beantwoord

Overstappen van ZIggo naar Tele 2 - coax kabel / isra punt

• 10 september 2016
  • 4 reacties
  • 2008 x bekeken

Beste,

Recentelijk heeft KPN een upgrade doorgevoerd ( de zogenaamde vdsl upgrade in de buitenringen) waarbij ik nu 90MB internet kan afnemen ipv 6 MB hiervoor. Uiteraard ben ik daar erg blij mee omdat ik hiervoor gebonden was aan Ziggo.

Alleen wilde ik van de week internet gaan wijzigen maar stuitte ik op het volgende probleem:

In mijn meterkast zit de verbinding van Ziggo waarop alles is aangesloten namelijk de gemeenschappelijke satellietontvangst, maar ook zijn vandaar uit internetkabels doorgetrokken naar de woonkamer, slaapkamer en werkkamer. Ik heb begrepen dat voor ADSL van tele 2 je naar een isra punt moet kijken. Deze zit dus niet in mijn meterkast maar in mijn woonkamer en 1 vd 3 slaapkamers.

Betekent dit nu dat de kabels die vorig jaar zijn aangelegd vanuit de meterkast naar de vershcillende kamers 'nutteloos' worden omdat het modem niet meer in de meterkast zal komen te staan maar in de woonkamer omdat daaar een isra punt (vierkoppig telefoonpunt aansluiting) is.

Is er geen mogelijkheid om in de meterkast zoiets dergelijks aan te sluiten en daarop een aansluiting te maken naar mijn gemeenschappelijke satelietverbinding en internetkabels in alle vertrekken?

Ik hoor graag van u.
icon

Beste antwoord door abmg 16 september 2016, 17:39

Klopt wat Raaf12 schrijft: er is maar 1 ISRA punt in een huis en daar moet het modem op aangesloten worden. Het kan in de woonkamer zitten (is bij mij ook het geval). In de andere kamer is dan een doorverbinding. Dat werkt voor telefonie prima, maar niet als ISRA punt voor ADSL.
Je moet dus zeker weten waar de kabel binnenkomt.

Post hier anders nog een foto van.

Aangenomen dat het ISRA punt in de woonkamer zit:
In de woonkamer eindigt dus de kabel die uit de meterkast komt. Gewoon een kabeleind of een netwerk stopcontact?

Ik hoop een stopcontact; dat is het netste.

Achter de bank komt het Tele2 modem. Dat heeft 4 LAN poorten. Er is geen accespunt nodig bij de TV.

Is er een stopcontact met 2 uitgangen, dan gaat er een kabel van het modem naar toe, die plug je in, de TV plug je in het 2de gat.

Is er gewoon een kabeleinde dan wordt die met een netwerkkoppelstuk en een extra snoer verbonden met een LAN poort van het modem. In een andere LAN poort van het modem komt een kabel die naar de tv gaat.

Jammer dat er dan 2 losse kabels lopen, maar die kun je mogelijk in een kabelgootje langs een plint laten lopen.

In de meterkast komt bijvoorbeeld een TP-Link TL-SG1005D switch (+- 20 euro). Geen router dus, hoewel als je die hebt liggen, dat ook kan.
Hier sluit je alle kabels op aan die nu in het Ziggo modem zitten.

Voor bedraad netwerk is een switch het beste. Wil je in de meterkast ook een wifi accespunt, dan doet een switch dat niet en moet er een wifi router tussen (voor zover ik weet).

Hoop dat het duidelijk is?
Bekijk origineel bericht

Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

4 reacties

Reputatie 2
Badge
Zoals je het beschrijft, kun je als je een beetje handig bent de kabels wel gebruiken.

Met satellietverbinding bedoel je kabelaansluiting neem ik en vroeger (of nu nog) stond het modem daarvoor in de meterkast.

Op de plek van het kabelmodem kun je een eenvoudige netwerkswitch zetten. Daar plug je alle internetkabels in die nu in het kabelmodem zitten.
In de woonkamer de internetkabel die van de meterkast komt met het Tele2 modem bij het ISRA punt verbinden.
Misschien is het geen kabel die van de meterkast komt, maar een aansluitpunt in de woonkamer. Dan doe je een LAN-kabeltje ("internetkabel") van het nieuwe modem naar het aansluitpunt.

Het internet komt nu binnen in de woonkamer en wordt in de meterkast verdeeld over de andere aansluitingen.

Zo zou je de kabels kunnen benutten. Je kunt er nog over nadenken of het zinvol is een switch met wifi-accespunt te gebruiken. En als je een switch aanschaft kun je waarschijnlijk het best een gigabit switch nemen..
Even voor de duidelijkheid:

Op dit moment komt het internet binnen in de meterkast. Daar staat het modem en vanuit daar zijn de kabels doorgetrokken en weggewerkt naar de verschillende kamers waaronder de woonkamer.

In de nieuwe situatie ligt het isra punt achter de bank. En betekent het dus als ik het goed lees dat ik vanuit het modem daar een kabel moet trekken naar mijn tv (daar komt ook de oude kabel vanuit de meterkast uit). Daar dien ik dan een accespoint te maken waarbij de kabel die in eerste instantie voor mijn tv bedoeld was nu dient als connectie naar de meterkast. In de meterkast heb ik dan weer een nieuwe accesspoint nodig om de internetkabels die waren doorgetrokken ook daadwerkelijk te laten werken.

Heb ik het zo goed beschreven?

Aan wat voor switch moet ik denken? Ben er nog niet zo in thuis.
Reputatie 6
Badge +1
Er is maar 1 ISRA punt in het woonhuis en dat is waar de kabel het huis binnenkomt. Daar moet het ADSL modem op aangesloten worden. In een huis op de begane grond kan dat punt zich ook bijv. onder een luik bij de watermeter bevinden.
Reputatie 2
Badge
Klopt wat Raaf12 schrijft: er is maar 1 ISRA punt in een huis en daar moet het modem op aangesloten worden. Het kan in de woonkamer zitten (is bij mij ook het geval). In de andere kamer is dan een doorverbinding. Dat werkt voor telefonie prima, maar niet als ISRA punt voor ADSL.
Je moet dus zeker weten waar de kabel binnenkomt.

Post hier anders nog een foto van.

Aangenomen dat het ISRA punt in de woonkamer zit:
In de woonkamer eindigt dus de kabel die uit de meterkast komt. Gewoon een kabeleind of een netwerk stopcontact?

Ik hoop een stopcontact; dat is het netste.

Achter de bank komt het Tele2 modem. Dat heeft 4 LAN poorten. Er is geen accespunt nodig bij de TV.

Is er een stopcontact met 2 uitgangen, dan gaat er een kabel van het modem naar toe, die plug je in, de TV plug je in het 2de gat.

Is er gewoon een kabeleinde dan wordt die met een netwerkkoppelstuk en een extra snoer verbonden met een LAN poort van het modem. In een andere LAN poort van het modem komt een kabel die naar de tv gaat.

Jammer dat er dan 2 losse kabels lopen, maar die kun je mogelijk in een kabelgootje langs een plint laten lopen.

In de meterkast komt bijvoorbeeld een TP-Link TL-SG1005D switch (+- 20 euro). Geen router dus, hoewel als je die hebt liggen, dat ook kan.
Hier sluit je alle kabels op aan die nu in het Ziggo modem zitten.

Voor bedraad netwerk is een switch het beste. Wil je in de meterkast ook een wifi accespunt, dan doet een switch dat niet en moet er een wifi router tussen (voor zover ik weet).

Hoop dat het duidelijk is?