Oplossing gevonden voor NAT problemen met PS4

• 29 december 2015
  • 8 reacties
  • 10220 x bekeken

Beste Forum Leden,

Ik wil graag een oplossing geven voor het NAT type 3 probleem op de PS4.

Nadat ik van het kastje naar de muur ben gestuurd via TELE2 Helpdesk en SONY Nederland.
Beide partijen hebben een goed argument om dit probleem niet te willen oplossen . TELE2 geeft aan geen randapparatuur te ondersteunen, en SONY geeft aan geen routers/modems van een IPS te ondersteunen waardoor een eindgebruiken geen oplossing heeft.

Een tip die ik de TELE2 helpdesk wil meegeven is dat ze zeer vriendelijk zijn in het meedenken en begrip hebben voor de situatie. Echter blijft het een vreemde situatie dat niet alle functionaliteiten van het modem worden ondersteund door de Helpdesk.

Het probleem; PS4 geeft aan dat je modem NAT type 3 heeft ingesteld, waardoor je b.v niet online kunt communiceren.
De oplossing: Zet je PS4 in DZM met een vast IP adres.

Zoals al vaker geroepen is DMZ mode een risico, gezien je direct met Internet verbonden bent zonder Firewall

1. Zet je PS4 aan
2. Ga naar Network en dan View Connection status. Noteer het MAC adres
3. Log in op je TELE2 Modem met je username en wachtwoord
4. Klik op het PS4 device wat je aan het MAC adres kunt herkennen.
5a Klik op assign Public IP (DMZ) en kies het PS4 device.
5b Let op; wanneer je PS4 niet in het lijstje staat bij DMZ (komt omdat het al een vast IP heeft gekregen) ga je terug naar devices en verwijder je de PS4 device, herstart je de TELE2 modem en ga je opnieuw naar stap 4.
6. Herstart je PS4 zodat het IP adres vernieuwd wordt, (naar DMZ)
7. Ga met een ander device naar http://www.whatsmyip.org/ en schrijf je IP adres op.
8. Ga in het TELE2 Modem naar het PS4 device en controleer of het IP adres gelijk is als stap 7.
9 Op je PS4 ga je weer naar Network, dan Setup Internet Connection en stel handmatig de volgende waarden in

IP adres: gelijk aan stap 7
Subnet: 255.255.0.0
Gateway: Zeer belangrijk; stel je IP adres. is 143.176.100.100 dan is Gateway. 143.176.0.1
DNS Primair : 8.8.8.8
DNS Secundair 8.8.4.4
MTU en Proxy kun je de standaard settings hanteren die al zijn ingevuld

Test je internet verbinding op de PS4/. Je zult zien dat wanneer het PS4 en Tele2 Modem juist is ingesteld je nu NAT Type 1 hebt.
De Gateway was bij mij het grootste probleem, deze moet juist zijn ingesteld.

Have fun
Rutger

Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

8 reacties

Reputatie 4
Badge +3
Hi Rutger,

Wat fijn dat je deze oplossing met de andere forumgebruikers deelt! Ik raad de DMZ-functie alleen aan wanneer je weet waar je mee bezig bent en dus, of gebruik maakt van een firewall of wanneer je een externe router in DMZ plaatst. Daar kun je vervolgens de juiste poorten open te stellen voor jouw PS4. Zo worden de risico's beperkt, maar natuurlijk niet helemaal weggenomen. Dat wilde ik even toevoegen! :)

Groetjes,
Rick
Hi Rick,

Graag gedaan. Ik zie veel berichten over NAT issues voorbijkomen op dit Forum.
Gebruik van DMZ is inderdaad een risico, maar voor gaming op PS4 accepteer ik dit voor nu maar :)

P.s ik heb een typo gemaakt voor de gateway dit moet zijn 143.176.0.1 (eindigend op 1)
Kan ik dit nog aanpassen in het orginele bericht?

Groeten Rutger
Reputatie 3
@Rick van tele2,

Waarom heb je die laatste verandering niet even doorgevoerd? Komt het topic ten goede!
Hi Rutger,

Werkt jouw oplossing ook voor de PS3?
Ik heb hetzelfde NAT-3 probleem met de PS3 maar kom er met jouw instructie niet uit.
Ik krijg de melding dat het ophalen van het IP-adres geslaagd is maar de internetverbinding mislukt is.
Heb het volgende ingevuld:

IP-adres: 143.177.x.x (deze gecontroleerd via whatsmyip.org en het resultaat van het modem)
Subnetmasker: 255.255.255.0
Standaardrouter: 143.177.0.1
Primaire DNS: 8.8.8.8
Secundaire DNS: 8.8.4.4

Het modem zegt verder het volgende:

IP Address Assignment: DHCP
IP Address: 143.177.x.x
Always use the same IP address: Yes
DHCP Lease Time: Infinite

Wat doe ik verkeerd?

Groeten,
Maarten.
Bij mij is het eindelijk gelukt! Bedankt! Betere hulp dan TELE2 (voor dit onderwerp), wellicht dat TELE2 dit zelf ook in de boeken van de medewerkers kan zetten?
Bij mij is het eindelijk gelukt! Bedankt! Betere hulp dan TELE2 (voor dit onderwerp), wellicht dat TELE2 dit zelf ook in de boeken van de medewerkers kan zetten?

Goed om te horen dat het is gelukt! Veel plezier ermee. 🆒
En inderdaad een mooie tip voor TELE2 medewerkers .....
Wat doe ik verkeerd?

Groeten,
Maarten.[/quote]

Je subnetmask staat niet goed. moet zijn 255.255.0.0
Reputatie 4
Badge +3
Ik heb de gateway aangepast hoor 🙂 Ik las jouw verzoek net pas!