beantwoord

Internetsnelheid Tele2 Basis lijkt lager

  • 15 August 2022
  • 3 reacties
  • 245 x bekeken

Hallo, 

 

Sinds enkele weken merken we dat bij ons thuis de internetsnelheid veel lager is. Ik kan b.v niet fatsoenlijk meer Teams overleg voeren terwijl dat afgelopen twee jaar geen probleem was, ook tegelijk met mijn vrouw. 

Op dit moment heb ik Tele2 Basis en haal ik 40Mbs download en 25 Mbs upload. 

  • Ik kan nergens online meer vinden welke snelheid hoort bij Tele2 Basis en of dit dus een redelijke snelheid is.
  • Is het nuttig om over te stappen naar het nieuwe Tmobile abonnement en haal ik dan wel de 100 Mbs waarover gesproken wordt? 

Groeten,


Maarten

icon

Beste antwoord door Floor109 16 August 2022, 14:35

Bekijk origineel bericht

3 reacties

Reputatie 6
Badge +7

Het klopt inderdaad dat internet basis TOT 60Mbit/s download snelheid is.

De snelheid die je daadwerkelijk ontvangt is afhankelijk van hoe ver jouw huis van de wijkcentrale  verwijderd is en het type verbinding wat in deze wijkcentrale gebruikt wordt.

Aangezien je 25Mbit upload ontvangt kunnen we er van uit gaan dat je minimaal 60Mbit download kunt ontvangen, waarschijnlijk zelfs 100Mbit. (Bij een 40Mbit VDSL verbinding haal je namelijk slechts ~5-10Mbit upload).

Echter… als ik zeg dat je dit kunt ontvangen, dan bedoel ik op het ISRA punt (hoofdaansluiting), dit kan verslechterd worden door de aansluitsituatie, of simpelweg omdat je wifi gebruikt, wifi zal nooit de maximale snelheid behalen, bij geen enkele provider.

Om je 2e vraag te beantwoorden, als er geen glasvezel beschikbaar is dan zal T-Mobile gebruik maken van dezelfde koperlijnen (van KPN) die Tele2 gebruikt, en dus ook dezelfde snelheid. Als er meer snelheid mogelijk is op je adres dan 60Mbit (zoals eerder vernoemd is dat zeer aannemelijk), zou je kunnen overstappen op T-Mobile 100Mbit, kijk even of dit voordeliger is, aangezien je binnen Tele2 ook nog kunt upgraden naar internet extra (ook 100Mbit) voor 33 euro per maand (Dit is de prijs voor alleen internet, ik weet niet wat voor pakket je hebt, telefonie en TV komen hier nog bovenop).

Reputatie 5
Badge +6

Ik vond dit online: 

Wat ik heb begrepen is het maximaal haalbare niet altijd wat je krijgt. Meestal is dat een stukje lager doordat je modem niet naast de centrale staat of de verdeelkast. Werk je op wifi? Dan is het signaal ook weer minder snel in een andere kamer bijvoorbeeld. 

40mb is op zich nog best netjes voor max 60 mb. Je kunt op de website van tmobile checken hoe snel het internet is op jouw adres met de postcodecheck.

Reputatie 6
Badge +4

Hallo,

houdt er wel rekening mee dat de genoemde snelheden van Tele2 via een bedrade verbinding zijn en dat er bepaalde factoren kunnen mee spelen waardoor de snelheid toch lager kan zijn. 
 

Als je bijvoorbeeld via WiFi verboden bent kan het zijn dat wanneer er te veel netwerken in de buurt zijn je internet signaal slechter wordt. 
 

Wat ook een oplossing kan zijn is je modem eens te resetten. Het kan zijn dat daarna de snelheden weer normaal zijn.

Reageer