beantwoord

Regelmatig storing internet met foutmelding: "concentrator not reachable". Hoe los ik dit op?

• 17 maart 2017
  • 28 reacties
  • 3951 x bekeken

Hallo,

Ik heb nu een aantal maanden internet van Tele2 en al die tijd heb ik regelmatig (vaak meerdere malen per dag) storing. Mijn modem is een Technicolor TG789bvn

Als ik bij zo'n storing inlog op het modem krijg ik doorgaans de volgende melding:
"Your DSL connection is down. Verify that your MediaAccess Gateway is correctly connected to your phone line. If the problem persists, check your documentation."

Vaak is dit op te lossen door op disconnect en vervolgens opnieuw op connect te klikken.
Een aantal keer per week is dit echter niet genoeg, de router probeert een tijdje om te verbinden en geeft vervolgens de volgende foutmelding:
"Connection could not be established: Concentrator not reachable" (zie screenshot)
In sommige gevallen krijg ik deze melding ook meteen zodra ik inlog.

Af en toe werkt het om volhardend te zijn en meerdere malen op de connect knop te klikken, maar vaak als ik deze melding krijg moet ik de router uit en weer aan zetten, meestal is de storing dan opgelost.

Voorzover ik in kan schatten liggen deze storingen met name aan de router/modem en niet aan de verbinding zelf. Ik ben er ondertussen een beetje klaar mee dat dit modem zo onbetrouwbaar is en zou dus graag een oplossing hebben.

Ik heb uiteraard een aantal dingen geprobeerd:
- Modem uit, tijd wachten, modem aan (zeer vaak)
- Reset naar fabrieksinstellingen (keer of 5)
- Router aan een kortere kabel, direct in de meterkast

Jammer genoeg blijft het probleem bestaan.

Verdere info:
- Het lokale netwerk in huis blijft gewoon werken en de storing doet zich zowel op wifi als ethernet voor.
- De storing lijkt onafhankelijk van de hoeveelheid dataverkeer
- Tijdstip lijkt weinig uit te maken

Heeft iemand een idee wat de oorzaak is van deze storing en hoe dit op te lossen valt?
icon

Beste antwoord door JeroenKr 10 april 2017, 22:01

Bedankt Bianca,

De monteur van KPN is vanochtend langs geweest. Hij heeft alles doorgemeten, zowel buiten als binnen. Het signaal is volgens hem overal goed.

Op ons KPN aansluitpunt zaten 2 kabels aangesloten, die van de router en een ongebruikte telefoonlijn. Die telefoonlijn was volgens hem mogelijk de oorzaak van het probleem, omdat die voor storing kan zorgen. De 2e lijn is nu dus los gehaald en als dat het probleem niet heeft opgelost kan het volgens hem alleen nog aan het modem liggen.

Hopelijk blijkt dit de oplossing, ik ga de uptime de komende dagen goed in de gaten houden.
Bekijk origineel bericht

Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

28 reacties

Reputatie 5
Badge +2
Hey Jeroen,

Welkom op het forum! 🙂

Allereerst is het geweldig om te zien dat je gelijk al zo'n duidelijk beschrijving hebt gegeven van het probleem. Top! Wat betreft dit issue denk ik dat het handig is om met de klantenservice te bellen of te wachten tot een moderator reageert. Dit heeft meer te maken met de connectie tussen het modem en de wijkcentrale. Kunnen wij in principe weinig tot niets mee als mede-klanten zijnde.

In principe wat die melding betekent, is dat het modem geen connectie meer kan maken met het datanetwerk van Tele2. Dit kan af en toe liggen in de DSLAM van KPN die in de centrale staat. Maar soms komt het voor dat het modem gewoonweg overleden is. Het lijkt me sterk dat dit in de POP of BRAS ligt... dan zouden er inmiddels veel meer klanten moeten zijn die hierover klagen.

Kijkend naar de snelheid die het modem op dit moment haalt, vermoedt ik persoonlijk dat het aan de DSLAM van KPN ligt. Een profiel van 14 om 38 zie je niet zo reusachtig vaak en het zou me ook niks verbazen als deze snelheid bij jouw nogal schommelt.

Dit kan een medewerker onderzoeken voor je in ieder geval 🙂

Ik hoop dat je wat aan deze info hebt. Zoniet dan hoor ik het graag!
Badge +1
Hey Jeroen,

Welkom op ons forum!

Allereerst sluit ik me aan bij wat Baarddraakje zegt. Dit lijkt inderdaad te maken te hebben met de connectie tussen de wijkcentrale en je modem. Ik zie dat het modem inmiddels bijna 3 dagen aan het stroom staat maar het signaal maar 3 uur actief is. Dit betekend dat de verbinding is weggevallen. Het vermoeden is dan ook een instabiele lijn. Om er zeker van te zijn dat de oorzaak buitenshuis ligt en voor ik een monteur aanstuur wil ik graag nog een aantal dingen weten. Heb je het modem in de meterskast staan? Hoe lang is de kabel tussen je modem en het aansluitpunt?

Ik hoor het graag!

Groetjes,
Bianca
Ik had vandaag en gisteren meerdere keren hetzelfde probleem (eigenlijk voor het eerst sinds de aansluiting in 2011). Ik heb hetzelfde modem als gebruiker JeroenKr. Ik heb niet, zoals hij, tijdens de storing ingelogd op het modem, maar zag wel dat op het modem zelf het indicatielampje bij "Internet" uit stond (het werd daarna even rood en nu alweer een tijdje groen).
Ik heb nu weer de storing. Inderdaad, na inloggen op modem, is de foutmelding: "Concentrator not reachable".
Badge +1
@Casparus speelt de storing nog steeds? Mocht je nog problemen ervaren en mocht ik je iets voor je kunnen betekenen wil je dan een eigen topic starten? 😳 Anders gaan er misschien dingen door elkaar lopen.

Groetjes,
Bianca
Hey Bianca en Baarddraakje,

Bedankt voor jullie antwoorden!

De laatste dagen heb ik inderdaad ook erg veel problemen gehad, ik heb de router regelmatig opnieuw op moeten starten en de verbinden is vaak traag, voornamelijk bij het laden van websites, bij downloaden en streamen lijkt de snelheid wel oké.

Op dit moment staat het modem in de meterkast met de bijgeleverde kabel (2meter?) om te testen of dit de problemen verminderd, maar het lijkt alleen maar erger geworden. Ik moet vaker opnieuw verbinden of herstarten en het werkt ook niet altijd in een keer.
Normaal gesproken staat het modem echter in een andere ruimte waar ook een telefoonaansluiting is (kabel zal ongeveer 8m zijn denk ik). Dit omdat in mijn meterkast om een of andere reden geen stopcontact is en omdat ik in de andere ruimte een desktop via een ethernetkabel aan het modem verbind.
Reputatie 5
Badge +2
Hey Jeroen,

Goed om te horen dat je in ieder geval al het modem in de meterkast hebt neergezet. Ik vermoed dat daar dus het " hoofdpunt " van KPN zit. Op deze manier testen weet je namelijk zeker dat het niet aan de kabels van het huis zelf ligt. De kabel van 8 meter die dus naar een andere ruimte loopt is jouwn eigendom vandaar!

Ik denk dat het handigste is dat Bianca, of een andere moderator, in dit geval bij KPN even aan de bel voor je trekt. Ik zal even een andere moderator voor je een por geven aangezien Bianca maandag pas weer aanwezig is 🙂
Reputatie 5
Badge +3
Bij mij weten heeft Tele2 ook vaak een eigen DSLAM staan in de tel.centrales, dus om ervan uit te gaan dat Tele2 alleen maar gebruik maakt van KPN apparatuur is niet aannemelijk.
Reputatie 5
Badge +2
Dit gebeurt alleen op ADSL lijnen Help2014. Op de VDSL en VVDSL lijnen heeft Tele2 zelf geen apparatuur in de centrales staan. Dit zou juist jij als monteur van " de grootste van NL " moeten weten. Of zit je tegenwoordig alleen nog maar op de ADSL lijnen ?
Reputatie 5
Badge +3
Alleen de 90/100Mbit (bonded) VVDSL is ALLEEN voor KPN.
Reputatie 5
Badge +3
Dit gebeurt alleen op ADSL lijnen Help2014. Op de VDSL en VVDSL lijnen heeft Tele2 zelf geen apparatuur in de centrales staan. Dit zou juist jij als monteur van " de grootste van NL " moeten weten. Of zit je tegenwoordig alleen nog maar op de ADSL lijnen ?
Lees je even in 'Tele2 heeft sinds 2009 al VDSL apparatuur voor eigen gebruik'
http://www.pcmweb.nl/nieuws/tele2-versnelt-internet-met-vdsl.html
Reputatie 5
Badge +2

Dan heb je het daar in ieder geval over Bonding. VVDSL is gewoon Vectored VDSL. Daar doet Tele2 inderdaad niets mee. Maar dat geeft nog steeds geen reactie op mijn bericht. Dus dan nogmaals even duidelijk de vraag van mijn kant:

Op welke manier vind jij het niet aannemelijk dat in dit geval het verweten kan worden op KPN apparatuur, met het oog op het feit dat op VDSL en VVDSL lijnen GEEN apparatuur van Tele2 in de centrales staat.

---- Edit ----

Dat artikel wat je linkt is van 7 - 8 jaar geleden. Dit gaat inderdaad over het EIGEN netwerk van Tele2 VDSL dat inmiddels al niet meer bestaat. Al deze klanten zijn overgefaseerd naar het VDSL of VVDSL netwerk van KPN.
Reputatie 5
Badge +3
Zie boven je laatste bericht,...
Of hier: https://nl.wikipedia.org/wiki/VDSL2
Reputatie 5
Badge +3

Dan heb je het daar in ieder geval over Bonding. VVDSL is gewoon Vectored VDSL. Daar doet Tele2 inderdaad niets mee. Maar dat geeft nog steeds geen reactie op mijn bericht. Dus dan nogmaals even duidelijk de vraag van mijn kant:

Op welke manier vind jij het niet aannemelijk dat in dit geval het verweten kan worden op KPN apparatuur, met het oog op het feit dat op VDSL en VVDSL lijnen GEEN apparatuur van Tele2 in de centrales staat.

---- Edit ----

Dat artikel wat je linkt is van 7 - 8 jaar geleden. Dit gaat inderdaad over het EIGEN netwerk van Tele2 VDSL dat inmiddels al niet meer bestaat. Al deze klanten zijn overgefaseerd naar het VDSL of VVDSL netwerk van KPN.

Ik kom er nog zat tegen 😉
Haha mooie discussie, al gaat het mijn pet een beetje te boven :P

Het maakt me echter niet zoveel uit of de oorzaak bij KPN of Tele2 ligt, als mn internet maar weer wat betrouwbaarder wordt 😃
Badge +1
Dank je wel voor de info, Jeroen.

Ik ga er voor zorgen dat KPN de lijn gaat onderzoeken. Ik heb hiervoor alleen nog even je 06-nummer nodig.

Zou je me je 06-nummer alsjeblieft in een privébericht willen sturen?
Gebruik deze link om mij een privébericht te sturen: Privébericht naar Bianca.

Groetjes,
Bianca
Badge +1
Dank voor de gegevens, Jeroen.

Ik heb KPN voor je aangestuurd. Je ontvangt een email ter bevestiging en met uitleg van de procedure op je gmail adres.

Houd je me op de hoogte?

Groetjes,
Bianca
Thanks Bianca!
Ik zal een berichtje plaatsen als er ontwikkelingen zijn.
Badge +1
Top, dank je wel.

Groetjes,
Bianca
Badge +1
Hi Jeroen,

Heb je inmiddels al iets van KPN gehoord?

Groetjes,
Bianca
Hey Bianca,

Nee geen bericht van KPN, maar de laatste dagen lijken de problemen wel minder, dus wellicht is er wel wat gebeurd.
De snelheid fluctueert af en toe nog wel wat en de router gaat soms nog offline zonder dat ik het merk. Op het moment is de uptime wel al bijna 2 dagen en dat is al veel langer dan ik recent heb gezien. Belangrijkste is dat ik de laatste paar dagen niet meer heb hoeven resetten of handmatig opnieuw verbinding maken. Dat scheelt al een hoop, dus duimen dat dat zo blijft.
Badge +1
Hey Jeroen,

Ik heb net even de status van je storingsmelding gecontroleerd en helaas geconstateerd dat de bon nooit is aangekomen bij KPN. Er is dus nog geen actie ondernemen.

Fijn om te horen dat het wel beter gaat met de verbinding! Ik heb echter KPN nog wel opnieuw bericht gestuurd om de lijn toch even te controleren. De (bekabelde) snelheid hoort namelijk gewoon contact te zijn en je modem hoort niet zomaar offline te gaan.

We gaan er voor zorgen dat het alleen nog maar beter wordt ;)

Houd je me op de hoogte

Groetjes,
Bianca
Hey Bianca,

Dank je, ik had ook wat te vroeg gejuigd.. modem is sinds gisteren ook weer offline gegaan.. dat het een tijdje goed ging was dus toeval denk ik. Soms gaat het een tijdje goed en op andere momenten is het weer heel slecht.

Ik ben benieuwd!
Badge +1
Hulp is onderweg, Jeroen ;)

KPN is zojuist aangestuurd. De doorlooptijd is max. 3 werkdagen. Mochten ze bij je thuis moeten zijn dan nemen ze even contact met je op.

Groetjes,
Bianca
Bedankt Bianca,

De monteur van KPN is vanochtend langs geweest. Hij heeft alles doorgemeten, zowel buiten als binnen. Het signaal is volgens hem overal goed.
Op ons KPN aansluitpunt zaten 2 kabels aangesloten, die van de router en een ongebruikte telefoonlijn. Die telefoonlijn was volgens hem mogelijk de oorzaak van het probleem, omdat die voor storing kan zorgen. De 2e lijn is nu dus los gehaald en als dat het probleem niet heeft opgelost kan het volgens hem alleen nog aan het modem liggen.

Hopelijk blijkt dit de oplossing, ik ga de uptime de komende dagen goed in de gaten houden.