beantwoord

mail wordt als spam gezien

• 12 oktober 2015
  • 8 reacties
  • 645 x bekeken

Sinds maart 2015 wordt ik geconfronteerd met mail die niet wordt afgeleverd :

"Recipient address rejected: Mail appeared to be SPAM or forged. Ask your Mail/DNS-Administrator to correct HELO and DNS MX settings or to get removed from DNSBLs; MTA helo: swip.net, MTA hostname: mailfe09.tele2.nl[212.247.155.14] (helo/hostname mismatch)"
dit is van mail verzonden naar adressen op zeelandnet.nl

Ook mail naar outlook.com mailadressen verdwijnen sinds kort af en toe in de JUNK mailbox (ongevraagde mail) bij de ontvanger en sterven een snelle dood in 5 dagen doordat microsoft ze dan vernietigd.

Ik maak gebruik van thunderbird als mailclient en werk op ubuntu 14.04

Hoe kom ik hiervan af.
icon

Beste antwoord door vraagje222 15 oktober 2015, 15:49

Beste vraagje222,
Even voor de duidelijkheid: Klopt het nu dat je geen problemen ondervindt met het versturen van e-mail vanaf een @tele2.nl e-mail adres met de Tele2-server? Als dit wel het geval is, lukt het dan wel via onze webmail client?

Onze SMTP-servers kennen een aantal beperkingen. Deze beperkingen zijn in de loop der tijd wat stricter geworden om te voorkomen dat onze mailservers op een blacklist terecht komen. Het is dus zo bedoeld dat je geen mail kunt versturen met onze servers vanaf een ander e-mail adres dan een @tele2.nl. Net zoals je bijvoorbeeld geen mail kunt sturen via onze SMTP-servers als je gebruikmaakt van een internetverbinding van een andere provider.

Bedankt voor je hulp ook, Sjoerd :)

Groet, Rick

hoi Rick, Sjoerd,

Ik ben er nu helemaal uit.
Na ca. 15 jaar zonder problemen met 1 smtp-server mail van meerdere mailadressen te hebben verstuurd zonder problemen, werd ik geconfronterd met steeds frequenter voorkomende spam-weigeringen.

Wat nu als oplossing staat aangeduid, blijkt achterhaald te zijn.
Je moet voor ieder mailadres zowel een smtp-server als een pop3 server specificeren (ervan uitgaande dat je geen imap gebruikt).

Thunderbird heeft per mailaccount meerdere tabbladen om instellingen vast te leggen.

Onder de lijst met mailaccounts en lokale mappen staat de uitgaande server als kopje.
In het tabblad uitgaande server kun je dus niet per mailadres de smtp-server specificeren, maar alleen een standaardserver kiezen.

Om een specifieke smtp-server te specificeren voor een mailaccount (wat dus nodig blijkt te zijn), moet het tabblad corresponderend met het mailadres worden gebruikt (niet tabblad serverinstellingen of kopje uitgaande server).

Wanneer voor iedere account de juiste pop3 en smtp server is ingevuld, dan is het probleem uit de wereld.
Bekijk origineel bericht

Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

8 reacties

Lastig…

Check: je verstuurt email vanaf een @tele2.nl adres?

Ik vermoed dat de email om de volgende reden wordt geblokkeerd:

In dit voorbeeld is blijkbaar de server met ip 212.247.155.14 gebruikt om de email te versturen.
Echter: de ontvangende mailserver controleert de ehlo name van de server (hoe zegt de server dat hij heet als we hem hier om vragen). Deze retourneert:

220 mailfe09.swip.net ESMTP 5.4.4

Als ik vervolgens een reverse lookup doe van het ip adres (in de DNS heeft tele2 aangegeven hoe de server heet die achter dit publieke IP adres staat) wordt er echter een andere hostnaam achterhaald:

Non-authoritative answer:
14.155.247.212.in-addr.arpa name = mailfe09.tele2.nl.

Deze 2 komen niet overeen en de email wordt daarom als spam gedetecteerd.
Ik vermoed dus dat dit het probleem is. Helaas is dit enkel door een Tele2 medewerker op te lossen. Even wachten op een reactie van een van hen dus.

De server komt ook op een blacklist voor (link), de reden hiervan is mij niet bekend, maar kan mogelijk met bovenstaande te maken hebben.

Ontvangende mailservers controleren vaak ook op het spf record (in de DNS). Hierin lijkt de betreffende mailserver geautoriseerd om mail te versturen namens het tele2.nl domein, dus dit zal het probleem niet zijn:

Non-authoritative answer:
tele2.nl text = "v=spf1 include:mailplus.nl include:mail.tripolis.com ip4:212.247.154.0/23 ip4:212.247.156.0/27 ip4:193.12.60.45/32 ip4:193.12.60.46/32 ip4:193.12.60.47/32 ip4:193.12.60.48/32 ip4:62.58.50.82 ~all"

Succes!
Sjoerd
bedankt voor je reactie Sjoerd. Het heeft mij tot een nadere analyse van mijn problemen aangezet en heeft geresulteerd in een werkende oplossing (tot nu toe bij de testmails die ik vanaf diverse accounts naar diverse accounts heb verzonden).

Ik heb in thunderbird de smtp-server van tele2 verwijderd en vervangen door de smtp-mail.outlook.com server.
Door het verwijderen van de tele2-server loop ik ook geen risico dat bij een fout wachtwoord bij de standaard smtp-server automatisch wordt teruggevallen op de tele2 server.

Het bleek dat het verzenden van alle mail vanaf een outlook account met de tele2-server leidde tot een spf-fout. Het verzenden met een tele2 mailadres gaf geen spf-fout.

De outlook smtp-server produceert bij geen van mijn mailadressen een spf fout.

*****Dus het probleem zit hem hier in de configuratie van de tele2-server. *****
Tenzij tele2 bewust wil voorkomen dat mail van niet-tele2-accounts via hen kunnen worden verzonden.

De foutmelding die ik in mijn probleemstelling voorlegde, dateerde van een probleem dat ik een paar maanden terug had.
Die bevatte ook onderstaande regel:
Received-SPF: softfail
Dus mijn vraagstelling was niet compleet volledig, maar het heeft in ieder geval tot een oplossing geleid.

Bedankt !
Hallo Vraagje222,

Begrijp ik nu goed dat je de emails van jou @tele2.nl adres nu verstuurd middels de server van outlook.com? (ik neem aan dat je je moet authentiseren met een outlook.com account bij deze server?)

Super dat het probleem is opgelost. Desalniettemin vind ik dat tele2 dit probleem met hun mailservers natuurlijk alsnog moet oplossen zodat je mail afkomstig van een @tele2.nl adres ook daadwerkelijk vanaf een tele2 server verstuurd kan worden zonder dat deze als spam gezien wordt.

Ik zou er echter niet te zeker van zijn dat het nu overal goed gaat / goed blijft gaan. De outlook.com server is door het spf record van tele2 niet geautoriseerd om mail te versturen. Echter: het spf record eindigt met ~all (zie mijn vorige post), dit is een softfail zoals jij in je post aangeeft. Dit houd zoiets in als: accepteer de mail maar tag het bericht wel als zijnde verdacht. Meeste servers zullen dit wel slikken, maar als je nog meer van dergelijke tags krijgt (bijvoorbeeld op basis van inhoud van je mail, of een erg groot aantal ontvangers), zou een server de mail alsnog als spam kunnen detecteren.
Al in de vroege windows dagen werd ik geconfronteerd met de mailclient outlook express waarin ik voor het verzenden van mails aangewezen was op de smtp-server van de provider. Poort 25 bleek alleen te werken voor de server van de provider. Poort 587 werd nog nergens toegepast.
Daarnaast bevatten vele mailprogramma's slechts de mogelijkheid om 1 smtp-server te specificeren voor alle mailadressen die in gebruik zijn.

In het geval van tele2 werkte het verzenden van alle mailadressen tot enige tijd terug zonder enig probleem.
Nu worden mailadressen van andere domeinen voorzien van een spf softfail en meer en meer ontvangende servers weigeren deze mail of plaatsen het in een junk-box.

Of dat als een fout gezien moet worden of een terechte filtering is, laat ik in het midden.
Het is in ieder geval een wijziging in de afhandeling van de mail.

Spf-records horen bij de diverse mailservers in de keten van verzender naar ontvanger.
Bij de outlook server wordt mijn inlogaccount van outlook vastgelegd in het bericht en vindt geen check of filtering op e-mailadres van het mailtje plaats. Dat het mailtje als verzendadres @tele2.nl bevat, is verder niet van invloed.

Het betreft dus niet een spf-record van tele2 omdat je een mailtje met een tele2 adres verzendt (wat je veronderstelt).
Het gaat om de mailserver die je gebruikt en waarvoor je de inlogaccount benut die daarmee correspondeert, dus het spf-record van de smtp-server waarop je inlogt voor verzenden.

Voor meer info verwijs ik je naar wikipedia:
https://en.wikipedia.org/wiki/Sender_Policy_Framework
tot mijn verbazing blijken alle mails die ik vanaf tele2 adres verzend via de outlook-server een wijziging van verzenderadres te hebben ondergaan. Het verzendadres is nu gelijk aan de account waarmee ik inlog op de smtp-server.

Dus blijkbaar is dit niet een oplossing.

Toch gek dat het in het verleden wel andersom heeft gefunctioneerd, namelijk dat mail met een outlook-adres via de tele2 server werd verstuurd en ontvangen werd met afzender outlook-adres.

Wie kent wel een echte oplossing ?????
Reputatie 4
Badge +3
Beste vraagje222,
Even voor de duidelijkheid: Klopt het nu dat je geen problemen ondervindt met het versturen van e-mail vanaf een @tele2.nl e-mail adres met de Tele2-server? Als dit wel het geval is, lukt het dan wel via onze webmail client?

Onze SMTP-servers kennen een aantal beperkingen. Deze beperkingen zijn in de loop der tijd wat stricter geworden om te voorkomen dat onze mailservers op een blacklist terecht komen. Het is dus zo bedoeld dat je geen mail kunt versturen met onze servers vanaf een ander e-mail adres dan een @tele2.nl. Net zoals je bijvoorbeeld geen mail kunt sturen via onze SMTP-servers als je gebruikmaakt van een internetverbinding van een andere provider.

Groet, Rick
Beste vraagje222,

Groet, Rick

hoi Rick, Sjoerd,

Ik ben er nu helemaal uit.
Na ca. 15 jaar zonder problemen met 1 smtp-server mail van meerdere mailadressen te hebben verstuurd zonder problemen, werd ik geconfronterd met steeds frequenter voorkomende spam-weigeringen.

Wat nu als oplossing staat aangeduid, blijkt achterhaald te zijn.
Je moet voor ieder mailadres zowel een smtp-server als een pop3 server specificeren (ervan uitgaande dat je geen imap gebruikt).

Thunderbird heeft per mailaccount meerdere tabbladen om instellingen vast te leggen.

Onder de lijst met mailaccounts en lokale mappen staat de uitgaande server als kopje.
In het tabblad uitgaande server kun je dus niet per mailadres de smtp-server specificeren, maar alleen een standaardserver kiezen.

Om een specifieke smtp-server te specificeren voor een mailaccount (wat dus nodig blijkt te zijn), moet het tabblad corresponderend met het mailadres worden gebruikt (niet tabblad serverinstellingen of kopje uitgaande server).

Wanneer voor iedere account de juiste pop3 en smtp server is ingevuld, dan is het probleem uit de wereld.
Reputatie 4
Badge +3
Hoi vraagje222,

Fijn dat je dit nog met ons deelt en ook nog eens erg duidelijk! Dit gaan we zeker gebruiken wanneer gebruikers dit probleem in de toekomst ervaren. Bedankt :)

Groetjes,
Rick