beantwoord

Problemen met instabiele internetsnelheid op het Internet Light abonnement

• 31 oktober 2017
  • 7 reacties
  • 290 x bekeken

Ik heb nu een jaar Tele2 Internet Light maar moet regelmatig het modem rebooten omdat bijv. het journaal op nos.nl hapert, of omdat mijn torrents ineens stoppen met downloaden. Het modem is dan bereikbaar (via ping of de webinterface) maar ik kom niet meer naar buiten. Ook niet zonder DNS (bijv. pingen van een nameserver werkt niet). Het probleem is zowel bij gebruik van wifi als ethernet. (Overigens, ik gebruik voor wifi niet het modem, maar mijn eigen access points.)

Fourstack geeft aan dat ik op koper tot 103 Mbit/s moet kunnen halen. Met mijn light abo haal ik overdag 10 Mbit, 's-avonds eerder rond de 7 Mbit.

Ik heb het idee dat het komt omdat ik regelmatig bittorrent gebruik. Ik heb de witte Comtrend VI-3223u, zijn er nieuwere modems beschikbaar?
icon

Beste antwoord door BaardDraakje 31 oktober 2017, 14:24

Dat durf ik niet met 100% zekerheid te zeggen. Tele2 zelf kan je hier beter over informeren. Je zou even met de klantenservice kunnen bellen om te kijken wat er qua acties mogelijk is. Soms heb je van die acties lopen waarbij de eerste 3 maanden korting is bijvoorbeeld.

Misschien toch even een headsup, Als je verlengt naar 50 mbps krijg je ook een nieuw, ander type modem. Je sluit ook een nieuwe jaar contract af.
Bekijk origineel bericht

Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

7 reacties

Reputatie 5
Badge +2
Hey Utrechter,

Welkom op het Tele2 forum! 🙂

Je Internet Light abbonement gaat tot max 20 mbps en loopt over een compleet ander netwerk dan de Basis en extra abonnementen die tot 100 mbps gaan. Als je 10 mbps in het modem dan zit je zo ongeveer rond de 3km van de centrale vandaan op dat specifieke netwerk.

Als je je abonnement omhoog gooit naar een Basis of Extra dan word je aangesloten op een ander netwerk dat dichterbij in de wijk zit. Als je 100 mbps kan halen volgens fourstack dan zou het mij niets verbazen als de straatkast op 200 meter of iets dergelijks van je huis zit.

Een nieuwer modem gaat in dit geval niets helpen. Een modem kan namelijk niet de fysieke limieten van een koperlijn verhelpen 🙂 Een upgrade is zeker een aanrader.

------ Edit ----

Internet Light is ADSL2+
Basis en Extra is VVDSL (VDSL2)

Verdiep je voor de gein maar eens in het verschil tussen deze netwerken.
Ik heb m'n vraag een beetje vertroebeld door de Fourstack data er bij te slepen. Eigenlijk ben ik tevreden over de snelheid, het gaat mij om de stabiliteit. Die is niet zo goed als ik gewend was bij m'n vorige provider, waar ik ook het goedkoopste abo had. Moet ik 'm dan maar dagelijks rebooten, of is er een meer elegante oplossing?
Reputatie 5
Badge +2
Eigenlijk niet....

10 mbps is eerlijk gezegd veel te weinig voor iemand die veel aan downloaden doet en streamen bijvoorbeeld. Al helemaal als je de 10 mbps moet gaan verdelen over meerdere mensen of bijvoorbeeld ook nog TV erbij hebt (1 decoder verbruikt al 6 mbps met SD zenders. HD gebruikt meer.).

Met zo'n snelheid gaat het verdomd moelijk werken om dit volledig stabiel te laten draaien. Voor de paar euro per maand extra zou ik gewoon upgraden naar Internet Basis ( 50 mpbs ). Dat is meer dan genoeg en heb je nagenoeg geen problemen van instabiliteit meer.
Reputatie 5
Badge +2
Ik zie dat ik mijn antwoord een beetje vaag hier neer zet. Wat ik meer bedoelde met het upgraden is dat je met 10 mbps bij voorbaat al problemen gaat krijgen met instabiliteit bij redelijk internet verbruik. Ik denk voornamelijk dat daar je instabiliteit in ligt. Een technisch probleem kan natuurlijk ook.

Wij, als andere forum leden, kunnen geen technisch onderzoek voor je doen. Je zou met de tele2 servicedesk kunnen bellen om te kijken of zij fouten in de verbinding zien bijvoorbeeld. Of wachten op een moderator maar dan adviseer ik je wel om je klantnummer in te vullen in je profiel zodat ze gelijk bij je gegevens kunnen.
Ik knijp de downloadsnelheid automatisch in de avonduren naar 10 KB/s.

Ik zou verwachten dat een 720p stream makkelijk moet kunnen over 10 Mbit. Echter... in de avonduren kakt het al in naar 6 à 7 Mbit. Dan wordt het alweer wat krapper...

Ik ga nog even de nachtelijke reboot proberen, en anders maar een upgrade. Geeft Tele2 korting als je upgrade? Of moet je daarvoor nieuwe klant zijn?
Reputatie 5
Badge +2
Dat durf ik niet met 100% zekerheid te zeggen. Tele2 zelf kan je hier beter over informeren. Je zou even met de klantenservice kunnen bellen om te kijken wat er qua acties mogelijk is. Soms heb je van die acties lopen waarbij de eerste 3 maanden korting is bijvoorbeeld.

Misschien toch even een headsup, Als je verlengt naar 50 mbps krijg je ook een nieuw, ander type modem. Je sluit ook een nieuwe jaar contract af.
Reputatie 2
Hé Utrechter, BaardDraakje heeft je eigenlijk al het belangrijke al verteld. Ik kan je zelf nog er bij vertellen dat je mag verwachten dat je mee kan doen aan de kortingsactie in combinatie met een contractverlenging van een jaar. De huidige actiekorting geld wel alleen als je ook televisie er bij neemt, waarvan ik kan zien dat je dat op dit moment niet doet. Op het moment dat je naar Internet Basis of Extra overstapt, voor €28 en €30 respectievelijk mag je verwachten dat je in ieder geval de 50 mbit/s voor Basis of 100 Mbit/s voor Extra gaat halen. Je kan ook altijd eerst Basis uitproberen en later nog naar Extra upgraden, indien je dat graag zou willen.

Deze wijziging zou ik ook adviseren om van de door jou genoemde problemen af te komen, als werkbare oplossing. Deze wijziging zou ik ook voor je kunnen uitvoeren, mocht je dat graag willen. Laat het maar even weten!