beantwoord

Modem/Router vervangen Tele2

• 27 juli 2015
  • 10 reacties
  • 10643 x bekeken

Beste lezers,

Dit is mijn eerste bericht op deze forum. Ik heb een probleem en ik kan nergens op internet een duidelijk antwoord vinden. Ook na Tele2 te hebben gebeld werd het voor mij niet veel duidelijker.

Sinds vandaag heb ik een nieuwe Technicolor TG789bvn geïnstalleerd nadat ik een snelheid verhoging had aangevraagd van 20 naar 40mbps. Nu ik het nieuwe apparaat heb aangesloten was ik teleurgesteld. Er kan naar mijns inziens bijna niets worden aangepast aan de router configuratie. Iets dat mij als ICT'r heel erg aan erger. Functionaliteiten als VPN, Firewall policies, VLSM, DHCP, public NAS, etc zijn verloren.

Nu is dat prima op te lossen door er een eigen router tussen te hangen. Maar mijn vraag is dus hoe? Bij de klantenservice vertelde me ze dat ik elke router er tussen kan hangen die VDSL ondersteund. Terwijl internet dat tegen spreekt omdat de modem van Tele2 is voor geconfigureerd met wachtwoorden en instellingen en dat zonder de modem van Tele2. Mijn internet niet meer werkt.

Ook las ik verhalen over eigen router koppelen met de modem/router van tele2 en dan de router functies uitschakelen. Echter zie ik nergens de optie daarvoor.

Mijn doel is simpel. Ik wil een eigen router aansluiten die volledig te beheren is. Hoe zorg ik ervoor dat dit gerealiseerd wordt? Of is het überhaupt mogelijk?

Alvast bedankt voor de hulp.

Christiaan
icon

Beste antwoord door Gela 28 juli 2015, 15:23

Hier een voorbeeld hoe het bij mij werkt. Overigens bezoek maakt hier gebruik van het gastnetwerk en dat heeft die mooie Netgear ook.

Vanaf lan1 Technicolor naar Wan poort Netgear een goede kabel (cat6) en vervolgens de router zelf laten configureren dat wordt je ook gevraagd bij de eerste installatie, hij haalt dan meteen de laatste software op en de basis installatie is al klaar. (het geld zit wel ergens in.)
Kun je later alsnog verder configureren helemaal naar wens.

De Technicolor staat 'gewoon' in DMZ en die kan verder niks meer met het verkeer. Geen 2 kapiteins op 1 schip.

Rechts boven staat configure.

Wel weer opnieuw opstarten om het zijn werk te laten doen.
Bekijk origineel bericht

Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

10 reacties

Reputatie 7
Een eigen router aansluiten is zonder meer mogelijk. Alle routers ondersteunen VDSL, dus ik snap die opmerking van de klantenservice niet. Qua modem zit je inderdaad vast aan het door Tele2 aangeboden modem. Indien er alleen internet wordt afgenomen (en geen TV en telefonie) dan is (via een omweg) een eigen modem te gebruiken, garantie dat het werkt (en blijft werken) heb je echter niet, en uiteraard vwb problemen ook géén ondersteuning van de klantenservice, maar mogelijk wel op dit forum.
Reputatie 6
Badge +5
Maakt eigenlijk ook niet eens uit of die router VDSL ondersteund. :D

Je sluit het modem van Tele2 aan, daarachter die router.
En je wijst in het modem het publieke IP adres aan jouw router toe.
Zo schakel je feitelijk de router functie op het modem uit,
en loopt je internet via jouw router. :)

Ik weet niet meer of je dan handmatig dat ip adres aan de router moet geven....:?

Tv en telefoon moeten wel op het technicolor modem aangesloten blijven.
Reputatie 5
Badge +3
Hier nog een klein voorzetje:

* Zorg voor een (bekabelde) verbinding met de Technicolor.
* Surf naar webinterface 192.168.1.1 (login is user/user).
* Beperk de range van de DHCP server. In plaats van eind adres 254 dus 100 invullen.
Daarmee voorkom je altijd conflicten tussen DHCP uitgegeven ip's en vast ingestelde ip's.
* Als je niet van plan bent om de WLAN functionaliteit te gebruiken van de Technicolor, kan je hem beter uitzetten in het menu Wireless.

Dan komt de nieuwe router aan de beurt:

* Zorg voor een verbinding met een pc. Hij wordt eerst apart aangesloten zonder deTechnicolor.
* Eventueel is het noodzakelijk om tijdelijk het ip adres van je pc aan te passen aan het gebruikte subnet van de router. (192.168.0.xx of 10.0.050 bv.)
* Surf naar de webinterface. Naar welk ipadres en welke login staat in de handleiding van de router.
* Zet de DHCP server uit.
* Wijzig het ip adres van de router zelf. Hij moet in het subnet vallen van de Technicolor. (192.168.1.200 bv.)
* Als de verbinding nu wegvalt met die router, moet je de pc herstarten. Dan vindt de pc het nieuwe ip adres van de router.
* Indien aanwezig is het handig om ook het WLAN signaal in te stellen. Zo nodig kan die het WLAN signaal vervangen van de Technicolor.
* Zorg ervoor dat alle wijzigingen worden opgeslagen.

Nu worden beide apparaten met elkaar verbonden.
Sluit een netwerkkabel aan vanaf de Technicolor naar een LAN poort van de nieuwe router.

Start eerst de Technicolor en dan pas de nieuwe router en dan pas de pc's, laptops en andere apparatuur.
Je kan nu via 192.168.1.1 de Technicolor bereiken en instellen en via 192.168.1.200 (volgens deze handleiding) de nieuwe router bereiken en instellen.
Ook kan je vaste ip's uitdelen aan aangesloten apparatuur vanaf 192.168.1.101 en verder.
Dat is vooral handig als je poorten wilt openen en dergelijke.

Succes!
Badge +2
Wat Jeroen ook schrijft, het is wel degelijk mogelijk. Het werkt hier sinds januari probleemloos met een Asus router RT-AC66U.

De Technicolor staat in DMZ, ook de wifi hiervan staat uit. En slechts 1 cat6 kabel gaat naar de router die vervolgens alle verkeer overneemt en dat is in mijn geval veel. Denk aan een Nas (vpn verbinding) HP Envy 120, printen ook via internet maar ook 2 satelliet boxen (linux) die onderling communiceren via de router en nog 2 steunpilaren om wifi waar dan ook hier mogelijk te maken zodat diverse telefoons en tablets moeiteloos op het net kunnen. De laatste doet het erg goed op de 5GHz band.
Het interne verkeer draait op 1.0Gbs

Het modem werkt alleen als 'deur' van en naar het internet. Wel is de Siemens telefoonset rechtstreeks op de Technicolor aangesloten en dat werkt ook probleemloos.

Ofwel het is zeker een aanrader om een eigen en goede router er achter te hangen en dat kan voor jou als ICT'r niet moeilijk zijn.
Beste allemaal.

Ten eerste hartelijk bedankt voor jullie snelle reactie!

In eerste instantie was het mijn doel om de modem zelf te vervangen (vandaar dat alleen een VDSL modem goed zou zijn) zodat ik maar 1 apparaat hoef te beheren. Echter was ik vergeten rekening te houden dat we ook TV en telefoon gebruiken, dus de modem van tele2 gebruiken is helaas onvermijdelijk.

Nu hebben jullie allemaal goede tips gegeven over jullie opzet thuis en dat wil ik nu dus ook doen. Ik heb mij goed georiënteerd op internet welke router ik wil gebruiken. Het is de Netgear Nighthawk R7000 geworden omdat deze het beste aansluit bij mijn behoeftes en een goede prijs/kwaliteit verhouding heeft.

Misschien nogal averechts voor de meeste mensen maar ik ben gewend Cisco apparatuur te configureren in de CLI. En de Technicolor met de web interface is nogal omslachtig voor mij. Port forwarding staat hier onder Game and Application Sharing. En als ik naar Home > Home Network > Interfaces > LocalNetwork van de Technicolor ga zie ik alleen een overview en geen configuratie optie. De DHCP pool (192.168.1.64 - 192.168.1.253) kan ik dus niet aanpassen of uitzetten om bijvoorbeeld de range te beperken. Dit is nogal flauw want als ik de Netgear wil inzetten als gateway voor mijn apparatuur kan ik alleen de range 192.168.1.3 tot 192.168.1.63 gebruiken. Het zou dus fijn zijn als ik een ander subnet gebruik voor mijn thuis netwerk zoals 192.168.2.xxx.

Om dat te realiseren kan ik de Netgear niet meer verbinden op een LAN (switch poort). Ik zou dan beter volgens mij de Netgear op het internet poortje kunnen aansluiten zodat hij de techniclor ziet als het "internet"

Klopt mijn beredenering een beetje? of hebben jullie een andere suggestie?

Ik kijk uit naar jullie reactie.
Reputatie 6
Badge +5
:? Je kan bij die DHCP waardes zelf geen aanpassingen doen?
Da's zelfs op mijn oude Davolink niet een probleem.

Via WAN en dan een ander subnet weet ik zo niet.
Ik heb het idee dat dat niet werkt omdat het modem niet
in diezelfde range zit. Mag iemand anders wat over zeggen. :D

Maar dan nog, 3 tot 63. Wilde je 60 apparaten op die Netgear
gaan aansluiten dan? :8 Van 192.168.1.20 tot 192.168.1.60, da's
40 adressen, zou bij mij al meer dan genoeg zijn. 😳
:? Je kan bij die DHCP waardes zelf geen aanpassingen doen?
Da's zelfs op mijn oude Davolink niet een probleem.

Via WAN en dan een ander subnet weet ik zo niet.
Ik heb het idee dat dat niet werkt omdat het modem niet
in diezelfde range zit. Mag iemand anders wat over zeggen. :D

Maar dan nog, 3 tot 63. Wilde je 60 apparaten op die Netgear
gaan aansluiten dan? :8 Van 192.168.1.20 tot 192.168.1.60, da's
40 adressen, zou bij mij al meer dan genoeg zijn. :$

Dat klopt de oude Davolink kon dat. Helaas hebben ze dat eruit gesloopt in de Technicolor..
En op de WAN poort aansluiten kan inderdaad alleen als de 2 routers in dezelfde subnet zit. Anders kunnen ze elkaar niet vinden.

Waarom ik zoveel adressen nodig heb is omdat ik het logisch wil indelen. een voorbeeld:
192.168.xxx.2-10 = netwerkapparatuur
192.168.xxx.11-30 = voor servers
192.168.xxx.31-40 = printers en andere randapparatuur
192.168.xxx.41-70 = DHCP (denk dan ook aan bezoek of feestje a 20 personen)
192.168.xxx.71-80 = testomgeving
Badge +2
Hier een voorbeeld hoe het bij mij werkt. Overigens bezoek maakt hier gebruik van het gastnetwerk en dat heeft die mooie Netgear ook.

Vanaf lan1 Technicolor naar Wan poort Netgear een goede kabel (cat6) en vervolgens de router zelf laten configureren dat wordt je ook gevraagd bij de eerste installatie, hij haalt dan meteen de laatste software op en de basis installatie is al klaar. (het geld zit wel ergens in.)

De Technicolor staat 'gewoon' in DMZ en die kan verder niks meer met het verkeer. Geen 2 kapiteins op 1 schip.

Helemaal geweldig ik zag deze optie over het hoofd. bedankt Gela!
Badge +2
Oke, dat gaat dan wel goed komen. Veel plezier ermee. Enne.. over het zien? Soms denk ik ook wel eens, ik heb niet alleen een nieuw gehoorapparaat nodig.

ps. de prijs staat hieronder.