beantwoord

Oud PTT ISRA aansluitpunt??

• 28 maart 2016
  • 3 reacties
  • 11228 x bekeken

Ik woon zelf in Denemarken maar wil voor mijn schoonmoeder in Den Haag internet installeren in haar nieuwe woning. Het is een jaren 50 woning met in de meterkast een oud rond PTT ISRA aansluitpunt (Zie afbeelding). Nu zie ik dit type niet in de handleiding met 4 types staan.

Kan ik hier alsnog een modem op aansluiten in de meterkast?
Wil niet internet bestellen en erachter komen dat het niet werkt. Ik neem aan dat ik een aantal draden van het huidige ronde aansluitpunt in de vierkante aansluitdoos monteer en dan de aansluitdoos met het modem verbind dmv een kabel?

Ik ben eind April in Nederland, als ik het nu bestel wanneer kan ik dan ongeveer verwachten dat ik de doos met benodigdheden binnen heb? Dan zou ik het vast klaar kunnen maken, ook als het signaal eventueel nog niet gereed zou zijn. Of kan mijn schoonmoeder het beter bestellen in een Tele2 winkel en krijgt ze dan het modem plus kabels gelijk mee naar huis?

Ik las dat je de verwachte leveringsdatum pas te zien krijgt wanneer je al besteld hebt. Vandaar dat ik hier vraag hoe lang het ongeveer zal duren.

Hoop van jullie te horen! Vast bedankt.
icon

Beste antwoord door Madicom 28 maart 2016, 22:31

Hoi Remichi,

In principe maakt de aansluiting van KPN (ISRA punt) niet zoveel uit. De principe is hetzelfde. Er komt een invoerkabel binnen (vaak een 1x4) met daarin dus rood/blauw en oranje/wit, of wit/transparant en zwart/transparant. Belangrijk is dat het ISRA punt in goede staat is (geen oxidatie, roest, etc.).

Wat je stelt, klopt. Je stript de aansluit (telefoon) kabel waarna je de kleuren rood en groen zit. Rood sluit je aan op rood (of oranje bij dikader 2) en groen sluit je aan op blauw (of wit bij dikader 2). De andere uiteinde klik je in de aansluiting achterop het modem met de text DSL

Hoe dichter op het ISRA punt zonder extra blokjes, hoe beter.

Goed dat er een stopcontact zit! Let wel op dat je er meerdere nodig kan hebben, bijvoorbeeld voor het basisstation van de DECT telefoon, modem (misschien extra apparatuur zoals een switch, opslag NAS etc).
Bekijk origineel bericht

Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

3 reacties

Beste Remichi,

Dit betreft weliswaar een oud maar nog steeds in gebruik zijnde ISRA punt.

Je ziet 4 draden, rood/blauw (dikader 1) en oranje/wit (dikader 2).
Op de foto is te zien dat er een draad is aangesloten op rood/blauw. Vaak is het zo dat deze is doorgetrokken naar een aansluiting elders in de woning, bijvoorbeeld de woon- of slaapkamer.

Is de verbinding op dikader 1 geleverd en wil je het aansluiten op de aansluting in de woon- of slaapkamer? Dan kun je dat doen door middel van de bijgeleverde materialen in het installatiepakket.

Is de verbinding geleverd op dikader 2 en wil je het aansluiten op de aansluiting in de woon- of slaapkamer? Dan sluit je het modem aan door middel van de materialen in het installatiepakket, maar dien je in de meterkast de draden te veranderen van rood/blauw naar oranje/wit (oranje dus op oranje en wit op wit).

Wil je het modem aansluiten in de meterkast? Controleer eerst of er een stopcontact aanwezig is. In dat geval pak je een aansluitkabel uit het installatiepakket en strip je 1 uiteinde af. Deze sluit je aan op rood/blauw (of als het op dikader 2 geleverd is op oranje/wit).

Om er zeker van te zijn op welke dikader je verbinding geleverd is kun je bellen met de klantenservice van Tele2. Echter ben je vaak sneller geholpen door het gewoon uit te proberen. Werkt het niet op rood/blauw? Doe het dan op oranje wit. Als het DSL lamp op het modem continu brand heb je een verbinding.

Veel succes ermee!

PS. Dit is geen officieel bericht vanuit Tele2 maar slechts een advies van een mede forumgebruiker.
Bedankt voor de snelle reactie Madicon.

Er is in de meterkast een stekkerpunt, dat is dus geen probleem.

De foto is niet bij mijn schoonmoeder helaas, ik heb een foto op internet gevonden. Ik dacht een foto te hebben op mijn laptop maar niet helaas. Vandaar een foto die erop lijkt.

Ik begrijp dat als ik het in de meterkast wil aansluiten ik een aansluitkabel uit het installatiepakket neem en die aan een kant strip, aansluit op het ISRA punt en de andere kant van de kabel gaat rechtstreeks in het modem?
Hoi Remichi,

In principe maakt de aansluiting van KPN (ISRA punt) niet zoveel uit. De principe is hetzelfde. Er komt een invoerkabel binnen (vaak een 1x4) met daarin dus rood/blauw en oranje/wit, of wit/transparant en zwart/transparant. Belangrijk is dat het ISRA punt in goede staat is (geen oxidatie, roest, etc.).

Wat je stelt, klopt. Je stript de aansluit (telefoon) kabel waarna je de kleuren rood en groen zit. Rood sluit je aan op rood (of oranje bij dikader 2) en groen sluit je aan op blauw (of wit bij dikader 2). De andere uiteinde klik je in de aansluiting achterop het modem met de text DSL

Hoe dichter op het ISRA punt zonder extra blokjes, hoe beter.

Goed dat er een stopcontact zit! Let wel op dat je er meerdere nodig kan hebben, bijvoorbeeld voor het basisstation van de DECT telefoon, modem (misschien extra apparatuur zoals een switch, opslag NAS etc).