vraag

Internet trager dan voorheen

Hallo,

Ik heb het Internet Light abo, met snelheid tot 20 Mbps. In de praktijk lag dit altijd vrij constant zo rond de 12 Mbps.
Echter, een paar weken geleden deed ik weer eens een snelheid test (speedtest.net), en kwam toen maar uit op 6–7 Mbps, dus maar de helft van wat het was. Enig idee waarom de snelheid opeens zo'n stuk lager ligt?
Ik heb al op verschillende momenten van de dag getest, en ook nu, een paar weken later, is er geen verandering.

Ter info:
  • PC is met een kabel verbonden met het modem
  • Op de PC draait geen andere (relevante) software (In Win10 taakbeheer zie ik 'Netwerk 0%'), en ook niet op mijn mobiel
  • Kabel van de ADSL aansluiting naar de modem heb ik vervangen door een nieuwe: Geen verschil
  • Antivirus heb ik tijdelijk uitgezet: Geen verschil
  • De 'linerate' (in het modem menu) geeft 8452 Mbps downstream aan, maar ik weet niet zeker hoe ik dit getal moet interpreteren
  • Afstand tot de wijkcentrale is 1300 m (providercheck.nl)

7 Reacties

Reputatie 5
Badge +3
Heb je de modem onlangs verplaatst? Waar heb je de modem aangesloten?
Hallo Jasper,

Nee, het modem is niet verplaatst.
Hij is aangesloten vlakbij waar de lijn het huis inkomt (het snoertje is ±2m lang)
Reputatie 5
Badge +3
De linerate btw is de intrain snelheid en komt op zo'n 8.4 Mb/s neer wat jouw 6 á 7 Mb/s verklaart. De snelheid zou normaal hoger moeten liggen. Wat ik kan doen is een monteur van KPN aansturen om de lijn te controleren. Dit doen ze eerst op afstand indien nodig sturen ze ook een monteur langs om in je woning te testen. Hiervoor hebben ze een contactnummer nodig waar ze het smsje heen kunnen sturen om een afspraak te maken. Kan ik het 06 nummer in ons contactsysteem doorgeven (eindigt op 11)
Als je dat zou willen doen, graag! Dat 06 nummer is okee.
Reputatie 5
Badge +3
KPN is geïnformeerd over de storing. Binnen maximaal 1 werkdag hoor je een sms te krijgen om een afspraak te maken.
KPN is afgelopen zaterdag langs geweest. Het bleek een probleem te zijn tussen mijn huis en de wijkcentrale, waarbij twee kabels die even lang moeten zijn dat niet waren.

Inmiddels is de snelheid omhooggegaan tot ~10Mbit (linerate is 11810). Dat is nog niet helemaal wat het eerst was, dus ik vroeg me af of ik nog andere dingen kan proberen. Het modem heb ik net nog een keer gereset, maar dat leverde niks op.
Reputatie 7
Badge +4
Gerepareerde lijnen zijn nooit zo goed als kabels aan 1 stuk. Dat kan dus de snelheids afname verklaren. Tele2 kan helaas geen nieuwe kabels regelen. Alle DSl providers gebruiken dezelfde set kabels naar jouw huis.

Reageer