beantwoord

Mijn contract is zomaar opgezegd, zonder mijn toestemming. Afkoopsom?!

• 18 november 2016
  • 5 reacties
  • 416 x bekeken

Op 24 oktober krijg ik een bijzondere e-mail van Tele2: ik zou mijn contract bij hen hebben opgezegd.
Ik heb helemaal geen contact gehad met Tele2 sinds de start van mijn 1 jarig contract in april.

De situatie is als volgt: ik heb mijn woning verkocht en verhuis per 1 december naar mijn nieuwe adres en de nieuwe bewoner heeft op 24 oktober alvast een andere provider aangevraagd per 1 december. De bedenktijd van deze persoon is op 24 oktober dus afgelopen, daarom kreeg ik de e-mail dat ik mijn contract zou hebben opgezegd. Ik heb meteen de klantenservice gebeld toen ik de mail binnen kreeg. Onderaan de mail staat letterlijk:

Heb je je bedacht?
Bel ons dan binnen 7 dagen op 020-754 4444. Wij zorgen er dan voor dat je abonnement gewoon doorloopt. Zonder extra kosten, dat spreekt voor zich. Of kunnen we je iets anders aanbieden dat beter bij je past? Bel dan ook even, wie weet komen we er samen uit.

Klopt dus helemaal niks van! Ze konden meteen al niks meer voor mij doen, omdat de zogeheten lijn al zou zijn overgenomen (anderhalve maand van tevoren?!). Ik heb niet eens de kans gehad om zelf mijn verhuizing door te geven, waardoor ik nu een afkoopsom moet betalen van €160(!). Totaal onterecht, ik heb mijn contract niet opgezegd! Daarnaast is het bij mij niet eens geverifieerd of mijn contract inderdaad moet worden beëindigd.

Weer contact opgenomen met Tele2. Weer bevestiging gehad dat het nu echt wordt doorgezet naar de juiste afdeling.
Er is mij notabene op 1 november PER E-MAIL bevestigd dat de opzegging wordt geannuleerd. Uiteraard is dit nooit gebeurd.

Ik heb contact opgenomen met de nieuwe bewoner en daar wordt verteld door de nieuwe provider dat er geen enkel probleem is om de onterechte opzegging stop te zetten. Zij gaan immers toch pas op 1 december starten! Tele2 heeft hier geen boodschap aan en blijven maar met het vingertje wijzen naar de nieuwe provider.

Op aanraden van een medewerker in het derde telefoongesprek, heb ik het boetevergoedingsformulier ingevuld met uitleg van de situatie. Hij verzekerde mij dat de boete vergoedt zou worden. Hij bevestigde zelfs per e-mail dat het een onterechte afkoopsom is. Dit is wat ik terugkreeg, na 10 dagen wachten op reactie:

Wij hebben je aanvraag voor een vergoeding in behandeling genomen en willen je hierbij graag informeren over de uitkomst.
Je hebt een vraag ingediend via het formulier op onze website. Aangezien dit formulier enkel bedoeld is om een vergoeding aan te vragen, kunnen wij je niet beantwoorden. Ik wil je verzoeken contact op te nemen met onze klantenservice.

Waar denk je dat mijn omschrijving VOOR EEN BOETEVERGOEDINGSFORMULIER over ging? Over snoepjes? Tuurlijk gaat om de afkoopsom! Heb ik er nog letterlijk in gezet!

Vandaag WEER contact opgenomen en vervolgens krijg ik opnieuw te horen dat de opzegging dus niet meer is terug te draaien dat ik mij eerst opnieuw moet aanmelden (HUH?!) en dat dan pas de boetevergoeding wordt kwijtgescholden. Oftewel: ik moet opnieuw een jaar(!) klant worden en dan pas gaan ze vergoeden, terwijl ik in eerste instantie nooit mijn contract heb opgezegd, maar gewoon wilde meeverhuizen naar mijn nieuwe adres. Ik heb nog geopperd om dan mijn contract gewoon door te laten lopen op mijn nieuwe adres tot de einddatum van mijn oorspronkelijke contract (tot april 2017). Dit was absoluut niet mogelijk en zo werkt het allemaal niet. Er wordt niet met je meegedacht en je kan het eigenlijk maar gewoon uitzoeken.

Ik wil niet eens een boetevergoeding, ik wil dat die boete nooit in rekening wordt gebracht. TOTAAL ONTERECHT en belachelijk dat dit zomaar kan. Een contract waarvoor ik getekend heb en waar ik mee akkoord ben gegaan, kan een ander klakkeloos beëindigen zonder mijn toestemming. Iedereen kan zich dus aanmelden op jou adres en jou opzadelen met een boete. Dat tot daar aan toe, maar Tele2 zet zich niet in voor de gedupeerde klant. De opzegging wordt niet geverifieerd en als je direct contact opneemt en aangeeft dat de opzegging niet klopt, kunnen ze NIETS voor je doen. Er kan niet eens een verhuizing meer worden doorgevoerd. En dan moet je je realiseren dat dit allemaal een flink ruime maand, vóórdat de nieuwe bewoner daadwerkelijk internet en TV krijgt, heeft plaatsgevonden en dat er tot op de dag van vandaag niks aan wordt gedaan. Loze toezeggingen, zelfs bevestigd per e-mail, en geen tegemoetkomingen.
Je wordt gestraft als klant. Ik heb dus gewoon de boete van €160 die ik maar moet voldoen, want tsja Tele2 kan er ook niks aan doen, dus de klant is de dupe. Lekker klantvriendelijk! Je wordt belazerd waar je bijstaat.

En er is mij niets verteld in alle communicatie met Tele2 dat ik een nieuwe aanmelding zou moeten doen om te vergoeding te verkrijgen. Dit is pas in het laatste gesprek van vandaag gemeld (na een aantal keren telefonisch contact). Al met al: ik heb veel tijd en energie gestoken in iets waar ik zelf niet verantwoordelijk voor ben. Er is geklooid met mijn contract, zonder mijn medeweten.

Is dit bij meerdere mensen voorgekomen? Herkent iemand de situatie?
icon

Beste antwoord door Kiko van Tele2 22 november 2016, 11:57

Hoi!
Dankjewel voor je gegevens. Ik heb even alles nagelezen en ik zie dat mijn collega van een andere afdeling druk bezig is met jouw kwestie.
Hij heeft je vanmorgen gebeld maar hij kreeg je helaas niet te pakken. Hij heeft ook je voicemail ingesproken en zal het later vandaag nog eens proberen.

Groetjes Kiko
Bekijk origineel bericht

Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

5 reacties

Ik heb dit zelf gelukkig nooit meegemaakt, maar ik kan je wel het volgende vertellen: als een toekomstige bewoner voor zijn nieuwe adres alvast internet+TV+whatever aanvraagt zodat-ie vanaf de verhuisdatum een werkende dienst heeft, en er is op het moment van aanvragen nog een dienst actief van een huidige bewoner waarvan (administratief) nog geen verhuizing of opzegging is verwerkt, dan zal de provider van de nieuwe bewoner toestemming vragen aan de provider van de huidige bewoner om te dienst op te mogen ruimen per dan-en-dan en de nieuwe dienst ervoor in de plaats te zetten. Uiteraard moeten beide providers het dan ook even goed eens worden over de datum waarom dit allemaal plaats gaat vinden.

Er zijn providers die bij zo'n verzoek meteen doodleuk een brief naar hun klant (de huidige/vertrekkende bewoner) sturen met de mededeling dat hun dienst per dan en dan beëindigd zal worden tenzij ze binnen een bepaalde termijn reageren. De botte bijl/ lange halen snel thuis-methode dus. Het lijkt erop dat Tele2 die methode ook hanteert, en daarbij heeft gekozen voor een ongelukkig geformuleerde brief en een klantenservice die de zaak niet voor je op kan lossen. Heel apart.

Hopelijk kan één van de medewerkers van Tele2 op dit forum je verder helpen, want gezien je ervaringen met de klantenservice (het lijkt wel een boek van Kafka soms daar, maar dan bar slecht) zie ik anders weinig andere opties dan hardere maatregelen op juridisch vlak.
Reputatie 5
Badge +4
Wat een verhaal zeg. Ik wil dit graag even nakijken in het syteem.
zou je mij een privébericht willen sturen met deze gegevens:
Naam
Adres
Postcode + woonplaats
Klantnummer
Geboortedatum

Een privébericht stuur je door op mijn naam te klikken en dan naar het paarse kader Bericht te gaan.
Groetjes Kiko
Reputatie 5
Badge +4
Hoi!
Dankjewel voor je gegevens. Ik heb even alles nagelezen en ik zie dat mijn collega van een andere afdeling druk bezig is met jouw kwestie.
Hij heeft je vanmorgen gebeld maar hij kreeg je helaas niet te pakken. Hij heeft ook je voicemail ingesproken en zal het later vandaag nog eens proberen.

Groetjes Kiko
Ik wil graag dat jullie per e-mail corresponderen. Telefoon ben ik alleen in de avonduren bereikbaar ivm werk.
Reputatie 5
Badge +4
Ik zie dat hij nog bezig is met je kwestie en dat hij jou ook gemaild heeft.
Aangezien de kwestie nu daar ligt, sluit ik hier het topic.
Groetjes Kiko