vraag

Instabiel Internet

• 22 maart 2017
  • 51 reacties
  • 2422 x bekeken

Goedendag,

Ik heb een probleem met mijn verbinding.
Het internet valt af en toe uit. Na heel veel keren te bellen met de klantenservice is het probleem nog steeds aanwezig.
Ik had in januari ook een klachtenbrief gestuurd, maar daar was nooit op gereageerd.

Gezien de telefonische klantenservice niet echt goed is zal ik het maar hier proberen.

Mijn internetverbinding traint standaard in rond de 91-99 Mb/s.
Het probleem begint na een paar dagen, dan valt het internet ineens uit! Dit herhaalt zich regelmatig. Soms duurt het 3 dagen voordat het uitval en soms een week.

Ik ben al een tijdje klant, dus ik heb even gekeken naar hoe het modem reageert bij elke uitval
Mijn internetsnelheid was een tijdje geleden gezakt naar 80Mb/s. Echter was de verbinding wonderbaarlijk 60 dagen online!

Ik vermoed zelf dat mijn modem te hoog intraint, waardoor er af een toe een dip is in het signaal met als gevolg uitval of packet loss.
Ik weet niet of dat klopt dus corrigeer me maar als het niet zo is.

Mijn signaalwaarden zijn ook niet geweldig, ze zitten net op het grens van minimum.

Kan tele2 hiermee helpen? Desnoods mijn snelheid verlagen zodat de verbinding wel stabiel blijft? (volgens mij kon KPN dit ook)

Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

51 reacties

Reputatie 2
Hi dvtc, bedankt voor je berichtje. Zoals je zelf ook al aangeeft zien wij de verbinding een vrij lange tijd online zijn, inmiddels 8 dagen zonder verbrekingen. Wat wel opvalt is dat het modem op dit moment 14 dagen op stroom staat, maar 8 dagen in verbinding. Dit betekend dat de verbinding 8 dagen geleden dus wel uit zichzelf is weggevallen, zonder dat de stroom uit het modem is geweest. De oorzaak hiervan zou ik op dit moment niet in het netwerk buiten de woning durven te zoeken, aangezien de verbinding op dit moment er juist wel goed uit ziet.

Met deze reden zou ik graag uit sluiten of het probleem in dit specifieke modem zit. Met die reden stuur ik een nieuw modem op. Binnen 5 werkdagen krijg je via de post een nieuw modem binnen. Qua installatie kan dat op dezelfde plek waar je huidige modem ook staat, met dezelfde kabeltjes - let er op dat je de nieuwe stroomkabel wel gebruikt. Hou er even rekening mee dat op het moment dat het nieuwe modem is geïnstalleerd en je weer op internet wil komen, met bijvoorbeeld je laptop, dat je eenmalig verbinding dient te maken met het nieuwe netwerk. De informatie hiervoor vind je op het modem zelf. Het oude modem willen we graag terug - in de doos waarin de nieuwe word geleverd zal je een sticker vinden met ons retour adres zodat je deze kosteloos kan terugsturen.

Hopelijk zal het hiermee opgelost zijn. Als dat niet zo is dan hoor ik ook graag hier van je terug!
Goedendag Ruben van Tele2,

Bedankt voor je reactie.

Ik hoop dat de nieuw opgestuurde modem een ander model is.
Eerder had ik het modem ook laten vervangen, maar dat was hetzelfde model en alleen ander exemplaar.

Dat loste het probleem echter niet op.

Ik vermoed toch dat er iets mis is met de lijn vanuit mijn huis naar de centrale, waardoor op sommige tijdstippen het signaal helemaal inzakt.
Reputatie 2
Het betreft in dit geval wel hetzelfde modem. Als het vervangen van het modem de oplossing niet is zou een ander type modem daarin ook geen oplossing zijn. Als het dit keer niet is opgelost zal ik een melding doorsturen naar de netwerkbeheerder voor een lijnonderzoek op afstand. Daarom wacht ik ook graag je reactie af op het moment dat je het modem hebt ontvangen.
Ik heb het nieuwe modem ongeveer 3-4 dagen geleden aangesloten en tot nu toe geen uitval.

Ik hou het nog in de gaten en zal een reactie achterlaten als het toch weer uitvalt.
Internet viel zojuist uit tijdens het gamen rond 03:45 Woensdag 5 April.

OM VAN TE JANKEN DIT

Niet eens 6 dagen online na nieuwe modem en internet valt uit en doet het niet voor 20 minuten.

Ga je schamen tele2!
Reputatie 2
De meeste verbrekingen rond dat tijdstip zijn meestal werkzaamheden aan het netwerk of een resultaat van het digitale lijn management systeem wat door de netwerkbeheerder gebruikt word om de snelheid en kwaliteit van je lijn te kunnen waarborgen. Het valt op dat je net hebt gebeld met een collega die een melding heeft doorgestuurd naar de netwerkbeheerder om een reset te doen van dit digitale lijn management systeem (DLM reset). Dit houd in dat het proces van kwaliteitsbepaling opnieuw word opgestart, waarbij de snelheid op de lijn na aanleiding van de kwaliteit gaat schakelen. Die schakelingen in de snelheid gebeurd over het algemeen om 02:45 of 03:45 's nachts, afhankelijk van welke kaart je op aangesloten bent. Dit gebeurd niet perse elke nacht, maar over het algemeen meerdere keren in een week.

Hou er dus rekening mee dat na aanleiding van de werkzaamheden die nu uitgevoerd gaan worden door de netwerkbeheerder je in de komende week tot twee weken vaker rond dit tijdstip een verbreking kan ervaren aangezien dit bij het huidige onderzoek hoort. Hierbij is het ook belangrijk dat het modem niet herstart word aangezien dit door het systeem als instabiliteit kan worden herkend. Als dit gebeurd dan kan het zijn dat de snelheid op de lijn omlaag schakelt en je minder binnen krijgt dan de bedoeling is.

Hopelijk hoef je niet te veel meer te huilen nadat de netwerkbeheerder het werk heeft kunnen afronden.
Reputatie 7
Badge +5
@Ruben
Ik vraag me ten zeerste af of die werkzaamheden enig nut hebben.
Je verteld doodleuk om absoluut NIET te resetten gedurende 2 weken.
Niemand weet waar die werkzaamheden plaatsvinden, ook de klantenservice niet.
Komt er nu een verbod dat de klantenservice ook maar het woord resetten in de mond mogen nemen om dat dat meer kwaad dan goed doet ?
Reputatie 2
@Bombarie - het is de oplossing die mijn collega heeft aangedragen en ik zou graag het resultaat willen afwachten. Het zijn in dit geval geen doorgaande werkzaamheden - in dit opzicht heb ik het ook niet over fysieke werkzaamheden in het netwerk maar een handeling die een KPN medewerker op afstand uitvoert: het resetten van de DLM (oftewel de Digital Line Management). Ik vertel 'doodleuk' dat het modem niet herstart moet worden omdat ik weet dat het voor een verminderde kwaliteit van de dienst kan zorgen; een vermindering van de snelheid - iets wat mij niet gewenst lijkt. Ik weet dat KPN de reset vandaag of morgen uitvoert en dat het schakelen van de lijn over het algemeen over een periode van 1 tot 2 weken is afgerond. Bij schakelen, wat 's nachts gebeurd, valt de verbinding weg en word de snelheid omhoog of omlaag gezet afhankelijk van de kwaliteit van de lijn zoals deze de dag er voor is gemeten door de DLM - een herstarten van het modem zorgt er voor dat de DLM instabiliteit aankaart en dus de snelheid niet omhoog schakelt zoals de bedoeling is maar omlaag. Je kan er dus vrij zeker van zijn wanneer die schakelingen/veranderingen plaatsvinden aangezien dit door KPN op vrijwel dezelfde momenten plaatsvind. Dit kan de oplossing zijn op het moment dat er voor een VDSL lijn een te hoge snelheid word doorgegeven over een te lange afstand, maar dat de DLM niet automatisch schakelt. Het kan dus zijn dat het resultaat van deze handelingen is dat er straks een iets minder hoge snelheid in totaal word doorgestuurd om de stabiliteit te kunnen waarborgen.

Het advies om het modem niet uit te zetten komt alleen voor in het geval dat net een DLM reset is uitgevoerd en het schakelproces wat een of twee weken in beslag neemt in werking is gezet. Er komt dus geen verbod om het woord 'reset' te gebruiken omdat het advies in slechts enkele gevallen van toepassing is; je snedige opmerking had je dus best achterwege kunnen laten :8
Reputatie 7
Badge +5
Gaan we op die toer ?
Jij komt met dat verhaal en niet ik, "toevallig" weten jullie het voor deze klant.
Ik vraag normaal waarom andere klanten niet op de hoogte gesteld worden met dit soort werkzaamheden, daar dus niet 1woord over.
Maar oké, die snedige opmerking is dan voor je collega bedoeld 🆒
Reputatie 2
Wij weten dit niet "toevallig", wij weten dit omdat wij KPN aansturen; het gebeurt in opdracht van ons. Elke klant waarbij deze specifieke opdracht aan KPN word doorgegeven krijgt informatie over de daaropvolgende procedure zoals hierboven is beschreven. Ik snap dat je ergens naar op zoek bent maar volgens mij zal je dat hier niet vinden. Mocht je hier verdere vragen over hebben mag je natuurlijk een eigen topic starten.
Het is alweer een tijdje geleden en modem is nu online voor 8 dagen. Hopelijk geen uitval meer.

Ik zag dat de ping/latency omlaag was gegaan van ongeveer 21 naar 12~14.

Hebben ze toevallig G.INP aangezet tijdens de werkzaamheden?

En is het mogelijk dat wij als klanten beter geïnformeerd kunnen worden als er werkzaamheden zijn?
Dan kan ik mij tenminste voorbereiden zodat ik niet voor verrassingen kom te staan.
Reputatie 2
Goed om te lezen dat je ervaring is verbeterd. De KPN medewerker heeft de configuratie van de poort volledige opnieuw opgebouwd en dit lijkt de oplossing te hebben geboden.

En is het mogelijk dat wij als klanten beter geïnformeerd kunnen worden als er werkzaamheden zijn? Dan kan ik mij tenminste voorbereiden zodat ik niet voor verrassingen kom te staan.

De verbrekingen die je eerder meemaakte waren niet aanwezig na aanleiding van werkzaamheden. In dit geval was de oorzaak van je verbrekingen problemen met de poort configuratie, dus niet eventuele werkzaamheden die in heel weinig gevallen echt de oorzaak zijn. Als het werkzaamheden waren dan was het ook slecht één keer voorgekomen en niet herhaaldelijk. In dat opzicht is dat dus niet iets om je voor de toekomst verder zorgen over te maken. Ik had dat in mijn eerdere reactie niet perse hoeven vermelden, dit kan voor verwarring gezorgd hebben.

Dit topic blijft nog even geopend indien je nog een reactie wil sturen. Mocht je andere vragen hebben als het topic gesloten is dan kan je altijd een nieuw topic sluiten.

Het internet was weer uitgevallen zo'n 16 uur geleden.
Net heb ik ook haperingen (packet loss) ervaren.

Dit gaat niet helemaal goed.

Kunt u kijken wat er aan de hand is?

Met vriendelijke groet,

dvtc
Reputatie 5
Badge +3
Wat is de ping?
http://www.internetsnelheid-testen.nl/
Wat is de ping?
http://www.internetsnelheid-testen.nl/
Reputatie 5
Badge +3
Daar is niks mis mee, ping is zelfs uitstekend, zijn de profielen en instellingen weleens gecheckt?
Met regelmatige uitval kan het i.d.d. zijn dat de intrainwaarden niet goed staan.
Wat ook nog zou kunnen is dat de adapter van het modem brak is,..
Daar is niks mis mee, ping is zelfs uitstekend, zijn de profielen en instellingen weleens gecheckt?
Met regelmatige uitval kan het i.d.d. zijn dat de intrainwaarden niet goed staan.
Wat ook nog zou kunnen is dat de adapter van het modem brak is,..

Over profielen weet ik niet. Mijn modem laat alleen simpele waardes zien.

Modem (en kabels) zijn tot zover 3 keer verwisseld geloof ik. Daar kan het niet meer aan liggen.
Reputatie 2
Zo ver als ik het kan zien is sinds die verbreking de verbinding weer stabiel gebleven. Het is vanaf dit moment een kwestie van in de gaten blijven houden van die stabiliteit en als het echt veelvoudig voorkomt hier verder onderzoek naar starten. De uitleg over de daadwerkelijke oorzaak zou ik je schuldig moeten blijven.
EDIT:

Volgens mij komt die packet loss/hoge ping doordat iemand anders op het netwerk downloadt.

Ik hou de stabiliteit nog in de gaten, hij is nu ongeveer 5 dagen online.
Heb hetzelde probleem soms zelf meerdere keren per dag. Niet eens op alle apparaten maar sommige zijn regelmatig niet verbonden met het modem. Word er gek van. Ook mijn tv box start regelmatig uit zichzelf op. Natuurlijk als ik opneem of live tv pauzeer. Ben er helemaal klaar mee
Reputatie 2
Heb hetzelde probleem soms zelf meerdere keren per dag. Niet eens op alle apparaten maar sommige zijn regelmatig niet verbonden met het modem. Word er gek van. Ook mijn tv box start regelmatig uit zichzelf op. Natuurlijk als ik opneem of live tv pauzeer. Ben er helemaal klaar mee

Hé Bob, ik kan mij voorstellen dat je graag op de stabiliteit van je diensten zou willen kunnen vertrouwen. Mocht je hier hulp bij willen hebben dan zou ik je graag willen verzoeken je eigen topic te starten zodat we je op die manier van dienst kunnen zijn. Alvast bedankt!

Volgens mij komt die packet loss/hoge ping doordat iemand anders op het netwerk downloadt.

Ik hou de stabiliteit nog in de gaten, hij is nu ongeveer 5 dagen online.

@dvtc - Het valt nu te zien dat de verbinding vanaf 16 april netjes online is gebleven. Hou ons op de hoogte als er iets veranderd. Het lijkt nu gelukkig een stuk beter dan dat het eerder was.

Vannacht viel het internet weer uit rond 03:13 en lag er ongeveer een half uur uit. DSL lampje op modem brandde rood.

Nu vraag ik me af, was dit door onderhoud of is mijn verbinding weer instabiel?

Ik hoop dat het probleem opgelost kan worden.

Met vriendelijke groet,

dvtc
Reputatie 2
Hallo dvtc,

het valt mij inderdaad ook op dat dit gisterochtend is gebeurd. Om je vraag te beantwoorden heb ik een melding doorgestuurd naar KPN, zodat ze voor ons de oorzaak kunnen achterhalen. Ik ga er van uit dat ik morgenmiddag het antwoord voor je heb. Ik zal het dan ook laten weten.
Goedenavond Ruben van Tele2,

Heeft u al meer informatie over de stabiliteitsproblemen?

Met vriendelijke groet,

dvtc
Reputatie 2
Hé dvtc,

excuses dat ik mijn reactie niet eerder heb gestuurd. Het ziet er naar uit dat in mijn eigen systeem om mij te herinneren om dit te checken iets mis is gegaan. De terugkoppeling van KPN geeft het volgende aan: "Verbinding niet uitgevallen op lijn sinds 3-5-17 11:17 , dus ook 's nachts rond 3 uur niet". Dit kan ik bevestigen, aangezien we de verbinding de afgelopen 15 dagen netjes online zien. Het kan best zijn dat je een of twee keer per maand een onderbreking gaat ondervinden op deze lijn, maar dat is niet iets waar ik met de huidige informatie van uit zou gaan.

Hopelijk is dit duidelijk!

Vriendelijke groet,
Ruben