vraag

Modem langzaam en verouderd

• 6 november 2017
  • 24 reacties
  • 2502 x bekeken

Hoi,

Ik ben nu een aantal jaren lid van tele2, maar de traagheid van de modem die ik destijds gekregen heb begint toch wel erg vervelend te worden. Het gaan dan niet alleen om de internetsnelheid (waar ik bij lange na niet aan de 20mbps kom) maar ook,en dit is momenteel het grootste probleem, het lokale netwerkverkeer is erg langzaam, bijvoorbeeld laptops, telefoons en tablets en xbox die op het netwerk zitten. Het netwerk is zo langzaam dat streamen van muziek niet lukt zonder problemen en bezoek op hun mobiel nauwelijks iets kunnen via mijn wifi.

Is het wellicht mogelijk om een nieuwer/beter modem te krijgen? Herstarten en configuratie aanpassen van de router heb ik al geprobeerd.

Groet,
Alexander

Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

24 reacties

Reputatie 7
Badge +5
Alles staat en valt met de verbindingssnelheid die jij binnen krijgt, en als je met veel apparaten simultaan een verbinding hebt/data verbruikt dan word de bandbreedte verdeeld over al deze toestellen.
Heb je al een speedtest uitgevoerd met alle verbruikers/apparaten die een verbinding hebben uit, op die na die de speedtest uitvoert.
Je tv reciever/decoder is ook een verbruiker.

www.ookla.net is een goede tool om een speedtest mee uit te voeren.

Want als jij om te beginnen al een langzame verbinding hebt, dan is het nog de vraag of een nieuw Modem daar verandering in brengt.
Daarom ook de vraag om een speedtest uit te voeren.
Mijn internet snelheid is ongeveer 8-10mbps. De snelheid lijkt met name beperkt te worden door het modem want het interne netwerk is niet sneller dan dat. Bijvoorbeeld muziek streamen binnenshuis gaat niet zonder dropouts, communicatie tussen devices is traag etc. Tevens moet ik het modem ongeveer 1x per week herstarten omdat het anders allemaal nog trager wordt.
Nu zou ik een eigen router kunnen kopen maar een search op dit forum leert dat tele2 dat niet ondersteunt (iig niet icm met mijn comtrend modem), en ik vind dat dat met mijn vrij gemiddelde gebruik ook eigenlijk niet nodig zou moeten zijn, als de modem iets beter/moderner zou zijn. Vandaar dus mijn vraag om een nieuwere modem.

Groet,
Alexander
Reputatie 7
Badge +5
Om te beginnen ondersteund Tele2 geen apparaten die niet van Tele2 zijn, die zijn aangesloten op het Modem van Tele2.
Het maakt dan ook niet uit welk Modem jij gebruikt.
Heb je de speedtest trouwens bedraad gedaan? (UTP kabel) want er zit wel een verschil tussen bedraad testen en testen via de Wifi van het Tele2 Modem.
Als je je snelheid goed wil meten dan moet je dat via een UTP kabel doen, die geeft je echte verbindings-snelheid weer.

Wat je vraag betreft over een nieuw Modem, die is voor Tele2.
Deze speedtest was draadloos. Maar zoals ik aangaf is mijn internet snelheid niet zozeer het grootste probleem dat ik heb, maar het feit dat ik geen muziek kan streamen binnen mijn eigen netwerk zonder dropouts en dat alles op het netwerk heel langzaam gaat als ik meer dan een of twee devices aansluit.

Ik was in de veronderstelling dat Tele2 ook dit forum las, vandaar mijn vraag over een nieuw modem hier. Als tele2 geen eigen routers ondersteunt en verouderde modems niet vervangt lijkt het er op dat ik naar een andere provider zal moeten overstappen om meer met het netwerk te kunnen doen dan met 1 pc bedraad het internet op te gaan, want ik weet dat dit bij andere providers wel gewoon zonder problemen kan. Ik wacht nog even de eventuele reactie van Tele2 af.
Reputatie 7
Badge +5
Dat heb jij goed verondersteld, dat hier ook Moderators van Tele2 topics lezen en reageren/helpen.
Dat gaat op chronologische volgorde van de post's die binnen komen, dan kan er wat tijd overheen gaan voordat ze reageren.

Verder is het wel handig om een speedtest te doen via een UTP kabel, dan kom je wat meer beslagen ten ijs als een Moderator van Tele2 reageert.
Dan kun je ook beter geholpen worden, want dan hebben ze een volledig plaatje van je situatie.
Uit eerdere tests blijkt dat bedraad inderdaad wat sneller gaat. Ongeveer 8 vs 12 mbps max als ik me goed herinner. Niet erg indrukwekkende snelheden maar daar kan ik op zich wel mee leven. Het zijn de slechte prestaties van het lokale netwerk en van het delen van internet tussen meerdere devices die niet toereikend zijn voor mijn toch vrij bescheiden/normaal gebruik.
Als ik wel een eigen router achter het modem zou hangen, kan ik dan het eigen lokale netwerk snel laten verlopen voor media streaming e.d. en alleen het externe verkeer door de tele2 Comtrend modem laten gaan? En zoja, hoe eenvoudig is dat icm de Comtrend modem?
Reputatie 7
Badge +2
Je kan het op twee manier doen, makkelijkste manier is de nieuwe router als switch/WiFi AP te gebruiken. Dan blijft de Tele2 modem nog verantwoordelijk voor uit delen van IP adressen en andere instellingen van het netwerk, maar het lokaal verkeer gaat via de switch (router).

Ik ben alleen wel benieuwd naar je probleem, zeker, de modems die je krijg van een provider zijn geen top of the line, maar zelfs met een wat oudere modem, het streman van muziek of video’s lokaal zou geen probleem moeten zijn.

Kun je een beetje vertellen over je lokaal netwerk? De streaming doe je over WiFi? Zo ja, heeft je modem 5Ghz WiFi en maak je gebruik daarvan?
Ik gebruik zowel wifi als lan kabels. Het streamen van media gaat meestal van een draadloze laptop naar een bedraad afspeelapparaat. Verder hangt er nog een xbox aan, een paar telefoons/tablets en enkele raspberry's die niet zoveel verkeer gebruiken.
De tele2 comtrend modem ondersteunt geen 5ghz, alleen 2.4ghz. Ik heb wel geprobeerd verschillende kanalen te gebruiken maar het maakt weinig uit, het lokale netwerk blijft te langzaam om goed te streamen.
Zou een eventuele eigen router aan bepaalde eisen moeten voldoen (afgezien van 5ghz) om goed te werken op deze manier? WAN bijvoorbeeld of is dat niet nodig?
Reputatie 7
Badge +2
Ik gebruik zowel wifi als lan kabels. Het streamen van media gaat meestal van een draadloze laptop naar een bedraad afspeelapparaat. Verder hangt er nog een xbox aan, een paar telefoons/tablets en enkele raspberry's die niet zoveel verkeer gebruiken.
De tele2 comtrend modem ondersteunt geen 5ghz, alleen 2.4ghz. Ik heb wel geprobeerd verschillende kanalen te gebruiken maar het maakt weinig uit, het lokale netwerk blijft te langzaam om goed te streamen.

Oké, dan je hebt zeker een probleem met je WiFi, 2.4 GHz is gewoon niet vooruit te branden meer, bij mijn zijn alle kanalen 2x bezet minstens.

Geen netwerk expert, maar ik denk dat een router of een switch/WiFi AP combo kan helpen.

Wel moet je zeker zijn dat jou draadloos apparaten wel WiFi 5Ghz ondersteunden, anders heb je niet zo veel aan.
Reputatie 7
Badge +4
Kijk hier eens de wifi access modellen.

https://www.routercenter.nl/category/111443/access-points.html
Reputatie 7
Badge +2
Kijk hier eens de wifi access modellen.

https://www.routercenter.nl/category/111443/access-points.html

Ah, ik had mijn twijfels als ik links naar webshops kon plaatsen... had ik dan via PB gedaan.

Ik heb zelf die van KPN, dat ding kost maar 49€ en werkt super, met beam forming en DFS .

In het toekomst ga ik upgraden naar mesh netwerk, maar tot dan doet die AP/Switch echt prima.
Wat zijn in dit geval de praktische verschillen/voordelen van een AP versus een router? Qua prijs lijkt het weinig uit te maken. Gaat in beide gevallen al het lokale netwerkverkeer alleen via het nieuwe apparaat en alleen het externe internetverkeer via de tele2 modem?
Reputatie 7
Badge +2
Wat zijn in dit geval de praktische verschillen/voordelen van een AP versus een router? Qua prijs lijkt het weinig uit te maken. Gaat in beide gevallen al het lokale netwerkverkeer alleen via het nieuwe apparaat en alleen het externe internetverkeer via de tele2 modem?

Oké, ik probeer simpel te houden, de modem van Tele2 is ook een router, een router achter een router plaatsen vraagt wat configuraties om problemen te voorkomen.

Dus als je een “router” koopt je gaat de router functie uitschakelen en alleen de switch en WiFi van het apparat gebruiken, dus voor je nu maakt het niet echt uit, want in beide gevallen ga je het apparat alleen als switch / WiFi punt gebruiken.

Ik stem voor de KPN dingetje, mede omdat ik ervaring heb, met andere consumenten producten krijg je net iets minder, of moet je hooger in prijs gaan.

Voorbeeld,

Pakken we dit TP link AP voor het zelfde prijs.

Snelheid van WiFi 5Ghz AC is max 433Mbps, de KPN AP is 1300Mbps.

De AP van TP-link heeft geen porten om bekabeld apparaten toe te voegen (een Xbox, TV en zo), de andere heeft 5.

Daarnaast heeft de AP van KPN Beam Forming voor beter signaal, en DFS, waardoor het mogelijk maakt om meer kanalen te gebruiken als je niet dichtbij van een radar station woont.

Als je iets meer wilt besteden dan kom je bij deze die is net wat meer te vergelijken met die van KPN.

En als je de top of the line wilt, dat is mijn lievelings router (jammer dat mijne is door een hond gegeten).
Badge +2
Even kort door de bocht, een eigen router is zeker aan te bevelen voor hetgeen jij aan het doen bent.

Ja, die ASUS RT-AC66U is ook mijn favoriete router, doet al de nodige jaren hier dienst en werkt nog steeds naar tevredenheid. Bekabeld is de interne snelheid dan 1,0 Gbps en met wifi op 5GHz is afhankelijk van plaatsing en aangesloten apparaat werkt supersnel.
Maar de keus is enorm in routers en is afhankelijk van je budget, eisen en merkvoorkeur.

Zet de Comtrend in DMZ met je eigen router (bekabeld) erachter dan is de Comtrend alleen modem en neemt je router volledig het verkeer over van je eigen netwerk. Daar ga je lol van beleven.

Hier worden o.a. door 3 tv’s opnames in HD naar de Nas gestuurd en zijn vervolgens op elk aangesloten apparaat probleemloos te bekijken.
Even goed opletten met aansluiten, topic staat in “Tips vanuit de community” hoe te doen.
Bedankt voor de adviezen. Ik heb de howto gelezen die hier staat: https://forum.tele2.nl/tips-vanuit-de-community-328/eigen-router-achter-het-modem-plaatsen-zinvol-of-onzin-52822
echter mijn Comtrend modem heeft volgens mij geen opties om andere aangesloten apparaten in te stellen qua IP toewijzing? De menus in de comtrend router zijn uiterst minimaal. Enig idee of en hoe dit met de witte comtrend modems mogelijk is?
Reputatie 5
Badge +2
@phalphal

Voor zover ik mij herriner, zou het menu waarin dit staat bij de Comtrend 2's (de witte versie) er als volgt uit moeten zien.

Dit is het menu waar je moet zijn in jouw geval. Mijn advies is om dan het volgende topic te gebruiken ipv die van Gela, Aangezien die van Gela bedoeld is voor de Technicolour modems met andere firmware.

https://forum.tele2.nl/tips-vanuit-de-community-328/portforwarding-virtual-servers-een-nas-en-webserver-allemaal-1-pot-nat-8970
Ik heb zojuist een router gekocht (asus rt-ac68u) en aangesloten op mijn witte comtrend tele2 modem maar ik kom er niet uit wat ik in de tele2 router moet aanpassen om hem te gebruiken. Ik zie hem ook niet in mijn LAN met een IP adres. Is er iets dat jullie kunnen adviseren?
Het is me inmiddels gelukt om de Asus RT-AC68U aan het werk te krijgen als router. Met als resultaat dat streamen nu heerlijk snel gaat en ook op de mobiele apparaten het netwerk veel beter werkt. Om over het bereik en de signaalsterkte nog maar te zwijgen. Dat is nogal een verschil met de tele2 modem!

Bedankt voor jullie adviezen, dit had ik veel eerder moeten doen 🙂
Badge +2
Fijn dat je het voor elkaar hebt gekregen en er zo tevreden mee bent.☺

Maar je maakt ons wel nieuwsgierig hoe je dat hebt gedaan.
Verklap jou werkwijze eens daarmee maak je andere gebruikers met de Comtrend vast wel blij mee.
Reputatie 7
Badge +4
Goede keus! Die router staat op eenzame hoogte in menig test.
Installatie was uiteindelijk vrij eenvoudig. Router WAN poort aansluiten op de modem en aanzetten, even geduld hebben, en als ik me goed herinner heb ik vervolgens eerst verbonden met de router voor de nodige instellingen en toegewezen IP adres vinden, vervolgens in de tele2 modem mbv DMZ naar dat IP verwezen, 192.168.0.x is nu de modem, 192.168.1.x de router.
Vervolgens de apparaten met de Asus router verbinden, en dat werkt erg goed. Het is een erg fijne router met sterk signaal en goed instelbaar. Vooral het gebruik van 5ghz maakt een enorm verschil.
Reputatie 5
Badge +2
Scheelt inderdaad in de meeste gevallen een hele hoop als je van de 2.4ghz af bent 🙂

In 2013 al werd door Agentschap Telecom geconstanteerd dat de 2.4ghz frequentie te druk werd. Er waren gewoonweg teveel apparaten die daarop draaiden wat allemaal met elkaar aan het storen was. Met 5ghz hebben we die problemen gelukkig nog lang niet dus dat kan weer een aantal jaartjes mee 😃
Reputatie 5
Badge +3
Vanwege de inactiviteit in dit topic zal ik deze gaan sluiten. Mochten er nog vragen zijn dan kun je een nieuw topic openen.