Internet traag en wegvallende verbinding

DPB
DPB Auteur

Je kunt hier zien hoeveel reputatiepunten DPB heeft ontvangen van andere leden.

Junior
Reacties: 4

4 september 2012, 13:42

zijn er problemen met internet / of zijn jullie bezig ermee ?

afgelopen week heb ik telkens weer een wegvallende verbinding alsof mn modem gereset word
en mn snelheid van mn internet is niet meer zoals het was de laatste tyd

D/LSnelheid = tussen de 7.2mbps & de 9.9mbps
U/L snelheid = rond de 300kbps

voorheen zat ik altyd tussen de 12.5 - 14mbps
met upload van  400 - 500kbps

deze tests heb ik op meerder sites gedaan
(bbned.nl - speedtest.net - speedtest.tele2.nl)
en zit telkens rond dit snelheid

ook na een harde reset van de modem/router
en het vervangen van de kabels
en ook toen ik de tv-decoder & telefoon afgekoppelt had , veranderde niks

mn afstand tussen ISRA punt & wijkcentrale = 551 meter
en heb de 20mbps abonement per februari 2010

daarom vraag ik me af is er een reden voor waarom mn internet ineens een stuk trager is ?
en waarom telkens mn verbinding wegvalt ? ( zeker 7-8x per  dag lijkt het alsof mn modem gereset word)

groetjes Dave
14 Reacties
  • Jessica van Tele2

Je kunt hier zien hoeveel reputatiepunten Jessica van Tele2 heeft ontvangen van andere leden.

Moderator
    Reacties: 17

5 september 2012, 15:51

Hallo DPB,

Welkom op het Tele2 Forum! Ik begrijp dat je een wegvallende verbinding ervaart, dat is erg vervelend. Ik lees dat je al een paar handelingen hebt uitgevoerd om de snelheid van je verbinding te verbeteren. Om de oorzaak te achterhalen heb ik wat meer informatie nodig. Zou je antwoord kunnen geven op de volgende vragen?

- Waar zit het ISRA punt in je woning?
    - Heb je het modem hier rechtstreeks op aangesloten?
    - Zo ja, hoelang is de kabel tussen het ISRA punt en je modem?
    - Heb je deze kabel al eens vervangen?

Heb je al contact gehad met de klantenservice op het moment dat je de wegvallende verbinding ervaart? Ik hoor het graag van je zodat we je verder hierbij kunnen helpen.

Groetjes,
    Jessica
  • DPB
    DPB Auteur

Junior

6 september 2012, 10:25

hallo Jessica
    ik had al naar de klantenservice gebeld
    omdat de wegvallende verbinding steeds vaker voorkwam

en dr is een KPN monteur langsgeweest om alles door te meten en te doen
    de wegvallende verbinding is nu wel een beetje opgelost
    op 1 klein dingetje na , dat mn tv nu een beetje stottert als deze aanstaat 

en volgens de metingen van de KPN monteur zou ik de 15mb/s D/L & 1mb/s U/L makkelijk moeten halen ( tot aan het isra punt )
    maar zodra mn modem aangesloten word en ikzelf alle speedtests weer doet kom ik rond de 8.5-12mb/s D/L & 300Kb/s U/L
    het is wel iets beter /stabieler qua maar nog niet echt helemaal optimaal

- Waar zit het ISRA punt in je woning?
    deze komt binnen in de woonkamer

- Heb je het modem hier rechtstreeks op aangesloten?
    jup , splitter nooit aangesloten gehad

- Zo ja, hoelang is de kabel tussen het ISRA punt en je modem?
    dit is maar een 1 meter - ronde kabel
    ipv de platte 2mtr kabeltje die werd meegeleverd
    met de modem 

- Heb je deze kabel al eens vervangen?
    jup deze is vervangen
    heb alle kabels al een keer vervangen / vernieuwd en weer truggezet om te kijken of het beter of slechter was , maar dat haalde niks uit

groetjes
    Dave
  • DPB
    DPB Auteur

Junior

6 september 2012, 10:41

ok , gister is alles goedgegaan , op dat stotteren van de tv na dan
    maar nu sinds ik het vorige bericht heb gestuurd ( ongeveer 10min geleden ) 

is mn modem nou al 4x uitgegaan
    in ene komt het nu opeens weer voor

heb de lampjes van de modem in de gaten gehouden van wat er nu allemaal gebeurt 
    maar zoals ik eerder al zei , lijkt het wel een reset
    alle lampjes gaan uit behalve de aangesloten dingen ( tv & pc )en de power lampje ,
    en mn status / online lampjes die knipperen net als dat ze weer connectie proberen te maken
  • Jessica van Tele2

Je kunt hier zien hoeveel reputatiepunten Jessica van Tele2 heeft ontvangen van andere leden.

Moderator

7 september 2012, 18:04

Hoi Dave,

Bedankt voor je antwoord op mijn vragen! Wat vervelend dat je verbinding, na komst van de monteur, nog niet helemaal optimaal werkt. En ik begrijp uit je toelichting dat ook de dingen die je zelf hebt geprobeerd om de verbinding te optimaliseren helaas niet hebben mogen helpen.

Omdat je aangeeft dat de verbinding gisteren even wat stabieler was, ben ik benieuwd hoe je dit gisteren en vandaag hebt ervaren. Ik zie dat je het modem wel al gereset hebt, maar heb je het modem ook al een harde reset gegeven? Zo niet, dan kan je dat op de volgende manier doen;

- Haal de stroomstekker achter uit het modem en de decoder;
    - Steek de stroomstekker na 20 seconden terug in het modem;
    - Wacht 3 minuten totdat het modem klaar is met opstarten;
    - Controleer of de netwerkkabel van het decoder op poort LAN1 of LAN2 van het modem aangesloten is;
    - Steek de stroomstekker terug in de decoder.

De decoder kan tot een half uur nodig hebben om goed op te starten.

Wil je laten weten of dit eventueel is gelukt? Als je nog vragen hebt stel ze gerust op het forum, we helpen je graag verder. 

Groetjes, Jessica
  • tomkooij

Je kunt hier zien hoeveel reputatiepunten tomkooij heeft ontvangen van andere leden.

Junior
    Reacties: 7

7 september 2012, 21:05

Ik heb precies hetzelfde probleem.

Heb al een jaar of 7 een davolink modem met al jaren een 20mbit verbinding. De snelheid is (was) altijd constant 12-14Mbit. Zonder enig probleem.

Nu valt de verbinding meerdere keren per uur weg. (2x tijden tiepen van dit bericht). Ook de snelheid is teruggelopen tot 5-6Mbit.

Moet ik de helpdesk bellen om de lijn te laten nameten? (Het modem staat al 5 jaar direct naast het ISRA punt, zonder splitter e.d.)

• jlthkochjlthkoch

Je kunt hier zien hoeveel reputatiepunten jlthkoch heeft ontvangen van andere leden.

Goldmember
    Reacties: 18106

7 september 2012, 23:06

Beste Tom,

Heb je het modem al eens een soft reset gegeven? Probeer hiervoor even  de stroom van het modem af te halen en een minuut later weer erop. Na enige minuten de aansluing (snelheid) controleren.

Levert bovenstaande geen verbetering op, probeer dan een hard reset. De procedure is als volgt: Haal de stroom niet van het modem, maar zoek aan de achterzijde van het modem een klein gaatje met het woord "reset" en doe een uitgebogen paperclip in dit gaatje en druk het minuscule knopje in, wacht tot alle lampjes uitgaan en de "power" knop rood wordt. Laat dan het knopje los en wacht wederom enige minuten tot het modem opnieuw is opgestart. Na deze procedure is een eventueel gewijzigd netwerk- of beheerswachtwoord (en netwerknaam) teruggezet naar de standaardwaarde, maar deze is weer opnieuw in te stellen.

Hopelijk heeft bovenstaande je probleem opgelost. Ik ga er even vanuit dat je aan de volgende voorwaarden voldoet:

• Kabel tussen telefoonaansluiting en modem maximaal 2 meter.
    • Géén splitter gemonteerd
    • De snelheid heb je bedraad gemeten op deze site.
    • Je hebt een aantal verschillende kabels geprobeert, om een defecte kabel uit te sluiten.

Heb je mijn tip met betrekking tot de resetprocedure uitgevoerd en voldoe je daarnaast aan bovenstaande voorwaarden dan is er wellicht iets aan de hand in de wijkcentrale of is het modem defect. Als je contact opneemt met Tele2 kan men een aantal metingen verrichten (men kan meten tot in het modem!) en wellicht zien wat er aan de hand is. Manieren om contact op te nemen kun je vinden op deze pagina. voor alle duidelijkheid: Ik ben zelf géén medewerker van Tele2!

Ik zou het waarderen als je wilt laten weten of mijn bericht je al dan niet heeft geholpen, danwel wat uiteindelijk de oplossing was voor jouw probleem.
  • tomkooij

Je kunt hier zien hoeveel reputatiepunten tomkooij heeft ontvangen van andere leden.

Junior

8 september 2012, 09:36

Het werkt!

"Harde reset" uitgevoerd op mijn Davolink DV201AMR modem.

Paperclip in het kleine gaatje op de achterkant, markering "INIT" (niet reset) gestopt en >10s gewacht. Het Power/PWR lampje wordt dan rood. Na 30 minuten was ie nog steeds rood, dus maar even stekker erin-stekker eruit gedaan. Daarna na een minuut of 5 weer internet (bedraad).

Ik moest wel opnieuw de wifi instellingen regelen (gaat automatisch als je naar tele2.nl surft!) maar nu werkt het weer prima. Ik heb mijn oude snelheid weer terug! Ik krijg nu >10Mb en dat is ook wat ik met mijn afstand tot de centrale (2200 meter) mag verwachten volgens bbned. 12Mbit is geen 20Mbit, maar ik ben er dik tevreden mee en het is VEEL beter dan de 4-6Mbit die ik gister had.

Mocht het toch weer wegvallen of terugvallen dan meld ik dat hier. 

BEDANKT jlthkoch!
  • jlthkochjlthkoch

Je kunt hier zien hoeveel reputatiepunten jlthkoch heeft ontvangen van andere leden.

Goldmember

8 september 2012, 09:39

Goed dat het werkt Tom en bedankt voor de kleine correctie!

Graag gedaan en kom gerust terug als het niet meer werk, maar ik ga er vanuit dat het goed zal blijven. Ik heb wel eens ergens gelezen dat zo nu en dan een reset (één keer per maand?) een goede gewoonte is om de aansluiting "gezond" te houden.
  • tomkooij

Junior

8 september 2012, 09:47

Ik heb de afgelopen jaren  wel eens een zachte reset (voedingskabel eruit-wachten-kabel erin) uitgevoerd om een trage/langzame verbinding op te lossen. Maar dat was 1x per jaar ofzo. Geen klachten wat dat betreft.

Nu hielp de softe reset dus niet (meer). Maar ik ben blij dat het lijkt te werken. En een keertje de Wifi opnieuw instellen en een nieuw wachtwoord kiezen is ook niet gek. Maar een harde reset doe ik toch liever niet vaker dan 2x/jaar ofzo. Is net even iets te omslachtig, ivm het wegvallen van wifi en de noodzaak tot bedraad herconfigureren.

Nogmaals dank voor de tip.
  • jlthkochjlthkoch

Goldmember

8 september 2012, 10:11

Ik begrijp het, maar als het goed is zou je ook draadloos moeten kunnen herconfigureren. Als je de netwerknaam SSID kunt vinden met je laptop c.q. computer en je weet het netwerkwachtwoord zou je gewoon verbinding moeten kunnen maken en via 192.168.1.1 (met gebruikersnaam user en wachtwoord user inloggen) en alles moeten kunnen configureren. Of inderdaad via de "Wireless Wizard" die automatisch (?) zou moeten verschijnen.
  • tomkooij

Junior

8 september 2012, 10:34

Ik begrijp het, maar als het goed is zou je ook draadloos moeten kunnen herconfigureren.

Ja, dat klopt natuurlijk! Wireless stond wel gewoon aan .SSID Tele2-modem (oid) zonder wachtwoord/beveiliging.

Dat zou ook moeten werken! Ik was al zonder nadenken naar mijn bedraade computer op zolder gelopen, maar dat is eigenlijk niet nodig.

Nauwelijks een probleem dus, een harde reset. Dank weer!
  • DPB
    DPB Auteur

Junior

10 september 2012, 09:57

harde reset & softe reset hebben allebei niet veel uitgemaakt
    heb ze allebei , elke dag wel geprobeert

afgelopen dinsdag had ik een monteur langs
    en woensdag de hele dag geen problemen op het stotteren van de tv & de lagere snelheid na

Donderdag de hele dag & vrijdag tot de middag ,lastgehad van de wegvallende verbinding
    maar het hele weekend totaal geen problemen gehad met het internet / verbinding 

vandaag is er nog een monteur langs geweest , die is alles ff voor zekerheid wezen doormeten en dergelijke (alweer) ,
    en zo te zien is er weinig om over te klagen op het uploadsnelheid na dan , maar daar kunnen we wel mee leven denk ik zo
    volgens de monteur zou ik door mn afstand (551mtr volgens bbned & 694mtr volgens meting monteur) maximaal de 17mb/s  / 1mb/s kunnen halen 
    maar de snelheid zit nu weer trug rond de 13mb/s / 400kb/s

ook al is er eigenlijk niets verandert qua bekabeling / aansluiting , sinds mn laatste post
    gewoon in ene (zover ik het weet) is de verbinding weer goed
    en geen last meer van gestotter & wegvallende verbinding

dus ben allang weer blij,
    en zou alleen maar blijer worden als de snelheid ook een beetje bijtrekt / opgelost kan worden

dus we zullen zien hoe het de komende tyd gaat
    in iedergeval bedankt voor de reacties allemaal

groetjes Dave
  • DPB
    DPB Auteur

Junior

10 september 2012, 11:15

ok , de monteur was blijkbaar nog bezig in de verdeelkast onderaan de flat,
    en kwam nu net trug en heeft nog een keer alles doorgemeten

de iets tragere verbinding is te danken aan mn modem , deze blijkt niet echt in orde meer te zijn (na 2.5 jaar)
    ik kan in de loop van de dag een telefoontje verwachten van tele2 , over hoe en wat ,
    en dat ze een nieuwe modem opsturen

bedankt allemaal  in iedergeval voor de reacties

groetjes Dave
  • Jessica van Tele2

Moderator

10 september 2012, 16:03

Hoi Dave,

Fijn om te horen dat je de afgelopen dagen geen last hebt gehad van een wegvallende verbinding. Je vertelt dat er nog contact met je zal worden opgenomen. Zou je ons hiervan op de hoogte willen houden?

Laat het ons gerust weten als je nog verdere vragen voor het forum hebt. We denken graag met je mee!

@jlthkoch en tomkooij; goed om te lezen dat jullie er samen uit zijn gekomen met met de wegvallende verbinding. Wanneer je nog meer vragen hebt tom, kan je het beste even een eigen topic openen. Dan blijft het forum overzichtelijk en kunnen we je zo goed mogelijk helpen.

Groetjes, Jessica

Reageer op dit bericht

Bezig met uploaden:
0%
Bladeren
Als de URL correct is, zal hier een voorbeeld verschijnen. Het kan aan aantal minuten duren voordat de grotere afbeeldingen verschijnen.
Afbeelding
Video
  • :D
  • :?
  • :cool:
  • :S
  • :(
  • :@
  • :$
  • :8
  • :)
  • :P