beantwoord

Internet binnen een maand heel traag geworden. Van 40MBPS naar 14MBPS. (oook bij bestellen nu alleen max 15MB beschikbaar)

• Snapt hoe het werkt
  • 10 reacties
Geachte Tele2,

mij is opgevallen, toen ik bij mijn ouders was (in de buurt van Naarden), dat het internet opeens binnen 2 maanden tijd ontiegelijk veel langzamer is geworden. Van 40mbps naar 14 mbps. Mijn moeder heeft IPTV en opeens begon het te storen en overal in huis was het langzamer. Hoe kan dit? We hebben VDSL tot / met 50MBPS en de laatste keer dat ik testte (18 maart) kon ik met bijna 4 mbps een test bestand downloaden (1GB test van tele2) en dat bleef gewoon zo gedurende de gehele download. Nu maximaal 1,2-1,3MBPS. Kunnen jullie de verbinding nameten? Of is er in die buurt (zie mijn klantnummer in prive), gewoon iets aan de hand?

Dank,

Mvg

icon Beste antwoord door Patrick van Tele2 16 mei 2018, 12:47

Dat zou ik persoonlijk wel doen. De verbinding kan zeker goed gewerkt hebben hoor, maar als de aansluiting niet optimaal is kunnen er fouten ontstaan, die fouten zorgen voor instabiliteit en dan zal de DLM (systeem wat de gulden middenweg zoekt tussen snelheid en stabiliteit) naar beneden gaan schakelen. Doorgaans is het zo dat in de hogere frequenties meer fouten ontstaan dan in de lage frequenties, daarom is je snelheid gezakt naar +/- 12 Mb/s > 1,5MB/s.

Kortom de kabel vervangen voor een ronde RJ-11 niet langer dan 2 meter. Zodra dit gebeurt is kan ik KPN vragen om de DLM te resetten.

Groetjes,
Patrick van Tele2

Bekijk origineel bericht

7 Reacties

het gekke is ik zie dat mijn buren allemaal wel de 41/40 Mbps halen. Dus het ligt misschien aan het gebruik van een ronde kabel kan dat? Geen idee of ik dat heb?
Reputatie 4
Badge +3
Hi Lexiflex,

Bedankt voor je topic!

Ik heb de lijn even voor je na gekeken en er lijkt iets niet helemaal goed te gaan. De verbinding is gezakt naar 12 Mb/s.
Zou je mij kunnen vertellen waar het hoofdaansluitpunt in de woning zit en/of het modem hier op aangesloten zit met een kabel niet langer dan 2 meter?

Groetjes,
Patrick van Tele2
Hoofdaansluiting zit in het huis in een soort van zijkant. Niet in de meterkast. de kabel is wellicht de boosdoener. EEuh het modem heeft altijd op deze aansluiting aangesloten gestaan en daarmee ook de 3,9 MB /sec gehaald. Alleen nu niet meer gek genoeg. Wat zou ik doen de kabel naar het modem vervangen? De kabel is korter dan 2 meter, is anderhalve meter denk ik.
Reputatie 4
Badge +3
Dat zou ik persoonlijk wel doen. De verbinding kan zeker goed gewerkt hebben hoor, maar als de aansluiting niet optimaal is kunnen er fouten ontstaan, die fouten zorgen voor instabiliteit en dan zal de DLM (systeem wat de gulden middenweg zoekt tussen snelheid en stabiliteit) naar beneden gaan schakelen. Doorgaans is het zo dat in de hogere frequenties meer fouten ontstaan dan in de lage frequenties, daarom is je snelheid gezakt naar +/- 12 Mb/s > 1,5MB/s.

Kortom de kabel vervangen voor een ronde RJ-11 niet langer dan 2 meter. Zodra dit gebeurt is kan ik KPN vragen om de DLM te resetten.

Groetjes,
Patrick van Tele2
awesome dankjewel.
Reputatie 4
Badge +3
Geef maar een gil als ik aan het werk moet!
Patrick, ik heb er net een ronde kabel van 1 meter tussen gestopt en een gehele nieuwe stekker (het lijkt iig stabieler al, alleen nog steeds dezelfde snelheid). Zou je het kunnen resetten allemaal en doorgeven aan KPN dat ze ook de DLM resetten.

Alvast dank

Reageer