vraag

Packet loss in de avond

• 29 oktober 2019
  • 7 reacties
  • 279 x bekeken

• Aan het warmlopen
  • 3 reacties

Ik merk al enige tijd dat ‘s avonds de kwaliteit wat minder is. Dus ik heb vanaf een server buiten het netwerk eens een smokeping aangezet. Zoals je ziet is er elke avond tussen 6 en 12 packet loss.  Op MTR reports die ik maak zie ik dat dit vooral tussen de laatste twee hops ligt. Met wat meer data komt het er op neer dat ik 25% van de tijd packet loss heb, wisselend tussen 0.2% tot 11.8%.  Je kunt wel begrijpen dat voor bepaald internet gebruik behoorlijk bagger is.

Om bepaalde standaard antwoorden alvast te beantwoorden:

• Deze pings zijn naar m’n router toe vanaf een externe host. Dus wifi of m’n thuisnetwerk heeft hier niets mee te maken.
  • Ter controle maak ik ook soort gelijke reports naar andere locaties, daar is geen packet loss op. Het licht dus niet aan mijn externe host.
  • Het heeft niets te maken met wat ik thuis doe. Overdag wordt er gebruik gemaakt van Netflix en ‘s avonds ook. Tevens heb ik ook packet loss op momenten dat er niemand thuis is en alle apparaten thuis uit staan.

Start: Sun Oct 27 21:31:31 2019
HOST: tosa Loss% Snt Rcv Drop Best Wrst StDev
1.|-- xxxxxxxxxxxxxxxxx 0.0% 600 600 0 0.4 46.3 6.6
2.|-- xxxxxxxxxxxxxxx 0.0% 600 600 0 0.6 38.3 3.0
3.|-- ae51.edge5.Amsterdam1.Lev 0.0% 600 600 0 1.5 24.4 2.1
4.|-- ae-1-3104.edge7.Amsterdam 0.0% 600 600 0 1.6 58.5 6.7
5.|-- Tele2-level3-100G.Amsterd 0.0% 600 600 0 1.9 5.2 0.2
6.|-- 130.244.21.86 0.0% 600 600 0 2.2 29.5 2.3
7.|-- ??? 100.0 600 0 600 0.0 0.0 0.0
8.|-- ip246-249-211-87.adsl2.st 11.8% 600 529 71 9.6 20.9 0.5
Sun Oct 27 20:41:37 UTC 2019 Sun Oct 27 21:41:37 CET 2019

7 reacties

Reputatie 5
Badge +2

Hé Evo, welkom op het forum,

Lastig dat je problemen ervaart met je verbinding, ik snap dat je dit graag opgelost wil hebben. Om dit verder voor je te laten onderzoeken heb ik ten eerste een privébericht van je nodig met je privégegevens:

•  Naam
  •  Adres
  •  Postcode + Woonplaats
  •  Klantnummer
  •  Geboortedatum
  •  Laatste 4 cijfers van je bankrekeningnummer

Gebruik deze link om mij een privébericht te sturen: Privébericht naar Kevin

Ik ga je meteen een vervolgvraag stellen: Merk je naast de packetloss ook dips in de snelheid van je verbinding ‘s avonds?

Groet, Kevin

• Merk je naast de packetloss ook dips in de snelheid van je verbinding ‘s avonds?

Uhm, ja. Even simpel hoe TCP werkt, als je een download hebt (dit gaat meestal via TCP) en een pakketje komt niet aan (packet loss), dan zal de andere kant het opnieuw versturen. Echter betekent dit ook dat het volgende pakketje nog  niet verstuurd wordt. Dus komen er minder pakketjes aan in dezelfde tijdseenheid, dus ja, dan merk je dat ook in de snelheid van de verbinding.

Daarnaast, met bijvoorbeeld UDP-verkeer (dat meer met gaming gebruikt wordt) zal een pakketje niet opnieuw verstuurd worden, omdat dit meer tijdkritisch is. Echter mis je dan net iets aan informatie. Dus bij een schietspel krijg ik 3 pakketjes over de locatie van iemand. De middelste valt weg. Dan lijkt het voor mij alsof iemand lang op plek 1 staat en opeens overspringt naar plek 3. Dat maakt het onspeelbaar.

Als laatste probleem dat ik heb gemerkt is dat sommige video streaming hierdoor niet lekker werkt. Netflix, Youtube en NPO merken wel dat ik minder capaciteit heb en schalen dan bij (dus slechtere kwaliteit beeld), maar ik heb ook al een aantal keren gehad dat er zo weinig binnenkwam dat de applicaties vonden dat ik geen verbinding meer had en de video stopten.

Reputatie 5
Badge +2

Bedankt voor je reactie Evo. Voordat ik dit probleem verder voor je kan laten onderzoeken heb ik drie speedtest voorbeelden van je nodig, de speedtests kun je doen via https://www.speedtest.net/nl

Datum: 
Tijdstip meting: 
Gemeten snelheid: 
Wifi uitgeschakeld bij de test? 
Met welk apparaat is de test uitgevoerd? 
Eén computer aangesloten bij de test? 
Meting uitgevoerd via https://www.speedtest.net/nl?
Snelheid ingesteld in Megabits (Mbps) en NIET in Megabytes (MBps)? 

Zou je 2 voorbeelden kunnen aanleveren waarbij het probleem zich voordoet met bovenstaande template en 1 voorbeeld waarbij je geen probleem hebt (dus overdag)?

Zodra ik deze informatie van je heb ontvangen ga ik het doorsturen naar de technische dienst.

Bedankt voor je medewerking

Kevin,  dank je voor dit antwoord.

De snelheid maakt mij weinig uit, maar ik wil dat mijn pakketjes aankomen. Een speedtest zal je echt niet meer aanwijzingen geven dan de info die ik al heb gegeven. Met de informatie die ik hierboven zetten (de screenshot van smokeping + de mtr report) komt een technische dienst een stuk verder.

Datum: zondag 27 oktober
Tijdstip meting: 21:31 - 21:40
Gemeten packetloss: 11.8%
Wifi uitgeschakeld bij de test? nvt
Met welk apparaat is de test uitgevoerd?  de router
Eén computer aangesloten bij de test? geen

Datum: woensdag 30 oktober
Tijdstip meting: 21:21 - 21:30
Gemeten packetloss: 6.3%

Datum: donderdag 31 oktober
Tijdstip meting: 05:21 - 05:30
Gemeten packetloss: 0.0%

Reputatie 5
Badge +2

Bedankt Evo, ik heb de voorbeelden doorgezet naar de technische dienst.

Ik moet er bij zeggen dat een dergelijk onderzoeken lang kunnen duren en dat er geen doorlooptijd bekend is die ik kan communiceren. Zodra er wat bekend is zal ik je op de hoogte brengen.

Groet, Kevin

Ik werd gister door een collega gebeld met de melding dat ze het op sommige plekken opgelost zouden hebben, maar het is nog niet veel beter:

Reputatie 5
Badge +2

Hé Evo, bedankt voor je update

Er is inderdaad een netwerkupgrade uitgevoerd waardoor dergelijke klachten voor de meeste klanten opgelost zou moeten zijn, erg jammer dat jij daar niet één van bent.

Hopelijk kunnen ze met de nieuwe voorbeelden die je hebt aangeleverd ook voor jou snel een oplossing regelen.

Groet, Kevin

Reageer