beantwoord

Oneigelijke tariefverhoging

  • 26 juli 2018
  • 15 reacties
  • 6956 x bekeken

Ik heb vandaag 2x met Tele2 telefonisch contact opgenomen. Helaas konden de medewerkers mij niet helpen. Aangezien ik geen mail kan sturen, dan maar via deze weg.

Vandaag, 26 juli 2018, ontving ik een bericht over een prijsverhoging per 1 september 2018. Ik ben het hiermee niet eens.
Ik heb onderzocht of Tele2 de prijsverhoging zomaar mag doorvoeren. Ik kan voor deze prijsverhoging geen grond vinden. Volgens de website consuwijzer is aangegeven dat voor telecomproviders een andere bepaling geldt voor abonnementen dan voor andere aanbieders. Echter moet wel worden voldaan aan de algemene voorwaarden.
Ik heb de algemene voorwaarden bekeken, hierin zijn bij paragraaf 5 (5. WIJZIGING VAN VOORWAARDEN EN TARIEVEN) een aantal artikelen opgenomen, te weten kort samengevat: 1. op 1 juli van het kalenderjaar mogen de tarieven met een infratiecorrectie aangepast worden. 2. Na de afgesproken duur van de overeenkomst wordt het contract stilzwijgend een maand verlengd. 3. Prijswijziging naar aanleiding van wet- en regelgeving.

De prijsverhoging is niet op 1 juli, in mijn contract is vastgelegd dat voor een periode van 12 maanden ik 26 EURO per maand betaal met ingangsdatum 5-2-2018 en er is volgens mij geen aanpassing van de wet- en regelgeving. Ik zie dus geen grond dat Tele2 het contract tussentijds openbreekt. Ik hou tele2 dan ook aan eerder gemaakte en vastgelegde afspraken.
icon

Beste antwoord door eric 26 juli 2018, 22:45

Jij verwijst naar hoofdstuk 5. Ik denk dat Tele2 zich beroept op hoofdstuk 2.
" 2.1
Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op de Overeenkomst die jij met Tele2 sluit. Je hebt kennisgenomen
van deze Algemene Voorwaarden en accepteert de toepasselijkheid ervan op de Overeenkomst. Toepasselijkheid van
jouw eventuele inkoop- en andere voorwaarden wordt uitdrukkelijk uitgesloten.
2.2
Eén of meer bedingen in deze Algemene Voorwaarden en/of in de Overeenkomst, bijvoorbeeld één of meer tarieven in de
Prijslijst, mogen door Tele2 altijd worden gewijzigd. Deze wijziging geldt ook ten aanzien van bestaande Overeenkomst(en).
2.3
Ten minste een maand voordat een door Tele2 voorgenomen wijziging van kracht wordt zal Tele2 jou op genoegzame
wijze informeren over de inhoud van de voorgenomen wijziging.
2.4
Als je een wettelijk recht hebt om de Overeenkomst te beëindigen als gevolg van de door Tele2 voorgenomen wijziging, zal Tele2 jou daarop wijzen en mag je de Overeenkomst kosteloos beëindigen voordat deze wijziging ingaat. "

Etc...
Bekijk origineel bericht

Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

15 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Inflatie correctie mogen ze dus toepassen zonder dat je een opzegmogelijkheid krijgt. Andere prijsverhogingen volgen de normale wetgeving voor abonnementen. Als de aanbieder zijn prijs verhoogd krijg jij het recht van kosteloze opzegging. Deze zomer zijn eigenlijk alle vaste internet abonnementen van bijna alle aanbieders in prijs omhoog gegaan.
https://www.businessinsider.nl/bij-kpn-ziggo-en-xs4all-stijgen-de-prijzen-harder-dan-de-inflatie-dus-mag-je-kosteloos-je-contract-opzeggen/
Reputatie 6
Badge +1
Jij bedoelt eigenlijk omdat de prijsverhoging niet op 1 juli maar 1 september is mag het niet?
Waar het over gaat is dat bij een contract met bepaalde tijd, waarin expliciet afspraken zijn gemaakt over de prijs, door Tele2 een grote prijsverhoging wordt doorgevoerd. Een verhoging van 26 naar 31 euro per maand (19%) is geen reguliere inflatiecorrectie. Tele2 kan niet zomaar tussentijds het contract openbreken als hiervoor geen afspraak is, conform algemene voorwaarden.
Reputatie 6
Badge +1
Inflatiecorrectie 1,4% geloof ik.
Reputatie 7
Badge +4
Jij verwijst naar hoofdstuk 5. Ik denk dat Tele2 zich beroept op hoofdstuk 2.
" 2.1
Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op de Overeenkomst die jij met Tele2 sluit. Je hebt kennisgenomen
van deze Algemene Voorwaarden en accepteert de toepasselijkheid ervan op de Overeenkomst. Toepasselijkheid van
jouw eventuele inkoop- en andere voorwaarden wordt uitdrukkelijk uitgesloten.
2.2
Eén of meer bedingen in deze Algemene Voorwaarden en/of in de Overeenkomst, bijvoorbeeld één of meer tarieven in de
Prijslijst, mogen door Tele2 altijd worden gewijzigd. Deze wijziging geldt ook ten aanzien van bestaande Overeenkomst(en).
2.3
Ten minste een maand voordat een door Tele2 voorgenomen wijziging van kracht wordt zal Tele2 jou op genoegzame
wijze informeren over de inhoud van de voorgenomen wijziging.
2.4
Als je een wettelijk recht hebt om de Overeenkomst te beëindigen als gevolg van de door Tele2 voorgenomen wijziging, zal Tele2 jou daarop wijzen en mag je de Overeenkomst kosteloos beëindigen voordat deze wijziging ingaat. "

Etc...
Waar het over gaat is dat bij een contract met bepaalde tijd, waarin expliciet afspraken zijn gemaakt over de prijs, door Tele2 een grote prijsverhoging wordt doorgevoerd. Een verhoging van 26 naar 31 euro per maand (19%) is geen reguliere inflatiecorrectie. Tele2 kan niet zomaar tussentijds het contract openbreken als hiervoor geen afspraak is, conform algemene voorwaarden.

Daarom oppert Tele2 ook dat je kosteloos kunt opzeggen als je het er niet mee eens bent... Ik ben ook boos en heb er ook de kleine lettertjes op nageslagen maar zoals ik alle lettertjes interpreteer mogen ze dus doen wat ze aankondigen en mag jij 'gewoon' vertrekken als het je niet bevalt... Dit is al de tweede keer dat ze me dat flikken en ik vertrek nu naar tmobile...
overigens vreemd dat als je nu bij Tele2 60mb internet neemt je maar € 30 betaalt, waarom wij dan €31?
Badge +2
Hoe betrouwbaar is de verkoopafdeling van Tele2? Zo zou de titel van mijn bericht kunnen luiden.
Kun je daar nou wel in alle ernst een jaarcontract met prijsafspraak mee maken?
Helaas is het antwoord gewoon nee dat kan niet.

De moderatie heeft, voor zover ik kan zien, de reactie van gewaardeerd Goldmember lid Eric als antwoord gemarkeerd. Echter dit is een veel te simpel copy, paste verhaal. Dit kunnen we allemaal zien maar het echte probleem zit veel dieper. En daar kunnen de moderatoren en ook Eric niet, nou net niets mee. De moderatoren zijn gebonden aan protocollen en proberen op een nette manier van deze vragen af te komen en daar kan ik ze niet anders dan gelijk in geven.

Zelf ben ik in januari 2018 gebeld door een enthousiaste verkoopmedewerker (mijn contract was weer afgelopen) met een fantastisch voorstel voor een nieuw jaarcontract en ondanks mijn tegenwerpingen bleef hij bij zijn aanbieding. Oké dat klinkt erg goed doe maar.

Je raad het al, de dag erop werd ik weer gebeld door nu een specialist van de verkoop dat hier echt sprake was van een vergissing en bla, bla, bla. Met het nieuwe voorstel heb ik mij akkoord verklaard en dit was echt een jaarcontract zonder probleem tot 4 december 2018. En er is met geen woord gesproken over de wijzigingen zoals vermeld in Eric’s antwoord.

Daar zit nu mijn grootste grief dat zoiets niet door de verkoop medewerkers wordt vermeld. Dit valt onder onfatsoenlijk zaken doen. Dit zeg ik met 38 jaar buitendienst verkoopervaring waarvan de laatste 10 jaar als verkoop instructeur. En dat was ik toch echt bij één van de grootste multinationals ter wereld in consumenten producten.

De mail waarin de prijsstijging is aangekondigd, neem het voor waar aan of niet, is niet door mij ontvangen. Had ook weinig verschil gemaakt want ik zou niet opzeggen.

Het gaat hier om een gebrek aan vaardigheden in de verkoop cq marketing afdeling, onjuiste voorlichting waardoor er valse verwachtingen bij de consument worden gewekt die dan worden weerlegt met algemene voorwaarden.
Ik heb vandaag contact gehad met Consuwijzer en de situatie daar voorgelegd. Zij geven aan dat bij het akkoord gaan van de algemene voorwaarden paragraaf 2.2, waarin staat aangegeven dat de Tele2 de prijzen van abonnementen mag verhogen, Tele2 ook gerechtigd is om dit te doen. Wat de medewerker wel aangaf dat de prijsstijging wel erg veel is. De hoogte van de prijsstijging zou een onderwerp kunnen zijn om voor te leggen bij de geschillencommissie indien de klacht door Tele2 wordt afgewezen volgens de medewerker van Consuwijzer.
Hierbij moet ik optekenen dat ik vorig jaar nog voor de eerdere tariefsverhoging nog 25 Euro per maand betaalde, dus binnen een jaar tijd is feitelijk het bedrag verhoogd van 25 EUR naar 31 EUR. Consuwijzer heeft wel notitie gemaakt van de situatie voor de ACM.
Reputatie 6
Badge +1
Voor dit soort ongein sluit ik al lang geen jaarlijks contract meer af maar een SIM-only met een (1) maand looptijd. Koppelverkoop van phone+abo doek ook niet. Zo kan ik makkelijk switchen van telco.
@stibbe Alle gedoe om als klant hier wat aan te doen vind ik clueless, kost energie, tijd en ergernis. Is het niet waard. Have fun.
Ik heb vandaag contact gehad met Consuwijzer en de situatie daar voorgelegd. Zij geven aan dat bij het akkoord gaan van de algemene voorwaarden paragraaf 2.2, waarin staat aangegeven dat de Tele2 de prijzen van abonnementen mag verhogen, Tele2 ook gerechtigd is om dit te doen. Wat de medewerker wel aangaf dat de prijsstijging wel erg veel is. De hoogte van de prijsstijging zou een onderwerp kunnen zijn om voor te leggen bij de geschillencommissie indien de klacht door Tele2 wordt afgewezen volgens de medewerker van Consuwijzer.
Hierbij moet ik optekenen dat ik vorig jaar nog voor de eerdere tariefsverhoging nog 25 Euro per maand betaalde, dus binnen een jaar tijd is feitelijk het bedrag verhoogd van 25 EUR naar 31 EUR. Consuwijzer heeft wel notitie gemaakt van de situatie voor de ACM.


Ik heb exact hetzelfde abonnementsverhaal, dus van €25 per maart 2017, per 1 juli 2017 kwam er €2 bij, als trouwe klant per maart 2018 €1 korting bedongen (nounou) dus sindsdien betaal ik €26. En dan nu naar €31. Een stijging van 19,23%... Zal ik ook contact opnemen met Consuwijzer? Overigens ben ik in maart 2017 overgestapt van 20 naar 50MB omdat 20MB nauwelijks functioneerde (ik woonde te ver van de zendmast af...). Was me ook niet verteld toen ik dat eerste abonnement afsloot.
N.a.v. de mail die de prijsverhoging met bijna 20% (van €26,- naar €31,- pm) per 1-9-18 aankondigde heb ik op maandag gebeld met Tele 2 om mijn abonnement op te zeggen (internet + bellen 50MB).
Na de reden te hebben opgegeven werd me gevraagd of ik gebruik maakte van de vaste telefonie. En dat doe ik al jaren niet meer, die vaste telefonie hing gewoon nog aan mijn vorige abonnementen want was gratis.
Voorstel was toen: vaste telefonie gaat eraf en het internet (60MB) gaat dan per 1-9-18 €1,- meer kosten, dus €27,- per maand. Ik was van plan om over te stappen naar de goedkoopste aanbieder van een 50MB internetabonnement (Tmobile €28,- pm). Met het nieuwe Tele2 aanbod blijf ik dan toch maar weer bij Tele2 want ze winnen het weer met hun prijs... Ik weet dat het een 'uitgeklede versie is maar ik maakte toch geen gebruik van de vaste telefoon en ik kan iedere cent die ik bespaar gebruiken...
Reputatie 7
Badge +5
Dan is het bijkbaar lonend om contact met Tele2 te zoeken na de verhoging, diegene die dat niet doen gaan blijkbaar akkoord of stapt over.
Dat zal het systeem ook wel zijn waar Tele2 van uitgaat.
Het is altijd lonend bij providers om contact te zoeken.Vaak blijkt dat wanneer je aankondigt te willen overstappen er ineens wel iets aan de prijs gesleuteld kan worden .........
Reputatie 5
Badge +3
Vanwege de inactiviteit in dit topic zal ik deze gaan sluiten. Mochten er nog vragen zijn dan kun je een nieuw topic openen.

Fijne dag en groetjes,
Jasper