vraag

internetverbinding thuis te traag en valt regelmatig weg

• 20 juni 2020
  • 17 reacties
  • 358 x bekeken

Ik heb het internet Light abonnement met een maximum van 20mb/s.

Deze snelheid haal ik niet, bij een speedtest kom ik op een gemiddelde van 11mb/s en upload van 2mb/s.

Maar niets is minder waar want ik merk er bij het downloaden of multitasten niks van.

Bij het downloaden van alles, maakt niet uit welke site of welk programma, dan ligt de snelheid maximaal op 1.7mb/s en nooit hoger.

Open ik daarbij youtube om de tijd door te komen dan zakt het naar een kleine 0.6 - 1.0 mb/s.

Zo ook valt de verbinding na een 5 a 10 minuten gebruik maken van deze manier weg, alsof er teveel stress op staat en het zichzelf uitschakeld.

Alles is correct aangesloten en de kabels die voor mij toegankelijk zijn, zijn prima in orde.

Ook is het geen oude pc, het is een game pc met uitstekende hardware van niet meer dan 2 jaar oud.

Contact gehad met tele2 en een technische medewerker heeft op afstand het kanaal van de router veranderd maar zonder succes.

Ik ben nou al heel wat jaartjes klant van tele2 en wil graag richting een normale internetsnelheid want dit klopt natuurlijk niet, ik woon midden in Almere centrum.

17 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Je zegt dat de klantenservice het kanaal heeft aangepast, maar ben je dan via wifi aan het testen of met een tussen je PC en het modem. Want alleen met deze laatste methode kun je iets zeggen over te bereiken snelheden. De 11 Mbit down en 2 Up zijn trouwens prima snelheden voor een  tot 20Mbit ADSL product. Die snelheid is vooral afhankelijk van de afstand tussen de centrale en jouw ISRA punt. De kwaliteit van aansluiten van het modem (kort bij) het ISRA punt is de volgende belangrijke factor. Uiteindelijk een kabel naar je PC is de laatste factor.

Dit is uiteraard getest met bekabelde aansluiting, een game pc heeft altijd een bekabelde aansluiting nodig om tot zijn volle kracht te komen bij online gaming.

En ik ben mij ervan bewust dat de genoemde snelheid uit de speedtest in orde is, maar het gaat er hier om dat ik in elk geval bij het uitvoeren van downloads nooit boven 1.7mb/s uitkom.

En dat als ik meerdere internetfunctie's gebruik mijn internet wegvalt, en de modem opnieuw moet opstarten om de verbinding terug te krijgen.

Dat is te laag, ik woon letterlijk 10 meter van het centraal station af in Almere.

Het lijkt mij stug dat die afstand tot de centrale en het ISRA punt te ver is.

Ik woon boven de centrale ingang waar het ISRA punt gelegen is, zal een maximum kabelafstand zijn van 5 tot 8 meter, in geen van deze gevallen kan dit leiden tot een verlies van meer dan 18mb/s.

De hardware van de pc is prima in orde want het is nieuw, dit was ook het geval voordat ik alle hardware had vervangen.

Reputatie 7
Badge +4

Je geeft aan dat speedtest wel goed gaat. Vergis je je dan niet in mb/s en Mbp/s ? (Verschil is BIT en BYTE)   8 bits is 1 Byte. (dus lijkt het 8 x zo langzaam, maar is dat dus niet)

Als speedtest goede waardes aangeeft, dan is je lijn in orde. Maar een ADSL product blijft gewoon 5-10 keer zo langzaam als betere internet producten! Misschien ben je toe aan een upgrade. Tele2 verkoopt alleen nog tot 20 Mbit. Voor snellere producten verwijzen ze naar T-Mobile thuis.

Ik heb het hier over Mbp/s.

Maar in de praktijk zou ik toch nooit zulke lage snelheden moeten hebben ? Of er zouden kabels beschadigd moeten zijn in het pand zelf.

Als ik een snelheid van 10 Mbp/s zou halen zou dat prima zijn, dacht dat dat wel mogelijk zou moeten zijn. En een upgrade zou dan overbodig zijn.

Om nou een upgrade te nemen en er straks alsnog veel teveel bij te verliezen is ook geen optie, je gaat natuurlijk leven bij wat er ongeveer geleverd hoort te worden.

Reputatie 7
Badge +4

Als speedtest goed is, dan is de lijn in orde.

Reputatie 7
Badge +1

De Speedtest is ook gewoon een download test, dus als andere downloads trager zijn dan ligt het wellicht aan de bron van die bestanden.

Als je op zich wel goede snelheid ervaart maar je lijn klappert, dan is er aanvullend onderzoek nodig door Tele2 en eventueel een KPN monteur (beheerder van het vaste net waarover jouw lijn wordt geleverd).

Als ik deze 1,6 of 1,7 Mb zie bij een download, dan betekent dit dat de downloadsnelheid prima in orde is. Ik heb zelf ook een abonnement tot 20 Mbps.

Ik heb dan altijd het gevoel dat dit 16 of 17 Mb betekent.

Sneller heb ik bij dit abonnement nog nooit gezien, wel heel veel langzamer.

Test:

Ik nam een audiobestand van ongeveer 55 Mb. Downloaden duurde ruim 30 seconden.

Zou dit bij een abonnement tot 20 Mb dan 3 seconden moeten zijn?

Kan ik mij niet voorstellen.

Weet je zeker dat dat bestand 55 Mb (megabit) is? Verkenner en andere bestandslijsten rapporteren meestal MB (megabyte). 

Hallo WhTurner,

Het is MB. Ik wist niet dat daar verschil tussen zit.

Maakt het iets uit voor het voorbeeld?

Ja want een byte is 8 bit, dan lijkt je verbinding 8X langzamer te gaan want je provider rekent in Mb en niet in MB.

BIt is 1, byte is 8 bit. 

Wat betekent dan die downloadsnelheid van „tot 20 Mbps“?

Hoe lang moet een download van 55 MB dan ongeveer duren?

Tot 20Mbps is de in theorie max snelheid die je kunt halen met een ADSL verbinding, de praktijk is anders door allerlei factoren.

Een daarvan is de afstand die jij van  de centrale afzit waarop jij aangesloten bent.

Het verschil tussen een bit en een byte is namelijk een factor 8. Er zijn 8 bits nodig voor 1 byte. Dus 1 megabyte is 8 keer groter dan 1 megabit.

Stel je wil een bestand downloaden van 100 megabytes (MB) met een 100 megabit internet verbinding dan kost dit je 8 keer 1 seconden. 

In jou geval is het max 20Mbps, laten we zeggen je haalt dat dan is het 5X  langzamer dan het voorbeeld.

Ik hoop dat je het snapt.

De internetsnelheid van Speedtest delen door 8 geeft het aantal MB’s dat gedownload wordt per seconde.

Ik reageerde op deze opmerking van de vraagsteller: „Bij het downloaden van alles, maakt niet uit welke site of welk programma, dan ligt de snelheid maximaal op 1.7 mb/s en nooit hoger“.

1,7 is dus goed.

Reputatie 7
Badge +4

Ja 1.7 mb is prima voor ADSL!

Ja 1.7 mb is prima voor ADSL!

Dat is dus 1.7 MB/s

Wat @WhTurner zegt.

Reageer