beantwoord

Regelmatig internet uitval, modem onbereikbaar, restart nodig

  • 14 February 2019
  • 9 reacties
  • 935 x bekeken

Goedemiddag,

In de afgelopen maanden heb ik veel problemen met mijn internetverbinding en het lijkt steeds erger te worden, op dit moment valt mijn internet een keer of 2 tot 5 per dag uit. Een modem herstart (vaak meerdere) is dan nodig om het internet weer aan de praat te krijgen. Mijn vermoeden is dat het modem (deels) de oorzaak is van de problemen, want zodra het internet uitvalt is het modem ook op het locale netwerk niet meer te bereiken. Na een herstart komt het modem op het lokale netwerk weer online en met wat geluk wordt de internetverbinding dan weer hersteld, maar steeds vaker zijn meerdere herstarts (of meer tijd?) nodig om weer internet te krijgen.

Symptomen:
- regelmatige uitval van de internetverbinding, ongeveer 2 tot 5 keer per dag, herstart nodig
- bij uitval is het modem op het lokale netwerk onbereikbaar
- na uitval moet ik meestal inloggen op het modem en meerdere malen op "Connect" drukken om de verbinding te herstellen, maar ook dit werkt niet altijd
- regelmatig zijn meerdere herstarts nodig, langer wachten lijkt niet altijd te werken (al ben ik vaak natuurlijk ietwat ongeduldig)
- na herstart vaak de foutmelding: "Connection could not be established: Concentrator not reachable"
- soms ook de foutmelding: "Your DSL connection is down. Verify that your MediaAccess Gateway is correctly connected to your phone line. If the problem persists, check your documentation"

Verdere informatie
- Type modem: Technicolor TG789bvn
- Het modem staat in bridge modus, met daarachter mijn eigen router
- Bij problemen blijft het thuisnetwerk gewoon werken, dus mijn eigen router lijkt niet de oorzaak
- Het modem is geplaatst in de meterkast, met een korte kabel rechtstreeks verbonden met het kpn punt
- Het modem is meerdere malen herstart en gedurende een aantal minuten van de stroom afgeweest

Het lijkt mij dus aannemelijk dat het modem de voornaamste oorzaak is van de problemen, is deze wellicht aan vervanging toe?
Een alternatieve verklaring zou zijn dat de internetverbinding zelf onbetrouwbaar is en dat het modem daardoor crasht, maar daar zou het modem eigenlijk wel mee om moeten kunnen gaan.
icon

Beste antwoord door Michiel van Tele2 25 March 2019, 09:21

Bekijk origineel bericht

Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

9 reacties

Overigens heb ik (met het zelfde modem) eerder ook problemen gehad, maar daarbij leek een splitter aan de kpn aansluiting de boosdoener te zijn. Zie dit topic van bijna 2 jaar geleden: https://forum.tele2.nl/vast-internet-188/regelmatig-storing-internet-met-foutmelding-concentrator-not-reachable-hoe-los-ik-dit-op-63748/index1.html

Er is destijds een monteur van kpn langs geweest om de boel door te meten. Volgens hem was de verbinding in orde, maar hij dacht dat de splitter in de kpn aansluiting mogelijk de boosdoener was. Sinds die er tussenuit is mijn verbinding een stuk betrouwbaarder geworden, voornamelijk qua snelheid. Af en toe heb ik nog last gehad van uitval, maar lang niet zo erg als de afgelopen maanden. Ik heb niets veranderd aan de situatie.

De problemen komen dus deels overeen met die van 2 jaar geleden, maar toch zijn er wel wat verschillen. Toen had ik namelijk naast veel uitval ook regelmatig last van een trage verbinding. Bij de huidige problemen lijkt het voornamelijk te gaan om uitval, de snelheid lijkt meestal wel oké te zijn. Verder kon ik destijds het modem nog bereiken via het lokale netwerk.
Heeft iemand van Tele2 misschien een verklaring voor mijn internetproblemen?
Afgelopen weken wordt het steeds erger. Het duurt nu regelmatig meer dan een kwartier tot een uur voordat ik weer internet heb.
Het wordt wel tijd dat Tele2 eens reageert na 20 dagen vind je ook niet?
Het wordt wel tijd dat Tele2 eens reageert na 20 dagen vind je ook niet? Ja, dat lijkt me niet onredelijk
Reputatie 3
Hoi JeroenKr,

Mijn excuses voor de late reactie, goed dat je nog even aan de bel hebt getrokken. Op basis van je klantnummer heb ik een lijnmeting uitgevoerd, hieruit komt niet naar voren dat de verbinding instabiel is. Het probleem lijkt dus vanuit je woning te ontstaan, dit kan het modem zijn maar andere oorzaken zijn nog niet uitgesloten. Kun je voor een periode van minimaal 24 uur de router eens loskoppelen, je kunt dan de apparaten die je wilt gebruiken rechtstreeks op het modem aansluiten. Heb je dan nog steeds problemen met een wegvallende verbinding? Als de verbinding wegvalt is het modem dan wel benaderbaar?
Hoi Michiel,

Bedankt voor de reactie. Jammer dat er van jullie kant niets te zien is, de afgelopen uren heb ik ook geen uitval gehad. De laatst benodigde herstart was vanmorgen.

Ik heb eerder tijdens een storing mijn eigen router losgekoppeld en een bedrade verbinding gemaakt met mijn laptop. Het modem bleef echter onbereikbaar (voor de herstart) en het duurde om en nabij een uur voor het me lukte weer verbinding te krijgen. Is het mogelijk dat het modem zo diep in de problemen gebracht wordt door de router dat het vervolgens een uur duurt om weer bij te komen? Het lijkt me dat als de problemen veroorzaakt worden door ruzie tussen modem en router, dat het loskoppelen van de router (en een herstart) de problemen op moeten lossen.

Maargoed, ik heb de wifi van het modem weer aangezet zodat ik mijn eigen router los kan koppelen, we zullen zien of dat werkt. Die router gebruik ik echter niet voor niets.. het modem is nauwelijks in staat om mijn (niet al te grote) appartement van betrouwbare wifi te voorzien.
Reputatie 3
Wat was het resultaat van het loskoppelen van de router?
De verbinding is nu wel wat stabieler, maar het internet via Wifi is nu erg langzaam, het is regelmatig niet of nauwelijks mogelijk om video te streamen). Dat was eerder ook de reden om een eigen router te gebruiken. Via ethernet heb ik het niet geprobeerd, maar daar heb ik ook weinig aan.

Hoe kan het zo zijn dat het modem zo van slag gebracht wordt door de router erachter, terwijl de router zelf nergens last van heeft?

De huidige situatie is voor mij niet acceptabel. Ik zou mijn router kunnen vervangen, maar ik wil ook geen andere router kopen zonder te weten of het modem daar wel goed mee samen werkt.
Reputatie 3
De verbinding is nu wel wat stabieler, maar het internet via Wifi is nu erg langzaam, het is regelmatig niet of nauwelijks mogelijk om video te streamen). Dat was eerder ook de reden om een eigen router te gebruiken. Via ethernet heb ik het niet geprobeerd, maar daar heb ik ook weinig aan.

Fijn dat we de reden hebben kunnen achterhalen voor de instabiele verbinding.


Hoe kan het zo zijn dat het modem zo van slag gebracht wordt door de router erachter, terwijl de router zelf nergens last van heeft?

De huidige situatie is voor mij niet acceptabel. Ik zou mijn router kunnen vervangen, maar ik wil ook geen andere router kopen zonder te weten of het modem daar wel goed mee samen werkt.


Wij hebben geen informatie over het aansluiten en de werking van externe apparaten ook bieden wij hier geen ondersteuning voor. Ik raad je aan om een nieuwe post te maken bij 'tips vanuit de community'. Als je hierin vermeld welk type modem je hebt en welk type router je gebruikt dan is er een kans dat iemand vanuit de community je verder kan helpen met de instellingen, of een suggestie kan doen voor een ander type router.