beantwoord

Modem onbereikbaar - Davolink DV-2020

  • 23 September 2019
  • 7 reacties
  • 905 x bekeken

Goedemiddag,



Sinds een tijdje heb ik af en toe problemen met mijn internetverbinding. Hij is soms traag en de verbinding valt soms weg. Ik dacht eerst dat het misschien aan mijn (oude) laptop lag, maar toen ik vanmorgen mijn nieuwe laptop wilde installeren kon ik helemaal geen internet verbinding maken. Ik kreeg de melding: dit wifi-netwerk maakt gebruik van een oudere beveiligingsstandaard.



Op het forum zag ik dat meerdere mensen problemen hebben met dit modem (Davolink DV-2020).

Ook ik heb dit modem al vanaf het begin. Kan het zijn dat mijn modem ook toe is aan vervanging?



Met vriendelijke groet, Hilde
icon

Beste antwoord door HHaarmeijer 24 September 2019, 13:34

Bekijk origineel bericht

Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

7 reacties

Reputatie 4
Hallo Hilde,

Trage en wegvallende verbinding kunnen ook andere oorzaken hebben.
Valt de verbinding bedraad (PC of laptop aangesloten via netwerkkabel op het modem) ook uit, heb je ook TV via Tele2 en valt die dan ook uit?

Als je wel goed bedraad internet hebt en/of je TV blijft het wel doen dan ligt het eerder aan de WiFi zelf, hier wat tips om je WiFi te verbeteren: https://www.tele2.nl/klantenservice/thuis/internet/wifi/wifi-snelheid-verbeteren/

Je nieuwe laptop zal waarschijnlijk alleen via veiliger WiFi protocollen verbinding willen maken.
Je kan dit instellen via de webinterface van je modem.

Zie hier hoe je kan inloggen op je modem: https://www.tele2.nl/klantenservice/thuis/internet/wifi/wifi-kanaal-veranderen/
Daar kiezen voor Davolink en de stappen 1 t/m 3 volgen en daarna kiezen voor Security
Daar de beveiliging op WPA2/AES of WPA2/TKIP zetten en als er een Save/Apply knop is daarop klikken.
Als het goed is gegaan zou je nieuwe laptop nu wel kunnen verbinden met het modem.
Hoi Malamute,

Bedankt voor je snelle reactie.

Netwerkkabel
Het klinkt heel knullig misschien, maar ik kan niet zo snel een netwerkkabel vinden om mijn pc te verbinden aan mijn laptop dus ik kan niet testen hoe mijn verbinding is met kabel. Maar op dit moment heb ik een internet verbinding met zowel met tablet, telefoon en laptop dus volgens mij is dat oké en heeft het niet daar mee te maken.

Abonnement
Ik heb alleen internet en telefonie van Tele2, geen TV via Tele 2.

Wifi kanaal veranderen
Helaas wist ik het wachtwoord van mijn modem niet meer (die heb ik zo'n 10 jaar geleden ingesteld en die kon ik echt niet terugvinden). Ik heb daarom maar mijn modem gereset.

Scan wifi
Ik schrok een beetje van de scan, deze ziet er volgens mij niet zo goed uit.
In de beschrijving staat namelijk dat ze gerangschikt zijn van very bad tot excellent.
(Of misschien interpreteer ik het niet goed, dat kan natuurlijk ook)


Ik zat op kanaal 11 en ben nu naar kanaal 1 toegegaan.
Het signaal sterkte is daar niet zo sterk (geen idee waarom), maar de kwaliteit is i.g.g beter dan kanaal 11 waar hij eerst op stond.

Beveiliging - WPA2/AES of WPA2/TKIP
Je gaf aan dat ik de beveiliging het beste op WPA2/AES of WPA2/TKIP kan zetten.
Die keuze heb ik helaas niet. Dit zijn de keuzes die ik heb.



Ik heb hem voor nu even op WPA2-PSK gezet, dat is de keuze die er het meeste op lijkt.
Deze keuze werkt helaas nog niet voor mijn nieuwe laptop.

Wat kan de reden zijn dat ik deze keuzes niet heb?
Staat er dan in de modem zelf nog iets anders niet goed ingesteld waardoor ik meer opties krijg?
Wat suf.. ik zie nu ineens dat AES of TKIP er onder staat.


Nadat ik hem op WPA2-PSK had gezet stond hij daaronder automatisch op AES.


Klopt mijn keuze dan?
Eerst WPA2-PSK
En dan AES of TKIP?

Ik heb inmiddels alle opties uitgeprobeerd, maar mijn nieuwe laptop kan geen verbinding maken.
Hij zegt: dit wifi netwerk maakt gebruik van een oudere beveiligingsstandaard.
Reputatie 4
Hoi Hilde,

Die signaalsterkte is wat de andere AP's afgeven, kanaal 1 lijkt hier i.d.d. de beste keuze.

Het is wel vreemd dat je nieuwe laptop nog steeds geen verbinding maakt, heb je wel een Pre Shared Key gebruikt die minimaal 8 karakters lang is (een nog langere key is veiliger)?
Hoi Malamute,

Blijkbaar heeft de laptop een goede nachtrust nodig gehad. Hij kan nu wel verbinding maken met mijn WiFi. Eerst viel hij nog een paar keer uit, maar nadat er het e.e.a. geupdate is lijkt hij het goed te doen. Tot nu toe is de verbinding nog niet verbroken. Fingers crossed dat het zo blijft.. 🤞🏻

Geen idee wat de reden is waarom het nu wel lukt (minder mensen die nu gebruik maken vd WiFi en daardoor een betere verbinding? Of een combinatie met de updates?)

Ik ben i.i.g. superblij dat hij het doet.
Bedankt Malamute 👍🏻
Reputatie 4
Hoi Hilde,

Waarschijnlijk hield de laptop dan nog de oude instelling vast op 1 of andere manier, na een herstart heeft hij dan de nieuwe instelling van WiFi opgehaald.
En wellicht hebben de updates ook meegeholpen.

Maar i.i.g. werkt het nu gelukkig, veel plezier met je nieuwe laptop.
Dank je 👍🏻