Internet wordt steeds langzamer na aanschaffen slimme wifi

• 24 juli 2019
  • 6 reacties
  • 208 x bekeken

Goedemorgen,

We hebben ongeveer een maand geleden het slimme wifi systeem van Tele2 aangeschaft. In het begin waren we heel tevreden. Eerder hadden we vaak trage internetsnelheden en verbroken verbindingen. Dit was door de slimme wifi in eerste instantie opgelost. Een maand geleden hadden we een mooie internetsnelheid van 56 Mbps, deze werd steeds lager en zit nu rond de 10 Mbps (zie bijlage).
Heeft iemand dit ooit eerder gezien dat de internetsnelheid steeds langzamer wordt, en heeft iemand misschien een idee hoe we dit kunnen oplossen?

Alvast bedankt!

Groeten,

Tim

Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

6 reacties

Reputatie 2
Badge +1
Hoi Tim,
Welkom op ons forum. Heb je de speedtest uitgevoerd via de wifi of via een bekabelde verbinding? Waren er nog andere apparaten aangesloten tijdens het uitvoeren van de speedtest? Om de verbinding vanuit hier te kunnen nakijken ontvang ik graag je volledige adres, geboortedatum en laatste 4 cijfers van je rekeningnummer in een privé bericht. Privébericht naar Michiel
Groetjes Michiel
Reputatie 2
Badge +1
Bedankt voor het doorsturen van de gevraagde gegevens. Ik heb de verbinding voor je nagekeken en zie dat er voldoende snelheid op het modem binnenkomt (95 Mb/s waarvan je 60 Mb/s kunt gebruiken in verband met het gekozen pakket). De reden dat de gemeten snelheid zo kan afwijken komt doordat je deze vanaf de plume uitvoert, de snelheid wijkt hierop sterk af al naar gelang het aantal apparaten verbonden zijn. Om de snelheid op een betrouwbare manier te meten zul je de wifi op het modem moeten uitschakelen en slechts 1 apparaat bekabeld aangesloten hebben.
Reputatie 5
Badge +1
Volgens mij heb je een probleem met de WiFi snelheid, niet je internet lijn verbinding. Je zou moeten controleren welke WiFi kanalen vrij, cq overbezet zijn door jouw buren. Bijvoorbeeld met een wifi optimizer.
Bedankt voor het doorsturen van de gevraagde gegevens. Ik heb de verbinding voor je nagekeken en zie dat er voldoende snelheid op het modem binnenkomt (95 Mb/s waarvan je 60 Mb/s kunt gebruiken in verband met het gekozen pakket). De reden dat de gemeten snelheid zo kan afwijken komt doordat je deze vanaf de plume uitvoert, de snelheid wijkt hierop sterk af al naar gelang het aantal apparaten verbonden zijn. Om de snelheid op een betrouwbare manier te meten zul je de wifi op het modem moeten uitschakelen en slechts 1 apparaat bekabeld aangesloten hebben.

Hoi Michiel!

Bedankt voor je reactie. Fijn om te horen dat er voldoende snelheid op het modem binnenkomt. Ik heb de wifi op het modem sowieso altijd uitgeschakeld. Er is alleen een plume via kabel aan het modem aangesloten en die meet dus de internetsnelheid. De laatste tijd had ik ook vaak problemen, bijvoorbeeld dat het online gaming niet soepel liep. Ik zal vanavond de plume uit het modem halen en een keer een laptop via kabel verbinden en kijken wat de uitslag van de speedtest is.

Hoe zou het te verklaren zijn dat de snelheid in het begin wel goed gemeten werd? Ik had een maand geleden bijna net zo veel apparaten via de plume verbonden als nu. Speedtests door de plume worden ook standaard 's nachts uitgevoerd als de meeste apparaten uitgeschakeld zijn.
Volgens mij heb je een probleem met de WiFi snelheid, niet je internet lijn verbinding. Je zou moeten controleren welke WiFi kanalen vrij, cq overbezet zijn door jouw buren. Bijvoorbeeld met een wifi optimizer.

Hoi theocoppes,

Ik was al maanden lang bezig met het zoeken van vrije WiFi kanalen, samen met Tele2 heb ik dit uitgezocht en veel verschillende kanalen geprobeerd. Helaas heeft dit het probleem niet opgelost. We hebben nu een Wifi optimizer in huis, een systeem van Tele2 namens Plume, het zijn 3 stekkers, die een eigen Wifi-netwerk in huis creëren en optimaliseren, afhankelijk van het verbruik en locatie van alle verbonden apparaten. Het systeem werkt via 5Ghz, waar je volgens mij ook geen kanalen meer hebt, minder ver bereik, maar daarvoor een sterker signaal. Ik had gehoop dat dit het probleem zou oplossen, maar het lijkt niet echt beter te gaan.

Een tip van Tele2 was ook om zo min mogelijk apparaten met de Wifi te verbinden, omdat de Wifi-kanalen in Nederland blijkbaar helemaal overbelast zijn. We wonen niet eens in een drukke wijk of flat, maar met alle smart home dingen van tegenwoordig zijn er steeds meer apparaten via de wifi verbonden. Helaas heb je vaak niet meer de keuze om apparaten met een kabel te verbinden. Mijn laptop heeft geen LAN aansluiting meer, telefoons sowieso niet en zonnepanelen, game consoles, tablets etc. helaas ook niet. Hopelijk komt er ooit een nieuwe en betere oplossing voor draadloos internet.
Reputatie 7
Badge +5
Dat is er wel mesh routers, moet je wel weer investeren.
En ikzelf ben niet zo kapot van systemen die de stroomkabels gebruiken voor een data verbinding.

Hier trouwens hetzelfde hoor, geen UTP poort meer te bekennen op míjn apparaten.
Alles via de Wifi