vraag

Mbps varieert tussen overdag en 's avonds

Ik heb nu al een paar maanden dat ik merk dat Twitch streams die ik overdag makkelijk op volle kwaliteit kon kijken, ik 's avonds flink in kwaliteit naar beneden moet schroeven om de stream niet te laten haperen.

Ik heb een beetje rondgekeken naar externe factoren waar het aan kan liggen, maar er was niets. ik heb vandaag dan maar de snelheden gemeten op verschillende tijden van de dag. overdag is er geen probleem, de Mbps is ongeveer waar ik voor betaal. 's avonds is de Mbps maar een kwart (van 40 Mbps naar 10). Ping en upload blijven hetzelfde.

weet iemand wat er mis is, of hebben meerdere mensen hier problemen mee?

13 Reacties

Reputatie 1
Badge +1
Hi Erik,

Welkom op het Forum! Welke abonnement heb je? En welke modem heb je?
Meet je deze verbinding bekabeld of via Wi-Fi? Een speedtest kun je beter bekabeld meten. Want Wi-Fi is niet 100% betrouwbaar.

Groetjes Heidy.
Ik heb Internet Basis,
het modem is een Technicolor TG789bvn.

en mijn PC is via de kabel verbonden.ik heb geen problemen qua wifi, maar ik doe daar geen intensieve dingen mee.
een update: ik heb gedurende twee dagen steekproefsgewijs bijgehouden wat er uit de speedtest kwam.

15:26 : 38.71 Mbps down
9.52 Mbps up
31 ping

20:43 : 10.65 Mbps down
9.04 Mbps up
31 ping

17:27 : 34.71 down (had moeite boven de 25 te komen)
9.49 up
31 ping

18:40 : 41.66 down
9.50 up
31 ping

19:08 : 25.82 down
9.15 up
32 ping

20:29 : 12.20 down
9.21 up
34 ping
en als laatste, ik heb vanavond, sinds de derde keer, tijdelijk geen internet meer. het was tussen 23:00 en 3:00. alees werkte, behalve het internet zelf bij de modem.
samen met het eerder genoemd probleem wil ik graag toch een reactie van de Tele2 technichi.
Reputatie 1
Badge +1
Hoi Erik,

Heb je geen torrents op de achtergrond draaien?
Hij dropt op sommige momenten wel heel fors.
Je kunt me een prive berichtje sturen met je gegevens, dan kan ik voor je nakijken of de lijn er stabiel uitziet.

Wil je dan de onderstaande gegevens sturen?
- Naam
- Adres
- Postcode: Woonplaats
- Klantnummer
- Geboortedatum
Gebruik deze link om mij een privebericht te sturen:Privebericht naar Heidy

Ik zie je gegevens tegemoet.
Groetjes Heidy
Reputatie 6
Badge +1
Dat zijn de bekende rookgordijnen die worden gebruikt om de klant aan het lijntje te houden. De echte reden heet OVERBOEKING.

Als 's avonds de speed ernstig naar beneden gaat en een duurder abonnementsvorm helpt niet, dan moet op wijk of straatnivo de capaciteit worden uitgebreid. Dat kost geld en dat is niet aantrekkelijk voor de leverancier. Niet te lang doormodderen want er wordt maar zelden verbetering doorgevoerd. Overstappen op een betere leverancier is de kortste klap. Hetzij pairbonding (KPN) over DSL, een data 4G verbinding of Ziggo kabel of glasfiber zijn de optie's.
Ik volg mee, wij hebben hetzelfde probleem maar Raaf12 heeft een punt, wij zijn aan het kijken om over te stappen want dit probleem komt alleen naar boven na 20.30 uur bij ons en de service desk kan niets doen.
Ik denk dat ik inderdaad maar even rond ga vragen welke leverancier een beetje fatsoenlijke kabels in deze buurt heeft liggen.
Reputatie 6
Badge +1
Voor DSL en glas is hier een postcodecheck te doen en zie je maximum snelheden. Die checked ook op de afstand van huis naar wijkkast. Let wel, als pairbonding (bonded koper/DSL) mogelijk is volgens die site dan werkt dat niet via Tele2. Dan moet je bijv. overstappen naar de KPN.

https://netco-fpi-info.fourstack.nl/addresses/search
Reputatie 7
Badge +2
De netco check houdt rekening mee met de link tussen klant en dslam, als je snelheid op bepaalde moment langzaam is omdat je straat kast/distributie punt op de capaciteit limiet zit, zou je dat met elke dsl verbinding ervaren, ongeacht welke provider.

De telefoon kabels zijn allemaal van KPN en alle dsl providers leveren via KPN.

Ik maak trouwens het zelfde mee. Maar dan met andere provider, of, ja niet zo anders, maar officieel wel.
bedankt voor de hulp en tips! (wat de absentie van tele2 wat duidelijker maakt)
Reputatie 1
Badge +1
Erik,

Wat ik zie is een stabiele lijn, ook de snelheid van je modem is prima.
Wat je wel hebt is een VDSL lijn via het volledige kopernetwerk, we hopen dat dit in de toekomst gaat veranderen.
Op dit moment kunnen we er helaas niets aan verbeteren 😞

Groetjes Heidy
ok, bedankt voor het eerlijke antwoord!

ik ga dan zelf op zoek of ik dit kan verbeteren.

Reageer