Internet traag sinds een paar weken

• 2 februari 2020
  • 20 reacties
  • 590 x bekeken

Ik heb gemerkt dat het internet wat traag is over het laatste paar weken. Als ik een nieuwe spel download haal ik allen 1MBps in plaats van vroeger 2.5MBps.

Ik heb het modem opnieuw gestart en paar keer maar dat helpt niet.

Volgens modem instelling:

Actual Rate(Up/Down) 2046/17022 kbps 

Attainable Rate(Up/Down) 6150/25776 kbps

dus het zou nu 2.13MBps halen (17022 kbps) met een maximal van 3.22MBps (25776 kbps) maar het is ver van dit.

Battle.net en steam halen maximaal 1MPbs, en met een speed test is het ook 1.06MBps (8.51Mbps).

Dit is ook te zijn met mijn speedtest van vandaag en van 8 januari waar het bijna 3 keer zo snel was. Hetzelfde geld voor speedtest resultaten van mijn wifi

Is er hier iets meer dat ik kan doen om de oudesnelheid te halen?

Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

20 reacties

Reputatie 7
Badge +5

En welk resultaat haal je als je de test herhaald met een UTP kabel, kun je die speedtest ook eens posten?

En heb je al een ander Wifi kanaal gekozen, daar kun je een tool voor gebruiken zoals bv Wifi Analyser 

Die screenshot boven is met cable. sorry dat het was een beetje onduidelijk.

Reputatie 7
Badge +1

Je doet deze Speedtest via WiFi, dat zien we aan het WiFi logo.

nee, dat is het niet. Die icon betekent ‘multi-connection’:

Reputatie 7
Badge +5

Ze gebruiken hetzelfde simbool als voor Wifi, vandaar de verwarring.

Maar goed je hebt genoeg voorbeelden over je signaal bedraad gemeten, dat is nu iig wel duidelijk.

Aan verbindings problemen kunnen medeklanten niets veranderen, daar missen wij de middelen voor.

Dat kan alleen een moderator van Tele2, daar zul je dan op moeten wachten totdat ze het hier oppakken.

Het enigste dat je dan zelf kunt doen is controleren  dat de kabel tussen het ISRA punt en het Tele2 Modem niet langer mag zijn dan twee meter, en vul je Forum profiel in.

En dat je Modem niet te dicht bij storingsbronnen mag staan etc, maar goed het heeft eerder goed gewerkt dus of het daar aan ligt?

Maar dan heb je dat iig gecontroleerd, dan kunnen ze je Modem uitlezen om te kijken of ze dan misschien iets zien.

Ze gebruiken hetzelfde simbool als voor Wifi, vandaar de verwarring.

...

Maar dan heb je dat iig gecontroleerd, dan kunnen ze je Modem uitlezen om te kijken of ze dan misschien iets zien.

Hoi Cypher,

bedankt voor het uitgebreid antwoord. Inderdaad heb ik al het ‘normaal’ dingen gecontroleerd. Modem is altijd in hetzelfde plek gebleven en geen andere apparaat in die tijd toegevoegd. het cable naar het ISRA is ook die dat meegeleverd met het modem is en kort genoeg, ISRA punt is 20cm vanaf de modem.

Mijn profiel is ingevuld en ik denk ook dat ik moet wachten tot een mod kan voor me kijken.

i.i.g, weer bedankt!

Reputatie 7
Badge +5

Geen dank, als laatste is de kabel rond of plat?

Als je dat dan nog beantwoord dan hebben we alles gehad wat een Moderator van Tele2 wil weten, kunnen ze gelijk aan de slag met uitmeten dus je Modem aan laten staan 😉

En wordt jij sneller geholpen.

UTP en ISRA kabels zijn beide rond.

Reputatie 6
Badge +1

Let op met DECT telefoons. Ik heb ook lang gezocht met problemen. Mijn DECT stoorde op de modem. 

Reputatie 5
Badge +2

Hé stevietv,

Met dank aan de tips van @pipodeclown @Cypher & @theocoppes  heb ik al antwoord op de belangrijke vragen. Goed dat je alvast je gegevens hebt ingevuld in je profiel, ik hoef nu alleen nog de laatste 4 cijfers van je bankrekeningnummer zodat ik je inhoudelijk verder kan helpen. Dit mag je in een privébericht naar mij sturen.

Kun je mij nog vertellen waar het ISRA punt bij jou in de woning bevindt?

Groet, Kevin

Reputatie 5
Badge +2

Bedankt voor je bericht stevietv. Ik heb de storing doorgezet naar onze netwerkbeheerder KPN voor verder onderzoek. Ze gaan de verbinding meten en mogelijk dat ze een monteur willen sturen, in dat geval zul je binnen 1 werkdag een sms van ze ontvangen met meer informatie. Als je niets hoort of geen verbetering merkt de komende dagen stuur mij dan een berichtje zodat ik voor je kan kijken!

Groet, Kevin

Goedemiddag @Kevin van Tele2.

Vandaag is het monteur van KPN geweest en alles netjes gemeten. Hij heeft het ISRA connectiepunt ook vervangen en daarna het snelheid gemeeten. Hij geeft aan dat wij wel tot 31000Kbps zouden kunnen halen, een raad hij aan om de modem nog dichterbij het ISRA punt te zetten.

Hij heeft dan ook gezegd dat na het verplaatsen moeten wij voor een DLM reset aanvragen om het snelheid weer in te stellen.

Wij gaan morgen avond het modem verplaatsen, maar ik woude inmiddels vragen hoe wij kan een DLM reset aanvragen?

Bedankt!

Reputatie 5
Badge +2

Bedankt voor je update stevietv. Moest je modem nog dichterbij plaatsen dan de 20cm kabel die je er nu tussen hebt? Of was dat niet het ISRA punt zelf maar een aftakking misschien?

Zodra je het modem verplaatst hebt mag je dat hier melden dan kan ik het verzoek voor een DLM reset aanvragen bij KPN. 

Hoi @Kevin van Tele2 

Inderdaad, onze ISRA punt in onze meterkast (die lasdop type denk ik) was aangesloten op een wandcontactdoos in onze woonkamer, allen door de muur, maar het monteur geeft aan dat er waarschijnlijk ook ooit een wandcontactdoos boven was, en dat het kabel loopt eerst naar boven dan weer naar beneden naar onze woonkamer. Dus de 20cm dat ik heb gedacht was waarschijnlijk plus nog 4m boven en 4m weer beneden.

Het modem is nu verplaats naar onze meterkast, en direct aangesloten op het ISRA2 dat hij heeft daar in als vervanger geplaatst. Ik zie al direct dat het zgn “attainable rate”  is verhoogd naar 31780kbps in plaats van het oude 25776kbs.

Dus bij deze graag een verzoek om een DLM reset uit te voeren.

nog bedankt iedereen voor de hulp!

beste @Kevin van Tele2. we zijn nu 6 dagen verder. Kan je me laten weten of de DLM reset al gevraagd is?

bedankt!

Reputatie 5
Badge +2

Hé stevietv,

Ik heb voor je gekeken en gebeld met KPN, ik had namelijk nog geen terugkoppeling hierover en ging er eigenlijk vanuit dat dit al gebeurd zou zijn. Ik heb echter slecht nieuws:

Het DLM systeem van KPN werkt momenteel niet en ze zijn bezig met het inrichten van een nieuw DLM systeem, dit kan helaas nog een paar weken duren. Ze kunnen wel je verbinding handmatig qua snelheid terugzetten naar hoe deze in de begintoestand was maar daarbij is het risico dat je verbinding instabiel gaat worden en daarnaast is die wijziging onomkeerbaar totdat het nieuwe DLM systeem ingericht is.

Als je wil kan ik het verzoek doen om dit uit te voeren mocht je akkoord zijn met de risico’s, je problemen kunnen dan wel een andere vorm aannemen waarbij je verbinding mogelijk kan wegvallen of pieken en dalen laat zien. 

Hoi Kevin,

bedankt voor je opvolging! Ik denk dan al met al dat ik moet die paar weken wachten voor dat er een nieuwe DLM systeem is, en voor nu laat het zoals het nu is. Instabiliteit heeft echt niet mijn voorkeur!

nogmaals bedankt.

Reputatie 5
Badge +2

Geen probleem stevietv. Ik denk persoonlijk ook dat het het beste is om het toch even af te wachten.

Zodra het opgelost is zal ik een DLM reset voor je aanvragen en een update in je topic geven.

Fijn weekend alvast 

Reputatie 5
Badge +2

Hé stevietv,

DLM schakelingen/resets kunnen weer uitgevoerd worden en ik zie dat dit bij jou al gebeurd is, je verbinding traint nu in met 27mbit en dit is ongeveer het haalbare op je adres. Heb je zelf al gemerkt dat weer sneller is geworden?

Reputatie 5
Badge +2

Ik heb geen reactie meer van je ontvangen en ga het topic daarom bij deze sluiten.