vraag

Problemen Tele2 DNS server?

• 29 april 2017
  • 21 reacties
  • 1673 x bekeken

Al een aantal dagen heb ik bij het gebruik van vast internet het probleem dat door de browser geen websites meer worden gevonden. Dit komt regelmatig en doorgaans onverwacht voor. Het probleem duurt soms een paar minuten tot enkele uren. Volgens een in Windows ingebouwde test om netwerkproblemen op te sporen blijkt dat de DNS server (van Tele2) ineens niet meer bereikbaar is. De door mij gevonden oplossing voor het probleem is dan dat ik de DNS instellingen tijdelijk wijzig naar de instellingen van Google Public DNS (op TCP/IPv4 naar 8.8.8.8. en 8.8.4.4.). Bij het gebruik van Google Public DNS heb ik geen enkele keer ondervonden dat een website niet kon worden gevonden. Mijn vraag is daarom of er in de afgelopen tijd (meer) problemen zijn geweest met de DNS server van Tele2?

Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

21 reacties

Badge +2
Hier niet, werkt standaard goed. Maar er is ook niets mis mee als je een andere DNS gebruikt.
Al een aantal dagen heb ik bij het gebruik van vast internet het probleem dat door de browser geen websites meer worden gevonden. Dit komt regelmatig en doorgaans onverwacht voor. Het probleem duurt soms een paar minuten tot enkele uren. Volgens een in Windows ingebouwde test om netwerkproblemen op te sporen blijkt dat de DNS server (van Tele2) ineens niet meer bereikbaar is. De door mij gevonden oplossing voor het probleem is dan dat ik de DNS instellingen tijdelijk wijzig naar de instellingen van Google Public DNS (op TCP/IPv4 naar 8.8.8.8. en 8.8.4.4.). Bij het gebruik van Google Public DNS heb ik geen enkele keer ondervonden dat een website niet kon worden gevonden. Mijn vraag is daarom of er in de afgelopen tijd (meer) problemen zijn geweest met de DNS server van Tele2?

Heb er inmiddels al een paar weken last van, vaak als je de pc al een tijdje aan hebt maar ook geregeld bij de eerste opstart procedure.

Ik ben in bovengenoemd niet zo thuis en durf er zelf niets aan te veranderen. Alle tips die via Microsoft werden gegeven wijzen 'op een storing bij je provider'.

Aangezien ik hier meerdere berichten over zie, lijkt het probleem inderdaad bij Tele2 te liggen, dus Tele2 help a.u.b.?
Reputatie 1
Badge +1
Hoi Wim2017,

Welkom op ons Tele2 forum:)

Heb je nog steeds problemen of is het inmddels opgelost?
Als je nog steeds problemen hebt wil ik je vragen of je je gegevens aan je profiel kan toevoegen.
Dan kunnen we vanuit Tele2 kijken wat we voor je kunnen doen.
Maar zoals Gela al aangeeft is het geen probleem dat je gebruik maakt van een andere DNS.

Groetjes van Jeanette van Tele2
Hallo, ik heb hetzelfde alleen doet mijn internet het nog steeds niet met de andere instellingen die je noemt....
Hoi Wim2017,

Welkom op ons Teel2 forum:)

Heb je nog steeds problemen of is het inmddels opgelost?
Als je nog steeds problemen hebt wil ik je vragen of je je gegevens aan je profiel kan toevoegen.
Dan kunnen we vanuit Tele2 kijken wat we voor je kunnen doen.
Maar zoals Gela al aangeeft is het geen probleem dat je gebruik maakt van een andere DNS.

Bedankt voor de reactie. Het probleem is allerminst opgelost, maar doet zich in het geheel niet voor wanneer ik gebruik maak van Google Public DNS (of een andere publieke DNS server). Ook vandaag heb ik weer te maken met een internetverbinding die, wanneer onder iPv4 automatisch een serveradres wordt toegewezen (wat normaal gesproken zou moeten leiden tot een verbinding met de Tele2 DNS server), zo nu en dan niet in staat is webpagina's te vinden. Inderdaad is het geen probleem om gebruik te maken van een andere DNS server. Toch zou automatische toewijzing van een serveradres gewoon moeten werken en niet iedereen die dergelijke problemen heeft is bij problemen in staat om een DNS serveradres te wijzigen (of uit te vinden dat 'internet' niet werkt vanwege een probleem met een DNS server). Ik ben lang klant geweest bij een andere provider en heb daar dergelijke problemen nooit ondervonden. Echter, zonder aanpassing van de DNS instellingen in het door mij gebruikte besturingssysteem was ik niet in staat geweest om, gebruikmakend van Tele2 ADSL, deze reactie te plaatsen.
Hallo, ik heb hetzelfde alleen doet mijn internet het nog steeds niet met de andere instellingen die je noemt....

Als het niet werkt, dan kan er een ander probleem zijn. Wellicht zou het ook kunnen zijn dat de instellingen niet helemaal correct zijn gewijzigd. Instructies om de instellingen te wijzigen zijn onder meer hier te vinden: https://developers.google.com/speed/public-dns/docs/using
Reputatie 1
Badge +1
Hoi Wim2017,

Ik ben het met je eens dat de Tele2DNS gewoon moet werken maar als tijdelijk oplossing is het mooi dat je een andere DNS server kan gebruiken.

Heb je dit probleem sinds er een storingsmonteur bij je is geweest of is het probleem later gekomen.

Als ik in het modem inlog zie ik inderdaad wat problemen ook met je telefoon, Klopt dit?
Ik wil je vragen een hard reset van het modem te doen en daarna een soft reset.
Een hard reset doe je door achter in het modem het gaatje in te drukken voor ongeveer 15 sec en dan van het stroom te halen.
En een soft reset is alleen het stroom er even af te halen.

Graag wil ik van je weten of dat het probleem ook oplost.

Hoi Wim2017,

Ik ben het met je eens dat de Tele2DNS gewoon moet werken maar als tijdelijk oplossing is het mooi dat je een andere DNS server kan gebruiken.

Heb je dit probleem sinds er een storingsmonteur bij je is geweest of is het probleem later gekomen.

Als ik in het modem inlog zie ik inderdaad wat problemen ook met je telefoon, Klopt dit?
Ik wil je vragen een hard reset van het modem te doen en daarna een soft reset.
Een hard reset doe je door achter in het modem het gaatje in te drukken voor ongeveer 15 sec en dan van het stroom te halen.
En een soft reset is alleen het stroom er even af te halen.

Graag wil ik van je weten of dat het probleem ook oplost.

Bedankt voor de tips. In de afgelopen dagen heb ik enkel nog de DNS van Google gebruikt en in deze periode geen enkel probleem ondervonden met het niet kunnen vinden van websites. Inmiddels heb ik een harde reset uitgevoerd en de instellingen weer veranderd naar automatische toewijzing van het serveradres. Of dit het probleem zal oplossen valt pas over een aantal dagen te zeggen. Een zachte reset wordt al dagelijks uitgevoerd. Het probleem met het niet kunnen vinden websites is al enige tijd aan de orde en dateert van vóór de komst van de storingsmonteur(s). De reden van de komst van de storingsmonteur(s) was overigens dat het modem plotseling in het geheel geen verbinding meer kon maken met het internet en ook niet meer kon opstarten. De oplossing daarvoor bleek uiteindelijk het vervangen van het modem. Problemen met mijn telefoon heb ik niet bemerkt. Wel is mij opgevallen dat ik meer problemen heb met het plotseling niet meer kunnen vinden van de Tele2 DNS server (en dus van websites) wanneer ook het aantal storingsmeldingen op allestoringen.nl (hier te vinden: http://allestoringen.nl/storing/tele2 ) ook groter is dan gebruikelijk. Verder viel mij op dat op het moment dat de browser een foutmelding geeft die is gerelateerd aan het niet meer kunnen vinden van de DNS server, een toepassing als Skype normaal blijft werken.
Reputatie 1
Badge +1
Hoi Wim2017,

Graag hoor ik van je of de problemen verholpen zijn na de reset.
Maar op dit moment van schrijven kan ik je modem ook niet bereiken er lijkt toch meer aan de hand.
Is dit ook iets wat jezelf ervaart dat de verbinding instabiel is?

Hoi Wim2017,

Graag hoor ik van je of de problemen verholpen zijn na de reset.
Maar op dit moment van schrijven kan ik je modem ook niet bereiken er lijkt toch meer aan de hand.
Is dit ook iets wat jezelf ervaart dat de verbinding instabiel is?

Hallo Jeanette,
Na de reset zijn de problemen helaas niet verholpen. Op dit moment maak ik, om het forum van Tele2 te kunnen bereiken, opnieuw gebruik van Google Public DNS. Ruim een uur geleden kreeg lukte het, gebruikmakend van de DNS server van Tele2 (door automatische toewijzing van het serveradres), van het ene op het andere moment niet meer om websites te bezoeken/te vinden. Dat lukt op die manier nog steeds niet. Opnieuw heb ik met de instellingen van Google Public DNS geen problemen daarmee. De verbinding werd op het moment van het wegvallen van Tele2 DNS niet instabiel en ik kon gewoon gebruik maken van (het niet van DNS-instellingen afhankelijke) Skype.
Reputatie 1
Badge +1
Hoi Wim2017,

Het is belangrijk om de DNS van tele2 op automatisch te zetten.
Op dit moment kan ik zien dat je gebruik maakt van de Tele2DNS en dat het gewoon werkt. Ik zie dat je je wifi uit hebt gezet werkt het dan ook beter?
Wat ik graag van je wil weten is wat je aan het doen bent op het internet op moment van een wegvallende DNS, dit mag je ook in een persoonlijk bericht naar me toe sturen.

Hoi Wim2017,

Het is belangrijk om de DNS van tele2 op automatisch te zetten.
Op dit moment kan ik zien dat je gebruik maakt van de Tele2DNS en dat het gewoon werkt. Ik zie dat je je wifi uit hebt gezet werkt het dan ook beter?
Wat ik graag van je wil weten is wat je aan het doen bent op het internet op moment van een wegvallende DNS, dit mag je ook in een persoonlijk bericht naar me toe sturen.

Op het moment van een wegvallende DNS bezoek ik gewoon websites van bijvoorbeeld nieuwssites of kranten in een browser (Chrome, Vivaldi of Firefox). Er is geen verschil met WiFi aan of uit. Wat kan gebeuren is dat, bijvoorbeeld bij het op een website doorklikken op een link, de browser van het ene op het andere moment een melding geeft dat de pagina niet meer is te vinden. Er zit dan weinig anders meer op dan het veranderen van de DNS-instellingen. Afgelopen zondag (14 mei) kon ik pas na een paar uur weer gebruik maken van het DNS van Tele2 (ik heb tijdens het wegvallen van het DNS regelmatig geprobeerd). Verder is mij opgevallen dat het wegvallen van het DNS op 14 mei samenviel met een toename in het aantal storingsmeldingen op allestoringen.nl ( http://allestoringen.nl/storing/tele2 )
Reputatie 1
Badge +1
Hoi Wim2017,

Bedankt voor de uitleg die je geeft wat er gebeurd als de dns wegvalt. Ik heb dit voor je uitgezet en we zullen hierop terug komen.
ik ben een tijdje niet aanwezig en heb een colega gevraagd dit over te nemen en deze colega zal je ook verder helpen.

Badge +2
Hoi Wim2017,

in verband met afwezigheid van Jeanette neem ik het van haar over 😉.

Wanneer de DNS wegvalt op je computer, valt deze dan ook weg op je andere apparaten? Wanneer je het op een ander bekabeld apparaat probeert, gebeurd er dan hetzelfde? De Google-DNS lijkt op je computer wel goed te functioneren, het kan geen kwaad wanneer je deze als standaard DNS instelt op je modem 🙂.
Hoi Wim2017,

in verband met afwezigheid van Jeanette neem ik het van haar over 😉.

Wanneer de DNS wegvalt op je computer, valt deze dan ook weg op je andere apparaten? Wanneer je het op een ander bekabeld apparaat probeert, gebeurd er dan hetzelfde? De Google-DNS lijkt op je computer wel goed te functioneren, het kan geen kwaad wanneer je deze als standaard DNS instelt op je modem 🙂.

Ruim een kwartier geleden heb ik wederom de DNS instellingen moeten veranderen omdat het automatisch toewijzen van het serveradres (het DNS van Tele2) weer leidde tot het niet vinden van websites. Ditmaal duurde het uitvallen van het Tele 2 DNS slechts een paar minuten. Het gebruik van een ander (bekabeld) apparaat (een andere computer) leidt tot hetzelfde resultaat; zonder aanpassing van de DNS-instellingen geen websites in de browser maar wel een Skypeverbinding. Inderdaad is het instellen van een ander DNS geen probleem, maar eigenlijk zou het automatisch toewijzen vanhet serveradres gewoon moeten werken.
Reputatie 5
Badge +3
Hey Wim2017,

We zijn het inderdaad er over eens dat het automatisch zou moeten. Het probleem is dat de DNS dit dus niet doet. We zien dit soms gebeuren met wifi maar bekabeld is wel heel raar. We zouden dan ook samen met de technische afdeling verder willen kijken in je modem. Helaas heb je onlangs je modem opnieuw laten starten waardoor we niets meer terug kunnen lezen. Zou je ons kunnen bellen als je het probleem weer hebt? Dit kan op werkdagen tussen 09:00 en 17:00. Ik stuur je het nummer in een privébericht. Het is niet de bedoeling dat als je andere problemen of storingen hebt meteen dit nummer te bellen of het online te zetten.

Groetjes,
Jasper
Ook wij hebben thuis te maken met een DNS probleem alle apparaten moeten meerdere keren opnieuw aanloggen om een goede werkende verbinding te krijgen. Via de wifi dan. De LAN verbindingen kunnen volstaan met 1 x de stekker erin en eruit. Als diverse malen is het modem gereset geweest door mensen van de Tele2 hulpdienst, maar dit blijft een aanhoudend probleem. Nu is erbij gekomen dat ook een goed werkende verbinding er halverwege gewoon mee ophoud en dat is nog vervelender.
Reputatie 5
Badge +3
Hey @karin v Galen. Heb je al langer dit probleem? Zo ja dan raad ik je aan een eigen topic te maken. Is het sinds vandaag wil ik je verwijzen naar onze storingsgedeelte van de site: Link. Want we hebben momenteel problemen daarmee
Hier ook nog steeds het DNS gezeur om gek van te worden, midden in een upload naar m'n site wordt de verbinding verbroken, vaak meerdere keren per dag!

Doe er nu eens iets zinnigs aan, anders ga ik echt een andere provider zoeken, ben het helemaal zat!!
Hier ook nog steeds het DNS gezeur om gek van te worden, midden in een upload naar m'n site wordt de verbinding verbroken, vaak meerdere keren per dag!

Doe er nu eens iets zinnigs aan, anders ga ik echt een andere provider zoeken, ben het helemaal zat!!

Inmiddels overweeg ik ook een andere provider. Met het steeds opnieuw uitmeten van de verbinding en het doormeten van het modem zal dit probleem niet worden opgelost. Dit in ieder geval niet wanneer er voldoende reden is om aan te nemen dat de problemen niet worden veroorzaakt daardoor (want anders zouden de instellingen van een alternatief DNS ook niet probleemloos kunnen werken). De indruk die ik, gezien de reacties op dit forum en elders, hierbij krijg is dat er sprake is van een structureel probleem bij Tele2.
Reputatie 1
Badge +1
wegens inactiviteit heb ik dit topic nu gesloten