis met zich meebrengen, maar aan jouw post te merken komt dat wel goed.
Ik gebruik zelf een Cisco SPA112.
Eric, bedankt voor je antwoord. Helaas heb je niet verteld wat voor type modem Tele2 momenteel voor Internet Light uitlevert, maar misschien heb ik dat ook niet meer nodig, want ik zal er nog een weekendje over nadenken en dan misschien toch maar annuleren om alle rompslomp te voorkomen.
Want nee ik ben niet goed thuis in deze zaken, en ik las elders ook al over gedoe met die poort 5060...
Ik wilde bij Telfort weg omdat ze nu de prijs van vast internet opnieuw flink omhoog gooien (naar 35 euro glasvezel), maar zoveel scheelt het nou ook weer niet met Tele2 (25 euro DSL) dat het een hoop narigheid rechtvaardigt. DSL was op zich goed en snel genoeg voor mij (voorheen bij 12move/Telfort), maar als ik mijn telefoonnummers misschien niet kan gebruiken houdt het op.
Niet handig van Tele2 om zo'n situatie jarenlang te laten voortbestaan, zou ik denken.
Hallo hansfree,

Ik heb al 2 Jaar een eigen modem (fritzbox 7340 of 7360) op mijn Tele2 Internet Light Abbo en dat bevalt goed !
Het was destijds geleverd met een comtrend 2 modem hier is de pppoe data uit te halen, die heb je nodig om je aan te melden bij het (echte ) tele2 netwerk (https://tele2.gebruikers.eu/forum/viewthread.php?thread_id=1987).

Ik vermoed echter dat tele2 niet meer nieuw aansluit op dit netwerk en je op het KPN netwerk aangesloten wordt.

Geen idee of hier een eigen modem mogelijk is.
Je kunt je fritzbox(7170) ook instellen als ATTA , bij mij werkt dit zonder extra instellingen in mijn fritz 7340 (bij een telfort zyxel werkte het niet) , geen idee hoe het met de tele2 modems werkt.
Bij Cheapconnect mag je ook andere poorten gebruiken als 5060 niet bruikbaar is!

Eigenlijk zou volgens de Europese wetgeving alle providers de gegevens voor eigen apparatuur bekend moeten maken , maar het gebeurt niet (en ik geloof ook niet dat het nog ooit komt.)
Maar een klacht indienen bij de ACM kan geen kwaad .'

Ik vindt het verschil wel behoorlijk groot voor mij is 120 euro per jaar niet niets!!

Succes met je moeilijke beslissingen !
Hi T2user99,

De enige reden dat ik de overstap wil maken is ook dat ik die 120 euro zou willen besparen... In ruil tegen een lagere snelheid via DSL, net als voorheen, voordat Telfort mij naar glasvezel verleidde (lees: DSL even duur of nog duurder maakte dan glasvezel). Tele2 is eigenlijk het enige alternatief om nog wat te besparen.

Maar nu lijkt het er dus op dat ik maar moet afwachten of ik mijn Cheapconnectnummers kan blijven gebruiken via Tele2. Op z'n minst heb ik dus twee apparaten nodig (het modem van Tele2, en de Fritz!Box daarachter geschakeld) die alle twee continu stroom staan te trekken wat ook al een minpunt is. En dan nog een hoop gedoe en geëxperimenteer met poorten, en misschien wel DNS en/of STUN-servers, DMZ-zones en wat al niet meer...

Het lijkt er trouwens op, dat jij in je eerste zin zegt dat je een Fritz!Box direct op de lijn hebt kunnen zetten, dus niet achter een modem van Tele2. Maar dat zal ik wel verkeerd begrijpen, vrees ik. Ik heb je link even bekeken maar echt dat gaat mij veel te ver. Je moet wel een expert zijn om dat allemaal te begrijpen. Bovendien vermoed ik dat de info van jaren geleden achterhaald zal zijn, en ik heb geen idee of ik er iets mee zou kunnen, met de hw en fw die ik van Tele2 ga krijgen..

Het gemakkelijkst is het om mijn telefoonnummers bij Cheapconnect maar helemaal op te geven en alleen nog mobiel te gaan bellen. Dan kan ik voor internet volstaan met alleen het Tele2-modem. Maar dat is dan weer zonde van mijn prepaid tegoed bij Cheapconnect van meer dan 30 euro (en dat krijg je niet terug).

Ik ben bang dat ik in godsnaam toch maar met hangende pootjes terug moet naar Telfort, om niet een hoop ellende te krijgen.

Ik zou willen dat er nu eens iemand van Tele2 zich zou melden en zou zeggen: Hans geen zorgen, we hebben tegenwoordig een andere modem/router en je kunt nu zonder problemen net als bij Telfort je sip telefoons aansluiten en instellen, welkom! Maar daar ga ik maar niet op wachten...
Reputatie 7
Badge +4
Fritzbox achter het modem van de internet provider zou moeten werken volgens de handleiding bij cheapconnect. https://www.cheapconnect.nl/hulp/manuals/?getmanual=1814

"
Er zijn 2 manieren om de FRITZ!Box correct aan te sluiten.
Is deze geleverd door uw internet provider dan zal deze meestal direct via de DSL/Tel poort aangesloten zijn waarbij de netwerk-configuratie niet meer nodig is.

In alle andere gevallen is de FRITZ!Box niet het modem of de router, maar word deze via de LAN 1 poort aangesloten, waarbij deze poort als WAN (Wide Area Network cq. Internet) zal worden gebruikt.
"
In jouw geval geldt dus optie 2.
Ja Eric, bedankt voor de moeite, maar dat deel snap ik nog wel, en die handleiding heb ik ook al wel gezien. Inderdaad optie 2. Het internet via het Tele2-modem en daarachter de Fritz!Box aan de praat krijgen zal wel lukken. Maar wat daarna komt, om de voip werkend te krijgen, dat is andere koek. En als niemand anders dat al werkend heeft wordt het een avontuur met onzekere uitkomst.
hansfree,

Inderdaad ik heb het Tele2 modem al jaren ongebruikt in de doos staan !
Het is niet zo moeilijk als het lijkt (voor de comtrend ) kwestie van configuratie uit modem opvragen , login strings zoeken en password converteren.

Helaas heeft blijven bij Telfort ook geen zekerheid een firmware upgarade of verandering van modem kan de sip functies buiten dienst stellen.
Wel is het daar en bij NLE gemakkelijk een eigen modem aan te sluiten ( DHCP ipv PPPoE ).

Ik denk dat het met een fritzbox niet al te ingewikkeld is het werkend te krijgen met sip erin en telefoons daaraan maar ik heb er geen ervaring mee.
Reputatie 5
Badge +1
Telfort is ook al afgelopen. Dat wordt nog sneller KPN dan tele2 T-mobile wordt.
Nou mensen, we gaan het toch meemaken! Ik heb niet geannuleerd en het pakket van Tele2 is onderweg lees ik. Dat gaat een hele uitzoekerij worden vooral om de voip draaiend te krijgen... Wish me luck 😉
Reputatie 5
Badge +1
Veel succes ermee! Je weet al waar je voor hulp moet zijn, dat scheelt al een stuk. Welk modem krijg je?
Geen idee wat voor modem. Dat heeft niemand me verteld. Tele2 reageert hier zelf blijkbaar niet, want ik heb diezelfde vraag hierboven al meermaals in de groep gegooid.
Nu hoop ik maar dat ik ten minste het internet als zodanig goed voor elkaar krijg, zodat ik vervolgens hier kan vragen en zoeken naarr voip. Anders heb ik een echt kip-ei probleem 🙂
Reputatie 5
Badge +1
Via de moderators kom je niet aan de meest technische oplossingen. Maar er zijn hier wel veel klanten met veel kennis. We horen het wel van jou. Zal wel tegen het weekend worden. Veel plezier ermee.
Even de status doorgeven: internet werkt al, en e-mail via Thunderbird ook. Tele2 is heel snel geweest met aansluiten want het zou eigenlijk pas 16 mei worden, en nu was het al een week eerder. De snelheid van dit internet via ADSL is niet bijster hoog (6 Mb/s down en 0.8 Mb/s up) maar goed genoeg voor mij. Ik merk bij het internetten en emailen niet eens veel verschil met mijn vorige internet van Telfort via glasvezel (30Mb/s up en down). So far so good!

Het modem is de technicolor TG789bvn. Werkte meteen goed, wifi prima bereik.

Maar nu dus het grote punt... hoe krijg ik mijn twee SIP-telefoonlijnen van CheapConnect weer online. Ik heb begrepen dat ik het technicolor modem niet kan vervangen door mijn oude Fritz!Box Fon WLAN 7170, want dan was het probleem misschien snel opgelost. Maar ik moet mijn Fritz!Box dus áchter de technicolor zien te schakelen begrijp ik, die dan alleen als modem moet gaan werken. En dan daarna een hoop gepruts met servers, poorten en van alles...

Het zal mij benieuwen of ik het draaiend krijg. Ik houd jullie geïnteresseerden op de hoogte (Tenminste, als de internetverbinding blijft werken!) Technische tips zijn welkom!
Reputatie 5
Badge +1
Welkom bij de club. Ik kan je daar niet mee helpen maar er is hier meer kennis aanwezig zoals je al gemerkt hebt. .
Sluit eerst je pc alleen aan op de fritzbox 7170 (netwerk kabel op lan2,3 of 4) !
Start de pc op en login op de fritzbox.
Ga naar Advanced Settings --> Internet --> Account Information , bij connection selecteer "Internet Connection via lan1" en Operating mode "Share existing ..." bevestigen!

Vervolgens een kabel verbinding maken tussen een poort van de technicolor TG789bvn en LAN 1 van je 7170.
Vermoedelijk moet de 7170 opnieuw opgestart worden om van de technicolor een IP te krijgen .
Vervolgens opnieuw inloggen op je 7170 (fritz.fonwlan.box) of IP dat door technicolor is uitgedeeld.

Nu moet je op zowel de 7170 als ook op je pc internet toegang hebben!

Vervolgens ga je naar Telephony ---> Internet Telephony waar je alle sip gegevens kunt invullen (tip DTMF op RTP or inband zetten voor keuze menus ) .
Na invoer weer bevestigen.
Als het goed is heb je nu een groene punt bij je nummer en kun je bellen en gebeld worden.

succes
Dank je T2user99, het is mij al gelukt om internet via de Fritz!Box te krijgen, maar voor het doorgeven van de voip moet je echt nog wel wat meer doen (volgens mij dan). Ik heb al gedaan wat jij hierboven beschrijft maar hoewel het op zich correct is, werkt het niet, de lijnen registreren zich eenvoudig niet.
Ik moet waarschijnlijk op z'n minst die poort 5060 (of een andere) forwarden, vanaf de technicolor of vanaf de Fritz!Box. Ik heb al wat zitten proberen via 'Permit Access' op de Fritz!Box maar het forwarden lukt me nog niet en ik ben ook niet zeker of het wel goed is wat ik doe. Ik zal misschien nog wel een of twee screenshot(s) laten zien van de punten waar ik vastloop. Maar eerst zelf nog wat zoeken en proberen.
En dan heb ik het nog niet eens over DNS- en STUN- servers of whatever, die misschien nodig zijn... Nee, hier ben ik nog niet zo snel mee klaar. Maar dat was mij ook al wel duidelijk geworden. Wordt vervolgd.
In de fritzbox staan nu de firewall en nat uit dus port forwads hebben hier totaal geen effect.
Meestal geven dichte poorten andere problemen!

Heb je de fritzbox werkend gehad met deze instellingen op je Telfort lijn?

Zo ja , probeer eens een poort van de technicolor in dmz te zetten en de fritzbox op deze poort (p.s wifi uit en geen pc aan de fritzbox , je loopt een risico ,alle poorten open en geen firewall )
Dit alleen tijdelijk om te zien of mogelijk port forwards en of firewall rules een oplossing kunnen zijn.

Zo nee , dan denk ik dat je voip instellingen nog niet helemaal goed staan.
Ik heb : Other Provider
Internet number : 777********

Account info
user name : 777********
Password : ....
Password confirmation : ....
Registrar : sip.cheapconnect.nl
DTMF transmission : RTP or in-band

De rest is niet ingevuld en dat werkt bij mij (achter een fritz 7340) .

Wat staat er in de log van de fritzbox ?
Ik ben er nog druk mee aan het experimenteren. Op dit moment zit ik weer even via de kale technicolor, want het lijkt wel of ik m'n Fritz!Box 'gebrickt' heb, ik krijg met geen mogelijk meer toegang tot de UI. Ik heb namelijk toch nog eens geprobeerd om de Fritz!Box rechtstreeks aan te sluiten, dus i.p.v. de technicolor. Ik had gelezen dat dat misschien tóch mogelijk was. Nou, van alles geprobeerd maar het is mij niet gelukt. Dus nu in godsnaam toch maar weer terug naar de Fritz!Box achter de technicolor, als ik der Fritz weer tot leven kan wekken (niet dat hij kapot is, want de WiFi staat bijv. gewoon in de lucht). Ik zag nergens een hard reset knopje dus nu moet ik eerst daar weer mee aan de gang...

Tja en daarna ga ik het nog eens proberen met de sip, maar ik had dat volgens mij wel goed staan (vergelijkbaar met wat jij aangeeft). Maar kijk eens terug naar de eerste reactie hierboven van eric, die verwachtte kennelijk ook dat er méér nodig was. Voor mij is het toch behoorlijk koffiedik kijken hoor. Nou ja, ik geef nog niet op. Wederom, wordt vervolgd.

Oh ja, wat trouwens ook iets bijzonders is, ik las dat het powerledje van de technicolor niet continu rood hoort te branden, zoals hij bij mij doet. Maar anderen hadden net als ik continu rood, terwijl het toch goed werkt. (De internetverbinding als zodanig, bedoel ik.) En, schreef iemand, als je de wifi uitzet dan brandt het powerledje helemaal niet meer (terwijl het apparaat dus wél gewoon aanstaat en werkt). Nou ook vreemd want bij mij dus wel. Je weet gewoon niet meer waar je van op aan kunt...
De fritzbox sloop je niet zo snel !
Reset knopje is er inderdaad niet , hiervoor gebruik je een telefoon op FON1 (of FON2) bellen #991*15901590*
Er bestaat ook een recovery firmware!

Je zou na een reset de fritz nog een keer direct op de lijn kunnen proberen , het maken van een adsl verbinding zou geen problemen op moeten leveren.
Heb je een 14 tekens lang wachtwoord in je Tele2 welkoms brief ?? misschien een PPoE wachtwoord.

P.S het standaard IP van een fritz = 192.168.178.1 (zou ook tot web interface moeten komen)
Meen gelezen te hebben dat bij Tele2 een rood lampje normaal is als je geen T.V abbo hebt.
Tja vreemde dozen die provider modems .
Reputatie 7
Badge +4
Dus nu in godsnaam toch maar weer terug naar de Fritz!Box achter de technicolor, als ik der Fritz weer tot leven kan wekken (niet dat hij kapot is, want de WiFi staat bijv. gewoon in de lucht). Ik zag nergens een hard reset knopje dus nu moet ik eerst daar weer mee aan de gang...

Tja en daarna ga ik het nog eens proberen met de sip, maar ik had dat volgens mij wel goed staan (vergelijkbaar met wat jij aangeeft). Maar kijk eens terug naar de eerste reactie hierboven van eric, die verwachtte kennelijk ook dat er méér nodig was. Voor mij is het toch behoorlijk koffiedik kijken hoor. Nou ja, ik geef nog niet op. Wederom, wordt vervolgd.

Oh ja, wat trouwens ook iets bijzonders is, ik las dat het powerledje van de technicolor niet continu rood hoort te branden, zoals hij bij mij doet. Maar anderen hadden net als ik continu rood, terwijl het toch goed werkt. (De internetverbinding als zodanig, bedoel ik.) En, schreef iemand, als je de wifi uitzet dan brandt het powerledje helemaal niet meer (terwijl het apparaat dus wél gewoon aanstaat en werkt). Nou ook vreemd want bij mij dus wel. Je weet gewoon niet meer waar je van op aan kunt...

Dit is precies waarom Tele2 helpdesk geen ondersteuning geeft aan dit soort truken. Ben je IT nerd, dan fix je het (met behulp van vrienden/kennissen en een forum). Maar uiteindelijk zal bij elk probleem wat je mogelijk nog ervaart de helpdesk eerst vragen alle onbekende zaken ervan af te halen..

Als hulp geef ik nog aan dat een ATA convertor (Cisco SPA112), misschien op Marktplaats, een eenvoudiger idee is dan een router achter een router.
Bedankt T2user99 en eric voor jullie tips en opmerkingen. ik heb net eindelijk de Fritz!Box weer in het gareel gekregen, maar vraag me niet wat voor vreemde toeren ik heb uitgehaald daarvoor. Uren mee zoet geweest.

Nu zit de Fritz dus weer achter de technicolor. Nu dus weer terug naar het sipverhaal.

Ik ben nog wel even benieuwd eric, waarom zo'n ATA-convertor die jij adviseert eenvoudiger of beter is dan de Fritz!Box? Daar zul je toch dezelfde registratie-, portforwarding- en weet ik wat voor problemen mee hebben? Of gaat het dan zeker werken? Heb jij zo'n Cisco achter een technicolor/MediaAccess TG789bvn?
Even voor T2user99, je noemt hierboven sip.cheapconnect.nl als registrar, maar dat moet toch sip.cheapconnect.net zijn? En misschien ben ik wereldvreemd aan het worden, maar hoezo begint je username met 777? Bij mij is de username 31534XXXXX. Zo staat het ook in mijn SIP-account info bij Cheapconnect.

Maar het werkt nog steeds niet. In de eventlog staat telkens weer "Registration of internet number 31534etc failed. Remote site reports reason for error 401", en dat voor beide nummers.

Ik zal eens een screenshot maken van de internettelefonie-instelling op de Fritz!Box.

Use internet number for registration heb ik ook al geprobeerd, maar dat werkte niet en is ook niet de bedoeling denk ik. En DTMF transmission automatisch of RTP/in-band instellen maakt ook niet uit.